(OT)Scam? =D

Morfum

Ny medlem
(OT)Scam? =D
Har en riiiktigt shleten 125:a med rasadf växellåda till salu på Eniro K&S..
får detta..

billsimon11@gmail.com
till mig
22 aug (2 dagar sedan)
Har du fortfarande den till salu?

Johannes Frändås
till billsimon11
08:59 (1 timme sedan)
Japp.

Simon Bill
till mig
10:05 (6 minuter sedan)

ok no problem i will pay you 1 500 KR and I am ready to buy it now as birthday gift for my brother in-law and i am at sea at the moment as i am a marine engineer and due to the nature of my work, phone calls making and visiting of website are restricted but i squeezed out time to check this advert and send you an email regarding it. I really want the bike to be a surprise for brother in-law so i wont let him know anything about the bike until it gets delivered to him, i am sure he will be more than happy with the bike. I insisted on paypal because i don't have access to my bank account online as i don't have internet banking, but i can pay from my paypal account, as i have my bank a/c attached to it, i will need you to give me your paypal email address and the price so i can make the payments asap for the bike and pls if you don't have paypal account yet, it is very easy to set up, go to www.paypal.com. Web site registration will take only 5 minutes just get back to me as soon as you get it set up, after you have set it up i will only need the e-mail address you use for registration with paypal so as to put the money through. I have a pick up agent that will come and pick the bike up after i have made the payments...

Thanks

Simon

hehe... Alltså. Det är bara ett Paypal konto dom vill åt, resten är ju bull, det ser jag men försöker förstå vitsen med den. Ok att man gör det på ngt dyrt eller så men en "kvaddad" lätt-mc för 1500:-?

(OT)Scam? =D
Jag fick ett liknande mail när jag skulle sälja min motorcykel.
Också engelsman, marinoficer..
Jag backade såklart ur affären.

Men jag förstår inte hur detta scamet går till. Hur kommer de åt ditt paypal-konto? Du ska ju bara ta emot pengar? Förklara gärna för mig.

(OT)Scam? =D
Saxat från Flashback.org

"Du kommer bli lurad. Du kommer förvisso få 2000 kr via PayPal varefter han skickar FedEx eller DHL att hämta upp den, sen när varan är hämtad kommer de 2000 kr att dras tillbaka, antingen genom att kreditkortet de är betalade med visar sig vara stulet, eller så lägger han en complaint och hävdar att han inte fått varan eller att den är trasig. Det där mailet lär f.ö. komma från Nigeria eller dess omedelbara omnejd. "

(OT)Scam? =D
Förstår inte heller, jag har inget paypal, vilket han inte vet men ändå tipsar om att regga ett konto? På något sätt så vill han ju komma åt ett "blivande" konto eller så.. ?

frågan är inte OM det är Scam, utan vad "dom" försöker få ut av det hela..?

(OT)Scam? =D
Scam.

De betalar från ett kapat paypal-konto. Sen upptäcks det, och det är bara dig paypal kan kräva pengar ifrån, men då har du redan blivi av med mc:n.

Det finns liknande varianter med check-betalning. Din bank löser in checken, sen visar det sig att det inte finns täckning och banken kräver pengar från dig.

(OT)Scam? =D
hm, men sitter dom manuellt o gör detta eller är det en BOT som svarar osv.?
Men det är klart, gör man det på 200 annonser per dag så är det väl värt det =)

(OT)Scam? =D
Det kan också vara så att de sätter in för mycket pengar av "misstag" och ber dig betala tillbaka överskottet. Sen så nekar banken hela beloppet och du har blivit av med diffen.

Men som privatperson är det väl inte så dyrt att köra en MC till skroten eller?

(OT)Scam? =D
kebarb skrev:
-------------------------------------------------------
> Du skriver sinnessjukt roliga annonstexter.
>
> Jag har alltid undrat vad det är för personer
> som gör det, nu vet jag!
>
>
> //K

Bittra människor som är i behov av Cash? =D

(OT)Scam? =D
Ett annat obegripligt scam:
Jag går på en gata i Paris och en kort mörk kille kommer fram till mig med en guldring i handen. Och frågar om det är jag som tappat den, han har hittat den på gatan. Nej säger jag och går vidare. Sen ser jag att han gör samma sak med flera andra bakom mig.
Det enda jag kan tänka mig är att han vill ha "hittelön" för en ring i gulmetall. Men vem vill ge det?

(OT)Scam? =D
En mycket liten videokamera sitter i ringen och skickar bilder på kortkoder, visanummer mm....

Se hur mycket cash du har så de kan robba dig? Ficktjuva i någon variant eller tillfälle som uppkommer? Det dyker upp en tredje kille efter en stund som kan tecknen bla bla i ringen och som vill ha den tillbaka. Han vill gå till polisen men det vill ju inte du som varit oärlig och då säger de att ni kan komma överens ifall... De vill jämföra vikten med den du har på dig för att se om den är av guld bla bla, de har en massa snack och du tar av ringen som han tappar någonstans...

Finns nog mååånga varianter.

edit
Cujo; missade din innan men den var kul att läsa. :)

Senast redigerad av en moderator:
(OT)Scam? =D
Enligt det här mejlet från Jeanette skall jag få en Iphone 4, :)

Skumtmejl.jpg ht=141

(OT)Scam? =D
Deadmeat sammanfattade det hela på ett korrekt sätt.
Har själv fått svar från "off sea officers" när jag annonserat på Eniro (ej på Blocket -hittills). Bara bluff. Imponerande dock att det inte bara är jag som är sjukt misstänksam mot dessa intressenter. Det glädjer mig.

Har även fått ett par mail från Google.com att jag vunnit stora mängder pengar. Det 'enda' jag behöver göra är att uppge vilket konto, clearingnummer och bank de skall sätta in pengarna på...Självklart även det en bluff.

(OT)Scam? =D
Jag har för mig att jag läst om hur någon med stora insikter i hur det fungerar i bankernas värld hade tankar om att luras tillbaka då han ansåg att det fanns en sådan möjlighet i kapat PP-konto fallet.

Hmmm, och sedan kan man också inleda en lång och kul konversation med lustiga bilder på ens rishög med sabeltandade tigrar i bakgrunden och transsexuella samer i förgrunden. Någon som har en intressent bild att förmedla så kan vi diskutera fram bilder och text?

(OT)Scam? =D
En släkting hade en Canon EOS 1D ute på blocket. Fick svar av en engelsktalande som bad honom skicka kameran till "my internet lover". Denne bodde förstås i Nigeria.

I det fallet gick scam:en ut på att släktingen ombads göra en request for money via PayPal (vilket man tydligen kan göra); det kom något fejkat mail om att köparen hade skickat pengar men att de skulle släppas först när kameran skickats och "shipping documents" visats upp för en tredje part utanför PayPal. Sure.

Hela tiden var det "the item" det handlade om.

(OT)Scam? =D
Fick just detta i mailen, vem går på sånt här? :)

It's me Joel , I really don't mean to inconvenience you right now, I made a little trip to UK and I misplaced my passport and credit cards, please I know this may sound odd, but it all happened very fast. I need to get a new passport, and get on the next available flight home. I've been to the embassy, they're willing to help, but I'm out of cash and I have minimum access from here. Can you loan me some money and I'll be willing to pay you as soon as I get home.

Please reply as soon as you get this message, so I can forward the details as to where to send the funds, you can try reaching me on this number for now, +447024035615

I await your response
Joel Lande

Tillbaka
Topp