[OT] Sen deklaration (hur undvika förseningsavgift?)

Supertramp

Aktiv medlem
Glömde helt bort att deklarera igår!
Får skylla på kränkningspasset på Färingsö, var helt slut i huvudet igårkväll (och i morse).
Hur tror ni man har störst chans att slippa förseningsavgiften, deklarera på nätet nu i kväll eller lägga deklarationen på en låda som töms idag?

Nätet tror jag och det är långt mer ovanligt med avgift än vad folk tror!

lycka till

Den skulle ha varit inne på Skattemyndigheten igår. Så att posta idag är ändå försent. Det bästa är nog att gå förbi skattekontoret och be jättejättejättesnällt.

Ah, nätet var uppe. Jag trode det var som typ VHS som stänger allt och tar bort alla länkar efter 23.59. Du har på dig till 16 juni, Joakim!

Huvudsaken är att den är lämnad igår, sen vad det står i den spelar ingen roll - det går att komplettera. Du åker nog på 1000:- om du inte kan dra en jättesnyftare. Kränkarpass på färingsö räcker nog inte.

Jag har tidigare år skitit i att lämna in den för att jag haft "viktigare" saker för mig. Ett år lämna jag in två veckor försent, har aldrig hört något.

Lämna in så snabbt du kan, jag har mycket svårt att tro att ens en byråkrat orkar bry sig. Men vem vet ... det är nya tider nu, laglösheten sprider sig och måste stävjas.

Jag har nästan aldrig lämnat in min deklaration i tid; jag glömmer helt enkelt bort den. Förra året missade jag t.ex. med en dryg vecka. Har aldrig åkt på ngn förseningsavgift.

Annars är det inga problem att få uppskov, min deklaration kommer inte lämnas in en på nån vecka.

Har varit en månad sen nått år och då fick jag tusen kronor i böter.

Poststämpel gäller. Känner en snubbe som jobbar på Postterminalen, ett år glömde han skicka in i tid så då tog han med blanketten till jobbet och ändrade datumet på en poststämpel, sen skrynklade han ihop blanketten lite och stampade på den så det skulle se som den fastnat i en av maskinerna. Fungerade hur bra som helst...men gissar att du inte jobbar på posten...

Jag brukade alltid köra ett par kuvert genom stämplingsmaskinen på jobbet innan viktiga datum. Det var nästan alltid någon eller några kompisar som var sena med sina ansökningar till högskolan eller liknande som behövde lite "uppskov".

Jag lämnade in min idag i deras brevinkast. Att göra det på nätet funerar inte då jag försökte med det 06.12 denna morgon.

Att cukkla förbi skatteverket å lämna i deras brevinkasst e nog det bästa.

mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag brukade alltid köra ett par kuvert genom
> stämplingsmaskinen på jobbet innan viktiga
> datum. Det var nästan alltid någon eller några
> kompisar som var sena med sina ansökningar till
> högskolan eller liknande som behövde lite
> "uppskov".

Ha ha, alltid lär man sig nåt nytt. Vilken rackans tur att det inte finns kategorier på forumet, tänk vad mycket man skulle missa.

Bang skrev:
> Det kostar 1.000kr i förseningsavgift å det
> plusas på varje obetald månad enligt RSV
> hemsida....

Då bör man ju egentligen vänta 29 dar med att deklarera om man vill ha maximal valuta för sina 1000kr?

Har du tur kan du kanske komma på ett par avdrag till, då blir det plötsligt + ;-)

Supertramp skrev:
> Då bör man ju egentligen vänta 29 dar med att
> deklarera om man vill ha maximal valuta för sina
> 1000kr?

Om du lämnar den idag, hur vet dom att du inte gjorde det igår? Jag menar, det kommer ju tusentals brev och deklarationer till dom de här dagarna. De har inte en chans att ankomstregistrera alla igår, det kommer ta dom flera dagar. Så chansa, i bästa fall går det vägen. I sämsta kostar det 1000 kr.

Dom märker backarna och säckarna med datum. Ta avgiften å hitta ett avdrag i lugn och ro...lika med plus :D

Sen kan man alltid hävda att posten har sjabblat också. Jag brukar sommarjobba på postterminalen och det är inte alltid som allt hinner stämplas, i alla fall inte sådant som måste gå manuellt (som inte sorteras i maskiner alltså). Sen kan det hända att ett brev ligger kvar i en för övrigt tom postsäck (brukar iofs mest vara "fladder"), de brukar bli väldigt statiskt elektriska nämligen. Sen har det hänt att post ramlar ut på golvet och hamnar under något där de inte hittas direkt. Men sen är frågan om skatteverket godtar en sådan ursäkt, finns nog rätt många som försöker skylla på posten.

inga problem om du lämnar in idag, värre om det blir flera veckor
Satt med skiten hela gårdagen inkl arbetstid, 10 A4 blanketter..inlämnat i ren panik kl 00

Senast redigerad av en moderator:
OBS OBS OBS

Alla sendeklarerare måste ändra sina inlägg. När Skatteverket TAR reda på att det är slappa tider,(Genom FRA-myndigheten) kommer det att barka åt helvete. Nya utredare, större anslag, ja ni kanske kan myndighetssvängen.

jag ser tyvär inte anledningen att deklarera sent..
Utan gör det så snart som möjligt, går ju att ändra senare ändå! =)

Men så har jag inte så advanzert ekonomi heller, det kanske kommer med åldern? :)

Tillbaka
Topp