OT: simpel bil-el-fråga

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Jag har extra backljus på min bil som jag styr helt med strömbrytare. Jag har gjort en enkel koppling med en vippströmbrytare som jag kopplat till ett relä. Nu vill jag ha in en liten kontrolllampa också. Jag trodde i min enfald att det bara var att koppla in lampan i serie med strömbrytaren men nu lyser ingenting. Har jag tänkt galet?

Det är inte så att det inte blir tillräckligt med ström genom reläet när nya lampan ligger i serie?
Rita upp schema och mät spänningen i alla punkter så kan man nog luska ut vad som inte stämmer.

Jag tycker du ska göra som de hade gjort på en gammal snut-SAAB jag såg. Från varje lampa drar du en fiber fram till instrumentpanelen. Där terminerar du fibern mot en lins. Vips kan du se om lampan är på/av (trasig?)

10y2qzq.jpg

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Valhalla_ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Koppla parallellt med backljuset.
>
> +1

+2

Du behöver 12V över både relä och lampa.
Kopplar du dem i serie så delar de på 12V

/Håkan

Det är mycket riktigt en diodlampa, ska prova att vända den.

Koppla parallellt är riktigt jobbigt. Jag tar plus-matning från mittkonsolen till vippan/kontroll-lampan och har en ensam kabel till bakluckan där reläet till backljusen sitter. Det är jobbigt att behöva riva ur alla mattor och säten för att dra två kablar till kontrollampan.

oxr skrev:
> Koppla parallellt är riktigt jobbigt. Jag tar
> plus-matning från mittkonsolen till
> vippan/kontroll-lampan och har en ensam kabel till
> bakluckan där reläet till backljusen sitter. Det
> är jobbigt att behöva riva ur alla mattor och
> säten för att dra två kablar till
> kontrollampan.

Då skulle jag parallelkoppla på utgången från knappen.
Den typen av LED-lampa drar ju ingen ström.

/Håkan

Vände på kontakterna till dioden, så nu lyser den. Tyvärr slår inte reläet till. Parallellkoppling kan jag väl göra genom att ha två kablar från utgående pol på vippan och låta en gå till relä och en till dioden och vidare till jord?

EDIT: känns fint att på egen hand räknat ut samma sak som Håkan föreslog.

Senast ändrad:
Seriekoppla är väl en riktigt dålig ide. Hur mycket motstånd är det över dioden och hur mycket effekt kräver reläet mot vad dioden klarar av? Jag skulle koppla dioden mot jord och + ut från reläet. Eventuellt med ett dämpande motstånd i serie med dioden. Annars är ju tanken med fiber en riktigt snygg lösning också.

JLarsson skrev:
> Jag tycker du ska göra som de hade gjort på en
> gammal snut-SAAB jag såg. Från varje lampa drar
> du en fiber fram till instrumentpanelen. Där
> terminerar du fibern mot en lins. Vips kan du se
> om lampan är på/av (trasig?)

+1 Riktigt smidigt.

oxr skrev:
> Jag har extra backljus på min bil

Va, jag trodde bara civilpoliser fick ha så för att man lätt skall kunna känna igen dem?

Du behöver inte dra fler kablar. Koppla dioden mellan utgången på switchen och jord. Och glöm inte motståndet till dioden, annars går den sönder.

TBone skrev:
> Sånna lampor vill jag ha för folk som
> rövsniffar.

Tjena!

Ta en överbliven kamerablixt och montera i bakrutan istället.. En sladd fram och the game is on..

Kneecap skrev:
> TBone skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sånna lampor vill jag ha för folk som
> > rövsniffar.
>
> Tjena!
>
>
> Ta en överbliven kamerablixt och montera i
> bakrutan istället.. En sladd fram och the game is
> on..

Den idén var lite för bra faktiskt. Mer än en gång man önskat olycka över en rövsniffare...

Senast ändrad:
Väcker liv i min gamla tråd, men nu i ett annat ämne.

Jag har en billig vinsch som jag vill ha på flaket/draget på min pickup. Den ska inte vara fast monterad utan jag vill kunna plocka fram den vid behov. Jag vill alltså ha ett kontaktdon som jag kan plugga in vinschen i, eventuellt även andra elprylar.

Mitt lilla problem: vinschen kräver 30 A. Från batteri till längst bak på flaket är det ca 5 meter. Har jag räknat rätt om jag i så fall behöver en kabelarea på 10 mm2? Är ju inte helt enkelt att hitta såna kablar billigt.

Sen undrar jag om någon har förslag på kontaktdon. Gärna kapslade eftersom det sitter på flaket och lite utsatt.

Känns lite löjligt när installationen börjar vida överskrida kostnaden för vinschen.

Titta på båtavdelningen på BT.
Där finns dina brytare o kopplingsdon.
6 mm2 räcker utan att spänningsfallet blir märkbart.

Edit; autocorrect. Telefonjävel.

Senast ändrad:
Ok,
I Garos sortimentet finns- förvisso för 24 V DC men det går nog ändå - kontaktdon UIB oförväxelbart nycklade för ändamålet-
E 2425717 utanpåliggande UIBK 216-10S, E2425705 UIK för panelmontage och stickproppen E2425681.
Antagligen dyra som fan.
Det är CEE standard lika vanliga blåa tvåpoliga 216-don. Men annan färg och med jordstiftet på annan position.
Say no more...

Senast ändrad:
Extra batteri verkar ju skitjobbigt. Poängen är att bara kunna slänga på den när man behöer dra upp något på släpet, utan krångel.

oxr sa:

Din varukorg är tom... :)
Klarar vad-det-nu-är strömmen funkar det väl lika bra som nåt annat.
Gällande kabeldimensioneringen är här en enkel lathund: www.odelco.se/pdf-filer/kabeldimension.pdf
Kom bara ihåg att märkströmmen på motorn sannolikt är max upptagna ström. En elmotor tar den ström den behöver i förhållande till belastning - därför använder man motorskydd - går inte motorn på fullast annat än intermittent lär det inte finnas behov för grova dimensioner.
Och batterispänningen på ett friskt batteri är 13,2 V, inte 12. Utnyttja marginalerna om vinchen är för tillfälligt bruk.

- du länkar till en tom varukorg... :)

Det finns tusentals standarder, Conrad har säkert hittat nåt amrikanskt. Proudly made in PRC.

Hm, truckhandske kanske är lättast. Sätta den i motorutrymmet och ha en lång sladd så kan jag ju vid behov använda vinschen fram också.

Tillbaka
Topp