(OT) Ska regnjackan impregneras eller inte?

Ilves

Aktiv medlem
Jag har köpt vad jag tror är mitt dyraste enskilda plagg någonsin, en regnjacka från Everest för 2999 kr. Att den ska vara vattentät, andas, kan ventileras i sidan med dragkedjeöppningar och packas ihop fick mig att slå till. Jag frågade i kassan om den behövde impregneras och fick svaret att nej, det behövde den inte. Men på jobbet sade en kollega att jodå, det behöver den visst, om den ska vara vattentät. Och så har det ju varit med mina tidigare jackor, men materialet i den här jackan känns annorlunda, tunnare liksom (och prassligare). TCS Technical Climate System, står det på påsen som man packar ihop jackan i, vad nu det innebär. (Googling gav inget.) Everest själva har inte behagat svara på mitt mejl, så alla outdoor-experter: Ska ALLA regnjackor impregneras eller finns det sådana där det inte är nödvändigt? Vill ju inte gärna sabba min nya, dyra jacka.

Min uppfattning är att för alla membranplagg är det själva membranet som är tätt. Det kan man inte impregnera. Däremot kan man impregnera yttertyget till att bli mer vattenavstötande men det kommer inte göra den mer eller mindre vattentät. Men det kan ju va vitts att impregnera för att inte yttertygat ska hålla så mycket vatten och va tugnt osv.

Jag skulle säga att när skaljackorna är nya så brukar de vara ganska bra impregnerade och vattenavstötande fr början. Med tiden försämras detta, men en torktumling efter tvätt sägs ”återaktivera” skyddet vilket jag iaf tycker stämmer till en del. Men så småningom kommer antagligen återimpregnering behövas, men det är inget jag skulle göra förrän jag märker en tydlig försämring, och definitivt inte när jackan är ny.

Kan du länka till jackan? Svaret kan vara både ja och nej och det är svårt att veta säkert utan att ha sett plaggets materialegenskaper. TCS verkar vara en beteckning de slänger på allt möjligt.

Min uppfattning är att för alla membranplagg är det själva membranet som är tätt. Det kan man inte impregnera. Däremot kan man impregnera yttertyget till att bli mer vattenavstötande men det kommer inte göra den mer eller mindre vattentät. Men det kan ju va vitts att impregnera för att inte yttertygat ska hålla så mycket vatten och va tugnt osv.
Precis. Som grundregel. Att hålla yttertyget vattenavvisande gör inte jackan mer eller mindre vattentät men om den ska kunna andas får den inte vara mättad med vatten. Det brukar räcka ganska långt att bara tvätta och tumla jackan (smuts binder fukt) när den börjar kännas trött men när jackan åldras lite kan den vattenavstötande behandlingen behöva fräschas upp.

Sen som Aron är inne på finns det en massa varianter, undantag osv.

"Vanlig" impregnering som man sprayar på icke vattentäta plagg och skor kommer antagligen lägga sig som en hinna och förvisso hålla bort regn men antagligen täppa till den "andnings"-förmåga som finns.

Finns speciella tvättmedel för plagg med membran. Vad man helt skall undvika är att tvätta med tvåltvättmedel, som enligt en Goretex representant tvättar bort impregneringen.

Finns speciella tvättmedel för plagg med membran. Vad man helt skall undvika är att tvätta med tvåltvättmedel, som enligt en Goretex representant tvättar bort impregneringen.
Det finns "vanligt" tvättmedel utan tvål om man letar lite i en välsorterad mataffär. Sånt har jag kört med.

Här kanske finns lite svar på dina frågor?

//Olle

Detta svar är baserat på antagandet att jackan du köpt är tillverkat i någon form av andasmembran. Gore-tex är det mest kända, men det finns massor av varianter. Skulle du ha köpt en jacka som inte andas gäller inte nedanstående.

En membranjacka ska inte impregneras på samma sätt som tex ett par skor. När den är ny ska du absolut inte behöva göra någonting. Efter en tids användning behöver dock membranet pysslas om på två sätt:

1. Svett och smuts täpper till porerna i membranet vilket gör att det ventilerar ut kroppens avdunstning (svett) sämre. Åtgärdas genom att tvätta. Tillverkarna rekommenderar diverse specialtvättmedel.

2. Tygets utsida är behandlat med kemikalier (så kallad dwr-behandling) som gör att vatten samlar sig i större droppar, och därmed enklare rinner av utan att penetrera materialets porer. När du märker att vattendropparna inte "pärlar" sig längre är det dags att köra jackan ett varv i torktumlaren. Då "återställs" DWR-behandlingen.

Först när det inte längre hjälper med de två ovanstående är det dags att fundera på impregnering. Då finns det diverse medel att spraya på, både med och utan pfa, med efterföljande torktumling. För mig har det tagit en 7-10 år regelbunden användning innan det varit dags att återimpregnera.

Förlåt hörni... Grejen är att jackan inte går att hitta på nätet, hur jag än letar. Men när jag skulle se om det fanns någon information i jackan som kunde ge någon ledtråd så stod det ju där, med små, små bokstäver: Återimpregnera vid behov.

Men tack! Jag tycker att jag har fått många bra tips här, för hur jag ska få jackan att fungera så länge som möjligt!

Förlåt hörni... Grejen är att jackan inte går att hitta på nätet, hur jag än letar. Men när jag skulle se om det fanns någon information i jackan som kunde ge någon ledtråd så stod det ju där, med små, små bokstäver: Återimpregnera vid behov.

Men tack! Jag tycker att jag har fått många bra tips här, för hur jag ska få jackan att fungera så länge som möjligt!
Då gäller med största sannolikhet att hålla ren och tumla tills du själv märker att impregnering är ett behov.

Dom här använder jag till mina skidkläder. Gore Tex
Funkar bra.
84AFF22D-DA1F-428C-B9DA-E888D0051AAE.jpeg

Impregnera inte förrän det behövs, förslagsvis när det inte längre bildas droppar när du duschar vatten på jackan. Nikwax funkar bra. Finns också imp.medel i mataffären och på ÖoB, varav en modell som penslas på är s a s hard duty. Föreslår också att du väntar tills du har flera plagg, tre kanske, att impregnera samtidigt.

Tycker det finns en självmotsägelse i att impregnera, dvs täta, tyg som ska kunna andas. Jag har en 10 år gammal Tenson MPC med både ytter och innerfoder kring membranet. Den har fortfarande samma funktion, förvisso inte tvättad speciellt ofta.

Tycker det finns en självmotsägelse i att impregnera, dvs täta, tyg som ska kunna andas. Jag har en 10 år gammal Tenson MPC med både ytter och innerfoder kring membranet. Den har fortfarande samma funktion, förvisso inte tvättad speciellt ofta.

Impregneringen syftar väl inte till att göra tyget tätt utan bara vattenavstötande.

Är det inte denna? Om det är den så står det att den är ytbehandlad, troligtvis DWR-behandlad. Då bör den tvättas med exempelvis Nikwax när du märker att vattnet inte längre pärlar sig på ytterlagret, som nämnts ovan.

Om det är en jacka som "andas" kanske man ska göra hjärt-lungräddning när den tappar sin funktion.

Det här med ventilerade plagg är ju till stora delar ren markering bullshit. Jag förstår också att man i ren desperation tvättar sina plast- och kemikaliebefängda funktionskläder i ännu mer kemikalier för att återställa en funktion som inte ens fanns där från början, eftersom man annars är något av en klåpare som la så mycket pengar på ett plagg som inte fungerar.

Om man har ett plagg som skyddar från regn kommer man bli blöt inifrån vid cykling. Om man har ett plagg som ventilerar väl nog för att kunna cykla i blir man blöt när det regnar. Man får välja själv.

För att få funktion i sin vädertålighet får man antingen ha med sig ett vattentätt plagg som man tar på sig när det börjar regna följt av att man sänker ansträngningsnivån rejält, eller så får man köpa att man blir blöt om det börjar regna och därmed vidhålla en ganska hög ansträngning så man inte blir nedkyld. De allra allra flesta cyklar ju bara ett par timmar, och då är det skit samma om man blir blöt. Vid långcykling, då det faktiskt spelar roll, får man välja något i linje med det första alternativet ovan.

Vid andra, lugnare aktiviteter, gäller delvis andra förutsättningar. Om någon kommer dragande med "att min skidjacka fungerar ju så himla bra", så handlar det om att man åker runt i ett vattentätt lager när det är minusgrader. I minusgrader finns det inget regn.

Jag och miljön håller tummarna för att det snart väcks en viss förståelse för ovanstående och att man slutar gå på bilden som tillverkarna målar upp kring denna typ av plaggs förträfflighet.

Om det är en jacka som "andas" kanske man ska göra hjärt-lungräddning när den tappar sin funktion.

Det här med ventilerade plagg är ju till stora delar ren markering bullshit. Jag förstår också att man i ren desperation tvättar sina plast- och kemikaliebefängda funktionskläder i ännu mer kemikalier för att återställa en funktion som inte ens fanns där från början, eftersom man annars är något av en klåpare som la så mycket pengar på ett plagg som inte fungerar.

Om man har ett plagg som skyddar från regn kommer man bli blöt inifrån vid cykling. Om man har ett plagg som ventilerar väl nog för att kunna cykla i blir man blöt när det regnar. Man får välja själv.

För att få funktion i sin vädertålighet får man antingen ha med sig ett vattentätt plagg som man tar på sig när det börjar regna följt av att man sänker ansträngningsnivån rejält, eller så får man köpa att man blir blöt om det börjar regna och därmed vidhålla en ganska hög ansträngning så man inte blir nedkyld. De allra allra flesta cyklar ju bara ett par timmar, och då är det skit samma om man blir blöt. Vid långcykling, då det faktiskt spelar roll, får man välja något i linje med det första alternativet ovan.

Vid andra, lugnare aktiviteter, gäller delvis andra förutsättningar. Om någon kommer dragande med "att min skidjacka fungerar ju så himla bra", så handlar det om att man åker runt i ett vattentätt lager när det är minusgrader. I minusgrader finns det inget regn.

Jag och miljön håller tummarna för att det snart väcks en viss förståelse för ovanstående och att man slutar gå på bilden som tillverkarna målar upp kring denna typ av plaggs förträfflighet.

Jag håller med om att det i stor utsträckning inte fungerar som det marknadsförs. Nu står det väl iofs inte att det ska användas till cykling eller träning öht? Jag tycker att tex-mex-kläder har sin plats vid vissa tillfällen. Till vardags t.ex, det kanske kommer en regnskur/kanske inte. Eller fiske eller fjällvandring eller sånt. Men till träning är det väl inget hit.

Jag märker då en väldig skillnad mellan att ha tekniska plagg jämför något helt tätt typ galon när jag rör på mig ute. Det gäller även i minusgrader. Ibland är det ju faktisk av olika skäl inte aktuellt att bli dyngsur.

Sen för riktigt intensiv aktivitet föredrar jag något som bara fördröjer vattnet lite så man håller sig varm. Jag använder mest regnjacka vid cykling antingen där jag åker lift eller typ typhögalpin miljö långt hemifrån där jag hellre håller mig torr och sänker tempot.

Numera är ju teflon o dyl på väg bort ur membranen dessutom så jag ser inte riktigt vad skillnaden skulle vara mot alla andra träningskläder i plastmaterial.

Jag märker då en väldig skillnad mellan att ha tekniska plagg jämför något helt tätt typ galon när jag rör på mig ute. Det gäller även i minusgrader. Ibland är det ju faktisk av olika skäl inte aktuellt att bli dyngsur.

Sen för riktigt intensiv aktivitet föredrar jag något som bara fördröjer vattnet lite så man håller sig varm. Jag använder mest regnjacka vid cykling antingen där jag åker lift eller typ typhögalpin miljö långt hemifrån där jag hellre håller mig torr och sänker tempot.

Numera är ju teflon o dyl på väg bort ur membranen dessutom så jag ser inte riktigt vad skillnaden skulle vara mot alla andra träningskläder i plastmaterial.
Det låter som vi i stora drag håller med varann. Jag menar ju inte att man ska ha på sig regnkläder när man cyklar (då blir man kokt på 10 minuter), utan att man vid regn får dra på sig någon form av dugligt regnskydd. Att cykla runt i något som fungerar att cykla i med tron att det kommer skydda en vid regn är det jag vänder mig mot - det finns helt enkelt inte fysiska möjligheter att få både tätt och luftigt på samma gång.

Att fördröja vattnet en stund, om man nu vill det, känns som man kan göra med något annat än en skaljacka för 3-5 000 kr.

Min aversion mot materialen ligger dels i kemikalier och annat, dels i att livslängden ofta är ytterst kort vilket är en dålig grej ur miljöperspektivet. Att man därtill inte kan tvätta grejerna i vanligt tvättmedel (eller något som är ännu bättre: skita i att tvätta nästan helt och hållet). Jag har aversioner mot en massa grejer, så gore-tex är bara en grej bland många andra.

Jag drar inte upp fördelen med att cykla i yllekläder, för då kommer det balla ur på riktigt..?

Jag håller med om att det i stor utsträckning inte fungerar som det marknadsförs. Nu står det väl iofs inte att det ska användas till cykling eller träning öht? Jag tycker att tex-mex-kläder har sin plats vid vissa tillfällen. Till vardags t.ex, det kanske kommer en regnskur/kanske inte. Eller fiske eller fjällvandring eller sånt. Men till träning är det väl inget hit.
Jag är inte lika övertygad om att det har en plats. Till vardags vid risk för regn är aktivitetsnivån så låg att man kan ha något som är tätt på ett annat sätt, eller så har man med sig ett paraply. Fiske, fjällvandring osv är ju också lågintensiva aktiviteter där en regnjacka i ryggsäcken är en alldeles utmärkt lösning. Däremot är man ju ute efter vindtäthet så man inte blir nedkyld om det blåser, men det handlar ju mer om tygets täthet än att det ska vara en massa olika membran. Själv har jag vaxat bomullstyg till dessa saker.

Jag har nog inga större ambitioner att gå vidare i diskussionen, men tycker det är viktigt att den där självklarheten att man hela tiden ska ha gore-texplagg behöver ifrågasättas. Markering bullshit, som sagt.

Det låter som vi i stora drag håller med varann. Jag menar ju inte att man ska ha på sig regnkläder när man cyklar (då blir man kokt på 10 minuter), utan att man vid regn får dra på sig någon form av dugligt regnskydd. Att cykla runt i något som fungerar att cykla i med tron att det kommer skydda en vid regn är det jag vänder mig mot - det finns helt enkelt inte fysiska möjligheter att få både tätt och luftigt på samma gång.

Att fördröja vattnet en stund, om man nu vill det, känns som man kan göra med något annat än en skaljacka för 3-5 000 kr.

Min aversion mot materialen ligger dels i kemikalier och annat, dels i att livslängden ofta är ytterst kort vilket är en dålig grej ur miljöperspektivet. Att man därtill inte kan tvätta grejerna i vanligt tvättmedel (eller något som är ännu bättre: skita i att tvätta nästan helt och hållet). Jag har aversioner mot en massa grejer, så gore-tex är bara en grej bland många andra.

Jag drar inte upp fördelen med att cykla i yllekläder, för då kommer det balla ur på riktigt..?
Jo, fördröja brukar jag göra med en tunn löparjacka jag haft i typ tio år.

Vilket utan problem är en livslängd jag får ut även ur mina skalkläder. Hur länge de håller beror mest på hur välsytt plagget är i allmänhet och hur bra yttertyget håller tycker jag. Brukar vara där de ger upp.

Jag är inte lika övertygad om att det har en plats. Till vardags vid risk för regn är aktivitetsnivån så låg att man kan ha något som är tätt på ett annat sätt, eller så har man med sig ett paraply. Fiske, fjällvandring osv är ju också lågintensiva aktiviteter där en regnjacka i ryggsäcken är en alldeles utmärkt lösning. Däremot är man ju ute efter vindtäthet så man inte blir nedkyld om det blåser, men det handlar ju mer om tygets täthet än att det ska vara en massa olika membran. Själv har jag vaxat bomullstyg till dessa saker.

Jag har nog inga större ambitioner att gå vidare i diskussionen, men tycker det är viktigt att den där självklarheten att man hela tiden ska ha gore-texplagg behöver ifrågasättas. Markering bullshit, som sagt.
Alla har olika behov. Jag har svårt att cykla till jobbet med ett paraply i handen. Jag har inte heller så långt att jag behöver byta om, men tillräckligt för att hinna bli blöt. Skulle jag ha galon skulle jag dö av svett, men med membranjacka (som varit med sen typ 2012) funkar det utmärkt.

Så jag instämmer inte i att det är marketing bullshit, det gäller bara att veta begränsningarna och ha rimliga förväntningar. Att onyanserat säga att det är skräp när nån frågar om skötselråd är ju måttligt konstruktivt eller givande.

Även jag tycker att skalplagg i mångt och mycket är en bluff. Antingen är de inte tillräckligt regntäta eller så andas de för dåligt, eller (ofta) både och. När impregneringen försvinner blir tyget blött och de släpper igenom vatten och slutar helt att andas.
Man undrar då varför man inte bara impregnerar ett icke vattentätt tyg istället, om det är impregneringen som står för merparten av funktionen. Antagligen för att impregnering inte är hållbart för fem öre.

En ny jacka är rimligen impregnerad från fabrik. Vore ju rätt sjukt om man var tvungen att impregnera den det första man gör.

Alla har olika behov. Jag har svårt att cykla till jobbet med ett paraply i handen. Jag har inte heller så långt att jag behöver byta om, men tillräckligt för att hinna bli blöt. Skulle jag ha galon skulle jag dö av svett, men med membranjacka (som varit med sen typ 2012) funkar det utmärkt.

Så jag instämmer inte i att det är marketing bullshit, det gäller bara att veta begränsningarna och ha rimliga förväntningar. Att onyanserat säga att det är skräp när nån frågar om skötselråd är ju måttligt konstruktivt eller givande.
Det är ett ganska smalt användningsområde du hittat där.

Konstruktiviteten kan väl ifrågasättas åt båda håll. Se det här som någon form av inlägg som går emot hela skaljackeindustrins marknadsföring de senaste 20 åren. Jag tackar för utrymmet jag fått i denna tråd.?

Jag är ingen stor fan av membranplagg heller och tycker det används alldeles för mycket. Men det är inte alltid kasst. Risk för regn och låg aktivitet. Då kanske en membranjacka funkar som enda plagg, de andas faktiskt tillräckligt ibland.

Konstruktiviteten kan väl ifrågasättas åt båda håll. Se det här som någon form av inlägg som går emot hela skaljackeindustrins marknadsföring de senaste 20 åren. Jag tackar för utrymmet jag fått i denna tråd.?
Tidigare använde jag mig av en regnjacka utan membran som andas, som jag drog på mig om det kom en skur, men den var ju omöjlig att cykla i om det inte regnade eftersom jag svettades så grymt då. Så det var alltid ett trixande för att behöva ha på sig jacka så kort stund som möjligt.

Sen slog jag istället till på en jacka i Gore-tex, använder den nu dagligen oavsett väder (om det inte är t-shirt-väder så klart). Ventilerar riktigt bra så jag blir inte svettig och håller regnet ute, även när det öser ner.

Så jag håller inte med om att det är smalt område för användning.

Ja, varje dag den kalla halvan av året är en rätt smal nisch.

Jag har en AGU regnjacka i något gummiliknande material. Konstigt nog svettas jag inte mer i den än i andra typ membranjackor. Att ha membranet på utsidan verkar ha sina fördelar. Jackan suger inte upp en droppe.

Hur menar du? Den här ryggsäcken är tillverkad ca 1938.

Visa bilaga 577186
Bomull är väldigt känsligt för nötning jämfört med syntetmaterial. (Såvida du inte blandar in polyester men då ät du tillbaka i kemikalie och mikroplast träsket)
Den bomulls jacka jag har blev utött i ärmsluten väldigt fort jämfört med de syntetjackor jag har och har haft

Edit: särskrivningar

Impregneringen ska inte ta bort andningsfunktionen. Polyestern eller vad det nu är har förmågan - kapillärt? - att föra fukt från ena sidan av materialet till den andra. Impregneringen gör att vattnet inte lägger sig ovanpå den sida fukten transporterats till.
Fuktanslöst impregnerande resonemang, va!

Bomull är väldigt känsligt för nötning jämfört med syntetmaterial. (Såvida du inte blandar in polyester men då ät du tillbaka i kemikalie och mikroplast träsket)
Den bomulls jacka jag har blev utött i ärmsluten väldigt fort jämfört med de syntetjackor jag har och har haft

Edit: särskrivningar
Syns tydligt här t.ex. ?

Spaenningsbedfrielse_Ekrar .jpg

jag kör med helt vanligt tvättmedel men undviker även annars koncentererade varianter som jag upplever som svårlösliga. nya plagg nästan oavsett tvättas alltid. vem vet vilka kemikalier de påförts t ex för att skyddas vid transport.

sedan en tvättmaskin med bra sköljning, och om modern dvs snålt sköljande; inställd på extraskölj.

vissa skalplagg med menbran har jag upplevt som överimpregnerade. de har kommit att andas bättre efter några tvättar.

är man ute efter svettfritt och luftigt är gore windstopper en bekväm variant. står emot regn riktigt bra trots det. en bra produkt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp