[OT] Skadat trägolv - hur fixa?

Det Geologer har sagt är att det kommer bli kärvt.
Det tolkar jag som att han kommer börja plugga eller liknande.

Hoppas slipningen går bra idag!

Slipa på och glöm inte att ta ett steg tillbaka med jämna mellanrum för att få en helhetsblick över golvet. Ek har väldigt stor variation i färg och ådring. En liten nyansskillnad är inget man tänker på när man tittar på golvet i dess helhet.

bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns ju sätt att få allt överskjutande
> existensminimum draget direkt på lönen. Och jag
> tycker det ser illa ut att sitta och spekulera i
> andras privatekonomi.

+1 på det, dessutom sällsynt raljerande.

Vi har nog alla haft det kärvt nån gång i livet, såvida man inte heter Bernadotte i efternamn. Jag önskar geo all lycka och är glatt förtjust i hans postningar i wattråden. När det gäller golvet så har han redan fått alla tips om hur slipa ned det att jag har nada att tillföra. Men jag håller tummarna :)

Så, nu tror jag det här är i hamn, efter mycket svett och damm under dagen.

Lånade en sån där triangelformad slipmaskin av farsan och gav mig på golvet. Pappret som satt på hade grovleken 120 (vad nu det innebär) och det kläggade igen av lacken ganska snabbt. Gick igenom tre såna papper innan det började försvinna trä märkbart. Åkte och köpte fler papper, både 40 och 180. 40-pappret gav resultat snabbt! Efter kanske en halvtimme sammanlagd sliptid såg golvet ut som på bilden nedan (det bågformade nere till höger i bild är bortborstat slipdamm). Sen körde jag det slätt och mjukt med 180-pappret.

Jag skulle tro att det som mest är 1 mm som är borta, men jag har slipat så det är en mjuk övergång.

Nu återstår att lacka. Vad köper jag för lack, och var? Det är en yta lite större än ett A4-ark det handlar om, så helst inte burkar om flera liter... :)

Jag planerar att lacka i morgon eftermiddag. Överlämningen sker på torsdag. Ska jag lacka fler gånger? Polera mellan? Polera efter, eller inte alls? Jag vet inget om hur man lackar parkett.

xs04.jpg

geologen skrev:
> Så, nu tror jag det här är i hamn, efter mycket
> svett och damm under dagen.
>
> Lånade en sån där triangelformad slipmaskin av
> farsan och gav mig på golvet. Pappret som satt
> på hade grovleken 120 (vad nu det innebär) och
> det kläggade igen av lacken ganska snabbt. Gick
> igenom tre såna papper innan det började
> försvinna trä märkbart. Åkte och köpte fler
> papper, både 40 och 180. 40-pappret gav resultat
> snabbt! Efter kanske en halvtimme sammanlagd
> sliptid såg golvet ut som på bilden nedan (det
> bågformade nere till höger i bild är
> bortborstat slipdamm). Sen körde jag det slätt
> och mjukt med 180-pappret.
>
> Jag skulle tro att det som mest är 1 mm som är
> borta, men jag har slipat så det är en mjuk
> övergång.
>
> Nu återstår att lacka. Vad köper jag för lack,
> och var? Det är en yta lite större än ett
> A4-ark det handlar om, så helst inte burkar om
> flera liter... :)
>
> Jag planerar att lacka i morgon eftermiddag.
> Överlämningen sker på torsdag. Ska jag lacka
> fler gånger? Polera mellan? Polera efter, eller
> inte alls? Jag vet inget om hur man lackar
> parkett.
>
> http://img600.imageshack.us/img600/6429/xs04.jpg

Läs din egen tråd...

geologen skrev:
> Så, nu tror jag det här är i hamn, efter mycket
> svett och damm under dagen.
>
> Lånade en sån där triangelformad slipmaskin av
> farsan och gav mig på golvet. Pappret som satt
> på hade grovleken 120 (vad nu det innebär) och
> det kläggade igen av lacken ganska snabbt. Gick
> igenom tre såna papper innan det började
> försvinna trä märkbart. Åkte och köpte fler
> papper, både 40 och 180. 40-pappret gav resultat
> snabbt! Efter kanske en halvtimme sammanlagd
> sliptid såg golvet ut som på bilden nedan (det
> bågformade nere till höger i bild är
> bortborstat slipdamm). Sen körde jag det slätt
> och mjukt med 180-pappret.
>
> Jag skulle tro att det som mest är 1 mm som är
> borta, men jag har slipat så det är en mjuk
> övergång.
>
> Nu återstår att lacka. Vad köper jag för lack,
> och var? Det är en yta lite större än ett
> A4-ark det handlar om, så helst inte burkar om
> flera liter... :)
>
> Jag planerar att lacka i morgon eftermiddag.
> Överlämningen sker på torsdag. Ska jag lacka
> fler gånger? Polera mellan? Polera efter, eller
> inte alls? Jag vet inget om hur man lackar
> parkett.
>
> http://img600.imageshack.us/img600/6429/xs04.jpg

Bra där, så ska slipklossen dras osv.
Klarlack köper du på vilken färgaffär (och välsorterad bygghandel) som helst. Antagligen vill du ha en lite mattare lack för att passa ihop med övriga golvet. Kolla med handlarn också om det är risk att den på något sätt kan skära sig med den gamla lacken om du skulle måla omlott.

Om pappret kleggar igen ordentligt, även de som var grövre än 120-korn, är det förmodligen lackat med någon typ av oljeburen fernissa. Det är rätt svårt att se på dina bilder vad det kan vara för glans. Men ett hallgolv mattas ju av med tiden.

Du kan överlackera en oljeburen fernissa med vattenburen lack rent tekniskt. Men du får en ganska tydlig nyansskillnad färgmässigt om det är trärent eftersom den vattenburna lacken inte tränger in i trät på samma sätt.

En vattenburen lack kan däremot inte överlackeras med en oljeburen lack.

Oljeburna lacker är rätt sällsynta. Golvlack finns från Herdins, Trestjerner (Jotunbutikerna), och några till fabrikanter. Sedan finns det ju gott om fernissor för båtbruk. De är i regel rätt blanka men du kanske kan hitta en matt. Du kan också justera glansen efter att lacken härdat ordentligt med Mirka Abralon, >2000 korn (slipnät med skumgummibaksida för våtslip/polering).

Verkar dock troligast att den bef. lacken är oljeburen fernissa i ditt fall. Som antagligen har gulnat kraftigt med åren. Någon skrev att man hade betsat trät med tee för att återskapa gulnad effekt, det kanske funkar. Lite oklart dock om det var ett kraftigt gulnat träslag (furu/gran) eller en gulnad lack (fernissor bla) man ville justera mot.

Hur stort är hela golvet? Om det inte är för stort är det nog enklare att mattslipa hela lacken (med finare sandpapper) en gång och sedan rolla på ett lager med vattenburen lack. Kanske fler lager där det är trärent nu. Då får du en ganska liknande yta över hela golvet.

EDIT: Jag hävdar inte att du får det bästa eller det mest hållbara resultatet på det här sättet. Men tillräckligt bra blir det förmodligen.

Senast ändrad:
+3

Eller bit ihop och slipa hela ditt 3 kvm trärent. Lacka därefter med vilken lack du vill eller den lack värden kräver/önskar.

Dra lite med handen på plana ytor i alla rum och våttorka vid behov. Vore ju trist om du fick betala en extra städning. Det är helt sjukt vad slipdamm kan ta sig långt bort och lägga sig när det blir lugnt i lokalen.

grump skrev:
> Vi har nog alla haft det kärvt nån gång i
> livet, såvida man inte heter Bernadotte i
> efternamn. Jag önskar geo all lycka och är glatt
> förtjust i hans postningar i wattråden. När det
> gäller golvet så har han redan fått alla tips
> om hur slipa ned det att jag har nada att
> tillföra. Men jag håller tummarna :)

Bernadottes har det nog rätt kämpigt rätt ofta, trots guldskeden.

Snyggt!! Gå till en färghandel alt bygghandel och prata lack med dom.
Jag skulle nog valt en färghandel, dom brukar ha små burkar.

bojsänke skrev:
> Det finns ju sätt att få allt överskjutande
> existensminimum draget direkt på lönen. Och jag
> tycker det ser illa ut att sitta och spekulera i
> andras privatekonomi. Det räcker väl att Geo
> sagt att det är kärvt?

+1

Nu har jag lackat. Jag höll på att få hjärtsnörp efteråt när jag såg att hela det slipade området blev jättemörkt. Tre timmar senare kunde jag nästan inte urskilja kanten. Stor pust ut! :)

Jag kunde välja mellan halvblank och halvmatt yta på lacken. För mig låter det ungefär som om ett glas är halvfullt eller halvtomt - det är lika mycket i det i båda fallen. Jag tyckte ändå att halvblank mest liknade ytan som jag kröp runt på i går och det verkar ha varit rätt.

Du är nästan skyldig oss andra trådläsare att berätta hur det gick med besiktningen, efter detta äventyr.

Lycka till, och plusspoäng att du sparade ett originalgolv.

Senast ändrad:
Faktum är att jag så här i efterhand blev sugen på att slipa hela hallgolvet. Bort med lacken och jämna till ytan, sen lacka hela. Det blev ju så grymt mjukt och slätt där det var nyslipat! En helt annan lyster och glans. Och naturligtvis också en tåligare yta. Viktigt i en hall.

Men nej, det får räcka så här. Jag ska rätta till mina misstag, men inte göra hyresvärdens jobb.

Miracle skrev:
> Härligt att höra att det gick vägen! Kanske en
> ny yrkesbana i sikte? :)
>
>
> Frid!

Haha!

Vill du göra hela golvet mjukt och mysigt och enhetligt kan du våtslipa det med 240 alt. 500 papper, det låter som stor skillnad men det ena get matt yta och det andra halvblank. Inget av dem kommer att ta bort något lack. Tar kanske 30 min och ger garanterat resultat.

Problemet med golvet är nog mest att det är ganska lite lack kvar. Träet i ytan har slitits med på mjukare delar och mindre på hårdare. Lacken har slitits enligt samma mönster, så där det är som värst är det nästan naket trä. Men det är, som sagt, inte mitt problem. Det har dessutom inte orsakats eller förvärrats under min tid där, för jag köpte en gigantisk dörrmatta som täcke nästan hela hallgolvet (men så klart inte hörnet där jag spillde vätskan...).

Atlas skrev:
> Vill du göra hela golvet mjukt och mysigt och
> enhetligt kan du våtslipa det med 240 alt. 500

Eller lägga in långluggad heltäckande. Det är endast marginellt mindre praktiskt som hallgolv än dåligt underhållen parkett. :P

bojsänke skrev:
---------------------------------------------------

> Eller lägga in långluggad heltäckande. Det är
> endast marginellt mindre praktiskt som hallgolv
> än dåligt underhållen parkett. :P

Vi har parkett i hallen i hyreslägenheten. Det är inget jag skulle ha lagt in själva. Klinker vore nog det primära valet.

Heja Geologen! Kul att det gick att fixa det gamla golvet.
En lärorik tråd att titta in i, mycket golvkunskap längs vägen.

Tillbaka
Topp