[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En diesel innan bonus/malus-skatten står sig nog bra i värde. Dragbilar kommer ju folk behöva oavsett.

Vi sålde (tyvärr) en Audi A6 3.0 -17 innan corona för 170 papp, den hade ju varit bättre än pengar på börsen idag...?
Ja,kanske är så!
Dock tittar vi på bil runt 2019-20,så man torskar väl på Malus hur fan man än gör...för dieselbil ska det bli hur vi än vänder på det,och gärna AWD.
Kanske ska köra hennes 2016 V70 D4 AWD till den brakar ihop,egentligen det kanske ekonomiskt mest vettiga,men är ju kul att byta ibland.
Jaja,vi får se,ingen panik utan mest börjat kolla runt....dvs man har mentalt övertygat sej om att man SKA byta bil,eller rent utav MÅSTE byta!?

Ja,kanske är så!
Dock tittar vi på bil runt 2019-20,så man torskar väl på Malus hur fan man än gör...för dieselbil ska det bli hur vi än vänder på det,och gärna AWD.
Kanske ska köra hennes 2016 V70 D4 AWD till den brakar ihop,egentligen det kanske ekonomiskt mest vettiga,men är ju kul att byta ibland.
Jaja,vi får se,ingen panik utan mest börjat kolla runt....dvs man har mentalt övertygat sej om att man SKA byta bil,eller rent utav MÅSTE byta!?
Varför är ”leasing inget för dig”?
Varför ska det bli dieselbil?
Sälj den gamla V70 nu när bilarna kostar mycket. Snart ersätts ju v90 och då blir V70 ännu en generation äldre…

Sälj den gamla V70 nu när bilarna kostar mycket. Snart ersätts ju v90 och då blir V70 ännu en generation äldre…
Det skall finnas nya bilar att få tag i också. Det är väldigt långa leveranstider nu tyvärr. Säkert lite därför begpriserna ligger så högt.

Ja,kanske är så!

Ja vi har en Q3 -17 och den får gå tills den faller isär som det känns, går ca 400 mil/år så det tar nog ett tag... :LOL:

Jag har inte läst in mig på bonus/malus men går inte skatten ner efter 3 första åren?

Ja,kanske är så!
Malus är ju bara i tre år, så en bil reggad 2019 går ju ner i skatt i år.

Är väl bara att jag är gammalmodig och betalar jag för något typ varje månad vill jag äga det sen,inte hyra det bara...
Så är väl ingen logisk orsak,utan mer en sak som jag känner.....vill äga mina saker,inte bara hyra dom.
Diesel kontra bensin är pga lägre förbrukning och oftast bättre som dragbil,hustrun kör hästtransport med häst 1-2ggr/veckan,då funkar diesel bäst.
Och V70 ska bytas bort,men svårt att hitta bra ersättare...V60 eller XC60 är väl det som funderas på just nu.

Är väl bara att jag är gammalmodig och betalar jag för något typ varje månad vill jag äga det sen,inte hyra det bara...
Så är väl ingen logisk orsak,utan mer en sak som jag känner.....vill äga mina saker,inte bara hyra dom.
Diesel kontra bensin är pga lägre förbrukning och oftast bättre som dragbil,hustrun kör hästtransport med häst 1-2ggr/veckan,då funkar diesel bäst.
Och V70 ska bytas bort,men svårt att hitta bra ersättare...V60 eller XC60 är väl det som funderas på just nu.
Bäst är ju såklart att betala bilen kontant som du gör, men alla har inte dom pengarna tyvärr.
Många som har pengarna lägger dom hellre på börsen också.

Leasing eller köp med avbetalning är ungefär samma sak.

Är det dumt att köpa tre år gammal elbil, med få mil?
Gammal teknologi?

För ett och ett halvt år sedan köpte jag en (ny) Hyundai Kona som är gammal teknologi, byggd på en fossilplattform. Instrumenteringen känns lite daterad jämfört med nyare bilar, den får bara dra 300 kg, möjligen önskar jag att den kunde ladda mer än 75kW någon enstaka gång.

Men som bil är den utmärkt. Jag har inte märkt någon minskning av räckvidd. (och någon gång är det sagt att jag ska få nytt batteri pga en global återkallelse)

Håller inte med. Billån är helt klart mer fritt; du kan välja att sälja bilen imorgon eller hålla den i fyra år om det passar dig bättre. I leasing är du inlåst till det avtal som ingicks från början.

Med det sagt; jag är smått konservativ och tycker att man ska hålla sig ifrån att låna på bil öht.

Ja, det brinner bra också.
Vem blir först med en gengas hybrid?

Helsinki_häkäpönttö_2.4.2010_003.jpg

Bra knall vid påkörning bakifrån.

Idioten borde kanske tänkt på att skapa någon form av sarg.

Lätt o backa?

• Haha
Reactions: BJS
Håller inte med. Billån är helt klart mer fritt; du kan välja att sälja bilen imorgon eller hålla den i fyra år om det passar dig bättre. I leasing är du inlåst till det avtal som ingicks från början.

Med det sagt; jag är smått konservativ och tycker att man ska hålla sig ifrån att låna på bil öht.
Lite lika som förmånsbil på ett sätt, enda sättet att krypa ur vårt avtal är att säga upp sig. En kollega är väldigt missnöjd med sin XC60 laddhybrid men kommer ju inte ur avtalet i förtid och jag hoppas inte skitbilen driver honom att sluta för att slippa den..?

Jag är nöjd med mitt avtal via jobbet, men privat köper vi bilar.

Ingen köper en ny bil för att sälja den imorgon.

Du kan tröttna på bilen, dina behov kan ändras, ekonomiska förutsättningar kan ändras så att du inte vill sitta med en fast månadskostnad, etc. Det finns stora fördelar med att vara fri, och inte sitta fast.
De ”andrahands leasingkontrakt” man sett på blocket har gått åt rätt snabbt. Vill påstå att det är relativt låg risk (just nu iaf). Om man då inte beställt sin bil i Kill Bill PW design….

Du kan tröttna på bilen, dina behov kan ändras, ekonomiska förutsättningar kan ändras så att du inte vill sitta med en fast månadskostnad, etc. Det finns stora fördelar med att vara fri, och inte sitta fast.
Absolut, men betalskydd (heter det va?) ingår ju både med många försäkringar och många leasingar. Det täcker ju upp gör tex en sjukskrivning. En ny bil har ju också en fast månadskostnad inklusive amorteringen (du är ju sedan gammalt emot att låna upp på huslånet så det vet du). Det finns för och nackdelar med allt men att bli av med en leasad bil är inte som 2015 nu längre. Nu är det kanske den vanligaste finansieringen för privatpersoner? Har man inte 500 000 att lägga in direkt så är det ju bra, sen finns ju argumentet att pengar i en bil får man ändå aldrig igen så då gör dom mer nytta på börsen.
Skulle vara kul att se andelen elbilar som är privatleasade.

Vad gäller andelen MG som inte är leaseade tror jag den är försvinnande liten
Ytterligare ett nytt(?) "bilägaralternativ" är att abonnera på bil
5.500 SEK/mån för allt(?), utom bensin o parkering för Lynk & Co
Bilen skall dela plattform med XC40, och enl åtminstone en del recensioner vara bättre än den!

Absolut, men betalskydd (heter det va?) ingår ju både med många försäkringar och många leasingar. Det täcker ju upp gör tex en sjukskrivning. En ny bil har ju också en fast månadskostnad inklusive amorteringen (du är ju sedan gammalt emot att låna upp på huslånet så det vet du). Det finns för och nackdelar med allt men att bli av med en leasad bil är inte som 2015 nu längre. Nu är det kanske den vanligaste finansieringen för privatpersoner? Har man inte 500 000 att lägga in direkt så är det ju bra, sen finns ju argumentet att pengar i en bil får man ändå aldrig igen så då gör dom mer nytta på börsen.
Jag kan argumenten, så du behöver inte upprepa dem. Som din länk visar så kokar ju ”fördelen” ner till den du nämner, att ingen kontantinsats krävs. Och det är nog också anledningen till att leasing idag är kanske den vanligaste finansieringsformen... vilket väl också säger nånting.

Och nej, jag har aldrig tagit ett billån, av den enkla anledningen att jag inte tycker att man ska låna till konsumtion. Har heller inget behov av det.

Bäst är ju såklart att betala bilen kontant som du gör, men alla har inte dom pengarna tyvärr.
Många som har pengarna lägger dom hellre på börsen också.

Exzakt. Har man låt säga 0,5 mln i cash så är det ur ekonomiskt perspektiv ganska dåligt att köpa en bil för allt. Bättre att de får jobba på börsen eller fastighet

Exzakt. Har man låt säga 0,5 mln i cash så är det ur ekonomiskt perspektiv ganska dåligt att köpa en bil för allt. Bättre att de får jobba på börsen eller fastighet
Tills börsen eller fastigheter faller i värde. Som Japan de senaste dryga trettio åren.

Om man ser till bostäders pris justerat för inflation de senaste hundra åren så ligger vi flerfaldigt över medianpriset.

mg5. Från 2690 eller så.

Dvs en elkombi!
Hade jag inte redan haft en MG ZS (2021) så hade jag huggt en MG5 direkt 3040kr/mån för en Luxury med 2000mil om året. MG5 har det jag saknat med min (leasade) ZS. Trefasladdning, större batteri och nackstöd/skydd mitten bak.
Är supernöjd med ZS! Kan såklart inte jämföras med lyxigare bilar men det var ju också grundförutsättningen.

Vad är det för räckvidd på en MG5?
Storlek, pratar vi clio kombi, Octavia eller e-klass?

Skissar lite på ett bildelarupplägg med mg5 eller något sådant.
Vad borde man ha för laddbox om man skall kunna följa upp laddning per månad/år.
DVS ladddningen sker hos en deltagare i delningssystemet men alla skall betala.

Easee laddbox med Rfid-taggar t.ex - det finns andra boxar som har det också men Easee är det många som installerar till bra pris.

Men det bygger på att den där bilen står inte har timpris på elen, annars blir det rätt bökigt att följa upp.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp