[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur långt kommer man på en kWh? På ett ungefär.
Som jag förstått det brukar elbilar dra ca 2 kWh/mil.

Såg förresten att 1-årigt fastprisavtal i SE4 nu snittade på 5 kr/kWh. Kan bli dyrt för den stackare som vill ha förutsägbarhet och inte sitta och hålla koll på timpriser.

En gullig bild från amerikanska Fiatgruppen för 500e. Inget att starta debatt om, bara en kul bild.
Screenshot_2022-08-18-05-28-29-323_com.facebook.katana.jpg

Min bil drar 1,4 - 1,5 kWh per mil. I exemplet här har jag åkt från Tänndalen till Stockholm. Jag håller normalt hastighetsbegränsningen, men högst 110. Bilden är från tidigare, men jag hade liknande förbrukning när jag åkte hem för några veckor sedan, då med två cyklar bakpå, och max 100 km/h.

DSC_1882.JPG

Ok, men då är ju 9 kr / kWh ungefär samma pris som normalt för en fossilbil.
Eller kanske tom lite billigare.

Problemet med högt elpris ligger för privatpersonen primärt i boendet. Det enda man vet om bildriften är att man har vissa marginaler till andra drivmedel.

18 kr/mil? Nja. Enligt tillgänglig statistik drar en normalstor elbil i genomsnitt 2 kWh/mil och en bränsledriven bil strax under 0.6 l/mil. Sedan kan man såklart anekdotiskt hitta avsevärt lägre förbrukning i båda fallen.

Nu är ju 9 kr/kWh ett extremfall, men indikerar vart vi är på väg. Du har väl själv argumenterat att biltillverkare verkar kunna ta ut ett avsevärt högre pris för elbilar jmf med motsvarande bränslebil eller t.o.m. hybrid, vilket ju gått bra då folk tittat på TCO vilken varit låg pga låga räntor och billig el. Med avsevärt högre räntor och dyrare el blir det intressant att se om det blir nån ändring på detta.

Och, som jomper skriver ovan, de som har timpris är nog aktiva och laddar nog normalt inte för 9 kr/kWh, även om man säkert kan behöva toppa upp bilen vid en topp någon gång. Vilka tider på dygnet har ett lägre pris för att tanka fossilt?

Jag är dock inte avundsjuk på elområde 4 just nu. De dyr el även på natten.

1660801206256.png

1660801247351.png

Men framfärallt får man väl flytta till nordnorge, just nu €2 per MWh, men de ligger ofta på €1. Och där kan vi snacka om skillnad mellan nord och syd ?

1660801327563.png

Det blir intressant att se priserna i SE4 till vintern.

Verkligen.

Jag har skickat in några förfrågningar om solceller för några veckor sedan.
Noll svar. De har nog fullt upp nu ?

Och min beställda luft-vatten värmepump, får jag ingen återkoppling på när den kommer att installeras...

Jag har just nu elvärme. Jag kan till väldigt stor del välja att inte åka bil, så i mitt fall är det inte elpriset för bilen som är den stora delen, det är huset.

18 kr/mil? Nja. Enligt tillgänglig statistik drar en normalstor elbil i genomsnitt 2 kWh/mil och en bränsledriven bil strax under 0.6 l/mil. Sedan kan man såklart anekdotiskt hitta avsevärt lägre förbrukning i båda fallen.

Nu är ju 9 kr/kWh ett extremfall, men indikerar vart vi är på väg. Du har väl själv argumenterat att biltillverkare verkar kunna ta ut ett avsevärt högre pris för elbilar jmf med motsvarande bränslebil eller t.o.m. hybrid, vilket ju gått bra då folk tittat på TCO vilken varit låg pga låga räntor och billig el. Med avsevärt högre räntor och dyrare el blir det intressant att se om det blir nån ändring på detta.
Vad är detta beräknat på för bilar? utgår ifrån att det är nya och relativt små bilar? Nu har jag inte ägt en nyare bränslebil på länge men har inget minne av att de skulle ligga så lågt. En tidigare V50 snittade ju runt 0,88 :)

Min Superb drar 0.5l/m 98 om jag kör den på bara bensin och 1,8kWh/m om den går på enbart el.

När den köptes så sa man 42km på el som mest, en uppdatering senare så visade datorn 50km och nu ytterligare en uppdatering senare så lovar den 60 km :)
Nej, jag når inte någon av de siffrorna men nu kommer jag strax över 50.

För hushållet är det ändå en väldigt liten del av total månadsförbrukning om man inte kör 40 mil om dagen.

Senast ändrad:
Tack så mycket, känns helt otroligt ändå måste jag säga att alla stora kombis och suvar skulle kunna ligga på ett så lågt snitt :) men min lilla bil från 2005 ligger ju kring 0.75 så det är ju i nivå med vad grafen visar för samma år. Känns som att många nya bilar också är ganska stora men kanske lurar sig själv, sedan bidrar väl även hybriderna till mindre förbrukning om nu de räknas med.

Vad är detta beräknat på för bilar? utgår ifrån att det är nya och relativt små bilar? Nu har jag inte ägt en nyare bränslebil på länge men har inget minne av att de skulle ligga så lågt. En tidigare V50 snittade ju runt 0,88 :)
Min nya Multivan T7 (förlängd variant) har snittat 6,0 liter diesel per 100km de första 200 milen. En resa tur och retur Sthlm-Åre 10-15 km över hastighetsgräns utom på 120 väg där jag kört 125. Resten stadstrafik. Så moderna bilar är ganska snåla.

En normalstor bensinbil under 0,6 tror jag inte på, men diesel, javisst.

Nu var ju inte min uträkning vetenskaplig utan höftade lite för att få en jämförelse.

Att priset på rena elbilar kommer att sjunka är jag övertygad om när elpriset rusar.
Att bygga en elbil måste vara billigare än en fossilbil och mkt billigare än en hybrid.

Nåt särskilt man ska titta på om man kikar på en begagnad Zoe? Läst att framvagnen är en svag punkt. Nåt mer?

Några tillval man absolut vill ha (eller slippa) ?

Typ en sån här: https://www.blocket.se/annons/stockholm/renault_zoe_r110_52_kwh_batterikop_eu6_109hk/102493743

Kan även funka med den något äldre varianten med batteri på 41 kWh, men vill slippa systemet med batterihyra. En fördel med den äldre är trumbromsar bak som jag inbillar mig är en fördel på en elbil som körs lugnt.

Det är sonen som har fått nytt jobb och ska pendla 45 km enkel 70-90-väg med möjlighet till gratis laddning på jobbet.

/J

Senast ändrad:
Verkligen.

Jag har skickat in några förfrågningar om solceller för några veckor sedan.
Noll svar. De har nog fullt upp nu ?

Och min beställda luft-vatten värmepump, får jag ingen återkoppling på när den kommer att installeras...

Jag har just nu elvärme. Jag kan till väldigt stor del välja att inte åka bil, så i mitt fall är det inte elpriset för bilen som är den stora delen, det är huset.
Min solpaneler jobbar bra nu men kommer vara helt döda under vintermånaderna. Det beror både på att solen är svag, står lågt samt snö på panelerna. Jag sålde el för 19 kr i jan-22.

Österåker, 36 paneler åt västsydväst. Men jag har vare sig elbil eller paneler för att tjäna pengar utan för att sänka mina utsläpp. Det går inte att räkna hem miljöomställningen privat.

Min nya Multivan T7 (förlängd variant) har snittat 6,0 liter diesel per 100km de första 200 milen. En resa tur och retur Sthlm-Åre 10-15 km över hastighetsgräns utom på 120 väg där jag kört 125. Resten stadstrafik. Så moderna bilar är ganska snåla.
Kollar man på spritmonitor så verkar den enda inlagda som matchar dra 9,82 i snitt. Där litar man inte på färddator utan det är klassiskt trippmätare och tanka som gäller.

För övrigt känns naturvårdsverkets siffror som tillverkardata, jag känner då ingen som kör så där snålt.
Min snålaste dieselbil var en e46 330 trodde jag, men det var chipboxen som helt sabbade förbrukningen på färddatorn.
Spritmonitor verkar säga snittet 6,66 för diesel med adblue och 7,4 för bensinare.

Det finns data för elbilar där med men satan vad rörigt det är, stämmer inte riktigt då det har fyllts i konstigt och är höga siffror.

Kollar man på spritmonitor så verkar den enda inlagda som matchar dra 9,82 i snitt. Där litar man inte på färddator utan det är klassiskt trippmätare och tanka som gäller.

För övrigt känns naturvårdsverkets siffror som tillverkardata, jag känner då ingen som kör så där snålt.
Min snålaste dieselbil var en e46 330 trodde jag, men det var chipboxen som helt sabbade förbrukningen på färddatorn.
Spritmonitor verkar säga snittet 6,66 för diesel med adblue och 7,4 för bensinare.

Det finns data för elbilar där med men satan vad rörigt det är, stämmer inte riktigt då det har fyllts i konstigt och är höga siffror.
Folk verkar ju inte förstå det där med att det går åt olika mycket el beroende på vilken bil man har och hur man kör. "Vaddå, jag ansluter ju bara kontakten i väggen?", typ. Elpriser och annat kommer nog sätta lite mer ljus på just drivmedelskostnaden när det gäller elbilar framöver, vilket hittills bara angivits i form av "500 km körsträcka" osv.

Fast jag kan också ha missat något då jag försöker rädda världen genom att cykla och inte köpa nya bilar hela tiden. Går sådär..

Många tittar bara på vad mätare i bilen visar, hur många kWh den tagit emot eller som förbrukats under drift. Men det är förluster i överföringen från snabbladdare/laddbox/kablar/värme/kyla under tiden batterierna laddas, det syns inte på alla laddare/laddboxar hur mycket som runnit igenom totalt.

Så för bränledrivna bilar är spritmonitors i mina ögon höga siffror helt ok, men för elbilar är deras siffror för höga?

Troligtvis har körmönster stor inverkan. Jag har inga problem att matcha tillverkarsiffrorna med min bil (inte min förra heller), men så är nog mitt körmönster typiskt blandad körning. Sitter man mest och pendlar nån mil fr villaområde i utkanten av stan till nån annan del av stan blir det nog svårt. Samma sak om man kör mycket motorväg vilket också driver upp förbrukning.

Många tittar bara på vad mätare i bilen visar, hur många kWh den tagit emot eller som förbrukats under drift. Men det är förluster i överföringen från snabbladdare/laddbox/kablar/värme/kyla under tiden batterierna laddas, det syns inte på alla laddare/laddboxar hur mycket som runnit igenom totalt.

Jag har min TM3 inlagd i Spritmonitor men litar inte så mycket på siffrorna längre. Den räknar tokigt även om jag manuellt lägger till ungefär 10% på dom laddare som inte visar genomströmningen. Den har dessutom någon bugg i prisberäkningen, den räknar fel på distansen där (för elbilar, gamla dieseln blev rätt).

I perioder när det är mycket stölder av rattar/grillar/katalysatorer/etc hemma på parkeringen så slår jag på sentry och det förbrukar massor med energi. Det syns ingenstans hur mycket det är. Men det ökar ju totalen rejält.

Skärmavbild 2022-08-18 kl. 13.17.15.png

På min bil har färddatorn stämt exakt med vad förbrukningen varit i verkligheten de 200 första milen. 0,60 liter milen för en stor full- size buss är helt OK tycker jag. Intressant är även hur förbrukningen minskat med åren. Min förste T5a med 5 cylindrig 130 hästars diesel drog 0,95. sedan har jag haft två T6or med 4 cylindriga 150 hästars motorer som snittade 0,86. Senaste tre åren provade jag småbilsklassen och körde en Sharan med 177 hästar och fyrhjulsdrift. Den snittade 0,69. Både Sharanen och nya T7an har jag dock ledigt kört snålare än WLTP siffrorna.

Enligt denna försvinner 10% I laddförluster

• Gilla
Reactions: rln
Beror på massa saker. Laddning med 11kW är mer effektivt än 2kW. Har du varmgarage blir det bättre, och på sommaren är det bättre.

När man ska snabbladda förvärms batteriet också och det lär ju dra en del.

Ca 5% för mig senaste dryga 500 milen. Det är sommarmil.

I morse på väg till arbetet, visade bilen att säkerhetssystemen fungerade. På väg mot rondell hade jag en bil framför mig och jag ligger dumt nog väldigt nära. Istället för att köra in i tomma rondellen så bromsar bilen framför mig, och innan jag hunnit flytta foten till bromspedalen har bilen dragit igång flyglarm och tvärbromsar så att ABS går in och arbetar. Det var en spännande upplevelse.

I morse på väg till arbetet, visade bilen att säkerhetssystemen fungerade. På väg mot rondell hade jag en bil framför mig och jag ligger dumt nog väldigt nära. Istället för att köra in i tomma rondellen så bromsar bilen framför mig, och innan jag hunnit flytta foten till bromspedalen har bilen dragit igång flyglarm och tvärbromsar så att ABS går in och arbetar. Det var en spännande upplevelse.

Visst är infarkten nära? ?

Med T blir man hårt uppfostrad att använda blinkers vid körfältsbyte, annars piper den och försöker "korrigera". Lite jobbigt om man t.ex. håller ut lite mot linjen vid möte på trånga vägar. PIP-PIP-PIP!

Har försökt stänga av men det är tydligen något slags lagkrav på att det ska slås på varje gång man startar bilen.

Med T blir man hårt uppfostrad att använda blinkers vid körfältsbyte, annars piper den och försöker "korrigera". Lite jobbigt om man t.ex. håller ut lite mot linjen vid möte på trånga vägar. PIP-PIP-PIP!

Har försökt stänga av men det är tydligen något slags lagkrav på att det ska slås på varje gång man startar bilen.

Tveksamt lagkrav.
På Volvo går den funktionen att stänga av utan att den är på efter nästa start.

Tveksamt lagkrav.
På Volvo går den funktionen att stänga av utan att den är på efter nästa start.
Det är inte en gammal Volvo då? Det ska nämligen inte gå att stänga av dessa system permanent längre.

”mandatory as from May 2022 for new models and as from May 2024 for existing models”.
Dvs helt ok att sälja nya bilar till 2024 utan dessa system. Sedan verkar ju förordningen bara säga att systemen ska finnas. Och det gör de ju även om de går att slås av.

Körde fet Peugeot suv på smala krokiga vägar. Himmel vad det drog i ratten! Gick bra med deras lilla crossover men den stora var hemsk.

I Toyota har allt sådant kunnat slås av med en tydlig knapp på ratten. Lika lätt som att slå på farthållaren. Väldigt smidigt.

”mandatory as from May 2022 for new models and as from May 2024 for existing models”.
Dvs helt ok att sälja nya bilar till 2024 utan dessa system. Sedan verkar ju förordningen bara säga att systemen ska finnas. Och det gör de ju även om de går att slås av.
Jag misstänker att man som biltillverkare med helst 5 stjärnor i euro ncap inte drar ut på det bara för att möjligheten finns.

Lane assist är ju en typisk grej som kan fungera skit på isiga vägar, men den måste avaktiveras varje gång bilen startar,

Jag misstänker att man som biltillverkare med helst 5 stjärnor i euro ncap inte drar ut på det bara för att möjligheten finns.

Lane assist är ju en typisk grej som kan fungera skit på isiga vägar, men den måste avaktiveras varje gång bilen startar,

Det är skrot på min Skoda i alla fall.
Kan räcka det regnat och våtsträngen är kvar i mitten på en lite smalare väg.
Som att ha felkalibrerad force feedback på ratten till datorn.

Låter ändå som att det fungerar avsevärt bättre på Teslan än på en del andra bilar då. Det är mest pipet som stör, och det har aldrig stökat med våt körbana eller moddsträngar.

Körde fet Peugeot suv på smala krokiga vägar. Himmel vad det drog i ratten! Gick bra med deras lilla crossover men den stora var hemsk.
Råkade ut för detta i en hyrd Peugeot suv i Skottland för några år sedan.
Kom ut på en smal landsväg och fick möte. Höll på att krocka när bilen vid mötesögonblicket plötsligt styr in mot mitten och den mötande bilen... ?
En nära-döden upplevelse jag gärna slipper.

Aha, kan det vara så att en majoritet av teslaförarna tror att pipet betyder att den blinkar? För tesla verkar nästan ha gått om bmw i oförmågan i att använda körriktningsvisare.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp