[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Elbilar med toppfarten begränsad till 160 km/h är enmotoriga och där är det elmotorn som inte kan/bör köras snabbare. Jag kör en hel del landsväg både med och utan 2-1. 160 som begränsning är inget problem i alla länder utom Tyskland. 2-1-vägar har skyltar som visar hur lång den utökade sträckan är. Dessutom finns skyltar som varnar för att sträckan tar slut, vanoigtvis med 400 meter kvar. Klarar men inte det ska man låta någon annan köra. Elbilens räckvidd påverkas så negativt av "aktiv körning" att man helst låter bli.

I det här fallet är det idioten bakom, som ligger kloss och också vill förbi, som gör att du kan hamna där.
Klassiskt feltänkt som väldigt många i trafiken gör. Och väldigt ofta läser man om folk som förespråkar att göra en "brake check" på folk som ligger för nära när det enda vettiga att göra om någon ligger nära bakom är att öka avståndet till bil/annan fara framför så att du själv kan bromsa säkert utan att bilen bakom kör på dig.

Och tycker du att du inte hinner om på en 2-1 väg
så har du ju planerat din körning så dåligt att du inte klarat en uppkörning idag.

Jag kör mc och riskerar mitt eget liv.
Idiotiskt påstående. Men visst, sannolikheten att ÄVEN du dör när du kör ihjäl nån stackare i trafiken är såklart större än om ni båda satt i bil.

Det är ju lätt att köra som ett svin med den inställning också. "Det är enda bara jag som dör"

8000 mil, bekväma 40 profil?
Nu vet jag ju inte bredden på dina däck, men....

Jag får iaf inte ihop det du skrev.
40-profil kan aldrig bli bekvämt oavsett bredd.
Det finns ju knappt något gummi och luft som kan ta upp stötar och vibrationer.
Kan inte för i mitt liv förstå trenden med stora fälgar och tunna däck.
För oss konsumenter som inte ska ut och köra som svin finns det noll och inget berättigande för lägre profil än 55..
Det är betydligt bättre om man satsade på ekonomiskt bilägande framför penisförlängare...

För oss konsumenter som inte ska ut och köra som svin finns det noll och inget berättigande för lägre profil än 55..
Det är betydligt bättre om man satsade på ekonomiskt bilägande framför penisförlängare...
82 profil ftw!

Det kan ju vara så att 0-100 på 2s sätter lite krav på däcken även om man stryper den till 160 kph

Högprofil funkar ju i top fuel?
Persåker-top-fuel_22.jpg

Klassiskt feltänkt som väldigt många i trafiken gör. Och väldigt ofta läser man om folk som förespråkar att göra en "brake check" på folk som ligger för nära när det enda vettiga att göra om någon ligger nära bakom är att öka avståndet till bil/annan fara framför så att du själv kan bromsa säkert utan att bilen bakom kör på dig.

Och tycker du att du inte hinner om på en 2-1 väg
så har du ju planerat din körning så dåligt att du inte klarat en uppkörning idag.

Idiotiskt påstående. Men visst, sannolikheten att ÄVEN du dör när du kör ihjäl nån stackare i trafiken är såklart större än om ni båda satt i bil.

Det är ju lätt att köra som ett svin med den inställning också. "Det är enda bara jag som dör"
Brake checka med någon 3 m bakom i plus 100? Du borde inte ha körkort.

Brake checka med någon 3 m bakom i plus 100? Du borde inte ha körkort.
Läser du ordentligt? Verkar inte som det, prova en gång till

Edit: Jag hjälper dig lite. Du läste inte detta:
”…det enda vettiga att göra om någon ligger nära bakom är att öka avståndet till bil/annan fara framför så att du själv kan bromsa säkert utan att bilen bakom kör på dig..”

80 mil range och 1100 hk för 600k i slutet av året? Bör innebära habila prestanda. Fast den har nog tyvärr inte trumbromsar. ?

Efter en tid med helelbil känner jag att en fossilbil inte kommer ägas av mig någon mer gång. Tack vare möjlighet att ladda hemma kan jag alltid starta med 40 mils räckvidd vilket är långt mer än vad jag normalt behöver. Att köra till fritidshuset 50 mil bort är lite annorlunda så nya rutiner börjar sätta sig. Det finns bra laddplatser på vägen och med ett matställe ungefär halvvägs blir det ungefär som vanligt. Matpausen blir ca 20-25 minuter längre. Detta med kyla och vinterdäck. Körningen har blivit lite lugnare och omkörningarna lite enklare och säkrare. Räckviddsångesten har lagt sig.

Efter en tid med helelbil känner jag att en fossilbil inte kommer ägas av mig någon mer gång. Tack vare möjlighet att ladda hemma kan jag alltid starta med 40 mils räckvidd vilket är långt mer än vad jag normalt behöver. Att köra till fritidshuset 50 mil bort är lite annorlunda så nya rutiner börjar sätta sig. Det finns bra laddplatser på vägen och med ett matställe ungefär halvvägs blir det ungefär som vanligt. Matpausen blir ca 20-25 minuter längre. Detta med kyla och vinterdäck. Körningen har blivit lite lugnare och omkörningarna lite enklare och säkrare. Räckviddsångesten har lagt sig.
Jag tror att det kommer att mogna. Cirkeln sluts lite. Gamla bilarna man började köra med fick man ju tanka efter 30 mil. Det gick ju då så varför inte nu likssom? Bråttom kan man ha på cykeln om jag jagar KOM....

Det gick ju bra med häst och vagn också. Då fick man stanna och ge hästen havre varje mil. Men vad gjorde det, man kom ju fram så småningom. Varför ska man ha bråttom för? :rolleyes:

Komfort är väl individuellt, man uppskattar olika. Man kan ha bra fjädring som tar hand om det där med.

Men alltid härligt med förlängarkortet så fort det är en sak man inte förstår.

Komfort är väl individuellt, man uppskattar olika. Man kan ha bra fjädring som tar hand om det där med.

Men alltid härligt med förlängarkortet så fort det är en sak man inte förstår.
Isåfall måste du ha någon helt fantastiskt fjädring som igen annan har...framförallt med tanke på att just fjädringens funktion är att ta upp större rörelser i höjdled...
Smågropar och vibrationerna från asfalten tas upp av gummit och luftkudden...
Eller så kanske det är så enkelt att du gillar stötiga bilar vilket är helt ok men för den stora massan är nog driftskostnaderna viktigare än att ha en häftig bil.
Tyvärr så är det väl så att eftersom folk inte betalar direkt nuförtiden utan skjuter kostnaden framför sig med allehanda leasing,personalbilar osv så lönar det sig inte att ta fram vettiga alternativ för oss som inte vill betala bilskrället fram till pensionen....

Ska ni köpa ny bil eller vad är grejjen med tråden? Bråk, bråk, och ni undrar varför vi låser trådar om bilar....
fast nu är ju det här sveriges trevligaste bilforum om du inte visste det. om ni fortsätter låsa biltrådarna kommer jag aldrig hitta den ultimata pallen att stå på när jag lastar saker på mitt sports utility vehicle.

40 profil är 40% av bredden,
så jo bredden har betydelse!

80 mil range och 1100 hk för 600k i slutet av året? Bör innebära habila prestanda. Fast den har nog tyvärr inte trumbromsar. ?
högertrollen ska åka runt med biljävlar som ser ut som självbelåtna pepe-grodor alltså. herregud.

Ja, otroligt imponerande maskiner, att dom öht håller ihop en enda repa är ett under, vad man läst kostar det runt 800-1000hkr bara att driva runt kompressorn..man tycker det är bra tryck när dom startar i depån, men det är verkligen ingenting mot när dom sticker i starten..?

Ja, jobbigt ofta, lite svårparkerad också..

100 spänn litern? Dax att överge fossillösningar snabbt....

dax att byta (tillbaka till) elgräsklippare dessutom? Fast iofs - 400 spänn per för att klippa gräset kan det väl vara värt.

100 spänn litern? Dax att överge fossillösningar snabbt....

dax att byta (tillbaka till) elgräsklippare dessutom? Fast iofs - 400 spänn per för att klippa gräset kan det väl vara värt.
Vill du ha igång en politikdiskussion, eller vad är syftet med att länka en tydligt politisk insändare?

Jaha, det var det kört igen.

Nåt som hade gjort underverk för milön är 100 spänn per kwh el.

Du får bara stänga den på lördag kväll och idag är det söndag!

Kollade behagande elbilar på blocket… det är dyrt.
Ja, tyvärr har komponentbristen gjort det ont om bilar och då folk behöver bilar så har priserna blivit lite konstigt höga på begagnade bilar.

8000 mil, bekväma 40 profil?
Nu vet jag ju inte bredden på dina däck, men....

Jag får iaf inte ihop det du skrev.
icke desto mindre är det sant. det gäller bara att köpa rätt grejor. profilen i sig har oväntat för många; närmast lite med komforten att göra.

när det gäller fjädring är jag längre tillbaka mångårig citroënägare, var väl 65, 60, 55 och 45-profil utan väsentlig skillnad i komfort så länge man följer regeln om att däcksidorna skall bukta lite och lagom, dvs däcken ha ca 40 mm mer bredd än fälgen.

däremot stora skillnader i styrstabilitet. ett enkelt och bra recept till framgång:)

men köpte sedan en ikon av annat fabrikat. velade lite om hjulen, den kom med 15-tummare typ 60 profil som inte var aktuella att köra vidare på. köpte en omgång likaså original 16-tummare med 50-profil, gick väl rätt ok, men åt det stötiga hållet. eftersom däcket var en aning för smala.

men eftersom jag visste hur detta skulle göras gick jag när tillfälle gavs vidare och skaffade 7x17 original fälgar och satte på 215/40/17 av en tyst typ.

way to go. åttor kring de flesta i rondeller, avslappnad och stabil framfart på motorväg med en värdig storbildkänsla. och saknat faktiskt inte en enda gång det minacitroëner bjudit på.

efter ett tag bjöds en omgång likadana fälgar med pirelli 205/40/17. närmast okörbara på grund av buller och stötighet, så de gick snabbt vidare på blocket. typisk missanpassning mellan däck och fälg

pärlan rundade förresten häromdagen 40 000 mil. inte någon typisk egoförlängare, snarare tvärtom går den under radarn.

DC9D73FB-5F4D-4414-9798-E0571F337288.jpeg00E677E8-2071-46EC-BF34-CF2207BBF74D.jpeg

Låter bra. B96 verkar bara vara en enkel uppkörning, ingen teori. Kanske är värt att ta det, den dagen man står och ska dra släp som är lite tyngre är det liksom för sent.

Att köra upp med egen bil och släp känns lite krångligt, dels har jag inget lämpligt släp och dels får jag ju inte köra dit med det. Smidigt att göra allt hos trafikskolan.

Löste B96 idag. En dubbellektion på körskola och hyrde körskolans bil/släp till uppkörningen (inkl transport). Tror dessutom körskolan har en del bokade tider hos Trafikverket Förarprov vilket är värt mycket så här på vårkanten. Jobbigaste var att komma ihåg att blinka sig ut ur alla rondeller ?

Inga problem alls om man har släpvana, gå dock igenom belysning/bromsar och lastsäkring en extra gång. Största fördelen som jag ser är att kunna köra vissa kombinationer som blir helt olagliga på bara B-kort om kombinationen så skulle väga 3510 kg. Samt att vissa tyngre husvagnar/ hästtransporter får framföras men kanske inte lastas maximalt. Och som någon skrev kanske ev överlast ger böter isf indraget körkort - större flexibilitet helt enkelt.

Löste B96 idag. En dubbellektion på körskola och hyrde körskolans bil/släp till uppkörningen (inkl transport). Tror dessutom körskolan har en del bokade tider hos Trafikverket Förarprov vilket är värt mycket så här på vårkanten. Jobbigaste var att komma ihåg att blinka sig ut ur alla rondeller ?

Inga problem alls om man har släpvana, gå dock igenom belysning/bromsar och lastsäkring en extra gång. Största fördelen som jag ser är att kunna köra vissa kombinationer som blir helt olagliga på bara B-kort om kombinationen så skulle väga 3510 kg. Samt att vissa tyngre husvagnar/ hästtransporter får framföras men kanske inte lastas maximalt. Och som någon skrev kanske ev överlast ger böter isf indraget körkort - större flexibilitet helt enkelt.
Vad fick du betala? Klart sugen på att fixa B96 då det ger en del möjligheter jag saknar nu.

Jag kommer göra det, men det vore grymt bra att kunna köra allt i ett svep. Har ingen körskola nära som erbjuder b96 eller be.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp