Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
3 är E baklänges. vad modellnamnens bokstäver sedan bildar för ord kan du räkna ut själv?.
frågan är vad som kommer efterhand?
Du har alltså ändrat dig sedan du postadeJag har aldrig förstått mig på folk som säger att det är roligt att köra bil. Men efter att jag fick min TM3 så vet jag bättre. Glädje uppstår direkt när jag trampar på fartpedalen och den sticker iväg som en vessla, varje gång.
Köp en bil som känns rolig, och gör dig glad.
känns onödigt att köpa en stor Tesla.
Iofs är inte M3 "stor" - men har iofs gott om plats, men inte är det en stor bil."Snubblade" över detta
Du har alltså ändrat dig sedan du postade
Men visst är det bra att man kan ändra sig,
åtminstone så länge det är till det bättre.
"Snubblade" över detta
Du har alltså ändrat dig sedan du postade
Men visst är det bra att man kan ändra sig,
åtminstone så länge det är till det bättre.
Även map det har du alltså ändrat dig,Små elbilar är av någon anledning väldigt höga så jag inte når upp, dom små som har möjlighet till krok tillät bara cyklar på den, och i princip ingen plats alls att lasta inne bilen.
Jag vill ha en liten elbil med riktig krok som får dra riktigt släp.
Men än en gångdet enda jag behöver lasta är cyklar baktill på ställ (inte dra släp), inget på taket
Även map det har du alltså ändrat dig,
från samma post som ovan
Men än en gång
Visst är det bra att man kan ändra sig
Mysteriet med att alla numera måste ha stor bil och hundbur, som jag skrev om i nu stängda tråden, har att göra med jordbruksverkets föreskrifter om hund i bil. Det är också tillåtet att ha den på eget säte med speciellt säkerhetsbälte, då blir det en passagerarplats mindre. Så är det.
Det senare alternativet fyngerar bra, fast visst - det tar ju upp (minst) en plats. En större hund som ligger tar nog snarare två platser i baksätet även om selen bara tar ett bälteMysteriet med att alla numera måste ha stor bil och hundbur, som jag skrev om i nu stängda tråden, har att göra med jordbruksverkets föreskrifter om hund i bil. Det är också tillåtet att ha den på eget säte med speciellt säkerhetsbälte, då blir det en passagerarplats mindre. Så är det.
Det börjar röra lite på sig nu, så om ett par år finns det nog nåt vettigt. Då borde även komponentbristen vara över.
![]()
Teslas nya – från noll till hundra på 2 sek
Försäljningen av elbilar ökar snabbt i Sverige – och allt fler nya modeller är på väg ut på svenska vägar. Här är några av de många nya elbilar som snart finns på marknaden.www.svd.se
Teslan? Den skiter jag fullständigt i, däremot talas det om räckvidd upp mot 70 mil på några av de andra, och då börjar det ju likna nåt.Kan gå upp 15 sek tidigare så behöver inte jag det accet.
Onödigt att hälla ström i diket...
Kan gå upp 15 sek tidigare så behöver inte jag det accet.
Onödigt att hälla ström i diket...
Men varför? Dra på sig komplex och kraftull dyr drivlina som kräver dyra däck med dålig komfort och livslängd för en egenskap som är totalt onödig?Det går ju att reglera ?
Men varför? Dra på sig komplex och kraftull dyr drivlina som kräver dyra däck med dålig komfort och livslängd för en egenskap som är totalt onödig?
Nja, det där är inte sant. Höghastighetsdäck är dyrare, har sämre komfort och håller sämre - bullrar mer dessutom.Fast på en elbil är det ju inte riktigt så. Effekt kostar inte, större bromsar ja men de vara å av andra sidan längre. Samt att man vid vanlig körning knappt behöver röra dem av alls.
Fast på en elbil är det ju inte riktigt så. Effekt kostar inte, större bromsar ja men de vara å av andra sidan längre. Samt att man vid vanlig körning knappt behöver röra dem av alls.
Nja, det där är inte sant. Höghastighetsdäck är dyrare, har sämre komfort och håller sämre - bullrar mer dessutom.
Hög effekt betyder dyrare och tyngre elektronik, större motor och grövre reduktionsväxlar.
Nja, det där är inte sant. Höghastighetsdäck är dyrare, har sämre komfort och håller sämre - bullrar mer dessutom.
Hög effekt betyder dyrare och tyngre elektronik, större motor och grövre reduktionsväxlar.
Nä, det håller jag med om, men tycker fortfarande att det är onödigt med 300 kW och toppfart på över 200 km/h. Det blir olyckliga kompromisser och onödiga kostnader.Tyngre elektronik, nja på den. Vad de nog försöker säga är att det inte är en särskilt stor skillnad på en mindre/större elmotor kontra en klassisk motor där effekt = vikt. Det är batteriet som väger i en elbil. Kan nog tycka att det är fånigt att alla elbilar ska komma så långt som möjligt. Med snabbladdning och utbyggt nät behövs det inte +100 mil på alla bilar.
Nä, det håller jag med om, men tycker fortfarande att det är onödigt med 300 kW och toppfart på över 200 km/h. Det blir olyckliga kompromisser och onödiga kostnader.
Mest höga toppfartens påverkan på däcksval och bromsar som stör mig. Folk får en sämre bil i 99,8% av tiden för en egenskap som inte nyttar något. Man ser de som har begränsat toppfarten har kunnat gå över till billigare och bekvämare däck, använda trumbromsar bak och på så sätt fått en bekvämare, tystare, säkrare bil med lägre servicebehov (på bromsarna). Men men,Håller med egentligen även om det är kul med mycket effekt. Tesla har faktiskt försämrat accelerationen på enklaste Model 3 från 5 till 6.1 sekunder till 100 km/h. Antagligen fortfarande tillräckligt för de flesta för att kunna göra "säkra omkörningar".
Om det gör att annat kan prioriteras istället skulle jag inte tvekat på att köpa en bil med 160 som max. Svårt att motivera högre hastighet egentligen.Ja toppfart kan gott begränsas. Volvo går väl max 180 nu, inte något som skulle påverka mig någonsin. Har nog bara kört fortare en gång på Autobahn och det var knappast nödvändigt.
Speciellt om man som "belöning" kan få tystare, bekvämare däck med längre livslängd och slippa bakbromsar som rostar ihop. Elbilar använder ju inte bromsarna så mycket i normalfallet men de måste ju vara dimmentionerade för att KUNNA pålitligt bromsa ner bilen från maxfart med maxlast i nerförsbacke och medvind....Om det gör att annat kan prioriteras istället skulle jag inte tvekat på att köpa en bil med 160 som max. Svårt att motivera högre hastighet egentligen.
Bromsar är misär rent generellt, happyforumet e ett bra bevis o då e vi bara inne på cyklar.bengt, du glömmer egenskaperna hos bra däck när det gäller bromssträcka, styrkänsla och att smita igenom en rondell. och toleranserna för hur pass runda och lättbalanserade de är. liksom motståndskraften i stommen när det gäller potthål och liknande påfrestningar
brukar både till mig och hustruns bil köpa 210- eller 240-däck. jämn och bra kvalitet. en gång köpte jag 190-däck till frugans bil, men det misstaget gör jag inte om. ingen av våra bilar går över 190.
största nackdelen med högt hastighetsklassade däck är att de inte är optimerade för lågt rullmotstånd. när det gäller komfort är den mest begränsande faktorn att man har för smala däck i förhållande till fälgbredden. garanterar stötig gång. när det gäller slitstyrka får jag 8000 mil ur mina bekväma 40-profil-däck.
duger ganska bra.
när det gäller skivbromsar bak är det inget annat än en djävla misär. kan inte tänka mig att det är bättre på elbilar, med deras bromsåtervinning.
Var i Sverige kör man i 160 km/h? Efter att jag fyllde 23 så är det helt ointressant med "snabba bilar" - man får ju komma vidare i livet lite tänker jag. Varför kan inte bara alla bilar gå i strax över högsta tillåtna hastighet? Den säkraste omkörningen är den man ger fan i, och att köra om en lastbil som går i 80 borde man klara även om bilen "bara" går i 120.Om det gör att annat kan prioriteras istället skulle jag inte tvekat på att köpa en bil med 160 som max. Svårt att motivera högre hastighet egentligen.
Nä, skivbromsar bak, bromskraftåtervinning och saltade vägar är.... inte optimalt?bengt, du glömmer egenskaperna hos bra däck när det gäller bromssträcka, styrkänsla och att smita igenom en rondell. och toleranserna för hur pass runda och lättbalanserade de är. liksom motståndskraften i stommen när det gäller potthål och liknande påfrestningar
brukar både till mig och hustruns bil köpa 210- eller 240-däck. jämn och bra kvalitet. en gång köpte jag 190-däck till frugans bil, men det misstaget gör jag inte om. ingen av våra bilar går över 190.
största nackdelen med högt hastighetsklassade däck är att de inte är optimerade för lågt rullmotstånd. när det gäller komfort är den mest begränsande faktorn att man har för smala däck i förhållande till fälgbredden. garanterar stötig gång. när det gäller slitstyrka får jag 8000 mil ur mina bekväma 40-profil-däck.
duger ganska bra.
när det gäller skivbromsar bak är det inget annat än en djävla misär. kan inte tänka mig att det är bättre på elbilar, med deras bromsåtervinning.
Jag tror det kan skapa problem i udda fall, säg att du kör om på en 2-1 väg. Du ligger i omkörningsfil, 2 delen börjar ta slut, ingen bil framför, bil bakom, bilar innanför så du inte kan byta fil, du håller redan säg 120, då är det illa om du försöker gasa dig ur det, för det är enda valet, så börjar bilen bromsa, tvärt, för den har ju accelererat hårt till 160, på nolltid.Om det gör att annat kan prioriteras istället skulle jag inte tvekat på att köpa en bil med 160 som max. Svårt att motivera högre hastighet egentligen
Du borde inte ha körkort. Har du det?Jag tror det kan skapa problem i udda fall, säg att du kör om på en 2-1 väg. Du ligger i omkörningsfil, 2 delen börjar ta slut, ingen bil framför, bil bakom, bilar innanför så du inte kan byta fil, du håller redan säg 120, då är det illa om du försöker gasa dig ur det, för det är enda valet, så börjar bilen bromsa, tvärt, för den har ju accelererat hårt till 160, på nolltid.
En lite slöare bil är mer naturlig, du förväntar dig inte monsteracc, du sätter dig inte i situationer som kräver det. Med monsteracc korrumperas du, eller jag i alla fall, och då sätter man sig oftare i såna i alla fall.
Att bilen, eller mcn i mitt fall, tar tvärstopp vid 160 är lite farligt.
Med bra acc så är du lätt uppe i 160 om du kör en bil eller två och drar fullt. Vilket vi ju gör, för det är roligt som tidigare nämnts i tråden. Jag gör det också, på mc.
Säg 200, där borde du inte hamna någonsin.
Jävligt tveksam inställning till andra bilisters liv och väl. Hade jag inte vetat bättre hade jag tyckt det där lät som ett riktigt id*otbeteende.Jag tror det kan skapa problem i udda fall, säg att du kör om på en 2-1 väg. Du ligger i omkörningsfil, 2 delen börjar ta slut, ingen bil framför, bil bakom, bilar innanför så du inte kan byta fil, du håller redan säg 120, då är det illa om du försöker gasa dig ur det, för det är enda valet, så börjar bilen bromsa, tvärt, för den har ju accelererat hårt till 160, på nolltid.
En lite slöare bil är mer naturlig, du förväntar dig inte monsteracc, du sätter dig inte i situationer som kräver det. Med monsteracc korrumperas du, eller jag i alla fall, och då sätter man sig oftare i såna i alla fall.
Med bra acc så är du lätt uppe i 160 om du kör en bil eller två och drar fullt. Vilket vi ju gör, för det är roligt som tidigare nämnts i tråden. Jag gör det också, på mc.
Jag förstår hur du menar, men man borde inte sätta sig i den situationen.Jag tror det kan skapa problem i udda fall, säg att du kör om på en 2-1 väg. Du ligger i omkörningsfil, 2 delen börjar ta slut, ingen bil framför, bil bakom, bilar innanför så du inte kan byta fil, du håller redan säg 120, då är det illa om du försöker gasa dig ur det, för det är enda valet, så börjar bilen bromsa, tvärt, för den har ju accelererat hårt till 160, på nolltid.
Jag har halva släkten i Tyskland. Besöker dem oftast två gånger om året med bil.Var i Sverige kör man i 160 km/h? Efter att jag fyllde 23 så är det helt ointressant med "snabba bilar" - man får ju komma vidare i livet lite tänker jag. Varför kan inte bara alla bilar gå i strax över högsta tillåtna hastighet? Den säkraste omkörningen är den man ger fan i, och att köra om en lastbil som går i 80 borde man klara även om bilen "bara" går i 120.
Att säga att en snabbare bil är säkrare är lika dumt som att säga att fyrhjulsdrivna bilar är säkrare. Det enda man uppnår är en högre hastighet fram tills dess att man måste bromsa, och då är det jobbigare att bromsa än om det gått långsammare.
Jo, men du gasar dig ur situtationer mer, med en stark bil, det är det som är poängen, och då är en hård cap som är lågt satt, ett problem, potentiellt.Jag förstår hur du menar, men man borde inte sätta sig i den situationen.
I det här fallet är det idioten bakom, som ligger kloss och också vill förbi, som gör att du kan hamna där.Jävligt tveksam inställning till andra bilisters liv och väl. Hade jag inte vetat bättre hade jag tyckt det där lät som ett riktigt id*otbeteende.
Testa att googla "defensiv körning" ?I det här fallet är det idioten bakom, som ligger kloss och också vill förbi, som gör att du kan hamna där.
Och, ska vi sitta på den hästen så är det du som är idioten som kör bil, riskerar andras liv med din 2 tons kloss. Jag kör mc och riskerar mitt eget liv. Det var du som gick dit, inte jag. You are welcome.
Men det funkar inte så. Man kör inte offensivt för att undvika risker. Lite som första läxan man lär sig i samband med att man tar körkort.I det här fallet är det idioten bakom, som ligger kloss och också vill förbi, som gör att du kan hamna där.
Och, ska vi sitta på den hästen så är det du som är idioten som kör bil, riskerar andras liv med din 2 tons kloss. Jag kör mc och riskerar mitt eget liv. Det var du som gick dit, inte jag. You are welcome.