[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tror det, men har inte satt mig in. Är det inte så mycket svårare att ta BE kanske man skulle göra det. Tar jag det med egen bil blir det dock begränsat till automat - litet problem i realiteten men det bär emot.
Kolla om det funkar med Saaben. Den är tillgänglig för dig.

Snabba puckar, särskilt med intrycket du lämnade i den stora lördagsblockerade-tråden!
Nja, jag har väl aldrig varit emot själva elbilen, bara brådskan att alla skall gå över direkt
utan att infrastrukturen hinner med.
Däremot har jag väl predikat för SUV.
Nu blev det en eldriven SUV eftersom det var det klart bäst ekonomiska jag kan göra just nu.

• Gilla
Reactions: BJS
Tror det, men har inte satt mig in. Är det inte så mycket svårare att ta BE kanske man skulle göra det. Tar jag det med egen bil blir det dock begränsat till automat - litet problem i realiteten men det bär emot.

Nej, har du redan körkort för manuell kan du köra upp för släp med automat utan att ditt körkort blir begränsat.
Håller på med det just nu och skulle inte vara några problem.

Senast ändrad:
Sen är väl oftast enklaste sättet att ta de där korten att ta två tre lektioner och låta körskolan stå med släp och bil och då lär det ju kunna vara en manuell om man vill det.

Låter bra. B96 verkar bara vara en enkel uppkörning, ingen teori. Kanske är värt att ta det, den dagen man står och ska dra släp som är lite tyngre är det liksom för sent.

Att köra upp med egen bil och släp känns lite krångligt, dels har jag inget lämpligt släp och dels får jag ju inte köra dit med det. Smidigt att göra allt hos trafikskolan.

Vet folk som på riktigt blivit kuggade när de svarade på frågan: hur körde du hit släpet.

Säkert? Tror det är en skröna. Det har faktiskt inte inspektören med att göra.
Ärlig och du kuggas, ljug och du klarar dej.....Nja

Kuggad blir man nog inte, däremot kanske nekad att köra upp?

Låter bra. B96 verkar bara vara en enkel uppkörning, ingen teori. Kanske är värt att ta det, den dagen man står och ska dra släp som är lite tyngre är det liksom för sent.

Att köra upp med egen bil och släp känns lite krångligt, dels har jag inget lämpligt släp och dels får jag ju inte köra dit med det. Smidigt att göra allt hos trafikskolan.
I mitt fall fanns en uthyrare som körde släpet till uppkörningen å sen var vi flera som nyttjade det med egna bilar hela dagen. Tror ja gav 500. Uppsala

I mitt fall fanns en uthyrare som körde släpet till uppkörningen å sen var vi flera som nyttjade det med egna bilar hela dagen. Tror ja gav 500. Uppsala
Hur gjorde ni då med lastningen av släpet? Det skall väl vara lastat vid uppköringen?

Sen är väl oftast enklaste sättet att ta de där korten att ta två tre lektioner och låta körskolan stå med släp och bil och då lär det ju kunna vara en manuell om man vill det.

De flesta verkar ha färdiga paket för det här. Där jag går nu så 3 lektioner och sen uppvärmning i samband med uppkörning. Kändes som det enklaste sättet för att få tummen loss och göra det.

Att vara privatare har aldrig hjälpt till vid en uppkörningen heller enligt de erfarenheter jag samlat på mig genom åren.

Regeln om behörighet för manuell även om man kör upp med automat verkar ha tillkommit 2020. Innan dess fick man en behörighet som hette 96.78 om man körde upp med automat, då fick man bara köra sådant som krävde B96 med automat.

• Gilla
Nä, jobbar på Volvo och förmånsleasar till ett mkt intressant pris.

Förresten blir ni förmånsbeskattade på förmånen att få leasa bilen billigare? Bankfolk blir ju beskattade på personalpriset på låneräntan, borde ju inte vara någon skillnad på vilken vara man får billigare ?

• Gilla
Förresten blir ni förmånsbeskattade på förmånen att få leasa bilen billigare? Bankfolk blir ju beskattade på personalpriset på låneräntan, borde ju inte vara någon skillnad på vilken vara man får billigare ?
Sånna är ju reglerna. Skattesystemet är invecklat....

Vet inte.
Men tror att skattemyndigheter o företaget har koll på det ?

Vet inte.
Men tror att skattemyndigheter o företaget har koll på det ?

Det har dom alldeles säkert, jag var bara nyfiken hur det funkade. Vi har t.ex. lunchförmån och det blir man ju förmånsbeskattad för.

Vi har personalrabatt på el, hela 2 öre. Har inte sett någon extra skatt på det än dock... :ROFLMAO:

Nja, jag har väl aldrig varit emot själva elbilen, bara brådskan att alla skall gå över direkt
utan att infrastrukturen hinner med.
Däremot har jag väl predikat för SUV.
Nu blev det en eldriven SUV eftersom det var det klart bäst ekonomiska jag kan göra just nu.
Du gick ju över som en avlöning så du lever inte som du lär direkt. Välkommen till den ljusa sidan. Hoppas räckvidden räcker. Du kommer inte byta till fossilt igen(så länge du slipper betala själv).

Det har dom alldeles säkert, jag var bara nyfiken hur det funkade. Vi har t.ex. lunchförmån och det blir man ju förmånsbeskattad för.

Vi har personalrabatt på el, hela 2 öre. Har inte sett någon extra skatt på det än dock... :ROFLMAO:
Shit 2 öre!? Vad är det för arbetsgivare med sånna grymma förmåner?

När jag jobbade i försvaret så var vi på en överlevlandsövning/utbildning. Enligt reglerna hade vi övnings/sjödygn och enligt avtalet ingår måltider. Per automatik förmånsbeskattas man då som om man fått fri frukost, lunch och middag....

Problemet var att under överlevnadsutbildning äter man.... inte mycket och inte något vidare smarrigt. Ingen bordsservering av kaveldunsrötterma heller... Vi tyckte att det var skumt, men vad fan likssom 107 sek/dag i flemånsvärde kunde väl kvitta. En kollega dock blev så sur på detta att han tände till ett par gånger per dygn av ilska över detta att det nog var det som fick honnom att klara utbildningen.

Förmånsbeskattning kan ha positiva effekter....

Våga tänka nytt. En sån här löser säkert nästan alla era behov. Passar speciellt bra för gubbar på landet.

Våga tänka nytt. En sån här löser säkert nästan alla era behov. Passar speciellt bra för gubbar på landet.

Ser ut att passa bättre på någon med hipsterskägg och flanell som vill leka unik i skärgården. På landet åker man hjuling det är sen gammalt

Det är väl för att hjulingar är billigare än flakor…
Hmm möjligt att vi menar olika saker med en hjuling men dom kostar generellt en skaplig slant.

Älghornen är tillval ?

2334427B-E22E-46E5-9D09-83549ABACAF9.jpeg

Hjuling? Går väl inte att frakta tomflaskor till återvinningen på en hjuling, eller? Går säkert att bygga cykelställ till packmoppen så kan du ha enduron med dig.

Jaså, jag trodde hjuling var en sån där gyro-cykel där man balanserar på hjulaxlarna och styr med telefonen i 50 knyck..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp