[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fan den var ju inte så saftig att leasa endå, billigare än en tesla.

Det är frågan vad som ingår i standard och "Safety assistance standard level ADAS".

Adaptiv farthållare tex?
Parkeringsvärmare och rattvärme?

Gällande vinterväglag.

Bilarna du tittar på är tunga och ligger fint på vägen, mycket tack vare den elektroniska drivlinan och fördelarna det ger, men när du skriver dåliga/oskottade vägar så är jag tveksam. Har fastnat med både en Model 3 och Polestar 2 i snö, är greppet för dåligt (blötsnö) eller snön för djup så är en tung och låg sedan inget vidare, speciellt om det är backigt.

Är det däremot plogade vägar eller någon decimeter nysnö så är det inga problem.

Nu vet jag inte hur mycket högre markfrigång en Model Y har, eller någon av dess konkurrenter, men jag hade tittat på en högre bil.

Gällande vinterväglag.

Bilarna du tittar på är tunga och ligger fint på vägen, mycket tack vare den elektroniska drivlinan och fördelarna det ger, men när du skriver dåliga/oskottade vägar så är jag tveksam. Har fastnat med både en Model 3 och Polestar 2 i snö, är greppet för dåligt (blötsnö) eller snön för djup så är en tung och låg sedan inget vidare, speciellt om det är backigt.

Är det däremot plogade vägar eller någon decimeter nysnö så är det inga problem.

Nu vet jag inte hur mycket högre markfrigång en Model Y har, eller någon av dess konkurrenter, men jag hade tittat på en högre bil.
Precis vad jag avsåg med mitt första inlägg. Jag har själv en fyrhjulsdriven, men låg, bil. Den är helt fantastisk i vinterväglag, nån decimeter nysnö är heller inget problem. Men jag ger mig inte in på oplogad skogsväg eller väg med hög ”rygg” eller uppstickande stenar med den, just pga att den är låg. Det skulle jag inte göra med en Model 3 heller, just för att den ser ut att vara minst lika låg.

Nej, jag klarar knappt grusväg om den går för mycket mot traktorväg.

Det är frågan vad som ingår i standard och "Safety assistance standard level ADAS".

Adaptiv farthållare tex?
Parkeringsvärmare och rattvärme?

Googlade men fick inget vidare bra svar på vad som ingår, ingår google system precis som volvo har iallfall.

Googlade men fick inget vidare bra svar på vad som ingår, ingår google system precis som volvo har iallfall.
Ja, det brukar vara lite rörigt att reda ut. Man får kolla vad som finns i tillvalspaketen om nåt är must have.

Ser ut som jag skulle klara mig på model 3 lägsta nivå. Nu minns jag inte exakt men det var värre på några av alternativen.

När det är riktigt mycket snö så skulle jag lätt påstå att markfrigång trumfar fyrhjulsdrift, eller i alla fall är minst lika viktigt.

Superchargers har inte öppnat helt mer än i Holland ännu, några stationer är öppna i andra länder bland annat Norge. Men det ändras hela tiden, och det är inte alls säkert att de kommer öppna alla i Sverige t.ex - det finns ju en del där det redan nu är rätt hög belastning tidvis. Eller alltid i Bredden men den är något av ett undantag.

Ni som funderar på privatleasing, kan vara läge att ta höjd för stigande räntor om inflationen håller i sig, eller tom fortsätter att öka.
6000 i månaden kan lätt bli 8000 i månaden andra året och 10000 i månaden tredje året om räntorna inte ligger kvar på noll. :D

Samma sak gäller ju all finansiering av bilar.

En sak slog mig igår, om jobbet går i lås och detta blir verklighet så behöver jag lösa en egen bil. Men! Om det visar sig att jobbet inte skulle motsvara förväntningarna är det ju något dumt att sitta fast med en bil i tre år införskaffad för tjänsten...

Jag får jobba ett tag isf och känna in hur det lirar innan jag gör slag i saken. Då har man ju bättre koll på behovet också.

Men som det känns ju ligger ju Model 3 bäst till, skulle SC öppnas för alla blir det en annan femma. Jag vet dock inte hur vi skulle få ihop det med två små bilar..
Tror jag är bra resonerat.
Bilval och andra "perks" ska inte göra att man geggar sig fast på ett arbete.

När det är riktigt mycket snö så skulle jag lätt påstå att markfrigång trumfar fyrhjulsdrift, eller i alla fall är minst lika viktigt.

Superchargers har inte öppnat helt mer än i Holland ännu, några stationer är öppna i andra länder bland annat Norge. Men det ändras hela tiden, och det är inte alls säkert att de kommer öppna alla i Sverige t.ex - det finns ju en del där det redan nu är rätt hög belastning tidvis. Eller alltid i Bredden men den är något av ett undantag.
Tror verkligen dom kommer öppna, det känns verkligen så. Det är bra teslaägarna som vill annat. Tesla själv vill ju öppna dom så att säga.

Där en passat gte kan köra, kan inte de flesta köra där?

Jag har aldrig förstått mig på folk som säger att det är roligt att köra bil. Men efter att jag fick min TM3 så vet jag bättre. Glädje uppstår direkt när jag trampar på fartpedalen och den sticker iväg som en vessla, varje gång.

Köp en bil som känns rolig, och gör dig glad.

Ja, men det är inte ditt prolem om du har tjänstebil.

Nä, så är det. Jag hade inte varit så pigg på att köra egen bil i tjänsten i någon större utsträckning.

Jag har aldrig förstått mig på folk som säger att det är roligt att köra bil. Men efter att jag fick min TM3 så vet jag bättre. Glädje uppstår direkt när jag trampar på fartpedalen och den sticker iväg som en vessla, varje gång.

Så är det verkligen, på gott och ont. Vår förra bil var dötrist att köra, lagom stor motor med automat och lite sävlig väghållning. Det är antagligen bättre för trafiksäkerheten.

Fan den var ju inte så saftig att leasa endå, billigare än en tesla.

Utan värmepump dock.
Med "pluspaket" så får du värmepump men kostar 1250kr mer i månaden då

Senast ändrad:

Grattis! Synd bara att du kört trista bilar fram tills nu.

Utan värmepump dock.
Med "pluspaket" så får du värmepump men Koster 1250kr mer i månaden då

polestar kanske har någon annan lösning för det, men jag kan hålla med om att det borde vara standard på dom flesta el-bilar.

2780 extra för drag, plus & pilot då. Själva bilen kostar inte så mycket tydligen.

Dragkrok är ju obligatorisk, men vad ska man med

Pilot
Pixel LED-strålkastare
Ljussekvenser
Främre LED dimljus och kurvljus
360-gradersvykamera
Driver assistance with Pilot Assist, Adaptive Cruise Control, and Emergency Stop Assist
Driver awareness with Blind Spot Information System (BLIS) with steering assist, Cross Traffic Alert with brake support, and Rear Collision Warning & Mitigation
Automatisk dimning av ytterspeglar
Park Assist, sida
+ 40 000 kr

och

Plus
Värmepump
Panoramatak i glas med projicerad Polestar-symbol
Harman Kardon Premium Sound
WeaveTech Seats i Slate/Charcoal
Helt elmanövrerade säten (förarstol med minne) med svankstöd och mekanisk dynförlängning samt förvaringsnät på baksidan
Uppvärmt baksäte, uppvärmd ratt och uppvärmda spolarmunstycken
Uppgraderad interiörbelysning
Trådlös mobilladdning 15W
Matkassehållare
Tonad bakruta
+ 45 000 kr

till?

Pilot
Pixel LED-strålkastare
Ljussekvenser
360-gradersvykamera
Driver assistance with Pilot Assist, Adaptive Cruise Control, and Emergency Stop Assist
Driver awareness with Blind Spot Information System (BLIS) with steering assist, Cross Traffic Alert with brake support, and Rear Collision Warning & Mitigation
Park Assist, sida
+ 40 000 kr

och

Plus
Värmepump
Helt elmanövrerade säten (förarstol med minne) med svankstöd och mekanisk dynförlängning samt förvaringsnät på baksidan
Matkassehållare
Tonad bakruta
+ 45 000 kr

till?
Plus verkar helt ok, men Pilot verkar mest vara för de som inte vill köra bil.

Körglädje har olika definitioner. När jag ägde en fransk hdi-diesel var jag som gladast när jag kom 1750 km på 69 liter. Nu är jag alltid glad för mina 1,50 kr/mil. Ok, kanske inte just nu nu pga aktuella elpriset, men snittet i långa loppet hamnar där. Den största skillnaden har varit verkstadstiden (och kostnaden), vilket oxå bidrar till att jag e körgladare

så sant. men för mig inte ett argument att köpa nytt, för det har jag redan. den är köpt ny 2005 och nästa resa rundar den 40 000 mil.

nästa blir förstås en elbil. men i praktiken bara drygt 30 mil räckvidd håller mig effektivt från köpknappen. och även om tesla helt klart är mest intressant i kraft av sin infrastruktur för laddning, håller de med sitt buller på motorväg liksom ökända hantering av kunders reklamationer på behörigt avstånd.

så sant. men för mig inte ett argument att köpa nytt, för det har jag redan. den är köpt ny 2005 och nästa resa rundar den 40 000 mil.

nästa blir förstås en elbil. men i praktiken bara drygt 30 mil räckvidd håller mig effektivt från köpknappen. och även om tesla helt klart är mest intressant i kraft av sin infrastruktur för laddning, håller de med sitt buller på motorväg liksom ökända hantering av kunders reklamationer på behörigt avstånd.
Ta tåget. D e underbart att slippa köra. Man kommer fram utvilad utan träsmak där bak och på nattåget till fjällen kan man dricka vin. På nattåget finns oxå liggvagn...där man får ligga...? om man har ett sådant sällskap.

Pilot
Pixel LED-strålkastare
Ljussekvenser
360-gradersvykamera
Park Assist, sida
+ 40 000 kr

och

Plus
Värmepump
Matkassehållare
Tonad bakruta
+ 45 000 kr

till?

Värmepump är jättebra på elbil.

Förövrigt håller jag med om att paketen oftast innehåller en massa saker som jag egentligen inte är intresserad av, men måste betala för att få det som jag absolut vill ha. Tex borde värmepump kanske ingå i bilen, inte i ett paket.

Pilot
Pixel LED-strålkastare
Ljussekvenser
360-gradersvykamera
Park Assist, sida
+ 40 000 kr

och

Plus
Värmepump
Matkassehållare
Tonad bakruta
+ 45 000 kr

till?
Värmepaket är nödvändigt. Möjligen kan jag skippa rattvärme, även om det är tveksamt om det är ett värdigt liv, men värepump behövs till nåt antar jag?
Parkeringsvärmare är 100% nödvändigt ratt kan diskuteras.

Detta är också helt nödändigt för pendling. Annars kan jag köra en 1982 års Sierra istället. Det blir som i gamla tider när jag haltade första dagen varje jul när jag kört hem från Stockholm. Nostalgi.

Park Assist, sida
Vet inte vad detta är men min v90 styr upp så jag inte backar ut från uppfarten när det kommer någon på gata eller trottoar. Skitbra

EDIT. Jo, det finns och fanns möjligen redan 1982 vanliga farthållare. Helt livsvarligt nu när man vant sig vid adaptiv.

Värmepaket är nödvändigt. Möjligen kan jag skippa rattvärme, även om det är tveksamt om det är ett värdigt liv, men värepump behövs till nåt antar jag?
Parkeringsvärmare är 100% nödvändigt ratt kan diskuteras.

Detta är också helt nödändigt för pendling. Annars kan jag köra en 1982 års Sierra istället. Det blir som i gamla tider när jag haltade första dagen varje jul när jag kört hem från Stockholm. Nostalgi.

Park Assist, sida
Vet inte vad detta är men min v90 styr upp så jag inte backar ut från uppfarten när det kommer någon på gata eller trottoar. Skitbra

Värmepumpen sparar el på samma sätt som hemma, jämfört med direktverkande el. Elbilen har ju inte (mycket) spillvärme. (men jag har för mig att värmepumpen hos vissa bilar utnyttjar värmeutveckling i batteriet för att värma kupén)

Värmepumpen sparar el på samma sätt som hemma, jämfört med direktverkande el. Elbilen har ju inte (mycket) spillvärme. (men jag har för mig att värmepumpen hos vissa bilar utnyttjar värmeutveckling i batteriet för att värma kupén)
Det påverkar ekonomin i parkeringsvärmaren men inte funktion?
Känns kanske ändå rimligt att utrusta en sk miljöbil med en sådan.

Du kan få min rattmuff i fårskinn, använd tre dagar innan jag fick uppgraderingen till rattvärme.

Du kan få min rattmuff i fårskinn, använd tre dagar innan jag fick uppgraderingen till rattvärme.
Eller så köper jag en bil där det ingår i bas.

Har aldrig tidigate bekymrat mig om vad som ingår i standard men det här med att tjäna pengar på att köpa bil är nytt för mig.

Ta tåget. D e underbart att slippa köra. Man kommer fram utvilad utan träsmak där bak och på nattåget till fjällen kan man dricka vin. På nattåget finns oxå liggvagn...där man får ligga...? om man har ett sådant sällskap.
det gör jag, hur mycket som helst. med brompton. 10 mil pendling görs hellre där än med bortkastad tid i bil.

resor med nattåg och brompton är ett särskilt effektivt nöje.

men bilen är bra till mycket annat.

Gör värmepumpen att bilens räckvidd ökar?
Ja, om den e effektiv. Finns olika effektiva värmepumpar. min Leaf e årsmodell 2012 (dec 2012), med en kritiserad och oekonomisk värmepump som drar ca 3,5 kW. Jag har underställ okt-apr och filtar i bilen. Fr o m 2014 kom den med en betydligt effektivare värmepump som knappt märks på förbrukningen

det gör jag, hur mycket som helst. med brompton. 10 mil pendling görs hellre där än med bortkastad tid i bil.

resor med nattåg och brompton är ett särskilt effektivt nöje.

men bilen är bra till mycket annat.
Haha :-), så varför behöber du mer än 30 mils räckvidd?

Det finns alltså ingen värme utan värmepump?
Om det finns så känns det rimligt att jämföra förbrukning med samma innetemp.

Det finns alltså ingen värme utan värmepump?
Om det finns så känns det rimligt att jämföra förbrukning med samma innetemp.
D kan va säljknep. Utan (luft)värmepump finns inget sätt att få värme i bilen. Bilar sålda i Norden har även batterivärmare sånte cellerna tar skada. Bilar sålda söderut har inte batterivärmare som standard så man måste se upp för imlortbilar

vi vet. det är ni som utan anledning svänger ut i vänsterfilen på motorvägen långt innan det är dags,)
Ja, beroende på hur tung trafik är det dags att sluta hetsa och anpassa sig. Om jag har 140 på hållaren men bilen följer tempot i 100 så är jag nöjd. (Trafiken har ökat enormt hemma, att jag blivit äldre är en slump)

Haha :-), så varför behöber du mer än 30 mils räckvidd?
behöver och behöver? måste man så måste man. men med så kort praktisk räckvidd börjar man fundera på tillgängliga laddställen redan vid 20.

kör regelbundet 50-60 mil på raken, två laddstopp känns inte optimalt.

sen dessutom lägger räckviddsproblemet en onödig hämsko på glädjen med bilen såsom kitty uttrycker den. när såg du en tesla utnyttja sina resurser senast?

behöver och behöver? måste man så måste man. men med så kort praktisk räckvidd börjar man fundera på tillgängliga laddställen redan vid 20.

kör regelbundet 50-60 mil på raken, två laddstopp känns inte optimalt.

sen dessutom lägger räckviddsproblemet en onödig hämsko på glädjen med bilen såsom kitty uttrycker den. när såg du en tesla utnyttja sina resurser senast?
Min räckvidd e 10 mil på vintern. Jag har 8,7 mil t/r t jobbet.
Man lär sig leva me d

D kan va säljknep. Utan (luft)värmepump finns inget sätt att få värme i bilen. Bilar sålda i Norden har även batterivärmare sånte cellerna tar skada. Bilar sålda söderut har inte batterivärmare som standard så man måste se upp för imlortbilar
Utan värmepump så värmer man väl kupen med direktverkande el istället? Tror ingen biltillverkare är dum nog att lansera en bil helt utan värme i kupén
Så med samma temperatur i bilen (om det är kallare ute än vad man vill ha i bilen) så bör räckvidden minska mer utan värmepump än med.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp