[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Utan värmepump så värmer man väl kupen med direktverkande el istället? Tror ingen biltillverkare är dum nog att lansera en bil helt utan värme i kupén
Så med samma temperatur i bilen (om det är kallare ute än vad man vill ha i bilen) så bör räckvidden minska mer utan värmepump än med.
D e möjligt (me direktverkande el), men jag tror att det i de fallen finns en standardvärmepump, och tillvalet e en mer effektiv värmepump. Men d kan va så att standard e en vanlig hårtork. Jag har inte koll, jag utgår från min bil som kom med en (kass) värmepump, en 10 år gammal modell.

D kan va säljknep. Utan (luft)värmepump finns inget sätt att få värme i bilen. Bilar sålda i Norden har även batterivärmare sånte cellerna tar skada. Bilar sålda söderut har inte batterivärmare som standard så man måste se upp för imlortbilar
Det är inget konstigt med att ha ett elektriskt värmepaket som värmer luft eller en doppvärmare som värmer vätska. Jag har tre elektriska bilar som alla kan värma kupé och batteri utan att använda värmepump eller i laddhybridfallet fossilmotor. Värmepump är bara effektivare men inte nödvändigt. Det är i övrigt en till sak som kan gå sönder och ställa till en hel del kostnader och jobb.

att i sveriges klimat köpa en elbil utan värmepump är väl inget upplägg att ens fundera på?
Meh, klart jag vet det :-). Den som funderar på att skaffa elbil får ta i beräkning sin egna körsträckor/vanor/mål. Om du kör 50-60 mil per vecka i jobbet så är det uppenbart inte ett alternativ, än. Men om man som jag pendlar 9 mil om dagen, skjutsar barn till skola o aktiviteter i närområdet, och gör långa resor en handfull ggr om året, så har det för mig varit underbart att ha elbil. Och jag har ägt den i 8 år just av den anledningen. Ja, ibland får jag sitta o vänta på att den ska ladda, osv. Men allt det andra slår obehaget med laddtider med hästlängder. Jag kör trots allt över 3000 mil om året.
Räckviddsångest hade jag i början. Sen försvinner den oxå. Full kontroll. Inga problem att köra tills det bara är 5% kvar på batteriet eftersom jag vet att jag kommer att vara framme vid laddstationen. Jag har fått soppatorsk 2 ggr, och båda var tillfällen utöver det vanliga och medvetna chansningar.

Det är inget konstigt med att ha ett elektriskt värmepaket som värmer luft eller en doppvärmare som värmer vätska. Jag har tre elektriska bilar som alla kan värma kupé och batteri utan att använda värmepump eller i laddhybridfallet fossilmotor. Värmepump är bara effektivare men inte nödvändigt. Det är i övrigt en till sak som kan gå sönder och ställa till en hel del kostnader och jobb.
du har väl ac i bilen? dvs det sitter redan en värmepump där...

allt kan ju krångla, och du klarar dig som det verkar perfekt som early adopter med el på de sträckor du kör, men ska man på längre sträckor känns det bra att inte slösa batterikapacitet på att hålla värmen.

att få tag i en äldre bil utan värmepump kan ju ge läge kostnader och funka helt ok, men köpa en ny elbil idag utan för modellen valbar värmepump bäddar åtminstone inte för ett bra andrahandsvärde.

ungefär som att köpa en racer utan skivbroms:)

allt kan ju krångla, och du klarar dig som det verkar perfekt som early adopter med el på de sträckor du kör, men ska man på längre sträckor känns det bra att inte slösa batterikapacitet på att hålla värmen.

att få tag i en äldre bil utan värmepump kan ju ge läge kostnader och funka helt ok, men köpa en ny elbil idag utan för modellen valbar värmepump bäddar åtminstone inte för ett bra andrahandsvärde.

Tråden efterfrågar tips på elbilar, leasing, och sen har en fördjupning följt. Om du inte tycker om elbilar, varför är du här o kommenterar? Ok, du kan inte tänka dig en elbil, men d vante du som startade tråden. Trådstartaren tänker sig en elbil och vi e flera som har olika typer av erfarenhet när det kommer till elbilar.
Jag kan inte tänka mig att köpa en lvg-hoj, men jag ger fan i att försöka få lvg-intresserade att ändra sig.
Varför?
Gör som de taktlösa (beat-les) sjunger om: let it be.

Körglädje har olika definitioner. När jag ägde en fransk hdi-diesel var jag som gladast när jag kom 1750 km på 69 liter. Nu är jag alltid glad för mina 1,50 kr/mil. Ok, kanske inte just nu nu pga aktuella elpriset, men snittet i långa loppet hamnar där. Den största skillnaden har varit verkstadstiden (och kostnaden), vilket oxå bidrar till att jag e körgladare
Nu är jag ägare till en elbil och en laddhybrid, så jag önskar din kalkyl var rätt men njae.
En elbil snittar väl typiskt 2 kWh/mil. Där jag bor tar nätpiraterna… förlåt jag menar nätbolaget 74 öre/kWh inkl moms och skatt och moms på skatt.
Så om elen kostar mer än 1 öre efter alla påslag blir det mer än 1,50/mil. Svårt att smitta på det.
Nu räknar jag inte min egenproducerade el, den är ju billigare iofs. Men kan ju annars säljas till högre pris…

Tråden efterfrågar tips på elbilar, leasing, och sen har en fördjupning följt. Om du inte tycker om elbilar, varför är du här o kommenterar? Ok, du kan inte tänka dig en elbil, men d vante du som startade tråden. Trådstartaren tänker sig en elbil och vi e flera som har olika typer av erfarenhet när det kommer till elbilar.
Jag kan inte tänka mig att köpa en lvg-hoj, men jag ger fan i att försöka få lvg-intresserade att ändra sig.
Varför?
Tagga ner lite. Nu skriver ju TS att han (med sina förutsättningar) är skeptisk till räckvidden på en ID4, så då är det väl fullt rimligt med diskussioner kring tillval (ex.vis värmepump) som kan påverka räckvidden.
Sitter man mest och pendlar 5-10 mil förstår nog de flesta att räckvidden inte är nåt problem, men kör man mycket och längre sträckor i södra Norrlands inland som TS gör blir räckvidden (alt ett väl utbyggt laddnätverk) viktigt.

Nu är jag ägare till en elbil och en laddhybrid, så jag önskar din kalkyl var rätt men njae.
En elbil snittar väl typiskt 2 kWh/mil. Där jag bor tar nätpiraterna… förlåt jag menar nätbolaget 74 öre/kWh inkl moms och skatt och moms på skatt.
Så om elen kostar mer än 1 öre efter alla påslag blir det mer än 1,50/mil. Svårt att smitta på det.
Nu räknar jag inte min egenproducerade el, den är ju billigare iofs. Men kan ju annars säljas till högre pris…
Ursäkta?! Läs alla mina inlägg innan du svarar. Jag har ägt elbil i 8 år. Jag snittar 1,35 kWh/mil. Hur ditt elavtal ser ut har inte med saken att göra. Jag har beskrivit hur elbilsägandet ser ut för mig, med min bil som du lätt kan kolla upp på nätet för motoreffekt, mm. Om inte; den har 109 hk.

Tagga ner lite. Nu skriver ju TS att han (med sina förutsättningar) är skeptisk till räckvidden på en ID4, så då är det väl fullt rimligt med diskussioner kring tillval (ex.vis värmepump) som kan påverka räckvidden.
Sitter man mest och pendlar 5-10 mil förstår nog de flesta att räckvidden inte är nåt problem, men kör man mycket och längre sträckor i södra Norrlands inland som TS gör blir räckvidden (alt ett väl utbyggt laddnätverk) viktigt.
Meh. Frågorna i mitt inlägg var undrande frågor, inte ifrågasättande frågor.

Tror jag är bra resonerat.
Bilval och andra "perks" ska inte göra att man geggar sig fast på ett arbete.

Nope, har ju förmånsbil idag som jag inte sitter fast med. Mycket bättre, men lön och annat väger upp för det. Men kanske inte tillräckligt så jag nappar, känns som det är lite för lösa boliner i nuläget...

Jag kan inte detta. Det är info jag fick från en Tesla-ägare i nov/dec. För mig gör det ingen skillnad eftersom deras kontakt inte passar min bil så jag har inte fördjupat mig i ämnet.

Öppnar helt i Nederländerna efter att ha varit på prov några månader.

Nu på prov i Norge.

Enligt Teslas utsago om att laddnätverket ska öppnas upp så skulle jag gissa att man testar några månader per marknad tills man öppnar upp helt.

Varför?
jag gillar elbilar och min nästa bil kommer nästan säkert att vara en. det där har du missuppfattat!

jag köpte min nuvarande bränsledrivna bil 2005 och tanken med den var att den skulle kunna bära fram till elbilar (eller för den delen bränslecell) med en räckvidd som kunde duga mer än till pendling.

och just pendlingen är inte så intressant för mig eftersom jag hellre pendlar med cykel och tåg. vore det så hade jag en extra elbil för detta ändamål sedan rätt länge.

och sjutton djävligt långa år senare är vi tack vare en excentrisk paypalmiljardärs närmast ensamma insatser försiktigtvis i närheten av målet. tro inte för ett ögonblick att den tröga bilindustrin lyft sig i håret om det inte varit för elon musk.

men räckvidden och laddinfrastrukturen är fortfarande problematisk, speciellt ute i obygder norrut där jag ofta rör mig. och i praktiken går elbilarna annat än i medvind, lagom svalt väder och hemlängtan sällan i praktiken väsentligt mer än 30 mil, oavsett deklarerad räckvidd. det är inte så vansinnigt mycket längre än reservlampan ca 18 mil på min nuvarande bil. och då har den redan tillryggalagt 70...

är det ännu läge att köra vidare med min gamla bil? helt tveklöst. skulle jag köpa en ny elbil av de som nu finns på marknaden om den pajar ur? inte så troligt faktiskt.

men förhoppningsvis inom ett par år???.

de bilar som känns intressanta för just mitt resmönster vid ett påtvingat byte i dagens läge, är dels helt nya bensinbilar med små överladdade motorer utan batteritjafs, dels något äldre euro 5 dieselbilar med låg officiell förbrukning aka låg skatt. båda säljs till förvånansvärt överkomliga priser, nyare begagnade av alla slag är däremot generellt överprissatta, av skäl som är lätta att förstå inför ett förestående teknikskifte.

Ursäkta?! Läs alla mina inlägg innan du svarar. Jag har ägt elbil i 8 år. Jag snittar 1,35 kWh/mil. Hur ditt elavtal ser ut har inte med saken att göra. Jag har beskrivit hur elbilsägandet ser ut för mig, med min bil som du lätt kan kolla upp på nätet för motoreffekt, mm. Om inte; den har 109 hk.
Sant, jag vet inte hur dina förutsättningar ser ut. Kan du snitta 1,35 är det möjligt att komma ner i den kostnaden, då har du en snål bil och gynnsam körprofil, bara att gratulera! Antar att du räknar laddarens energi, inte elbilens angivna förbrukning, däremellan finns det ju lite förluster (beroende på hur dina kablar ser ut mm).

Din kalkyl lär däremot inte vara relevant för många nya elbilsköpare, definitivt inte om man pratar Tesla eller Polestar. För min egen del snittar jag ca 1,4 kWh/mil på sommaren, men vintern förstör snittet rejält trots värmepump.

Ja, om du inte använder de andra grejorna i plus?

Menar du att räckvidden ökar under förutsättning att jag inte använder övrig tillkommande extrautrustning? I så fall nej, det kommer jag nog knappast göra. Men det hade varit kul att veta om och hur mycket räckvidden ökar till följd av värmepumpen. Svårt att hitta info om detta på Polestars fåniga webbplats.

Menar du att räckvidden ökar under förutsättning att jag inte använder övrig tillkommande extrautrustning? I så fall nej, det kommer jag nog knappast göra. Men det hade varit kul att veta om och hur mycket räckvidden ökar till följd av värmepumpen. Svårt att hitta info om detta på Polestars fåniga webbplats.
Jag tror du snarare ska räkna med hur mycket mindre räckvidd du förlorar med värmepump. Om polestar säger att räckvidden är 440km så kanske du är närmre den siffran med värmepump än utan men du kommer inte "tjäna" nån räckvidd

Sant, jag vet inte hur dina förutsättningar ser ut. Kan du snitta 1,35 är det möjligt att komma ner i den kostnaden, då har du en snål bil och gynnsam körprofil, bara att gratulera! Antar att du räknar laddarens energi, inte elbilens angivna förbrukning, däremellan finns det ju lite förluster (beroende på hur dina kablar ser ut mm).

Din kalkyl lär däremot inte vara relevant för många nya elbilsköpare, definitivt inte om man pratar Tesla eller Polestar. För min egen del snittar jag ca 1,4 kWh/mil på sommaren, men vintern förstör snittet rejält trots värmepump.
Underställ, filtar e den mest ekonomiska kupévärmaren ?.

• Gilla
Reactions: BJS
Underställ, filtar e den mest ekonomiska kupévärmaren ?.
Kör PHEV utan värmepump, blir kallt eftersom man är för snål för att elda fossiler för värme. Köpte en ny go mössa, med rump och rattvärme blir det mysigt ändå!

Fast nästa bil blir BEV med värmepump....

Ja jag har AC. Den skulle kunna krångla men har inte gjort det ännu. Utan att nämna några namn har det gått sönder värmepumpar både här och där och det har lett till verkstadsbesök på bilar som i övrigt varit felfria. Men du har rätt min situation att köpa begagnade elbilar kontant som exakt passar mina behov verkar ganska unikt. Eller så är andra inte lika benägna att nämna det. Vad vet jag?

Ja jag har AC. Den skulle kunna krångla men har inte gjort det ännu. Utan att nämna några namn har det gått sönder värmepumpar både här och där och det har lett till verkstadsbesök på bilar som i övrigt varit felfria. Men du har rätt min situation att köpa begagnade elbilar kontant som exakt passar mina behov verkar ganska unikt. Eller så är andra inte lika benägna att nämna det. Vad vet jag?
Många köper nog saker som inte riktigt passar deras behov. Att göra bra affär handlar mer om att hitta rätt pryl för ens behov än att hitta prylen med mest rabatt.

Ganska många bra svar på elbilsfrågor som alltid kommer upp när elbilar diskuteras. Inte Sverige heller vilket kan vara skönt som omväxling. Men liknande förutsättningar tror jag.

Edit: Jag tror inte att TS är hjälpt av detta inlägg pga TS egna kunskaper. Men jag tror att någon som följer tråden och är tveksam kan vara hjälpt i sitt bilval eller förståelse. Eller så är det bara ett ointressant inlägg man kan hoppa över.

Senast ändrad:
  • Gilla
Ibland förvånar man sig själv, +30% påslag och bra förmåner och ändå blev det tack men nej tack. Men jag kunde inte övertala mig själv att jag ville ha det, även om snålvargen satt på axeln och tjatade hur mycket cykel jag kunde köpa för mellanskillnaden..

Cash är inte King alltså ??

Men det lär ju likt förbaskat bli en elbil nästa gång och det är inte så sjukt långt kvar på min gamla förmånsbil. Det här ser bra ut om man har bil via jobbet https://www.vibilagare.se/nyheter/formansvarde-elbilar-och-laddhybrider-regeringens-forslag

image

image

Det här var ju ändå en besvikelse....

Yes. Nu när de ökade lastvikten till 500+ kg så fanns det inga fler ursäkter. Även om Model 3 fungerar så är det välkommet med mer utrymme med tre barn, och drygt 50% mera batterikapacitet skadar inte heller. Vi åker en den längre resor och med på de flesta (ca 35 mil) kommer vi slippa laddstopp helt nu.

Det blir dock snikvarianten, en vit med svart inredning. Dragkrok kommer jag köpa, men inget annat extra. Det svider ändå i plånboken..

• Gilla
Hade jag kunnat så hade jag tagit en ID4, verkligen en clean bil. Testade en sån i vintras och blev såld (har inte Volkswagen sen innan erfarenhet av dessa). Dock var det aslång leveranstid om man skulle ha utan dragkrok då handlare som leasar helst ser att man köper med så handlaren kunde faktiskt bjuda på dragkrok i mitt fall :)

Men nu håller jag fast vid min Mazda 6, hoppas på frun köper något nytt kul sen kan jag köpa något tradigt och cykla/köra elcykel till jobb å köpa något kul som en z4 eller nåt :)

Yes. Nu när de ökade lastvikten till 500+ kg så fanns det inga fler ursäkter. Även om Model 3 fungerar så är det välkommet med mer utrymme med tre barn, och drygt 50% mera batterikapacitet skadar inte heller.

Det blir dock snikvarianten, en vit med svart inredning. Dragkrok kommer jag köpa, men inget annat extra. Det svider ändå i plånboken..
Tror att du tänker rätt! Det är mycket plats i den - ser inte riktigt ut så från utsidan, men de har gjort en omvänd land-rover (stor på utsidan liten på insidan)

lastvikten är en viktig egenskap, närmast tvingande.
Många som kör med överlast. Jag har en före detta kollega som jobbar som polis och när de (sker iofs väldigt sällan) väger personbilar kring jul/sportlov/semester så är väldigt många överlastade. Så är troligen många som inte förstått hur pass låg lastvikten är på många moderna bilar (eller hur mycket folk och packning faktist väger....)

lastvikten är en viktig egenskap, närmast tvingande.

Jag är väldigt fundersam på varför den hade såpass låg förut, det måste berott på någon teknikalitet som nu är löst. I USA har den haft högre hela tiden, speciellt de 7-sitsiga. Nu får den de som reggas in i Europa i år (5-sits) ungefär samma som de amerikanska 7-sitsiga och går från de sämsta i klassen till de bästa.

Det negativa med det hela är dock att man behöver ha bättre körkort för att kunna nyttja hela släpvagnsvikten på 1600kg.

Jag är väldigt fundersam på varför den hade såpass låg förut, det måste berott på någon teknikalitet som nu är löst. I USA har den haft högre hela tiden, speciellt de 7-sitsiga. Nu får den de som reggas in i Europa i år (5-sits) ungefär samma som de amerikanska 7-sitsiga och går från de sämsta i klassen till de bästa.

Det negativa med det hela är dock att man behöver ha bättre körkort för att kunna nyttja hela släpvagnsvikten på 1600kg.
Fast räcker väl med B96?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp