[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Beyond Zero 4X är pga 4wd
För den som själv vill provköra den så finns den åtminstone i Sthlm som en av de valbara Poolbilarna
I Sthlm och Sandviken finns även vätgasbilen Mirai för den som vill prova hur det är.
Det finns en gratisvariant där man endast betalar för den tid och sträcka man kör. Gissningsvis kostar det som att ta Taxi.
Men skaffar man Kinto-appen och registrerar sig får man olika typer av intro-erbjudanden.

Den kostar som vårt hus.

Nej det är svårt. Tyvärr kan det landa i att man behöver ha en bil till istället och med de fasta kostnaderna på den så trillar hela kalkylen.
Ja så kan det ju bli, vi behöver ju oavsett en till bil då sambon behöver en bil när jag är borta. Så vi kommer sannolikt behålla vår diesel från 2017 med låg skatt väldigt länge.

Fisker har tydligen 1815kg.

Fisker ska ju tydligen vara på gång för leverans i mars, och modellen som kostar 615 tkr borde ge ett ok TCO. Bara det finns ett alt för v-däck, för det kostar 47,5tkr hos Fisker...?

Senast ändrad:
Lite för många sidor i den här tråden för att jag ska orka mig igenom, så hoppar rakt in i stället.

Nytt jobb på g där det ingår förmånsbil (el ska det vara enligt kontraktet, men mer än så vet jag ännu inte). Vad ska man tänka på? Har ca 26 mil till jobbet, minst så långt måste alltså bilen klara av att gå även när det är -27. Åker väl 3-4000 mil per år. Åker näst intill bara längre resor, försöker klara kortare resor med cykel eller undvika genom planering. Laddning ska inte vara några problem hemma eller på arbetsplatserna.
Skall du köra såpass mycket osm 3000-4000 mil per år och många långa resor så är det i dagsläget bara aktuellt med Tesla. Deras laddnätverk som dessutom är så pass integrerat med bilens navigation gör dom svårslagna.
Har själv precis bytt till en MY och just långresorna är tom enklare än med fossilbil.

Skall du köra såpass mycket osm 3000-4000 mil per år och många långa resor så är det i dagsläget bara aktuellt med Tesla. Deras laddnätverk som dessutom är så pass integrerat med bilens navigation gör dom svårslagna.
Har själv precis bytt till en MY och just långresorna är tom enklare än med fossilbil.
Tror du tar i lite nu ?

De här ”Tesla Connectors” som finns på olika ställen (typ golfklubbar, hotell, etc) är de alltid tillgängliga för Tesla-ägare, eller är det anläggningsägaren som bestämmer, ex.vis att de bara är tillgängliga för deras kunder?
Tittar man på kartan fyller de ju upp ”hålen” ganska bra mellan Superchargers, framförallt om man inte befinner sig längs de stora vägarna, men om tillgängligheten är begränsad faller ju det hela lite.

Låter lite som att ta i ja. Vad är det som gör det enklare? Även om bensin och diesel finns överallt så finns det i navigatorn med. Men visst är Teslans navigering bra.

Vår granne bor i Norge och han har kört med den en gång men nu får Teslan stå och hyr istället en fossilare när han kör hit. Det är strax bara över 60 mil så det är knappt långresa heller egentligen.

De här ”Tesla Connectors” som finns på olika ställen (typ golfklubbar, hotell, etc) är de alltid tillgängliga för Tesla-ägare, eller är det anläggningsägaren som bestämmer, ex.vis att de bara är tillgängliga för deras kunder?
Tittar man på kartan fyller de ju upp ”hålen” ganska bra mellan Superchargers, framförallt om man inte befinner sig längs de stora vägarna, men om tillgängligheten är begränsad faller ju det hela lite.

Har inte Teslan med privatpersoner som har sina öppna för andra med också?

Jag har laddat min GTE gratis på sådana utan problem många ggr.

Det finns en praktisk begränsning på 11 prisbasbelopp.

Det beror på hur de är konfigurerade, men oftast så funkar de för alla.

Låter lite som att ta i ja. Vad är det som gör det enklare? Även om bensin och diesel finns överallt så finns det i navigatorn med. Men visst är Teslans navigering bra.

Vår granne bor i Norge och han har kört med den en gång men nu får Teslan stå och hyr istället en fossilare när han kör hit. Det är strax bara över 60 mil så det är knappt långresa heller egentligen.
Har han en elbil med vettigt batteri och HYR fossilare för att köra 60 mil? Polestar 2 klarar det med 15-20 minuter laddning (ca 110 kronor på ionity), Teslan borde göra det ännu bättre?

Det är 11kW bara så det är inte mycket att hänga i julgranen om man är på långresa. 6-7 mil på en timme på sin höjd.

Anläggningsägaren bestämmer om de är öppna för bara Tesla eller även andra och om det är för gäster eller alla.

Låter ju urbota korkat om det nu inte är en Model X med 60kWh-batteriet eller något liknande, den är rätt törstig så det batteriet är kanske i minsta laget. Men jag hade alla gånger gjort mig omaket att ladda i 20 min extra utöver ett mat- och kiss-stopp och sparat det antal tusenlappar som bilhyra och soppa kostat mig.

Laddar jag hemma kostar mig bilen ca 3:50 / mil i "bränslekostnad". Än så länge har jag kvar gratis supercharging så det har jag inte betalat för med den här bilen..

Does not compute, Stockholm-Åre med en Model 3SR och takbox var inga problem förra året, två laddstopp på vägen.

Vad bra att ni vet hur förhållandena var på den där resan norrmannen gjorde ner till Skåne. Kan ju ha varit en stor resdag så de två laddstoppen innebar laddköer med otrevlig stämning, etc, så han fick nog. Sånt kan ju vara rätt skönt att betala för att slippa, pengar är inte allt.

Det är en Y.
Tror han sa tre laddstopp och det pallar man ju inte. Pengarna är helt irrelevanta.

Alltså 100-150 mil? Vi är olika som människor. Det absolut längsta jag någonsin kör är 60 mil men det är smärtgränsen för mig. :) sedan blir det för obekvämt. Då tar jag hellre tåget och läser en bok och kan sträcka på benen ibland.

Alltså 100-150 mil? Vi är olika som människor. Det absolut längsta jag någonsin kör är 60 mil men det är smärtgränsen för mig. :) sedan blir det för obekvämt. Då tar jag hellre tåget och läser en bok och kan sträcka på benen ibland.
Man får ju inte med sig nåt på tåget. Tåg är bra för pendling och kortare resor, men så fort man ska ha med lite prylar (vilket man har på längre resor då man oftast blir borta några dagar) så är ju tåget en plåga. Dessutom går det ju sällan A till B, utan måste krånglas med upphämtning/lämning.

Vet inte exakt var han bor, strax över 60 mil bör det bli, mestadels E6. 60 mil tycker inte jag egentligen är en långresa, det är ju bara en förmiddag. Långresa det börjar vid 100 ungefär, då har man lagt en dag ungefär. Kommer väl ner till jul, får se och höra vad han kommer med.

Man får ju inte med sig nåt på tåget. Tåg är bra för pendling och kortare resor, men så fort man ska ha med lite prylar (vilket man har på längre resor då man oftast blir borta några dagar) så är ju tåget en plåga.

Jag gillar åka tåg långt, men det är bökigt före och efter. Och tyvärr alldeles för dyrt.

Det är en Y.
Tror han sa tre laddstopp och det pallar man ju inte. Pengarna är helt irrelevanta.
Det låter knasigt, man ska lätt komma 20mil mellan laddningarna med en std Y med minsta batteriet. Laddar man fullt innan man åker hemifrån så lär 30 mil inte vara några problem innan första laddstoppet.

Det låter knasigt, man ska lätt komma 20mil mellan laddningarna med en std Y med minsta batteriet. Laddar man fullt innan man åker hemifrån så lär 30 mil inte vara några problem innan första laddstoppet.

RWD har precis börjat levereras i dagarna så det är knappast en sådan. 30+ mil worst case om man startar med fullt batteri med LR, oftast mycket längre.

Men om det är otänkbart med ett enda laddstopp och värt tusentals kronor att slippa så absolut.

RWD har precis börjat levereras i dagarna så det är knappast en sådan. 30+ mil worst case om man startar med fullt batteri med LR, oftast mycket längre.

Men om det är otänkbart med ett enda laddstopp och värt tusentals kronor att slippa så absolut.
Pengarna var ju inte relevant och ägaren kanske helt enkelt hade en bättre långfärdsbil. Det låter ju iaf inte som det hade med ett laddstopp att göra.

Tror du tar i lite nu ?
Nä.
I med sladden, in och pinka.
Ur med sladden och iväg.

Inget pillande med, betalkort, söliga pumpar osv.

Gjorde en roadtrip förra sommaren där vi hämtade en Model Y i södra Europa (blivit lämnad där pga sjukdom)
Vi åkte ner med en fossilbil och körde båda hem. Utan att vi körde ihop ( vi ansåg att laddstopp/tankstopp synkade så dåligt så det var bättre att köra individuellt)
Det hela slutade att resan Milano-Puttgarden tog lika lång tid och slumpen ledde till att vi tog samma båt till danmark.
(En person i varje bil, jag åt när jag laddade, vilket var svårt med fossilbilen, båda bilarna höll ca 120 för att hålla förbrukningarna på en rimlig nivå)

Nej, är man ekonomisk oberoende och inte kommer stanna och kissa på 60 mil så är det väl rimligt. :)

Jag har bevittnat köerna till laddare i Lillehammer vid påsk. Såg härligt kaosigt ut med flera hundra meter långa köer =D

Jag har bevittnat köerna till laddare i Lillehammer vid påsk. Såg härligt kaosigt ut med flera hundra meter långa köer =D
Jo, jag har hört från min morbror också som är yrkeschaufför i Norge. Han har bevittnat slagsmål och allt möjligt i laddköerna.

Det närmsta jag kommit är väl fotbollscup i Östersund där många norska lag var med, visade sig finnas extremt få destinationsladdare till alla besökare som kom med elbil. Där jag bor tror jag det finns typ 6 st i hela stan om man räknar bort några som hotellen står med till sina boende, sen finns det snabbladdare men det är väl kanske inte så välanpassat en sådan gång.

Jag misstänker att det kan vara spännande i vissa fall att åka på semester med elbil.

Jag har aldrig suttit i kö vid superchargers. Men läget kanske är ett annat i Norge?

Längs med E6 är det ju löjligt tätt mellan dem numera, öppnade just 28 platser i Göteborg. Obegripligt nog i Högsbo som inte riktigt är nära någon större led.

Har aldrig heller suttit i kö vid superchargers.

Alltså jag tror bara han inte pallar att stanna flera gånger i onödan, rycker på axlarna, snyter sig i en tusenlapp och går över gatan och hyr en Audi. Djupare analys än så kommer nog inte närmre målet.

Ionity har fått ha väktare på vissa stationer ibland. Skillnaden är väl att de har typ fyra laddare och Tesla drar upp ~30 på en gång.

Jag har aldrig suttit i kö vid superchargers. Men läget kanske är ett annat i Norge?

Längs med E6 är det ju löjligt tätt mellan dem numera, öppnade just 28 platser i Göteborg. Obegripligt nog i Högsbo som inte riktigt är nära någon större led.

Ligger precis vid en Ica Maxi. Bor man i stan utan laddare hemma är detta guld. Får upp batteriet till 70% medan man handlar.

Finns ju betydligt fler elbilar i norge och påsk är rätt extremt då typ alla norrmän skall till sin hytte. Något år har det tagit 3-4 extra timmar i kö att köra från ålesund till göteborg. Att utöver det köa för att ladda hade jag inte varit sugen på.

Tog väl 6-7 timmar dörr till dörr.
Vad nu min jobbresa till Rom har med bilar att göra…
Det har att göra med att du själv inte följer det du skrev.
Man får ju inte med sig nåt på tåget. Tåg är bra för pendling och kortare resor, men så fort man ska ha med lite prylar (vilket man har på längre resor då man oftast blir borta några dagar) så är ju tåget en plåga.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp