[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det har att göra med att du själv inte följer det du skrev.
Mina jobbresor har väl inte ett skit att göra med vad jag gör på fritiden. Men nej, jag skulle inte ta tåget till Rom på en jobbresa heller, då det tar alldeles för lång tid även om det packningsmässigt skulle vara ok. Och jag skulle inte ta bilen heller av samma skäl.

Det närmsta jag kommit är väl fotbollscup i Östersund där många norska lag var med, visade sig finnas extremt få destinationsladdare till alla besökare som kom med elbil. Där jag bor tror jag det finns typ 6 st i hela stan om man räknar bort några som hotellen står med till sina boende, sen finns det snabbladdare men det är väl kanske inte så välanpassat en sådan gång.

Jag misstänker att det kan vara spännande i vissa fall att åka på semester med elbil.
Jag skjutsade farsan till sjukhuset i Hudik i mellandagarna förra året. Efteråt ville han käka på nåt hak där det fanns en Ionity-station, tror det var fyra platser men en verkade vara ur funktion. Där stod det ett par bilar och väntade på de tre som laddade då. Var ju nära E4 och en mellandag typ kl 14-15, men ingen av de stora resdagarna om jag minns rätt.

Just Ionity går att ladda ganska billigt på med abonnemang, av någon anledning köar en del hellre i 45 minuter än att åka vidare till en annan laddplats och ladda där istället. Har själv sett fenomenet med flera i kö och lediga platser hos konkurrenten intill. Andra änden av spektrat från att hyra en dieselbil!

Det är väl få naturfolk som blivit vegetarianer pga att de tvingats döda det de vill äta.
Är väl bara det förvirrade urbana folket som har problem med det.
Det är förvisso få naturfolk som har haft alternativet att gå till ICA och köpa bönor jämfört med att slå ihjäl och stycka en ko. Nu när jag har de alternativen så väljer jag det första.

Nu är valet för 99% av befolkningen i t.ex. Sverige inte de som naturfolken har haft, utan om jag plockar mina varor från den ena hyllan eller den andra på ICA. I Sverige idag tror jag också att "fler skulle äta vegetariskt om man var tvungen att själv döda allt man skulle äta".

Jag skjutsade farsan till sjukhuset i Hudik i mellandagarna förra året. Efteråt ville han käka på nåt hak där det fanns en Ionity-station, tror det var fyra platser men en verkade vara ur funktion. Där stod det ett par bilar och väntade på de tre som laddade då. Var ju nära E4 och en mellandag typ kl 14-15, men ingen av de stora resdagarna om jag minns rätt.
Ja det finns några ionity vid circle K, och några mitt emot max vid tesla SC. Så det är inte så tätt med dom kring Hudik. Den vid bilmetro är ur bruk tror jag

Hur ska jag ta mig t
Det är förvisso få naturfolk som har haft alternativet att gå till ICA och köpa bönor jämfört med att slå ihjäl och stycka en ko. Nu när jag har de alternativen så väljer jag det första.

Nu är valet för 99% av befolkningen i t.ex. Sverige inte de som naturfolken har haft, utan om jag plockar mina varor från den ena hyllan eller den andra på ICA. I Sverige idag tror jag också att "fler skulle äta vegetariskt om man var tvungen att själv döda allt man skulle äta".

Är det inte många naturfolk som för den delen samlar mycket växter? Tror få naturfolk utesluter saker i sin diet.

En sak jag definitivt tror är att det skulle slängas mindre mat om alla skulle odla alla grönsaker de skulle äta, brygga allt öl och vin de skulle dricka och döda alla kor de skulle äta och fiska all fisk de skulle äta.

Är inte så säker på att fler i Sverige skulle äta vegetariskt om man var tvungen att odla sina grönsaker själv.
Det är åtminstone mindre med både areal och jobb än vad många, inkl jag, trodde innan
Kan vara intressant att jmf med den areal och det arbete inkl slakt som behövs för att med egen djurhållning få det som i slutänden blir de c:a 80 kg kött/person o år vi äter.

En sak jag definitivt tror är att det skulle slängas mindre mat om alla skulle odla alla grönsaker de skulle äta, brygga allt öl och vin de skulle dricka och döda alla kor de skulle äta och fiska all fisk de skulle äta.
Det skulle med tiden bli färre människor att försörja också.

Idag hade jag haft räckviddsångest i en ID4 på skogen mellan färila och Älvdalen ?

9C8208C9-C58E-4D3B-9953-EF6929970B25.jpeg

Testade för skojs skull att simulera Färila-Älvdalen i -30 med A Better Routeplanner, med en ID4 RWD. Starta med 90% batteri så kommer du fram med 17%. Med vår bil, allt annat samma, är det 34% kvar vid ankomst, det går också att köra den lilla omvägen via Mora om man måste toppa upp.

Verkar dessutom finnas laddare både i Noppikoski (100kW) och Orsa (50kW) så det hade nog inte varit några problem.

Men jag misstänker att du inte startade just där heller?

Det är sällan så stora problem som många målar upp.

Senast ändrad:
Alla som jobbat med simuleringsverktyg vet ju att de stämmer väl överens med verkligheten… ?
(ja, de kan göra det, men oftast tweakar man ju simuleringen att visa det man vill visa)

De jobbar hårt för att de ska stämma iaf, och har realtidsdata från väldigt många bilar. Min erfarenhet är att det kan diffa några procent hit och dit pga svårt att hålla snittfarten man ställt in och säkert pga andra faktorer som är svåra att räkna med men inte värre än så.

Använde ofta ABRP för att "provskjuta" resor i början med elbil, numera brukar jag bara köra och inte bekymra mig.

Testade för skojs skull att simulera Färila-Älvdalen i -30 med A Better Routeplanner, med en ID4 RWD. Starta med 90% batteri så kommer du fram med 17%. Med vår bil, allt annat samma, är det 34% kvar vid ankomst, det går också att köra den lilla omvägen via Mora om man måste toppa upp.

Verkar dessutom finnas laddare både i Noppikoski (100kW) och Orsa (50kW) så det hade nog inte varit några problem.

Men jag misstänker att du inte startade just där heller?

Det är sällan så stora problem som många målar upp.
Jo jag har också kollat den rutten på abrp, och det går säkert men jag hade ändå haft lite ångest. Förmodligen skulle jag istället köra över Sveg den rutten har fler laddare. Jobbar man med vattenkraft så sitter redundans i ryggmärgen ?

Att bli stående i noppikoski om den laddaren är ur bruk är ingen höjdare. Jag startar en timme innan färila och vi hade inte mer än -17 på solkusten. Det går ju att toppa upp i ljusdal också om man skulle vilja det.

Ja, det är lite klent med laddpunkter. Bara en plats på respektive också, det skulle stressa mig helt klart.

De jobbar hårt för att de ska stämma iaf, och har realtidsdata från väldigt många bilar. Min erfarenhet är att det kan diffa några procent hit och dit pga svårt att hålla snittfarten man ställt in och säkert pga andra faktorer som är svåra att räkna med men inte värre än så.

Använde ofta ABRP för att "provskjuta" resor i början med elbil, numera brukar jag bara köra och inte bekymra mig.

Jag hittar inte hur man ställer temperatur manuellt på abrp på webbläsarvarianten. Går det eller missar jag något? Min Kona verkar inte ha uppvärmning av batteriet så temperaturen påverkar räckvidden rätt ordentligt.

Gå in under inställningar, vägförhållanden, klicka ur Seasonal Weather (engelska?), så kan du manuellt ställa in vind och temperatur.

Den har väl inte värmepump heller? Upplever att det gör rätt stor skillnad, framför allt om man gör många korta resor. Förra bilen hade inte det men nya har det. Låter som en mindre bensinmotor under huven när den går hårt.. :)

Håller helt med Jomper här. ABRP har blivit så bra så det stämmer ner på enstaka procent.

Gå in under inställningar, vägförhållanden, klicka ur Seasonal Weather (engelska?), så kan du manuellt ställa in vind och temperatur.

Den har väl inte värmepump heller? Upplever att det gör rätt stor skillnad, framför allt om man gör många korta resor. Förra bilen hade inte det men nya har det. Låter som en mindre bensinmotor under huven när den går hårt.. :)
Går det att ställa in väglag också? På mindre vägar kan det variera ganska ordentligt vintertid jämfört med ”allfartslederna” och påverkar rätt mycket (fart, rullmotstånd, körsätt, etc)

Du kan ställa in vägförhållanden i tre steg, torra vägar (0%) regn eller snö (10%) eller mycket regn/snö (20%).

Min erfarenhet är att det påverkar förbrukningen mer än temperaturen. Antar att rullmotståndet, framför allt i hög fart, påverkas rejält av att plöja genom 5 cm snöslask.

Temperaturens påverkan är dels genom att kall luft har högre densitet än varm, och förstås genom att man måste värma upp kupen.

Går det att ställa in väglag också? På mindre vägar kan det variera ganska ordentligt vintertid jämfört med ”allfartslederna” och påverkar rätt mycket (fart, rullmotstånd, körsätt, etc)
Testa. Det är gratis! Det var där jag gjorde en hel del av utvärderingen för en ny bil.

Att man ens törs skriva att man har elbil i dagsläget, tror det nya blir att aktivisterna skär hål i däcken snart som dom gjorde på det numer miljövänliga alternativet suv-disel.

• Gilla
Reactions: .A.
Kan vi inte skramla ihop så att ooms får hyra en vettig elbil en kall helg så man slipper skämmas för all okunskap om elbilar han vräker sig med i den här tråden ??
Jag tycker snarare det är fullt relevanta frågeställningar jag lyfter. Jag vet vilka vägar jag brukar använda, och det är ofta betydligt andra än runt storstäderna eller allfartsvägarna till diverse turistmål.

Men tack för erbjudandet, det behövs dock inte, pengar är inget problem alls.

Att man ens törs skriva att man har elbil i dagsläget, tror det nya blir att aktivisterna skär hål i däcken snart som dom gjorde på det numer miljövänliga alternativet suv-disel.
Ja, häromveckan när klimataktivisterna skar sönder däck på suvar i Uppsala så var det några elsuvar som åkte med också.
(gissar det är betalväg, men kanske går titel och ingress att läsa)

Ja, häromveckan när klimataktivisterna skar sönder däck på suvar i Uppsala så var det några elsuvar som åkte med också.
Elbilar triggar kol och oljekraftverk
Diselbilar m partikelfilter=miljövänligt?

Så du menar att partiklar från förbränningen inte påverkar miljön? Skulle du vilja köra med ett rör draget från avgasröret direkt in till kupén?
Tror du batteriet i elbil är gjord av luft?
Finns partikelfilter på dieselbilar

Eller så kan man ju strunta i att åka till Åre på sportlovet, det är nog allra bäst för miljön.

Raffinering av råolja förbrukar också en förskräcklig massa energi. Tittar man på well to wheel-analyserna för avgasbilar står det för en klart märkbar andel av co2-avtrycket.

Det var nog helt avsiktligt. Är man miljötaliban kan ju knappast en elsuv vara kamelen som tar sig igenom nålsögat. Det tycker tom jag är rimligt.

Bättre att cykla än att köra bil. Lastcykel till Åre på sportlovet.
Trodde man spände på sig skidorna och tog en dragpulka efter och skidade upp till fjällen (om det nu är dit man vill). Kan dock kanske bli lite jobbigt att hinna upp till Åre och vända om man bor i Mälardalen eller längre söderut.

Trodde man spände på sig skidorna och tog en dragpulka efter och skidade upp till fjällen (om det nu är dit man vill). Kan dock kanske bli lite jobbigt att hinna upp till Åre och vända om man bor i Mälardalen eller längre söderut.
De är välkomna till Uppsala Alpina Center istället ?

Undrar hur mycket koldioxidhalten i atmosfären minskar till följd av dessa sönderskurna däck. Kan tänka mig att största effekten är att de som arbetar med frågorna på laglig väg får svårare att få stöd och sympatier för sitt arbete.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp