[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
men den kortsiktiga vinsten med elbilar är att även lokala utsläpp ur avgasrör och från bromsar minskar.
Vilket ur ett svenskt perspektiv främst är ett problem i citykärnorna i en handfull storstäder (sedan är frågan hur mycket det egentligen hjälper, då den absoluta majoriteten av partiklar fr vägtrafiken kommer fr vägslitage, tror det är ca 95% enligt SCB)

Nej, det kan du inte. Tyvärr. Hade inredningen varit mera flexibel hade den varit intressant men nu är den mer som en ID4 än en Sharan/Touran eller Multivan i den aspekten.

Ganska törstig också men nånting kostar det väl att köra stor bil även om den är elektrisk.
Lär väl behöva en hel del energi till värme också i och med att det är så stor volym som ska värmas även om den har värmepump.

Vilket ur ett svenskt perspektiv främst är ett problem i citykärnorna i en handfull storstäder (sedan är frågan hur mycket det egentligen hjälper, då den absoluta majoriteten av partiklar fr vägtrafiken kommer fr vägslitage, tror det är ca 95% enligt SCB)

Vedeldning är nog ett större problem. Röken ligger tät i många villaområden nu..

Man kan vara emot elbilar men körupplevelsen kan man inte vara emot. Innan Teslan körde vi runt i en Audi A6 diesel, det var ingen rolig upplevelse vid rondeller och korsningar när man behövde vänta på att turbon skulle spola upp innan man kom iväg. Elbilen med sitt vridmoment och omedelbara kraft får alla bilar med ottomotorer att ställa sig i skamvrån, oavsett om det är bensin eller diesel 4,6 eller 8 cylindrar.
Det finns folk som är emot eldrift men många är det pga någon påhittad ideologi som jag inte förstår mig på!

Många verkar tro att det ligger någon sanning i radiobilsliknelsen, i verkligheten är det precis tvärtom. Även en Nissan Leaf eller något annat litet och vardagligt är en riktig sprinter från rödljusen.

Jag tycker mest det verkar vara två anledningar att man är emot elbilar. Det ena verkar handla om någon irrationell rädsla att elbilar innebär ett förbud att framföra sin nuvarande bil. Det andra verkar handla om någon form av skadeglädje/ideologisk rundgång i stil med "eftersom elbilar inte löser all världens problem är det dåligt och vi kan lika gärna skita i det. Och folk som köper dem är bara lurade.".

Det grävs upp och eldas 8 miljader ton kol i år. Nått att begrunda i sammanhanget.

Ryssvänliga tyskar fick ju oss att bestämma att gas var grönt. Kanske går att bestämma att även kol är grönt

(eldar just nu med pannan avstängd. Lite kallt om fingrarna)

Jag tycker mest det verkar vara två anledningar att man är emot elbilar. Det ena verkar handla om någon irrationell rädsla att elbilar innebär ett förbud att framföra sin nuvarande bil. Det andra verkar handla om någon form av skadeglädje/ideologisk rundgång i stil med "eftersom elbilar inte löser all världens problem är det dåligt och vi kan lika gärna skita i det. Och folk som köper dem är bara lurade.".
Jag tror de flesta som är emot elbilar är det för att de inte kan eller vill betala 600-700 000kr för en bil som gör ungefär samma sak som de flesta andra bilar på ett rent praktiskt plan. Och för att laddningen inte helt sällan verkar lite strulig och/eller långsam (åtminstone i jämförelse med att tanka).

Jag tror de flesta som är emot elbilar är det för att de inte kan eller vill betala 600-700 000kr för en bil som gör ungefär samma sak som de flesta andra bilar på ett rent praktiskt plan. Och för att laddningen inte helt sällan verkar lite strulig och/eller långsam (åtminstone i jämförelse med att tanka).
Och att laddinfrastruktur i städer och flerbostadshus är långt ifrån utbyggd, vilket gör att många inte har möjlighet att ladda i anslutning till hemmet. Kommuner börjar vakna nu, men i många fall krävs även utbyggnad av transmissionsnäten vilket ibland inte ens är möjligt. Kommuner börjar som sagt vakna, och den nya regeringen kommer också satsa mer på detta istället för att subventionera bilarna. Så förhoppningsvis börjar nu den verkliga flaskhalsen att åtgärdas. Det är ju rätt meningslöst att trycka ut bilar när folk inte har möjlighet att ladda dem.

Jag kommer aldrig i hela mitt liv betala så mycket för en bil (säger jag nu iaf.. ;) ) Det är helt sinnessjukt, det tycker jag på riktigt. Sen tror jag det är bra att det blir mer elbilar.

Åkte upp till Branäs, i Grums fick vi vänta 40 min på maten och sen tog det 20 min innan vi var startklara igen.
Hur mycket hade man hunnit ”tanka” en elbil på den tiden?
Rent nyfiken fråga inför eventuellt bilbyte

Åkte upp till Branäs, i Grums fick vi vänta 40 min på maten och sen tog det 20 min innan vi var startklara igen.
Hur mycket hade man hunnit ”tanka” en elbil på den tiden?
Rent nyfiken fråga inför eventuellt bilbyte
Beror väl både på tillgänglig laddare och vad bilen supportar. Men med en ”bra” bil och snabbladdare gissar jag att du fått upp den till närmast fullt.

Och att laddinfrastruktur i städer och flerbostadshus är långt ifrån utbyggd, vilket gör att många inte har möjlighet att ladda i anslutning till hemmet. Kommuner börjar vakna nu, men i många fall krävs även utbyggnad av transmissionsnäten vilket ibland inte ens är möjligt. Kommuner börjar som sagt vakna, och den nya regeringen kommer också satsa mer på detta istället för att subventionera bilarna. Så förhoppningsvis börjar nu den verkliga flaskhalsen att åtgärdas. Det är ju rätt meningslöst att trycka ut bilar när folk inte har möjlighet att ladda dem.
Nu är inte jag emot elbilar, tvärt om.
Men som jag ser det nu så är det bristen på el som är problemet, allt ska elektrifieras men elen finns tyvärr inte.

Oklart hur rätt han har men Hanif Bali skrev en krönika i Expressen för några månader sen och menade att ackumulatorparker för att lagra vindenergi var en omöjlig lösning på problemet för att råvaran till att tillverka ackumulatorer till alla inte ens finns i tillräcklig utsträckning på jordklotet.

Jag sitter helt säkert i en elbil i framtiden när tekniken är bättre men då vill jag ha tillgång till el som finns även när dt inte blåser.

Jag kommer aldrig i hela mitt liv betala så mycket för en bil (säger jag nu iaf.. ;) ) Det är helt sinnessjukt, det tycker jag på riktigt. Sen tror jag det är bra att det blir mer elbilar.
Håller med, dock är jag just nu less på halvdan begagnad men billig dieselbil, och då blir absurt nog en elbil för de pengarna ett alternativ att ta som förmånsbil. Eller en billigare men hyfsat ny bensinbil vilket känns mindre roligt och modernt men skönt att lägga mindre pengar.

Och att laddinfrastruktur i städer och flerbostadshus är långt ifrån utbyggd, vilket gör att många inte har möjlighet att ladda i anslutning till hemmet. Kommuner börjar vakna nu, men i många fall krävs även utbyggnad av transmissionsnäten vilket ibland inte ens är möjligt. Kommuner börjar som sagt vakna, och den nya regeringen kommer också satsa mer på detta istället för att subventionera bilarna.
Så du är emot att andra skaffar elbilar för att du inte kan ha en elbil?

Så förhoppningsvis börjar nu den verkliga flaskhalsen att åtgärdas. Det är ju rätt meningslöst att trycka ut bilar när folk inte har möjlighet att ladda dem.
Nu verkar det ju finnas rätt många i det här landet som faktiskt inte ser det som en showstopper för att skaffa elbil. De har ju trots allt sålt rätt bra på sistone. Tills de blev hysteriskt dyra på grund av anledningar.

Senast ändrad:
Håller med, dock är jag just nu less på halvdan begagnad men billig dieselbil, och då blir absurt nog en elbil för de pengarna ett alternativ att ta som förmånsbil. Eller en billigare men hyfsat ny bensinbil vilket känns mindre roligt och modernt men skönt att lägga mindre pengar.

Ja precis. Jag måste säga jag tycker det känns lite sunt att räntor osv går upp lite så det inte är helt gratis att leasa.

Nu är inte jag emot elbilar, tvärt om.
Men som jag ser det nu så är det bristen på el som är problemet, allt ska elektrifieras men elen finns tyvärr inte.

Oklart hur rätt han har men Hanif Bali skrev en krönika i Expressen för några månader sen och menade att ackumulatorparker för att lagra vindenergi var en omöjlig lösning på problemet för att råvaran till att tillverka ackumulatorer till alla inte ens finns i tillräcklig utsträckning på jordklotet.

Jag sitter helt säkert i en elbil i framtiden när tekniken är bättre men då vill jag ha tillgång till el som finns även när dt inte blåser.
Akta dig, nån länkade ju den krönikan i en tråd här, men nån blev bajsnödig och tog bort den. Vet inte varför, men var väl gammal hederlig cancelkultur eller nåt…?
Men ja, den var intressant och faktan fr tillförlitliga källor som refererades reste minst sagt en del frågor.

Nu verkar det ju finnas rätt många i det här landet som faktiskt inte ser det som en showstopper för att skaffa elbil. De har ju trots allt sålt rätt bra på sistone. Tills de blev hysteriskt dyra på grund av den nya regeringen.
Du menar att de blev dyra när man måste betala själv? För att 50k bidrag togs bort på nåt som kostar 500k? Om det hängde på det bidraget kanske man inte ska sukta efter ny bil, speciellt inte i dagens läge.

Du menar att de blev dyra när man måste betala själv? För att 50k bidrag togs bort på nåt som kostar 500k? Om det hängde på det bidraget kanske man inte ska sukta efter ny bil, speciellt inte i dagens läge.
Du kanske ska fokusera på andemeningen istället för detaljer. Men för att du ska slippa haka upp dig på ovidkommande saker uppdaterade jag mitt inlägg. Men jag kommer betala 4600 i månaden för vår XC40 när den kommer om en månad. Skulle vi signa upp oss på en idag så skulle det kosta ungefär 4000 kr. Mer.

Du kanske ska fokusera på andemeningen istället för detaljer. Men för att du ska slippa haka upp dig på ovidkommande saker uppdaterade jag mitt inlägg. Men jag kommer betala 4600 i månaden för vår XC40 när den kommer om en månad. Skulle vi signa upp oss på en idag så skulle det kosta ungefär 4000 kr. Mer.
Ja, räntan gått upp och bidraget borta. Dvs de som signar idag får betala vad det kostar, medan skattebetalarna betalar en stor del åt dig. Grattis!

Ja, räntan gått upp och bidraget borta. Dvs de som signar idag får betala vad det kostar, medan skattebetalarna betalar en stor del åt dig. Grattis!
Fast du menade ju att folk inte köpte elbilar eftersom det saknades laddinfrastruktur. Jag menade på att bristen på laddinfrastruktur har inte varit ett avgörande hinder. Bilarna har sålt bra tills de blev dyra. Det har sålts fler bilar än vad tillverkarna kan leverera. Sen styrde du över diskussionen till en politisk metadiskussion. Som vanligt försöker du blanda bort korten och jag blir som vanligt påmind om varför det är helt meningslöst att försöka föra en diskussion med dig. Tack och adjö.

Man kan vara emot elbilar men körupplevelsen kan man inte vara emot. Innan Teslan körde vi runt i en Audi A6 diesel, det var ingen rolig upplevelse vid rondeller och korsningar när man behövde vänta på att turbon skulle spola upp innan man kom iväg. Elbilen med sitt vridmoment och omedelbara kraft får alla bilar med ottomotorer att ställa sig i skamvrån, oavsett om det är bensin eller diesel 4,6 eller 8 cylindrar.
Det finns folk som är emot eldrift men många är det pga någon påhittad ideologi som jag inte förstår mig på!
Ska man vara anal så är det inte ottomotor om det är en dieselmotor. Inte för att det spelar någon roll för resonemanget, men ändå ;-)

Fast du menade ju att folk inte köpte elbilar eftersom det saknades laddinfrastruktur. Jag menade på att bristen på laddinfrastruktur har inte varit ett avgörande hinder. Bilarna har sålt bra tills de blev dyra. Det har sålts fler bilar än vad tillverkarna kan leverera. Sen styrde du över diskussionen till en politisk metadiskussion. Som vanligt försöker du blanda bort korten och jag blir som vanligt påmind om varför det är helt meningslöst att försöka föra en diskussion med dig. Tack och adjö.
Om bilarna säljer bra finns ju ingen anledning att subventionera. Och att nåt som kostar 500k blir 50k dyrare ser jag inte som att det blir ”dyrt”.

Nej, inte så länge folk betalar själva. Men att lägga skattepengar på att subventionera bilar för medelklassen är jag emot. Dyr och ineffektiv klimatåtgärd.

Tjena!

Om man hade haft kvar bidraget på 50' så blir det oftast ett nollsummespel då man kan räkna med +200' för liknande elbil kontra bensin/diesel. Det ger en ökad momsintänkt på 50'.
Sen är det fel att se det som ett bidrag, det är en subvention.

Köper man en bil cash eller på lån så gör det inte nån enorm skillnad att subventionen försvann. Men just privatleasing drabbades rätt hårt. I samband med räntehöjningarna så blev det iskallt att privatleasa.

Det är så bakom flötet att hela tiden gråta över nybilspriser på elbilar och säga att man aldrig skall köpa en. Samma personer köper sannolikt inte splitterny bil alls. Det går utmärkt att köpa begagnad elbil till lägre pris och bli hur nöjd som helst.

• Gilla
Reactions: H.
Det är nått som inte stämmer med leasingavgifterna. Tidigare var en stor del av summan värdeminskning, och en del räntor. Med tanke på att värdeminskningen är minimal så borde ju avgifterna gå ner men istället ökar de. Nån som vet hur kalkylen hos finansieringsbolagen ser ut?

Nej, inte så länge folk betalar själva. Men att lägga skattepengar på att subventionera bilar för medelklassen är jag emot. Dyr och ineffektiv klimatåtgärd.
Helt fel slutsats. Bara för att du inte kan ladda betyder det inte att tillräckligt många andra kan göra det. Klimatåtgärden är rätt. Jag tillhör dem som gillar ett subventionstak. 500k tycker jag kan vara lagom piska och morot att få fram något bra som säljer. Det behöver vara mer attraktivt att gå in i elspåret än att fortsätta som innan.

Helt fel slutsats. Bara för att du inte kan ladda betyder det inte att tillräckligt många andra kan göra det. Klimatåtgärden är rätt. Jag tillhör dem som gillar ett subventionstak. 500k tycker jag kan vara lagom piska och morot att få fram något bra som säljer. Det behöver vara mer attraktivt att gå in i elspåret än att fortsätta som innan.
Det finns betydligt mer effektiva åtgärder att lägga pengarna på än detta, mätt i sparad CO2e per satsad krona. Det finns gott om expertis och publikationer om detta.

Om bilarna säljer bra finns ju ingen anledning att subventionera. Och att nåt som kostar 500k blir 50k dyrare ser jag inte som att det blir ”dyrt”.
Så bra att du tycker det. Då borde ju försäljningen öka nu när regeringen satsar på laddstolpar till lägenheter och tar bort subventionen som inte påverkar priset. Återkom gärna när du har statistisk som stödjer dina påståenden.

Under tiden kan vi diskutera i små grupper över kostnadseffektiva klimatåtgärder. Typ som att lägga obegränsad budget på att slopa reduktionsplikten, eller att lägga pengarna man sparar in på miljöbonus på att sänka bränslepriserna. Fast det får vi inte diskutera här, så man ka ju göra det som en tankeövning istället.

Om Sverige skulle genomföra den minskning av koldioxidutsläpp som krävs för att nå klimatmålen till samma kostnad som elbilssubventionerna haft vad gäller kr/minskad mängd koldioxid, vad skulle då totalräkningen landa på?

(Obs! Ärligt ställd fråga och inte något insinuant.)

Bensin är ottomotor. Diesel ör dieselmotor, inte samma motor, men jag tror du vet det, kanske bara lite lat vid tillfället :-)

Om Sverige skulle genomföra den minskning av koldioxidutsläpp som krävs för att nå klimatmålen till samma kostnad som elbilssubventionerna haft vad gäller kr/minskad mängd koldioxid, vad skulle då totalräkningen landa på?

(Obs! Ärligt ställd fråga och inte något insinuant.)
Det är faktiskt en relevant frågeställning. Jag tror inte på något sätt att elbilsbonusen vare sig är felfri eller särskilt effektiv. Tvärtom tror jag det finns mycket att förttra och mycket man borde göra annnorlunda för att styra över samhället mot ett mindre klimatskadligt system. Vad som stör mig är dock skenheligheten när folk gnäller på miljöbonusens inefftivitet och samtidigt hyllar subventioner av fossilbränsle. Då är det rätt uppenbart att man ger blanka fasen i miljön och bara är ute efter att hitta ett sätt att kritisera elbilsbonusen.

Personligen tror jag att man behöver införa kraftigt ökande skatter på fossila drivmedel, som ökar enligt en på förhand bestämd formel. Pengarna man får in kan man sedan använda för att subventionera lokala verksamheter i tex glesbygd. Kostnaderna för verksamheter kommer öka och här bevöver man då subventionera grön omställning. Tex att bondgårdar ges stöd för att kunna ordna egen elförsörjning och/eller att byta ut sin maskinpark.

Oavsett vad så är jag säker på att framtiden är elektrisk och att förbränningsmotorer bara kommer vara ett nödvändigt ont för vissa nischverksamheter. Det är troligt att vi på vägen kommer behöva göra stora omställningar i samhället. Det har hänt förr i mänskligheten. Men det tror jag vi kommer tvingas till alldeles oavsett om det beror på politiska beslut som gör det ekonomiskt omöjligt att köra snöskotersläp kors och tvärs genom landet för nöjes skull, eller om det beror på yttre extrema faktorer som vi tvingas hantera för att vi inte gjort nog tidigare.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp