Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tänkte mer "det är inte snyggt" :)Oj, är verkligen "då kan man inte ställa upp i brakeless-fixie-tävlingar" ett vanligt argument mot backkamera?![]()
En id.3 kan som mest ta emot 11kW från AC laddning. 22 kW från laddaren är max vad den kan ge, sen kan hastigheten bero på belastning av anläggningen.Ledsen att avbryta men en fundering kring det här med att ladda på färd. Vi testade elbil häromdagen och stannade vid Toveks bil i Borås. Enligt appen charge Finder ska det vara 22kwh typ två laddare. När jag stoppade i stod det ”laddar med 6kwh”. Det stämde också ganska bra när jag i efterhand kollade. På en timme fick vi ca. 6 kwh. Hur kommer det sig? Nu räckte det men i den takten får man ta en jäkla lång lunch för att komma vidare?
Hyrd id3:a (2021) genom Move About. innan vi började ladda hade vi typ 30%.
En id.3 kan som mest ta emot 11kW från AC laddning. 22 kW från laddaren är max vad den kan ge, sen kan hastigheten bero på belastning av anläggningen.
Få privatpersoner kan satsa på en helt egen Tesla. Dels är de dyra att köpa, orimligt dyra för användningsområdet persontransport tycker jag. Men ett tillkommande problem är en orimligt dyr försäkring. Den är ungefär fyra-fem gånger dyrare än jag brukar betala för mina helförsäkringar på helåret. Tveksamt om jag någonsin kommer äga en Tesla.Ni som funderar på elbil - hur har ni råd med t ex en Tesla? Det finns väl knappt några vanliga löntagare som kan köpa ett fordon för sådana summor? Är det tjänstebil då eller lånar ni upp pengarna?
Ni som funderar på elbil - hur har ni råd med t ex en Tesla? Det finns väl knappt några vanliga löntagare som kan köpa ett fordon för sådana summor? Är det tjänstebil då eller lånar ni upp pengarna?
Äh, det är väl bara att göra ett uttag från sparkontot och casha?Ni som funderar på elbil - hur har ni råd med t ex en Tesla? Det finns väl knappt några vanliga löntagare som kan köpa ett fordon för sådana summor? Är det tjänstebil då eller lånar ni upp pengarna?
En id.3 kan som mest ta emot 11kW från AC laddning. 22 kW från laddaren är max vad den kan ge, sen kan hastigheten bero på belastning av anläggningen.
Ni som funderar på elbil - hur har ni råd med t ex en Tesla? Det finns väl knappt några vanliga löntagare som kan köpa ett fordon för sådana summor? Är det tjänstebil då eller lånar ni upp pengarna?
Jag har laddat syrrans id3 på en sån här tesla snabbladdare , vet inte hur många kw den ger men det funkade.
Det var dessutom svin dyrt.
Ja det är ju helt olika saker med sk destinationsladdare och snabbladdare. Men 6kwh lät klent på id3an. Brukar få typ 10,X hemma tex.Oss kostade det 30 kr drygt så det kändes iaf ok ;)
Äh, det är väl bara att göra ett uttag från sparkontot och casha?
De smälter kanske in mer i flottan bilar? Inte lika många tänker på att en xc40 är en elbil som när man ser en tesla.Varför undrar du om just Tesla? Andra populära bilar som Polestar 2, Kia EV6, Volvo XC40 Recharge kostar samma. Hur har folk råd med sådana om dom inte har råd med Tesla.
Varför undrar du om just Tesla? Andra populära bilar som Polestar 2, Kia EV6, Volvo XC40 Recharge eller en VW id4 kostar samma. Hur har folk råd med sådana om dom inte har råd med Tesla.
Sen är ju tesla=elbil.Du missade kanske att jag skrev ”t ex Tesla”? På det sättet slapp jag lista en massa bilmodeller. ??
Du missade kanske att jag skrev ”t ex Tesla”? På det sättet slapp jag lista en massa bilmodeller. ??
För att ska man skriva mercedes måste man tillägga elbil. Det slipper man med teslan...Precis. Men varför förstavalet Tesla? Det är alltid Tesla som folk drar upp när det gäller att klaga på hur dyra elbilar är. Audi och Mercedes är inte heller gratis, ingen säger ett ljud om det.
Varför då?Kört förbi miltals solcellsparker i Tyskland idag som inte fanns ett spår av i somras, hoppas att de fortsätter att bygga ut snabbt ?
För att solceller producerar el.Varför då?
Och förstör ekonomin för planerbar elenergi.För att solceller producerar el.
Ska vi gå dit i denna tråden med? :)Och förstör ekonomin för planerbar elenergi.
Varför förutsätts man vara av karaktären som sladdar in med familjen på lokala pizzerian den 20e när barnbidraget kommit bara för att man cyklar?
Har aldrig sett sån mentalitet nån annan stans.
Dom flesta Happyiyer är väl medelålders och har kunnat styra sitt liv i den riktning dom vill?
Precis. Men varför förstavalet Tesla? Det är alltid Tesla som folk drar upp när det gäller att klaga på hur dyra elbilar är. Audi och Mercedes är inte heller gratis, ingen säger ett ljud om det.
Fattar inte varför ska ni blanda in banken. Är väl bara att plocka fram sedelrullen ut bakfickan och betala. Känns som vissa alltid ska krångla till allt.Alla ska ju ha en årslön på banken, eller hur? ?
Dessvärre kostar en Tesla drygt två årslöner för mig…
Tar de inte kort?Fattar inte varför ska ni blanda in banken. Är väl bara att plocka fram sedelrullen ut bakfickan och betala. Känns som vissa alltid ska krångla till allt.
Jag är också bilskuldfri och kör ceed från 2014 som drar 0,53. Skulle inte komma på tanken att köpa elbil för 600' men skulle heller aldrig komma på tanken att gråta ut på ett forum att det är dyrt.Det är väl bara danskar som är mer belånade än svenskar i europa, det säger väl en del, jag kör hellre äldre bilar och håller mig helt skuldfri, men det är ju valfritt![]()
Tar de inte kort?
Gick bra på att dra kortet på Audi för några år sedan iaf. Jag var dock fundersam på varför dom gick med på det då jag inbillade mig att avgiften var %.Det har nog blivit för dyrt med korttransaktioner. 2015 tog dom kort hos Huyndai när jag hämtade ut förra bilen. T vill ha en banköverföring innan uthämtning.
Orka dra fram kortet för lite växelpengar.Tar de inte kort?
Tänkte inte på det.Orka dra fram kortet för lite växelpengar.
Vad är det du pratar om?
Medellönen i Sverige ligger på strax över 37 000 kronor, medianlönen på omkring 33 000 kronor. Många på detta forum har barn, bostadsrätt eller hus, arbeten som kräver att man pendlar, utgifter för mat, fritidsintressen, eventuella semestrar etc etc. Samtidigt kostar den billigaste Tesla modell 3 över 600 000 kronor. Det är fruktansvärt mycket pengar.
Diskrepansen mellan att köpa en sådan bil och att ”sladda in på den lokala pizzerian den 20:e” (varför man nu skulle köpa pizza/öl för sitt barnbidrag om det är tajt) är gigantisk.
Men det vet du ju redan. Jag tror att du ser spöken på ljusa dagen, eller att du drar förhastade slutsatser på grund av mitt användarnamn.
”Gråta ut”? Du e la för go.Jag är också bilskuldfri och kör ceed från 2014 som drar 0,53. Skulle inte komma på tanken att köpa elbil för 600' men skulle heller aldrig komma på tanken att gråta ut på ett forum att det är dyrt.
Byter jag bil i närtid blir det en hybrid.
Snabbladdare är DC och då tror jag en id3 kan ladda 125 kW.Jag har laddat syrrans id3 på en sån här tesla snabbladdare , vet inte hur många kw den ger men det funkade.
Det var dessutom svin dyrt.
Just elbilar har ju varit lite konstigt med extremt höga andrahandsvärden som treårsbilarna har inte riktigt varit värda att köpa. Tröttnade på att vänta på att de skulle gå ner i pris.
Har faktiskt finansieringen lagd med 0 kr i restvärde över lite fler år än fem. Dels slipper man hamna i en situation där man måste sälja eller förlänga (till markant sämre ränta) och dels har man ett förmånligt lån som går att överlåta till en ev köpare.
Vår Audi A6 från 2006 som vi köpte med 6000 mil under bältet 2013 och hade till 2018 lade vi undan 3000 kr / mån för skatt/försäkring/reparationer/service. Bytte till nya sommardäck och skivor/belägg när vi köpte den, kostade ca 15k. Drog 0.96 liter / mil. Vi hade 40k kvar på servicekontot när den såldes. Värdeminskningen var dock bara 45k över alla år! Nu när jag räknar på det så var den inte mycket billigare att äga än en Model Y LR (som dock blivit över 100k dyrare nu än när vi beställde inräknat miljöbonus).
Så jo, man måste räkna TCO. Att äga två halvgamla bilar där en rullar rätt lite kostar antagligen mer än vår i gemene mans bild "dyra" bil. Vi har den och en lastcykel istället.. :)
Billigast kommer alltid vara att köra gamla pundarbilar och meka själv. En 30-åring är ju från 1992 i år och de bilarna kan antagligen de flesta leva med till vardags.. En Saab 9000 CSE skulle jag gärna köra t.ex!