Utter
Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Dacia Spring. Ungefär dubbelt så mycket bil som den sk bilen ovan, men fortfarande en ren stadsbil.Vilken är egentligen Dacia Sanderos’ el-motsvarighet? Begagnad Nissan Leaf?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Dacia Spring. Ungefär dubbelt så mycket bil som den sk bilen ovan, men fortfarande en ren stadsbil.Vilken är egentligen Dacia Sanderos’ el-motsvarighet? Begagnad Nissan Leaf?
0 stjärnor i euro ncap?Dacia Spring. Ungefär dubbelt så mycket bil som den sk bilen ovan, men fortfarande en ren stadsbil.
Fick faktiskt 1 stjärna för 2-3 år sedan. Så ja, förmodligen 0 idag om dom inte uppdaterat den.0 stjärnor i euro ncap?
Reflektion: varför ska laddluckan till elbilar öppna som tanklocksöppningen på en fossilbil? Vore mycket smartare om den öppnade uppåt istället så ett litet skyddande tak bildades över laddhandsken.
Vilka märken då? Kanske inte ensamt ett köpskäl iofs men ett litet plus!Min bil öppnar uppåt, finns flera andra märken/modeller som gör det.
Vilka märken då? Kanske inte ensamt ett köpskäl iofs men ett litet plus!
Sämst är Honda-e. Den har laddningen uppe på huven. Det finns ett litet "tält" som tillbehör för att det skall funka på vintern.Min TM3, luckan skyddar kanske inte jättemycket, men uppåt går den. Nissan Leaf har en jättelucka, nästan som en halv motorhuv.
Sämst är Honda-e. Den har laddningen uppe på huven. Det finns ett litet "tält" som tillbehör för att det skall funka på vintern.
Nu vet jag iofs _inte_ (skulle det stå) exakt hur det ser ut, men en killgissning jag kan göra är att det är ungefär samma problem som med vindrutetorkare efter snöblask som frusit på under natten.Vad är problemet? Det är väl inga öppna kablar? Tror nog att konstruktörerna har tänkt på detta
Stift som blir blöta och korroderar. Luckor som inte går att öppna eller stänga. Onödig kraft på lucka eller handske och kontakt. Eventuell kommande varmgång eller avbrutna laddcykler. Förutom effekt har man även kommunikation, kan bli krångel tillsammans med onödig väta eller slitage.Nu vet jag iofs exakt hur det ser ut, men en killgissning jag kan göra är att det är ungefär samma problem som med vindrutetorkare efter snöblask som frusit på under natten.
Problemet är som Hasse skriver att det hamnar massa skit i onödan där den inte borde vara. Vintertid är det rätt drygt med en massa is. Och det borde gå att lösa på ett betydligt smartare sätt som inte är dyrt eller komplicerat.Vad är problemet? Det är väl inga öppna kablar? Tror nog att konstruktörerna har tänkt på detta
Coolt !
Jag har full förståelse för att man inte orkar läsa hela tråden, men de tio senaste svaren är väl ändå rimligt att ögna igenom?I motsats till fossilbilar som tankas på en minut antar jag att laddningen tar längre tid, hur fungerar det med öppet "tanklock" vid snö/regn under laddningen? (såg att det finns någon typ av påse till tesla)
Visa bilaga 618360
Jag förstår. För jobbigt. Men bara det senaste svaret då?Nä, det är orimligt fattar du väl..
Zoe har laddningen bakom Renaultemblemet mitt i fronten. Jag tycker det funkar bra. Bilen är liten så jag kan alltid köra in i parkeringsfickor. Ingrn behöver stöta i min handske när de ska ladda sina bilar bredvid min. Övriga bilar jag har eller haft har varit med laddlucka höger bak eller vänster fram. Båda är sämre. En annan fördel med Zoe är att jag kan ha en lång 22kW kabel hoplindad som jag aldrig rullar ut, men har möjligheten vid behov. Tung men ändå ganska praktisk.Finns det någon elbil som har uttaget för laddningen på huven istället?
Vilket motsvarar 95%+ av alla km en bil kör :) men nu frågade någon efter billiga, enkla el-bilar för 150 tkr och de finns. Sedan köper ju ingen elbil för 95% delen vilket förklarar att det inte finns fler att välja på. Men det har redan avhandlats. :)”Bil”
Kan nog tycka att man bör kunna använda en bil på motorväg också. 13hk och 13,8kWh-batteri, så du kommer inte kunna använda den till någonting annat än att köra runt i stan, så då blir den extremt onödig iom att man kommer behöva något annat så fort man behöver åka någonstans.
Beg Zoe är en bra kandidat. 41 kWh batteri för 100-150 tkr (dock ofta batterihyra vilket krånglar till jämförelsen)Vilken är egentligen Dacia Sanderos’ el-motsvarighet? Begagnad Nissan Leaf?
Du har rätt, det är inget problem. Har laddat utomhus sedan januari. Det har varit varierande väder och en hel del snöfall. Vid två tillfällen fick jag ta bort lite is vill jag minnas för att luckan skulle stänga igen/sluta tätt. Men jämför jag den insatsen med en avfrostad bil på nolltid så var det ju verkligen inget.Vad är problemet? Det är väl inga öppna kablar? Tror nog att konstruktörerna har tänkt på detta
Mycket mer än du tror.Det borde väl inte fördyra bilen så jättemycket att ha två ladduttag, ett fram och ett bak.
10kkr täcker nog knappt själva laddluckan. Du kan nog åtminstone tredubbla det. I realiteten hade det säkerligen kunnat göra hundratals tusen pga en helt omgjord kabelstam och behov att ompaketera hela bilen för att få in detta.Mycket mer än du tror.
Det jagas ören och sekunder i material och monteringstid.
Skulle inte förvåna mig om ett extra uttag skulle landa på över 10.000kr hos slutkund. Dyra komponenter och mycket extra arbete vid montering.
10kkr täcker nog knappt själva laddluckan. Du kan nog åtminstone tredubbla det. I realiteten hade det säkerligen kunnat göra hundratals tusen pga en helt omgjord kabelstam och behov att ompaketera hela bilen för att få in detta.
Det är ju en mindre billigare tesla på gång.
Haha, ja precis ?Dyrare alltså? ?
Eller mindre, billigare alternativt mindre och billigare.
Inte ens säkert den blir så mycket mindre, det räcker väl med att den är billigare och med fler fabriker och nytänk kanske det räcker. 160 tkr i vinst/bil är ju ändå en slant.
Vad får du 13 hk ifrån? Den har 39 eller 43 hk beroende på modell, dvs mer än flertalet 50/60-talsbilar, t ex VW Bubbla hade. Väljer du "Long range'"-modellen får du 26 kwh batteri. Den funkar utmärkt till att ta 2 mil på motorvägen ut till köpcentrumet. Det enda man kan klaga på är utrymme, och dålig krocksäkerhet.”Bil”
Kan nog tycka att man bör kunna använda en bil på motorväg också. 13hk och 13,8kWh-batteri, så du kommer inte kunna använda den till någonting annat än att köra runt i stan, så då blir den extremt onödig iom att man kommer behöva något annat så fort man behöver åka någonstans.
Jävla skillnad på vardera sida mot fram och bak.Tjena!
30k skulle jag säga är i överkant om man planerar från början, rent krasst är det en lucka, ett uttag och en kabel til.
Taycan och E-Tron har ju på båda sidor fram.
Förlåt, 13kW, så 17hk.Vad får du 13 hk ifrån? Den har 39 eller 43 hk beroende på modell, dvs mer än flertalet 50/60-talsbilar, t ex VW Bubbla hade. Väljer du "Long range'"-modellen får du 26 kwh batteri. Den funkar utmärkt till att ta 2 mil på motorvägen ut till köpcentrumet. Det enda man kan klaga på är utrymme, och dålig krocksäkerhet.
deras kassa hemsida...
Jävla skillnad på vardera sida mot fram och bak.
Och ett helt greenhouse. Förpackning i en modern bil är ett helvete, så nej det är inte ”tre meter kabel” som behövs.Tjena!
Ja, tre meter kabel.
Ni pratar nog egentligen inte om samma sak. Du (Utter) tolkar jag som talande om modifiering på befintlig bil, de flesta övriga verkar tala om ej tillverkade ännu. Tänker man så har alla någorlunda rätt.Och ett helt greenhouse. Förpackning i en modern bil är ett helvete, så nej det är inte ”tre meter kabel” som behövs.
Nej, jag pratar om att bygga bilen så. Det är inte så enkelt som folk tror och kabelhärvor är sjukt kostsamma och krångliga att få till. Lägger man till problematiken med förpackningen och värme etc som kommer med en laddkabel så är det verkligen inte ”lite extra kabel bara”.Ni pratar nog egentligen inte om samma sak. Du (Utter) tolkar jag som talande om modifiering på befintlig bil, de flesta övriga verkar tala om ej tillverkade ännu. Tänker man så har alla någorlunda rätt.
Jag läste slarvigt och trodde det handlade om usb-laddare...Får ge lite Uttersupport. Det känns ju väldigt onödigt att bygga in massa extra tung elektronik i hundratusentals bilar bara för att folk ska slippa vända bilen och backa in för att ladda
Får ge lite Uttersupport. Det känns ju väldigt onödigt att bygga in massa extra tung elektronik i hundratusentals bilar bara för att folk ska slippa vända bilen och backa in för att ladda
Och ett helt greenhouse. Förpackning i en modern bil är ett helvete, så nej det är inte ”tre meter kabel” som behövs.
Vart i det där säger jag att jag är arg?Tjena!
Om det är onödigt eller dyrt är ju två rätt separata frågor.
Varför så arg?