lågprofildäck är ofta i sportigt orienterat utförande, därför gärna både stötiga och bullriga, men dessa varianter kan man med fördel undvika.
det är i andra och mer normala fall inte profilen i sig som avgör fjädringskomforten, utan allt annat lika och vettiga däck med vettig profil, om dessa har tillräcklig bredd för att däcksidan ska ha chans att bukta ut och därmed fjädra. däcket behöver vara åtminstone 35 gärna 45 mm bredare än fälgen. (för mycket är förstås inte heller bra)
är detta enligt mig tvingande mått uppfyllt kan man sedan optimera med val av däck och deras tryck. buktningen är lättare att få till med högre profil, dels i sig, dels för de mindre fälgarna är som regel smalare. men lägre däckprofil ger å andra sidan chans till lägre lufttryck utan sladdrig styrning. alltså chans till bättre komfort än de med hög profil, tvärtom mot vad många tror.
på eftermarknaden syndas det när det gäller detta närmast generellt. antagligen för att breda fälgar anses fränt och därför säljer bättre. även originalutrustat hamnar ibland fel, men inte så ofta. oavsett är det enligt min erfarenhet med för smala däck i förhållande till fälgbredden närmast kört med komforten oavsett profil och oavsett hur snälla varianter av däck man köper.
ja alltså; man kan med existerande fälgar köpa bredare däck med samma höjd, alltså formellt lägre profil, och faktiskt få till en förbättring. så jag själv gjort, med mycket gott resultat. mina fälgar sedan 43 000 mil rör sig 45mm ovan asfalten. hur bekvämt som helst. 2,2 bars tryck räcker, och även ljudkomforten blir därned förbättrad. får jämnt slitage och 8000 mil per däckomgång.
helt ok.