[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nä, det behöver nog ingen. Men jag förstår det marknadsmässiga i beslutet att låta det bli 200-300hk när det kostnadsmässigt ändå är på marginalen. Sen finns det ju fler och fler modeller som har 600-1000hk och då börjar det ju kännas lite löjligt.. :-)

Nä, det behöver nog ingen. Men jag förstår det marknadsmässiga i beslutet att låta det bli 200-300hk när det kostnadsmässigt ändå är på marginalen. Sen finns det ju fler och fler modeller som har 600-1000hk och då börjar det ju kännas lite löjligt.. :-)
Tesla hade enorma kostnader för byte av motorer de första åren. Effekten bidrog till att motorerna fick bytas.

Tesla hade enorma kostnader för byte av motorer de första åren. Effekten bidrog till att motorerna fick bytas.

Drivaxlar har de bytt i parti och minut pga effekten (och det verkar fortfarande vara problem med S/X), men motorerna var något lager som var dåligt om jag inte minns helt fel.Det borde inte påverkas av effekten.

Sådär, nu när alla verkar överens om att effekt på elbilar är ”gratis”, här är lite fakta:
Ev 6
GT 424 km 585 hk
AWD 506 km 325 hk
+ 19% förbrukning +80% hk

BMW 3-serie F30
320 iX 5,7 l/100 km 184 hk
340 iX 6,9 l/100 km 326 hk
+ 21% förbrukning + 77% hk

Id4
4motion 511 km 265 hk
GTX 475 km 299 hk
+ 7,5% förbrukning +12,8% hk

Mercedes c-klass
C200 4-matic 7l/100km 204 hk
C300 amg-line 4-matic 7,3 l/100 km 258 hk
+4% förbrukning +26% hk (lite mindre om man räknar med den klena stödmotorn som är samma i båda)

Har inte orkat jämföra däckstorlek eller fler modeller men gissningsvis har det lite starkare alternativet oftast lite större och bredare hjul.
Svårt att se att elbilens effekt inte ökar förbrukningen ganska precis lika mycket? Och drar man på rejält är elbilen riktigt törstig.

Så varifrån får man att starka elbilar inte drar mer? Mitt urval är inte komplett men slumpvis (nåja ev6 och id4 är valda för att jag hade lite koll för de varit alternativ för mig).
Min gissning: man bryr sig mindre om förbrukning mer om räckvidd. Och starkare elbilar har ofta ett större batteri som kompensation. Inte bilarna ovan.

Sådär, nu när alla verkar överens om att effekt på elbilar är ”gratis”, här är lite fakta:
Ev 6
GT 424 km 585 hk
AWD 506 km 325 hk
+ 19% förbrukning +80% hk

BMW 3-serie F30
320 iX 5,7 l/100 km 184 hk
340 iX 6,9 l/100 km 326 hk
+ 21% förbrukning + 77% hk

Id4
4motion 511 km 265 hk
GTX 475 km 299 hk
+ 7,5% förbrukning +12,8% hk

Mercedes c-klass
C200 4-matic 7l/100km 204 hk
C300 amg-line 4-matic 7,3 l/100 km 258 hk
+4% förbrukning +26% hk (lite mindre om man räknar med den klena stödmotorn som är samma i båda)

Har inte orkat jämföra däckstorlek eller fler modeller men gissningsvis har det lite starkare alternativet oftast lite större och bredare hjul.
Svårt att se att elbilens effekt inte ökar förbrukningen ganska precis lika mycket? Och drar man på rejält är elbilen riktigt törstig.

Så varifrån får man att starka elbilar inte drar mer? Mitt urval är inte komplett men slumpvis (nåja ev6 och id4 är valda för att jag hade lite koll för de varit alternativ för mig).
Min gissning: man bryr sig mindre om förbrukning mer om räckvidd. Och starkare elbilar har ofta ett större batteri som kompensation. Inte bilarna ovan.

Tjena!

När man konfigurerar en Ioniq 6 så står det att räckvidden sänks med 11% om man väljer till 20" fälgar. Det är ganska markant skillnad.
Nu är det inte diametern på fälgarna som gör den stora skillnaden (viss skillnad blir det eftersom större fälgar väger mer), däremot bredden. Smala hjul ger lägre luftmotstånd framförallt. Rullmotståndet påverkas mindre av bredden, där är det gummiblandning och mönster som spelar roll.
Kolla på BMW i3 som har 20" fälgar men med riktigt smala däck. Helt genialt när det kommer till förbrukning

Tjena!

När man konfigurerar en Ioniq 6 så står det att räckvidden sänks med 11% om man väljer till 20" fälgar. Det är ganska markant skillnad.
Nu är det inte diametern på fälgarna som gör den stora skillnaden (viss skillnad blir det eftersom större fälgar väger mer), däremot bredden. Smala hjul ger lägre luftmotstånd framförallt. Rullmotståndet påverkas mindre av bredden, där är det gummiblandning och mönster som spelar roll.
Kolla på BMW i3 som har 20" fälgar men med riktigt smala däck. Helt genialt när det kommer till förbrukning
Japp! Men den skillnaden är ju samma för alla bilar?
Bilarna ovan har tex Merc 17” på den klena motorn och 18” på den större som standard. VW har 19 resp 20. Breddkillnaden framgår inte men ser ingen anledning att tro att skillnaden procentuellt är mindre för Merc?

Senast jag skulle plocka ut en Diesel på jobbet kunde jag inte välja de större fälgarna, då blev förbrukningen för hög på pappret och det gick inte in i miljöchefens bonus (typ). På vinterdäcken gick det jättebra :-). Förr pratade vi som sagt förbrukning nu pratar vi räckvidd…

Och vad gäller i3 är det väl genialt tills man skall betala för de nya däcken, de är dyra som en happykorrekt cykel.

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: rln
Tesla Model Y LR har 565 km (WLTP) räckvidd med 19" originalhjul. Väljer du istället till 20" så har den 533km. I övrigt identisk bil, men fetare hjul.

Y Performance som har massa mer hästar (0-100 på 3.9 istället för 5.0) har 21" hjul och 514km räckvidd.

Förstår inte riktigt var du vill komma med ditt resonemang när du bortser från den viktigate faktorn.

Tesla Model Y LR har 565 km (WLTP) räckvidd med 19" originalhjul. Väljer du istället till 20" så har den 533km. I övrigt identisk bil, men fetare hjul.

Y Performance som har massa mer hästar (0-100 på 3.9 istället för 5.0) har 21" hjul och 514km räckvidd.

Förstår inte riktigt var du vill komma med ditt resonemang när du bortser från den viktigate faktorn.
För att den viktigaste faktorn är svår att få reda på, hittar inte däckbredd för den säljer väl inte. Men jag kompletterade med storlek för ett el-exempel och ett bensin-exempel.
Tyngre hjul borde teoretiskt göra större skillnad på en bensinbil än elbil.
Motståndet i bredden borde påverka dem på samma sätt.
Det jag ville komma till är att en snabbare elbil drar mer bränsle precis som en snabbare bensinbil. Skillnaden dem emellan är inte så gigantisk som folk verkar tro.
Någon som orkar leta efter jämförbara bilar med samma däck får gärna motbevisa mig.

Asså man kan inte jämföra fordon på det sättet, spalta upp random konfigurationer och jämföra deras räckvidd och effekt rakt emot varandra. Vissa av de bilarna har garanterat olika batterier, vissa har säkert två motorer istället för en, fälgstorlek och fälgens sportiga öppna utformning kan skapa rejält med turbulens.

Om du vill testa huruvida en stark elmotor trollar bort mer el än en mindre stark elmotor så får du köra en sträcka i en viss temperatur och ett visst väglag sedan byta motor på exakt samma bil, ladda batteriet och köra samma sträcka under liknande förutsättningar.

Asså man kan inte jämföra fordon på det sättet, spalta upp random konfigurationer och jämföra deras räckvidd och effekt rakt emot varandra.
Håller med om att det finns felkällor
Vissa av de bilarna har garanterat olika batterier, vissa har säkert två motorer istället för en, fälgstorlek och fälgens sportiga öppna utformning kan skapa rejält med turbulens.
Samma antal motorer i de olika motoralterativen, jag gjorde urvalet så. Så det är inte "säkert". Men fälgar påverkar ja.
Om man skall komma fram till att elbilar inte kastar bort energi måste man alltså förutsätta att de har sämre effektiviserade fälgar på de större el-alternativen men inte på bensinalternativen. Kan vara så men knappast?
Om du vill testa huruvida en stark elmotor trollar bort mer el än en mindre stark elmotor så får du köra en sträcka i en viss temperatur och ett visst väglag sedan byta motor på exakt samma bil, ladda batteriet och köra samma sträcka under liknande förutsättningar.
Javisst finns det felkällor. Men jag har berättat varför jag tror skillnaden är liten. Kan du ge mig exempel på mer jämförbara bilar som visar att elbilarna inte kastar bort el? Jag är ärligt nyfiken för jag trodde nog skillnaden var större.

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: rln
Tjena!

ytterligare en faktor är att däck som är bredare generellt är mer performance-orienterade. de är konstruerade så att hela bredden har full kontakt med underlaget. mer gummi deformeras vilket ger större rullmotstånd.

däck som marknadsförs för låg förbrukning har oavsett sin bredd nästan genomgående en rundare kontaktyta, alltså bulligare på mitten vilket får kanterna att avlastas. mindre mängd gummi deformeras, däcket rullar lättare

detta sedan lång tid använda trick lär dock vara svårare att använda på en elbil vägandes betydligt mer. det blir sas automatiskt mer kantbelastning på däcket. det har också tillkommit ökat fokus på bromssträcka,

så nu minskar man istället mönsterhöjden, vilket även det minskar förbrukningen. det ökar också bullret.

Generisk illuatration över verkningsgrad i elmotor som funktion av varvtal och belastning:
Screenshot_20230828_220136_Firefox.jpg

Generisk illuatration över förbrukning i förbränningsmotor som funktion av varvtal och belastning:

Screenshot_20230828_222518_Firefox.jpg

En förbränningsmotor når alltså högre verkningsgrad vid hårdare belastning. Att ha en stor och kraftig motor som fiskör är alltså dåligt för verkningsgraden. (Men kanske bättre för livslängden än det omvända).

För en elmotor gäller inte detta på samma sätt. Den tappar i verkningsgrad när den lastas hårdare. Här ser det alltså ut att finnas effektivitetsmässiga fördelar att överdimensionera motorn för att till större del kunna stanna inom maximala verkningsgraden.

Frågan är om det är motorn, eller allt annat sammantaget, som bidrar till högre förbrukning?

Kan du ge mig exempel på mer jämförbara bilar som visar att elbilarna inte kastar bort el? Jag är ärligt nyfiken för jag trodde nog skillnaden var större.
Nej inte direkt. Kommer inte på någon elbil där man kan välja en säg 120 hästars motor med xy% längre räckvidd än säg en 200 hästarsvariant. Hade man lätt kunnat krama ut säg 20% så att en bil med 50 mils räckvidd hade kunnat få 60 mils räckvidd genom en mindre motor så kan jag dock garantera att det hade stått en sådan bil på var och varannan gata. Väldigt få människor har nytta av +200 hästar etc

Generisk illuatration över verkningsgrad i elmotor som funktion av varvtal och belastning:
Visa bilaga 649757

Generisk illuatration över förbrukning i förbränningsmotor som funktion av varvtal och belastning:

Visa bilaga 649758

En förbränningsmotor når alltså högre verkningsgrad vid hårdare belastning. Att ha en stor och kraftig motor som fiskör är alltså dåligt för verkningsgraden. (Men kanske bättre för livslängden än det omvända).

För en elmotor gäller inte detta på samma sätt. Den tappar i verkningsgrad när den lastas hårdare. Här ser det alltså ut att finnas effektivitetsmässiga fördelar att överdimensionera motorn för att till större del kunna stanna inom maximala verkningsgraden.

Frågan är om det är motorn, eller allt annat sammantaget, som bidrar till högre förbrukning?
Märks tydligt när elmotorn ska in och stötta ottoknotan vid acc eller backe i högre fart.

Visa bilaga 649757

Visa bilaga 649758

Det är som jag ser det allt sammantaget så klart. Jag plockar inte ut mina motorer och mäter ddem på labbänk, så jag är bara intresserad av bilen som helhet.

Bensin:
Skillnaden mellan förbränningsmotorer allt oftare är endast mjukvara även vid relativt stora effektskillnader. Om mjukvaran är välgjord ser jag ingen anledning till att det skulle skilja alls ens vid fiskörning (dvs WLTP). Vid större skilllnader finns cylinderavstängning mm vilket gör att kostnaden i energiförbrukning blir relativt liten (men inte noll) om man inte använder den.
El:
För bara elmotorn håller jag med de flesta här, skillnaden torde vara ganska liten med en överdimensionerad motor. En kraftigare elmotor är lite tyngre och har en liten aning högre internt motstånd, gissningsvis försumbart. Det kanske tom kompenseras av en högre verkninsgrad enligt ovan, inom rimliga gränser. Men kablaget måste dimensioneras efter maxeffekt för att inte brinna upp eller få stora förluster, dvs du får tjockare tyngre kablage. 500kW+ är inte lätt att överföra effektivt om du inte kan höja spänningen rejält. Batteriet kan behöva vara av annan typ för att leverera högre effekt. Du kan behöva mer kylning av kablage batteri mm som väger och skapar motstånd eller tar energi. DU mpåste helt enkelt optimera hela systemet på ett annat sätt. Även här kan man se bilar där det bara skiljer mjukvara, dvs systemet är balanserat för största motorn, då blir skillnaden ännu mindre.
För Tesla tror jag t ex skillnaden är liten, det verkar som de inte helt tagit höjd för allt ovan. Det gör att de kan leverera snabba bilar, men de snabba bilarna klarar bara ett par accelerationer sen får de problem. Möjligt de har bättrat sig på senare tid?

Ovanpå detta har snabbare bilar ofta större hjul, kanske en vinge eller två mm som skapar förluster. Men det är samma mellan el och bensin. Det gör dock att man kan hitta extrema exempel. Gissningsvis, utan att veta, tror jag att Audi RS6 hade stuckit ut i jämförelsen jag gjorde med sin bredare kaross, tyngre hjul, vingar mm. Det är en annan bil än A6. För de elbilar jag kan komma på är skillnaden mindre.

Att BYD atto 3 fortfarande finns för 2995 kommer ju göra den till en storsäljare tror iaf jag! 12 månaders leasing till pris lika bra som på lanseringshelgen när det betalades ut bonus.
Ska bli kul att se hur många inreggade...

Att BYD atto 3 fortfarande finns för 2995 kommer ju göra den till en storsäljare tror iaf jag! 12 månaders leasing till pris lika bra som på lanseringshelgen när det betalades ut bonus.
Ska bli kul att se hur många inreggade...
Ja den var väl mest registrerade bilen i juli har jag för mig? Själv har jag svårt att stötta den kinesiska industrin men det är mycket bil för pengarna!

Teslas superchargernätverk firar 10 år i Europa med att bjuda på gratis laddning hela dagen (9-24 om jag förstod rätt). Även icke Tesla.

Har däckskostnaden avhandlats?

Några reflektioner: Artikeln bygger på Passat vs ID4.

Just ID4 levererades med riktiga skräpdäck från början, dessutom med väldigt litet mönsterdjup då det minskar rullmotståndet och ger bättre värden i WLTP-testerna. Många fick nya på garantin. Antagligen är det därifrån de får påståendet om att däcken bara ska räcka 1000 mil.

Och 4000 kr per däck känns rätt gripet ur luften, mina vinterdäck kostade inte ens hälften av det. Bilen har rullat nästan 3000 mil nu, sommardäcken ca 2000 och har garanterat 2000 mil till kvar minst. Vinterdäcken är som nya sett till mönsterdjupet.

Men ID4 verkar riktigt tung, vår MY LR har 2003 kg i tjänstevikt dvs 300 kg mindre än ID4 om det de skriver stämmer. Och det är verkligen extrema dimensioner på många bilar, ID4 GTX har väl 21" som standard och det känns.

De skriver att däck brukar räcka ca 4000 mil på avgasbilar - det tycker jag känns väldigt lite. När vi sålde Forestern som vi hade sen nästan ny hade den gått 14000 mil och rullade fortfarande på originaldäck, varken vinter eller sommardäck var i akut behov av att bytas.

Men de har rätt i en sak och det är att däcken garanterat står för en större del av driftskostnaderna än för en avgasbil. Det gör spolarvätskan också. Men det beror mer på att andra driftskostnader, framför allt bränsle och service, är klart lägre.

Det förstår jag iofs, när det mesta de påstår om både batteri- och avgasbilar är lite knasigt :-)

Troligtvis har körstil större inverkan på däckslitage, även om jag också tror på mer slitage i en elbil pga högre vikt och vridmoment.
Jag blir helt förundrad hur vissa lyckas slita däck, när jag tycker mina egna knappt slits alls.
Och visst blir det dyrare ju större och fetare dimensioner det ska vara också. Såg travar med nya vinterdäck+Fälg hos BMW i helgen där en uppsättning (4st) skulle gå loss på nästan 60.000kr.

Det går ju att spara rätt mycket och ändå köpa märkesdäck om man är lite om sig och kring sig. Att köpa originalhjul och däck tillsammans med bilen brukar vara riktigt dyrt.

Men som du säger, körstil påverkar antagligen en hel del. Sen tror jag många kör med felaktig hjulinställning med. Audin vi köpte när den gått 6000 mil hade helt slut sommardäck och helt nya vinterdäck. Vi körde ungefär lika mycket med den till innan den såldes, då var sommardäcken vi satte på fortfarande väldigt fina och vinterdäcken med! Gjorde hjulinställning på den precis när vi köpt den. Borde göra det på Teslan med.

Kör mam redan ett tungt schabrak med 200+hk och stora hjul så bör man vara trygg då?

Nej det är elektronernas förbränning som gör att däcken slits ut, förstås!

Så varifrån får man att starka elbilar inte drar mer?
Ren fysik. Det är så en elmotor fungerar.
Testade wltp-räckvidder påverkas som poängterats av många fler faktorer än bara motor.

Så bara för att ta ditt exempel. Här är en bild på Porsche Taycan 4 CT, 4S CT och Turbo CT enligt wltp.
IMG_2144.png

Varför har folk börjat skriva intervall med det större värdet först och det mindre sedan? Känns som en helt onödig grej som bara gör att hjärnan hos läsarna måste jobba lite mer för att ta till sig informationen kontra om man följer den rätt väl inarbetade konventionen med att alltid skriva det minsta värdet först. Ritar de tallinjen åt vänster också?

Det går ju att spara rätt mycket och ändå köpa märkesdäck om man är lite om sig och kring sig. Att köpa originalhjul och däck tillsammans med bilen brukar vara riktigt dyrt.

Men som du säger, körstil påverkar antagligen en hel del. Sen tror jag många kör med felaktig hjulinställning med. Audin vi köpte när den gått 6000 mil hade helt slut sommardäck och helt nya vinterdäck. Vi körde ungefär lika mycket med den till innan den såldes, då var sommardäcken vi satte på fortfarande väldigt fina och vinterdäcken med! Gjorde hjulinställning på den precis när vi köpt den. Borde göra det på Teslan med.
Ja, beg originalfälgar och märkesdäck fr nätet så kommer man betydligt billigare undan. Problemet med nyare bilmodeller är att det knappt finns några beg originalfälgar att få tag på.

Hjulinställning är så klart viktigt.

Varför har folk börjat skriva intervall med det större värdet först och det mindre sedan? Känns som en helt onödig grej som bara gör att hjärnan hos läsarna måste jobba lite mer för att ta till sig informationen kontra om man följer den rätt väl inarbetade konventionen med att alltid skriva det minsta värdet först. Ritar de tallinjen åt vänster också?
Oklart, i vårt fall handlar det om hur fabriken specar det på hemsidan. Inte sett det på fler ställen.

Oklart, i vårt fall handlar det om hur fabriken specar det på hemsidan. Inte sett det på fler ställen.
Vet att jag senaste halvåret eller så sett det på andra ställen och i helt andra sammanhang och även då reagerat på att det blir "hackigt" då jag typiskt måste läsa det en gång till för att bekräfta att det verkligen står på det aviga sättet.

En potentiell nackdel med att skriva intervallgränserna i godtycklig ordning är att tryckfel/felskrivningar inte lika lätt går att genomskåda. Om någon tänkt sig att skriva intervallet 9-15 men av misstag skriver 9-5 så är det inte lika lätt att genomskåda att det är fel som om man har den "normala" konventionen med minsta gränsen först och största sist.

Ja, beg originalfälgar och märkesdäck fr nätet så kommer man betydligt billigare undan. Problemet med nyare bilmodeller är att det knappt finns några beg originalfälgar att få tag på.

Jag kommer sälja mina strax, har valt att köra med 1" smalare än original. Av någon outrgrundlig anledning så kör Tesla med extremt breda fälgar i förhållande till däckdimensionen, därav så många med skrapade fälgar. Nu kör jag 255-däck på 8.5" fälg och det är helt inom rekommenderat intervall men ger i alla fall lite skyddande utstick utanför fälgen.

Hjulinställning är så klart viktigt.

Ja, har läst om många bilar av olika märken som kommit med fel inställningar från fabrik vilket är tämligen uselt.

Ren fysik. Det är så en elmotor fungerar.
Testade wltp-räckvidder påverkas som poängterats av många fler faktorer än bara motor.

Så bara för att ta ditt exempel. Här är en bild på Porsche Taycan 4 CT, 4S CT och Turbo CT enligt wltp.Visa bilaga 649971
Så bra, där var ju ett bra exempel.
Kan du nu också förklara för mig varför en 2 l 4 cyl bensinmotor med 200 hk drar mindre än samma 2 l 4 cyl bensinmotor med något lättade kolvar och annan mjukvara och 300 hk?
Är det också ren fysik?

Kan du nu också förklara för mig varför en 2 l 4 cyl bensinmotor med 200 hk drar mindre än samma 2 l 4 cyl bensinmotor med något lättade kolvar och annan mjukvara och 300 hk?
Är det också ren fysik?
Jag är inte motoringenjör, så nej inte direkt. Men förmodligen har det att göra med att du behöver höja bränsletrycket i spridarna eller byta till högflödesspridare för att höja förbränningen och därmed hästkrafterna (och förbrukningen). Tillsammans med ett höjt laddtryck på turbon som också kommer öka förbränningen.
De lättade kolvarna borde väl snarare sänka friktionen och därmed förbrukning, men bara om du inte skruvar upp resten?

Är det också ren fysik?
Rätt osannolikt att det bara är mjukvara som skiljer, ett 100 hästars hopp upp på en bensinare innebär troligen andra spridare, annan turbo, kanske andra kamaxlar också. Om inte allt är e onödigt överdimensionerat från början.
Exempelvis så är grundmotorn på en Golf 2.0 TSI med 190 hästar och en Golf R samma, men i princip allt i motorn är annorlunda.

Är det också ren fysik?
Vilken tillverkare har en sådan motor? Uppfyller bägge motorerna avgaskraven?

Gissning i detta fall: Det korrelerar till räckvidden. Högre förbrukning ger kortare räckvid. Jämför med det amerikanska sättet att beskriva bensinförbrukning i miles per gallon. Men som sagt, det är bara en gissning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp