[OT] Skämstråden om rökning.

Hur har det gått för alla er kämpar?
Själv har jag missat att röka 3766 cigg under de 8månader och 10 dagar.

Har inte tagit en enda prilla sedan jag slutade 3/8. Pga Corona har det inte blivit speciellt många tillfällen med kompisar och bira, dock, så jag har inte blivit tvungen att stålsätta mig mot att ”smaka”. Men något gott ska väl det där jävla viruset föra med sig. ?

Nu har det snart gått ett år sedan jag slutade. Jag tycker det var lättare än jag hade förväntat mig. Jag hade typ trott att jag i alla fall skulle ha något återfall men efter de första veckorna som var jobbiga till och från så har det typ helt släppt. Får såklart ett litet sug ibland, men inte så att det blir jobbigt.

Det enda som stör mig, men som är ganska kul är att ibland när jag tar en stor tugga av något så märker jag att jag inte har en prilla under läppen och då tänker jag att jag är på väg att svälja den.

Bra jobbat! Mitt tips är att fortsätta låta bli. Jag är väl periodare på något sätt. Med uppehåll på allt från 20 sekunder till fem år. Det som är min fallgrop nu är att jag vet att jag kan sluta. Men det är ju inte lätt för det. Bra jobbat hur som helst!

"Pris"-utvecklingen fimpade mina lyxiga pip-stopp sommartid. Nu är det mest insamling av skolungars kastade e-cigg i närområdet. Luktar vattenpipa och lockar barnsliga med godisgott, i kombination.
Spännande, hur vape påverkar KOL-statistiken framöver? Gick lite för snabbt och bekvämt, att sprida allt elektriskt el-ände!

Jag skäms....tänder en Camel både nu och då... :cry:
Både när det går bra å dåligt för mitt AIK...

Senast ändrad:
Jag saknar att röka. Det är, som alla vet, tufft.
Tyvärr passar det bäst när man är ung. Kanske är det ungdomen jag saknar.
IMG_0868.webp

För mig är den romantiska bilden som i vissa sammanhang verkar leva kvar kring rökning helt obegriplig. Ungefär som det totalt sjukliga heroin chic-modet.

Jag tycker rökande är lika ofräscht som det vore att ligga bakom en bil och hångla med avgasröret när det spyr ut avgaser. Lägg till alla väldokumenterade negativa aspekter som finns kopplade till rökning så är det snarast äckligt korkat att röka.

För mig är den romantiska bilden som i vissa sammanhang verkar leva kvar kring rökning helt obegriplig. Ungefär som det totalt sjukliga heroin chic-modet.

Jag tycker rökande är lika ofräscht som det vore att ligga bakom en bil och hångla med avgasröret när det spyr ut avgaser. Lägg till alla väldokumenterade negativa aspekter som finns kopplade till rökning så är det snarast äckligt korkat att röka.
Alla förstår inte allt. 😉

Tror att man måste ha omfamnat det urbrittiska, subkulturella arvet för att känna som jag.

Alla förstår inte allt. 😉

Tror att man måste ha omfamnat det urbrittiska, subkulturella arvet för att känna som jag.
Du har rätt såtillvida att jag aldrig har köpt ett "koncept" med hull och hår (inte klockrent uttryckt men jag kommer inte på något bättre) och satt på emotionella skygglappar för de negativa sidorna. Så jag har ingen egen erfarenhet av den situationen och har därmed svårt att sätta mig in i hur svårt det kan vara att överge starka känslor man haft kring ett "koncept".

För mig räcker stanken av cigaretter för att jag ska tycka det är äckligt. T.ex. gjorde rökförbudet på restauranger att jag kunde gå ut och äta utan risk för att behöva sitta och äta illamående. Har svårt att se att jag skulle kunnat "lura mig själv" till att tycka att det är "tufft" med rökning när jag tycker så illa om lukten.

Det är så jävla B att röka, man reagerar kraftigt varje gång man kommer utomlands på hur intelligenta(dom flesta) svenskar verkar vara.
Det röks överallt!

Okej..
Jag tror jag törs skriva i den här tråden utan att ljuga nu

Dottern fyller 18 i sommar, så jag antar att det är ungefär 18år sedan jag slutade röka.

Jag avslutade övergångsperioden med snus för 5 månader sedan.

Jag avslutade mitt nikotinintag den 13 januari 2026 efter 28år från att jag började.

Det börjar kännas okej nu.

Du har rätt såtillvida att jag aldrig har köpt ett "koncept" med hull och hår (inte klockrent uttryckt men jag kommer inte på något bättre) och satt på emotionella skygglappar för de negativa sidorna. Så jag har ingen egen erfarenhet av den situationen och har därmed svårt att sätta mig in i hur svårt det kan vara att överge starka känslor man haft kring ett "koncept".

För mig räcker stanken av cigaretter för att jag ska tycka det är äckligt. T.ex. gjorde rökförbudet på restauranger att jag kunde gå ut och äta utan risk för att behöva sitta och äta illamående. Har svårt att se att jag skulle kunnat "lura mig själv" till att tycka att det är "tufft" med rökning när jag tycker så illa om lukten.
Jag tror att du missförstår mig lite, en subkultur är en paradox då det handlar om att vara individuell - men i grupp. Det är inget koncept, eller, i sådana fall skapade jag mitt eget koncept. För mig var det ett sätt att ta avstånd från Svensson, hockeykillar, hårt sminkade tuffingar och alla andra som befolkade min högstadieskola. Jag lade ohemult mycket tid mellan jag var 15 och 20 år på att lyssna på brittisk 60-talspop, soul, amerikansk garagerock och indiepop. Och banden, de var så stiliga och coola, och cigaretten satt alltid där. Det var så jag ville se ut. I det läget vägde stickande rök och risk för KOL rätt lätt.

Håller helt med om rökförbudet, och jag röker bara några gånger om året i dag, men jag känner mig fortfarande lite mindre ful med en cigarett i mungipan. Jag tror aldrig att det kommer att ändra sig. Det är helt skilt ifrån hälsa och förnuft, det sitter mycket djupare. Det är som att få en glimt av en annan värld, som säkert bara fanns i min fantasi, men som räddade mig igenom en väldigt jobbig tid. Det är drömmen om ett annat liv som jag aldrig upplevde men alltid längtade till.

Har man inte upplevt det, eller känt så, tror jag att det är svårt att relatera. Då blir rökning bara en last bland andra. Om du förstår vad jag menar?

Jag tror att du missförstår mig lite, en subkultur är en paradox då det handlar om att vara individuell - men i grupp. Det är inget koncept, eller, i sådana fall skapade jag mitt eget koncept. För mig var det ett sätt att ta avstånd från Svensson, hockeykillar, hårt sminkade tuffingar och alla andra som befolkade min högstadieskola. Jag lade ohemult mycket tid mellan jag var 15 och 20 år på att lyssna på brittisk 60-talspop, soul, amerikansk garagerock och indiepop. Och banden, de var så stiliga och coola, och cigaretten satt alltid där. Det var så jag ville se ut. I det läget vägde stickande rök och risk för KOL rätt lätt.

Håller helt med om rökförbudet, och jag röker bara några gånger om året i dag, men jag känner mig fortfarande lite mindre ful med en cigarett i mungipan. Jag tror aldrig att det kommer att ändra sig.
Egentligen tycker jag inte det spelar så stor roll om konceptet är individuellt eller något där många gör lika. I ditt fall tänker jag mig som du beskriver det att banden var konceptet och associerat med dem fanns rökningen och då köptes den p.g.a. de starka känslorna kring banden. Hade dessa band inte haft cigaretter gissar jag att det är mkt mindre sannolikt att du tyckt det varit tufft att röka.

I någon mening har väl de flesta av irrationella skäl accepterat någon dålig sida med något man på subjektiva grunder gillat. Ju sämre den dåliga sidan är, desto starkare borde rimligen det subjektiva gillandet behöva vara för att man ska köpa den dåliga sidan. Och för min del kan jag inte komma på att jag gillat något så kraftigt att jag accepterat en så kraftigt negativt sak som rökning. Då blir det också svårt för mig att ärligt säga att jag fullt ut kan sätta mig in i situationen.

Sen kommer jag aldrig att se snygg ut oavsett cigarett i mungipan eller ej. Råmaterialet är för dåligt.

Köpte ett paket Camel gul på affärn idag...
Skäms igen...
Jag brukar handla en ask till julfesten och sommarfesten med firman det räcker för mig numera. Rökte på heltid säkert 10-12 år. Dock såg jag aldrig någon effekt på cyklingen trodde FTP skulle skjuta i höjden när man fimpat, men icke 😃

Glad att man slutat iallafall.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp