[OT] Skateboard

[OT] Skateboard
Fifäääään vad avundsjuk jag blir! Så jäkla schysst, vilken dröm för både barn och vuxna. Fantastiskt jobbat!
Takc. Ja, verkligen en dröm. Pojkarna har lagt nästan lika många arbetstimmar på rampen som jag. De har slitit järnet o slitet har betalat sig - inte bara i den fysiska rampen utan även i deras självkänsla. Jag hade inte klarat av att bygga rampen själv, man måste va fler för att få ner plyfan i böjarna

[OT] Skateboard
Ljud, "ventilation", hänghörna, utsikt - klart. Pingisbordet e inköpt men ej hämtat än. Klätterväggen byggs när jag sålt nåra mtb-byggen jag håller på med. Voilá:
Duktiga!
Påminner mig om en av de första halfpipes jag lärde mig åka på. Och vilken lyx att kunna ha den under tak för att kunna åka året runt.
Har plockat upp brädan igen under hösten efter 30 år borta… (på samma Lucero bräda men nya trucks/hjul) och har provat den i Vinterviken (längre upp i tråden och Humlegården) men saknar just den storlek du har byggt!
Suverän sport och jag stannar gärna förbi om jag har vägarna förbi.
Bra jobbat!

[OT] Skateboard
Skatehallen blir uppgraderad till äventyrspark. I helgen invigde vi ett pingisbord intill rampen. Och igår kom första lassen med jord till mtb-banan runt tomten. 400 kubik ska dumpas, sen e d ba att ta skyffeln o börja skyffla; pump-track, table-tops, gap-jumps o berms ska krattas ut. Och en ramp/backe ner från lagårdsloftet för att få upp fart. Det blir mycket jobb men spännande, i vanlig ordning. Kanske dax att börja f-skatta...

[OT] Skateboard
Ojdå, nu har jag startat kommunens första actionsportförening: frontas med skateboard och inkluderar kick-bike, inlines och BMX. Vi har redan fått erbjudan om mark att bygga mini-ramp på.

Mtb-banan på tomten går oxå framåt. Grävmaskin har varit här o gjort sitt. Buskar o rötter bortgrävda, mark tillslätad. Lån av frontlastare ordnas så fort tjälen gått ur, för att sprida ut jord till alla hopp o pump-track - Nordens största.

[OT] Skateboard
Tony Hawk var väl inte den creddigaste killen när vi skejtade på 90-talet, vert-farsan liksom. Men nya dokumentären på HBO var väldigt bra.

[OT] Skateboard
Den lokala rampen kommunen byggde e lite stor att lära sig åka i.

Bild 1: sonen kommer upp för att göra en rock-to-fakie
20220422_195308.jpg

Bild 2: andra sonen droppar in
20220422_195354.jpg

[OT] Skateboard
Följ oss på fb: Herrljunga ActionsportKlubb.
Good news för skateboardvärlden: Vi ska hjälpa kommunen att designa uppgradering för skateparken i tätorten. De vill göra en liten uppgradering för 100k - det är mycket pengar om jobbet är gratis. Design är inlämnad.
Sparbanken Alingsås har nyss (10 min sen jag läste mailet) beviljat oss bidrag med 50k för skatepark i den lilla orten Annelund! Grymt bra nyheter bara 2 veckor ifrån varandra.
Mtb-banan i byn Skölvene byggs så det ryker. Kolla på arbetet här:

Och här:

[OT] Skateboard
Okej nu behöver jag lite tips (har googlat men känner mig gubbig). Har inte skejtat på typ över 15 år men grymt sugen på att dra lite kickflips nedför trappor igen (i mitt huvud i alla fall) men behöver tips på bra ställe att köpa en vettig komplett bräda. När jag skejtade sist hade man sjukt smala brädor, vet inte om den trenden hållit i sig? ?

Senast ändrad:
[OT] Skateboard
Okej nu behöver jag lite tips (har googlat men känner mig gubbig). Har inte skejtat på typ över 15 år men grymt sugen på att dra lite kickflips nedför trappor igen (i mitt huvud i alla fall) men behöver tips på bra ställe att köpa en vettig komplett bräda. När jag skejtade sist hade man sjukt smala brädor, vet inte om den trenden hållit i sig? ?
Det har den, då det blir mer och mer tekniskt. Men nu finns alla typer av brädor att köpa då ”gubbar” är en kapitalstark köpgrupp.

Min bräda nedan, dottern har dock lagt rabarber på de ursprungliga 65mm SC Slimeballs-hjulen:

A0FC8F9C-F66D-4424-810A-5854F8A29436.jpeg

Jag noterar att jag, snart 43, inte längre läker som när jag var 20, och skaffade därmed en bräda som uppmuntrar minimalt till fliptrix och stukade fötter.

[OT] Skateboard
Brädorna har växt en del på 15 år så nu blir det lättare att landa där längst ner i trappen. Vanligaste är kanske 8-8,5”. Junkyard.se streetlab.se och nordicskateboardsupply är svenska sidor som jag skulle rekommendera!

[OT] Skateboard
Det har den, då det blir mer och mer tekniskt. Men nu finns alla typer av brädor att köpa då ”gubbar” är en kapitalstark köpgrupp.

Min bräda nedan, dottern har dock lagt rabarber på de ursprungliga 65mm SC Slimeballs-hjulen:

Visa bilaga 561808

Jag noterar att jag, snart 43, inte längre läker som när jag var 20, och skaffade därmed en bräda som uppmuntrar minimalt till fliptrix och stukade fötter.
Håller delvis med. Jag fyller strax 44 o har en alldeles vanlig bräda billig från nätet. Jag är bättre idag än när jag identifierade mig som skejtare när jag var 13 bast. Det viktiga e väl griptejp, som jag försummat i nåra år, o nu hinner jag inte; ska bygga två skejtparker, en mtb-bana plus två löne-jobb och hus. Jaja, allt har sin tid o det blir bra i slutändan.

[OT] Skateboard
Brädorna har växt en del på 15 år så nu blir det lättare att landa där längst ner i trappen. Vanligaste är kanske 8-8,5”. Junkyard.se streetlab.se och nordicskateboardsupply är svenska sidor som jag skulle rekommendera!
Streetlab var visst .nu och inte .se
Sen vill jag slå ett slag för spitfire formula four om du nu inte ska ha cruiserhjul.
Åker 99a durometer (hårdhet) men dom finns även i 101a och i någon mjukare tror jag. Visst dom är dyra men jag personligen tycker att känslan är helt överlägsen mot ”vanliga” hjul. Samtidigt som det är ett hårt streethjul känns som på nått sätt mjukare än ett ”vanligt” hjul. De är även svåra att få flatspots med (omöjliga?) och håller länge.
Det finns ett forum som heter slapmagazine som dock är på engelska men där finns det väldigt mycket att grotta ner sig i om man är intresserad. ?

[OT] Skateboard
Följ oss på fb: Herrljunga ActionsportKlubb.
Good news för skateboardvärlden: Vi ska hjälpa kommunen att designa uppgradering för skateparken i tätorten. De vill göra en liten uppgradering för 100k - det är mycket pengar om jobbet är gratis. Design är inlämnad.
Sparbanken Alingsås har nyss (10 min sen jag läste mailet) beviljat oss bidrag med 50k för skatepark i den lilla orten Annelund! Grymt bra nyheter bara 2 veckor ifrån varandra.
Mtb-banan i byn Skölvene byggs så det ryker. Kolla på arbetet här:

Och här:

Ah vad roligt! Skejtar inte och kör inte mtb men blir stolt i mitt Herrljunga-hjärta!

/tillfälligt utflyttad Herrljungabo

[OT] Skateboard
Imorgon eller torsdag blir det byggstart på mini-rampen/mini-skateparken i Annelund. Helt sjuuukt kul! Material e inhandlat till grymt bra pris (tack xl-bygg herrljunga) o frakten löst (tack Sanfridssons åkeri!).
Om nån här bor i trakten o vill hjälpa till/hänga så ere ba att pma.
Följ oss/gilla oss på fb för spridning. Herrljunga actionsportklubb.

[OT] Skateboard
Grabben (5, snart 6) har visat intresse av att få en skateboard efter att ha lånat grannens.

Vad är det man ska köpa? Köper gärna ngt som är vettigt och håller i längden, men det ska såklart vara anpassat för någon som väger typ 23 kg, inte för en gubbe som jag på 65.

Beg är självklart intressant också, så berätta gärna om vad jag ska kolla efter om jag köper sånt.

[OT] Skateboard
Grabben (5, snart 6) har visat intresse av att få en skateboard efter att ha lånat grannens.

Vad är det man ska köpa? Köper gärna ngt som är vettigt och håller i längden, men det ska såklart vara anpassat för någon som väger typ 23 kg, inte för en gubbe som jag på 65.

Beg är självklart intressant också, så berätta gärna om vad jag ska kolla efter om jag köper sånt.
Jag började åka på en fullstor bräda i den åldern, men jag hade nog haft roligare om jag hade åkt på en sån liten men ändå ”riktig” bräda som man kan köpa på xxl mm. Deras lager har dock en tendens att suga så dem kan man uppgradera rätt omgående.

[OT] Skateboard
Fullstor bräda e d enda som duger. Ska d skejtas mest på asfalt så passar mjuka hjul bättre för att få bort vibrationerna. Hårda hjul funkar bättre i betongpark o träramp

[OT] Skateboard

Jag köpte en landyachtz dinghy till min dotter som är 7. Hon gillade att åka på en bräda med mjuka hjul och vill mest åka asfalt. Jag brukar låna den ibland för att åka till affären och den är kanonbekväm.

[OT] Skateboard
Den e 100 cm hög (från marken), platten e 120 cm lång, radien e 225 cm. En sektion (inte byggd än) kommer vara 125 eller 130 cm hög. Är platten för kort?
5303FE06-D267-4534-B7EA-CF1B9D284676.jpeg

[OT] Skateboard
Mina setups, har dock bara åkt med de tre längst till höger och absolut höger är en "trick cruiser" med höga truckar, 57mm mjuka hjul och 3mm (1/8") shock pads, dessutom svenskt märke, Chrononaut, ja Cashen bredvid år också svensk... ?
IMG_20210814_235535.jpg

[OT] Skateboard
Åkte större delen av 80-talet samt sporadiskt på 90-talet. Har sedan millennieskiftet åkt någon sommar här och där. Blir att man plockar fram brädan någon gång per sommar. Den trettonårige sonen tycker det är lite små-coolt att hans +50-årige farsa åker bräda. Det är väl enda gången farsan benämns som cool, annars är man tydligen mest pinsam... :rolleyes:

Utanför dåvarande Posten i Herrljunga samt Horsbyskolan. Foton tagna under 90-talet skulle jag tro.

jbnjump.webp

ollie.webp

[OT] Skateboard
Åkte större delen av 80-talet samt sporadiskt på 90-talet. Har sedan millennieskiftet åkt någon sommar här och där. Blir att man plockar fram brädan någon gång per sommar. Den trettonårige sonen tycker det är lite små-coolt att hans +50-årige farsa åker bräda. Det är väl enda gången farsan benämns som cool, annars är man tydligen mest pinsam... :rolleyes:

Utanför dåvarande Posten i Herrljunga samt Horsbyskolan. Foton tagna under 90-talet skulle jag tro.

Visa bilaga 759454

Visa bilaga 759455
Ungefär samma tidsperiod här, fick min första riktiga bräda, en Vision Gonz, någon gång i slutet på 80-talet och vigde därefter större delen av min fritid åt skateboard fram till -99 då en slam med lite väl många utstickande benpipor fick sätta punkt för en lång skadekarriär.

Sedan dess har jag inte hittat något som kan mäta sig med skate, och jag har inte direkt levt ett återhållsamt liv.

[OT] Skateboard
Happirappi.webp

Smyg-yardsale.. Om det var någon som fick för sig att ha som nyårslöfte att komma igång med skateboard i år eller kanske känner en ungdom som behöver kvalitetshjul till ett billigt pris så har jag de här över. Kan tom skicka om man själv beställer frakten. Finns i Stockholm. 50:-
Det är bra hjul med bra kullager. Oj Elite hardline 54 mm 99duro med Bronson G3 i om någon undrar över detaljerna.

Anledningen till att de legat i ett skåp i över ett år är den här fantastiska kombinationen: https://nordicskateboardsupply.se/skateboard-wheels/loco-wheel-co-cruiser-wheels-mules
Jättemjuka och inte fancy men till priset finns inget att klaga på. Så för er gubbar och gummor som likt mig inte har kvar tricksen som kräver hårda hjul men ändå vill rulla fint är det här ett alternativ jag rekommenderar varmt.

Senast ändrad:
[OT] Skateboard
Visa bilaga 816556
Smyg-yardsale.. Om det var någon som fick för sig att ha som nyårslöfte att komma igång med skateboard i år eller kanske känner en ungdom som behöver kvalitetshjul till ett billigt pris så har jag de här över. Kan tom skicka om man själv beställer frakten. Finns i Stockholm. 50:-
Det är bra hjul med bra kullager. Oj Elite hardline 54 mm 99duro med Bronson G3 i om någon undrar över detaljerna.

Anledningen till att de legat i ett skåp i över ett år är den här fantastiska kombinationen: https://nordicskateboardsupply.se/skateboard-wheels/loco-wheel-co-cruiser-wheels-mules
Jättemjuka och inte fancy men till priset finns inget att klaga på. Så för er gubbar och gummor som likt mig inte har kvar tricksen som kräver hårda hjul men ändå vill rulla fint är det här ett alternativ jag rekommenderar varmt.
Jag har en nioåring som ligger back en uppsättning hjul, så tar dem gärna om erbjudandet finns kvar! :) Han frågade senast igår om det verkligen inte går att åka skateboard nu, varpå han tog fram den och försökte rulla genom gruset..:D

Drar ett PM också!

Tillbaka
Topp