[OT] Skatt vid 50/50 jobb/arbetslös ?

kennenneth

Aktiv medlem
En fråga långt ifrån cykelvärlden men kanske någon här som har erfarenhet av hur det fungerar ?

Om man har arbetsinkomst från 2 arbetsgivare så skattar man i båda fallen enligt kolumn 1 i skattetabellen
och vid deklarationsdax läggs inkomsterna ihop och kollas ifall den sammanlagda inkomsten per månad har fått
rätt sammanlagd skatt, ofta lite kvarskatt utan jämkning (lite förenklat uttryckt kanske, men i stora drag).

Men om jag jobbar 50% av heltid (skattar enl. kolumn 1) och samtidigt har 50% A-kassa (skattar enl. kolumn 5),
hur räknas det då vid deklarationsdax ut om jag betalat rätt total skatt ?

Lite luddig OT-fråga kanske, men jag hoppas på Happys expertis (som bevisligen finns på dom flesta områden).

Om du skall betala statlig skatt eller inte bestäms av din sammanlagda inkomst från för hela året. För inkomster upp till 490700 betalar du bara kommunal skatt.
Vad arbetsgivaren drar på månadslönen är bara en preliminär uppskattning och blir såklart inte rätt om du har inkomst från massa olika ställen.

Det kvittar väl vad som betalas månad för månad annat än för din plånboks fyllnadsgrad varje månad. Skatteverket bryr sig bara om totala inkomst av tjänst, drar av grundavdrag och jobbskatteavdrag och sen ska du betala kommunal och eventuell statlig skatt på det beskattningabara beloppet som är kvar.

Är väl det att 2 olika skattekolumner är inblandade som gör mig frågande.
Samma kolumn (1:an) vid 2 olika arbetsinkomster gör det ju enkelt att räkna ut snittet på både
inkomst och skatt, samt kolla av i den då enda relevanta kolumnen (1:an).
Nu ta´s ju skatten från 2 olika kolumner med 2 olika skattebelopp på 2 inkomster.
Jag misstänkte att då låg en ev. kvarskattebomb inbakad i det hela, men kanske jag som
problematiserar det hela ... istället för att lita på Skatteverkets snillrika system ? :-)

Är du orolig så ring skatteverket så kan du säkert få dem att göra en överslagsräkning åt dig.

Tillbaka
Topp