[OT] Skid-VM i Falun

[OT] Skid-VM i Falun
MTBiker skrev:
-------------------------------------------------------
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Northug har tagit 13 VM-guld och 2 OS-guld
> genom
> > att "snikåka"? Hahaha. OK. Hade det varit så
> > enkelt hade fler "snikåkt".
>
>
> Det var fler som snikåkte som ändå inre räckte
> till på slutet, Cologna är ett exempel. Bauer
> snikåkte i 45km

Cologna verkar ha tappat lite spurtförmåga och inte riktigt uppdaterat sin taktik utifrån det. Sen har han ju haft en lite besvärlig säsong, så det är väl kanske lite tidigt att döma ut honom, men om han inte får tillbaka den där riktiga rappheten i sprinten så lär han behöva bli lite mer offensiv i masstartsloppen framöver om han ska kunna få de framgångar jag tror att han egentligen är kapabel till.

[OT] Skid-VM i Falun
H. skrev:
> Drosa skrev:
> -----
> > Vilket är mest osportsligt? Att snikåka
> varenda
> > tävling och inte göra ett skit för att sedan
> > spurta eller att mottävlande gör sitt för
> att
> > neutralisera ett i mitt tycke osportsliga
> > uppträdande? Om jag ligger framför honom och
> > råkar släppa lucka så so what? Är jag
> > osportslig då?
>
> Att flera nationer gör en gemensam
> sammansvärjning och offrar sina egna tävlande
> för att sänka en specifik deltagare är väl
> ganska uppenbart mer osportsligt än att vara
> taktiskt skicklig och inte göra mer än
> nödvändigt?

Om man vänder på det och säger att en farlig åkare är i utbrytning och ett antal lag i en gemensam sammansvärjning skickar fram varsin hjälpryttare för att köra ikapp utbrytningen och hinna ikapp den specifika motståndaren, är det också osportsligt?

[OT] Skid-VM i Falun
Skillnaden är att i ditt exempel har den "farliga" varit aktiv i sitt handlande. Vad drosa föreslog handlande om att i förebyggande syfte eliminera en passiv tävlande.

Visst, det blir hårfint, men det lustiga är om man hävdar att Northug beter sig osportsligt och i nästa andetag föreslår än värre metoder för att bli av med personen. Då är det nog inte taktiken och genomförandet man stör sig på, utan personen.

[OT] Skid-VM i Falun
Northug tog VM-guld på 15 km intervallstart 2013. Han är ganska åkstark också och inte den här endimensionelle snikspurtaren som en del vill göra honom till.

[OT] Skid-VM i Falun
Lite intressant är att Northug faktiskt gjorde riktigt hyggliga resultat på intervallstarter i Holmenkollen 2006 och 2007 sett till hans då relativt ringa ålder. 2006 var han som 20-åring 15:e efter ett väldisponerat lopp där han plockade placeringar efterhand. Året därpå var han 12:a medan han sista(?) gången det kördes en Kollen-femmil med intervallstart gjorde sämre ifrån sig och var 32:a. Jag är dock rätt övertygad om att om inte masstarterna hade fått sådant genomslag hade han mkt väl kunnat vinna en intervallstartsfemmil.

Senast ändrad:
[OT] Skid-VM i Falun
H. skrev:
> Skillnaden är att i ditt exempel har den
> "farliga" varit aktiv i sitt handlande. Vad drosa
> föreslog handlande om att i förebyggande syfte
> eliminera en passiv tävlande.
>
> Visst, det blir hårfint, men det lustiga är om
> man hävdar att Northug beter sig osportsligt och
> i nästa andetag föreslår än värre metoder
> för att bli av med personen. Då är det nog inte
> taktiken och genomförandet man stör sig på,
> utan personen.

Ja, att hävda att Northug när han kör taktiskt är osportslig är ju uppåt väggarna fel. Får erkänna att jag inte är jätteförtjust i en del "spex" han har för sig. Där finner jag Björgens stil betydligt mer sympatisk. Sen kan jag tycka att Petetr vid några tillfällen kommit undan lite billigt för manövrer som andra hade fått hårdare straff för. Det är dock knappast hans fel utan där är FIS att skylla.

Det enda jag känner till som jag tycker är uselt med Petter är hans fyllekörning.

[OT] Skid-VM i Falun
Northug är en fantastisk skidåkare på alla sätt och vis. Som person har vi att bedöma hur han framställs i media. Addera att media måste ha säljande vinklar. Northug kan mkt väl vara skapad av och med media.

[OT] Skid-VM i Falun
Haha vilka kommentarer... Man blir både full av skratt och helt matt av att läsa de senaste sidorna.

Bilagor

• northug stake litt.jpg
    northug stake litt.jpg
    50.2 KB · Besök: 40
[OT] Skid-VM i Falun
Visst är det mkt media som blåser upp saker med Northug, men..... stoppsladden han gjorde i stafetten i Holmenkollen var inte sportslig och den hade han nog "tänkt ut" alldeles själv. Andra saker har väl mest varit verbala och där är det väl inte frågan om sportslig eller inte.

[OT] Skid-VM i Falun
Bert skrev:
> Visst är det mkt media som blåser upp saker med
> Northug, men..... stoppsladden han gjorde i
> stafetten i Holmenkollen var inte sportslig och
> den hade han nog "tänkt ut" alldeles själv.

Förklara på vilket sätt den inte var sportslig.

[OT] Skid-VM i Falun
Det var ett sätt att visa hur han lekte med Hellner. Att folk ska skratta åt förloraren istf att hylla segraren. Håller med Jonas Karlsson i det han tyckte då. Vad tycker du H.?

[OT] Skid-VM i Falun
Kaxigt och drygt, men egentligen inte mer osportsligt än när Hellner åker med en svensk flagga på hela upploppet på OS. I båda fallen så handlar det om att visa att man har vunnit med marginal.

[OT] Skid-VM i Falun
Fliken skrev:
> Northug är en fantastisk skidåkare på alla
> sätt och vis. Som person har vi att bedöma hur
> han framställs i media. Addera att media måste
> ha säljande vinklar. Northug kan mkt väl vara
> skapad av och med media.

Fyllekörningen tycker jag illa om oavsett medias hantering, såvida det nu inte är en stor mediakonspiration och att han inte alls körde och kraschade med den höga promillehalten. Men riktigt så synisk är i alla fall inte jag (ännu?).

[OT] Skid-VM i Falun
nog för att fyllekörningen var illa, men hade det varit nån annan kändis hade man ju knappt ryckt på ögonbrynen. Det är bara för att det gäller präktiga skidåkare som förväntas leva helylleliv med tacomys på fredagarna.

Han bör ju få sitt straff dock. Både av rättsväsendet och av norska skidförbundet.

[OT] Skid-VM i Falun
Jag bryr mig inte i hur media skildrar det - fyllekörning är min värld korkat och klandervärt och en person som ägnar sig åt det sjunker i anseende hos mig. Och det gäller oavsett om det är en rockstjärna som "förväntas supa och knarka" eller om det är en skidåkare som "förväntas äta havregrynsgröt och vara helylle".

[OT] Skid-VM i Falun
Bert skrev:
> Det var ett sätt att visa hur han lekte med
> Hellner. Att folk ska skratta åt förloraren istf
> att hylla segraren. Håller med Jonas Karlsson i
> det han tyckte då. Vad tycker du H.?

Det betyder att han är fri och utövar sin rättighet att vara kaxig och "Macho". Han är inte ensam om det utan delar faktiskt det med många norrmän, så långt jag sett.

Att han ville få oss att skratta åt förloraren istället för att hylla segraren, tror jag inte ett ögonblick på, utan det är en del av spelet för att psyka motståndaren och framhäva sig själv som oövervinnlig. Det funkade ju också, vilket syns tydligt nu när vi tittar i backspegeln. Många av våra svenska idrottsmän gick in i sin vanliga depression och byggde mentala murar som sedan inte gick att forcera.

Frid!

[OT] Skid-VM i Falun
GoranS skrev:
> Är du säker på att murarna var mentala och inte
> fysiologiska? Och om du är säker, hur vet du
> det?

Jag är inte säker på något, men det snackades ju en del om depression under VM i Falun. Och intervjuer där Northug var med eller diskuterades visade på blickar från några av våra egna som var långt från glädje och inspiration.

Frid!

Senast ändrad:
[OT] Skid-VM i Falun
För Northug:s del så gjorde nog vallningen varken till eller från i OS. Han liksom verkade ha fullt upp med sin egna lilla värld och skidåkning var inte så viktigt för honom just då, som jag uppfattade saken.

Till VM i Falun så hade han vaknat upp och var redo för revansch vilket gav honom en fördel, skulle jag tro.

Frid!

Senast ändrad:
[OT] Skid-VM i Falun
Jag tror att de flesta av oss har någon släkting, vän eller kompis som har kört påverkad över lagliga gränser.
Hur många har slutat att ha kontakt med vederbörande på grund av den orsaken?

[OT] Skid-VM i Falun
Läste i affärsvärlden (!) att en svensk ser på en norrman som på en förståndshandikappad kusin som vunnit högsta vinsten på lotto ;-)

Vilket jag givetvis tar avstånd ifrån.

[OT] Skid-VM i Falun
Fliken skrev:
> Vilket jag givetvis tar avstånd ifrån.

Det gör du nog inte alls. :-)

[OT] Skid-VM i Falun
Miracle skrev:
> För Northug:s del så gjorde nog vallningen
> varken till eller från i OS. Han liksom verkade
> ha fullt upp med sin egna lilla värld och
> skidåkning var inte så viktigt för honom just
> då, som jag uppfattade saken.
>
> Till VM i Falun så hade han vaknat upp och var
> redo för revansch vilket gav honom en fördel,
> skulle jag tro.
>
>
> Frid!

Banan i Sotji med en lång och tuff stigning precis innan målet gjorde det nästan omöjligt för Northug att vinna masstarterna.
Han hade ingen chans att glida ikapp på den korta utförslöpan som återstod innan målet och naturligtvis var han helt medveten om det.
Northugs chanser under OS:et låg i sprintloppet och stafetterna och säkert låg också hans fokus där på dessa lopp.

[OT] Skid-VM i Falun
Fliken skrev:
> Northug är en fantastisk skidåkare på alla
> sätt och vis. Som person har vi att bedöma hur
> han framställs i media. Addera att media måste
> ha säljande vinklar. Northug kan mkt väl vara
> skapad av och med media.

Hatten av för Petter Northug. Han hängde med när tempot trissades upp rejält sista fem och var den som hade klart mest krafter kvar på slutet.

Konkurrenterna hade behövt gå ännu hårdare i mördarbacken då Petter låg längst bak i klungan, men det kunde de inte. Northug var en mycket värdig vinnare.

[OT] Skid-VM i Falun
a.svensson skrev:
> Miracle skrev:
> -----
> > För Northug:s del så gjorde nog vallningen
> > varken till eller från i OS. Han liksom
> verkade
> > ha fullt upp med sin egna lilla värld och
> > skidåkning var inte så viktigt för honom
> just
> > då, som jag uppfattade saken.
> >
> > Till VM i Falun så hade han vaknat upp och var
> > redo för revansch vilket gav honom en fördel,
> > skulle jag tro.
> >
> >
> > Frid!
>
> Banan i Sotji med en lång och tuff stigning
> precis innan målet gjorde det nästan omöjligt
> för Northug att vinna masstarterna.
> Han hade ingen chans att glida ikapp på den korta
> utförslöpan som återstod innan målet och
> naturligtvis var han helt medveten om det.
> Northugs chanser under OS:et låg i sprintloppet
> och stafetterna och säkert låg också hans fokus
> där på dessa lopp.

Säsongen 2013-14 var ju Northug inte i någon praktform, så jag tror att OS-resultaten inte i sig säger allt om huruvida han skulle vara chanslös att vinna på den banan generellt. Nu verkar det väl inte som att den banan kommer att bli något återkommande stopp på VC-cirkusens rutt, så det är möjligt/troligt att vi aldrig får se någto mer försök.

[OT] Skid-VM i Falun
En av mina kollegor på jobbet var i Falun och kollade i slutet av förra veckan. Hon var chockad över alla "dritt"fulla norrmän. Är det en tradition att supa när man tittar på skidtävlingar i vårt västra grannland?

[OT] Skid-VM i Falun
bsandborgh skrev:
> En av mina kollegor på jobbet var i Falun och
> kollade i slutet av förra veckan. Hon var chockad
> över alla "dritt"fulla norrmän. Är det en
> tradition att supa när man tittar på
> skidtävlingar i vårt västra grannland?

De är ju norrmän, så de var nog inte fulla utan bara lätt förståndshandikappade som Fliken skrev.

Tillbaka
Topp