OT: Skidhjälm och goggles

crillez

Aktiv medlem
Första familjesemestern i fjällen snart avklarad, alla fastnade för denna otroligt sköna och roliga semesterformen, efter dåligt sittande hjälm och glasögon så börjar man ju redan fundera på att investera i en egen hjälm och goggles, så nu till frågan; vettig hyggligt slimmad hjälm för ett L/XL huvud, upplever att jag har ganska ”långt” huvud, samt googles med bra allroundlins gärna som dämpar solen mer än att passa för kvällsåkning?!
Hit me med era egna åsikter och förslag.

Senast ändrad:
Det är teoretiskt möjligt och fullt funktionellt att åka i din favoritcykelhjälm. Om man inte vill förvara massa hjälmar och kan stå för det alltså... :)

Svaret är som alltid att det bästa är att prova...
Vi med många X i strl (~63-64cm) blir tex ofta besvikna även om hjälmen skall passa enl tabell. Åk och testa!
Många hävdar att man även bör testa hjälm med tilltänkta goggles då passformen är mer eller mindre bra för olika kombinationer.

Japp, skidsemester är nog den bästa familjesemestern!
Lycka till!

Det jag har och är nöjd med i hjälmväg är två modeller, POC Fornix och Sweet protection Switcher, båda sitter bra och skapligt slimmad. Goggles har jag två varianter, en några år gammal Alpina med ljus lins, lite mer klassisk modell, kommer tyvärr inte ihåg modellnamnet, sitter i alla fall tokskönt. Den jag kan rekommendera är DOPE flush OG, jag tycker den är bekväm och stilfull. Har dock nyligen testat i butik Oakley Flight Deck med svart/grå lins, tyvärr måste jag nog rata dem då jag även kikar på nya skidor. Även den här hobbysporten är svår att hantera ekonomiskt fördelaktigt, precis som cykel.

David_J sa:
Svaret är som alltid att det bästa är att prova...
Vi med många X i strl (~63-64cm) blir tex ofta besvikna även om hjälmen skall passa enl tabell. Åk och testa!
Många hävdar att man även bör testa hjälm med tilltänkta goggles då passformen är mer eller mindre bra för olika kombinationer.

Japp, skidsemester är nog den bästa familjesemestern!
Lycka till!

Ja tanken är att åka runt eller beställa hem ett gäng olika sorter av både hjälm och glasögon men tänkte mest om det fanns någon med klockrena förslag, typ vissa hjälmtillverkare som passar runda eller avlånga huvuden osv.

Konsensus sa:
Det jag har och är nöjd med i hjälmväg är två modeller, POC Fornix och Sweet protection Switcher.
Och för mig passar de inte alls. Har kört med Giro under många år och vill nu byta ut den efter mååånga år.
Det enda sättet att få veta är att prova.

Oakleys Rose Prism måste ju iaf vara den bästa linsen sen skivat bröd. Kan med fördel kompletteras med en mörkare lins men för svenska förhållanden är den överlägsen.
Hjälmar finns det gott om, där är det testa som gäller som sagts tidigare.

Det finns dom som säger att det bara är fåfänga personer som bryr sig om stilregler. Men cykelhjälm och utförsåkning, det är ändå att passera något slags gräns.
Hjälm med visir är för farbröder som vill tro att att dom ser ut som Tom Cruise i Top Gun.

Med det sagt så tror jag att en sweet hjälm skulle passa. Om ditt huvud är avlångt på samma sätt som mitt.

Jag har också stort huvud, men formen vet jag inte. Testade många hjälmar och alla kändes okey. Jag köpte i alla fall en sweet igniter 2, då den var lätt och skulle ha bra ventilation.
Det sistnämnda stämmer sådär, men bättre än min gamla.

Jag använde den rosa prizm-linsen 15 av mina 20 skiddagar om året, har ett par mörka noname goggls också.

crillez sa:
Någon som provat hjälm med nedfällbara goggles?

Jag har en sån här, är nöjd med den även om jag inte hunnit tillbringa alltför många timmar i den, men det funkar bra att cykla i också.... (Även om den egentligen inte är godkänd enligt rätt EN normer för det) :)

https://cairn-sport.com/en/product-24346.html

TopGun vet jag inte, men det var smidigt tillsammans med vanliga glasögon...

Testade hjälmar i helgen och killen på XXL hävdade att ffa Sweet passar avlånga huvuden bäst. Det stämde med verkligen då min flickväns huvud tyckte att Smith Aspect passade finfint. Smith kan man kanske säga passa lite "plattare" huvuden då.
Oakley Canopy passade för övrigt Smith Aspect helt ypperligt.

Efter att ha provat ett gäng hjälmar (Sweet igniter, Scott apic, Salomon quest, Scott symbol 2 plus d) , kom jag fram till att Giro Range passar mitt avlånga huvud bäst, kanske inte den snyggaste hjälmen, men den hjälm jag testat (hittills) som passat bäst. Åk och prova! Använder oakley flightdeck xm med lite olika linser, rose prizm för allround (mulet, flatljus), prizm torch iridium för mittemellan och black iridium prizm för riktigt soligt väder. Flightdeck xm passar fint ihop med Girohjälmen.

Tillbaka
Topp