[OT] Skidskyttetråden

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Trevlig läsning efter första VC-helgen:

Skärmklipp.PNG

Petrus

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Nån som vet vilken ryska det var som satte på sig geväret på ett väldigt speciellt sätt? Ferry och Bränholm nämnde det men jag har glömt vad hon hette... såg väldigt snabbt ut i alla fall.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Ja, Stina Nilsson lär få jobba ordentligt om hon ska kunna slå sig in i det där laget. Var de 5 st topp 11 i lördags, och nästan nåt liknande igår med Hannas krosseger som topp?

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Öberg d.ä. angående Stina:

Kan ju låta lite som en dissning, men i sak tror jag hon har helt rätt.

jansson99

Moderator
Forumvärd
[OT] Skidskyttetråden
Jag tror att det är bra både för laget och jaget (Stina) om förväntningarna på henne skrivs ner. Hon har jättelångt kvar till att bli en jämn och bra skidskytt och innan hon är det kommer hon bara att göra enstaka godkända lopp. Skidskyttarna är dessutom grymt duktiga skidåkare så hon har absolut inget jätteförsprång där. Haussen kommer från sensationssökande och dåligt pålästa journalister.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Onekligen bra insats av öbergskorna. Inte riktigt lika vasst som i helgen av övriga svenskor. Borde dock kunna bli kul på lördag.

Lite oroväckande med Samuelsson. Hade hoppats att han skulle hålla ihop skyttet lite bättre.

Bra fart på Ponsiluoma. Hoppas bara att han inte går i fällan att åka för fort. Nu hade han ju en bom i ligg men två i stå. Det förstnämnda är väl ok med tanke på hur det sett ut tidigare men två i stå håller inte riktigt.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Känns som att antingen åkform eller skidor (eller båda) inte riktigt var lika vassa hos de svenska idag som i Finland.

Femling och Persson kanske är de som relativt kapacitet presterar bäst. Samuelsson och Elvira Öberg får också klart godkänt.

Lite blekare än väntat i min bok från Öberg d.ä.. Dessutom får jag lite vibbar av hur det såg ut förra säsongen när det började gå troll i skyttet och hon hade svårt att hålla ihop skjutserierna. På de senaste åtta skjutserierna har det nu blivt sex med en bom och två fulla serier.

Herrsidan börjar ju se ut som vanligt nu:fyra norrmän och tre fransmän topp-10.Bättre nationsspridning på damsidan med totalt åtta nationer representerade på topp-10.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Ja, jag funderade också på det där, kan de ha tappat så mycket i form på bara 5-6 dagar, eller är det vallateamet som inte fått till struktur och/eller valla?
Samuelsson är 44 sek efter trots fullt skytte, och som sagt Hanna gick också väldigt dåligt i spåret, så på dessa två är ju åkningen avsevärt sämre än i Kontiolahti. Ponsiluoma var 1.16 efter men hade å andra sidan 3 bom, och Elvira hade vid fullt skytte varit på pallen (nu 37 sek efter m två bom), så de två hade nog ändå liknande fart i spåret som förra helgen.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Elvira var igår 7:e vad gäller åktid, 17 sekunder efter Eckhoff. I sprintarna i Finland hade hon näst snabbaste åktid i båda och båda gångerna med mindre än en sekund upp till snabbaste åktid.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Ponsiluoma hade i Finland 7:e åktid i första sprinten och var då i ren åktid 30 sekunder långsammare än snabbaste åkaren. I den andra sprinten i Finland var han snabbast.

Igår hade han fjärde åktid och tappade då 22 sekunder på snabbaste åkaren.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Känns hur som helst som att Sverige effektivt lämnade ifrån sig ev. favoritskap inför dagens stafett. Är väl ingen djärv gissning att norskorna kommer att ro hem det om man tittar på gårdagens resultatlista - fem åkare topp-19. Ingen annan nation hade fler än två åkare topp-19. Dessutom säkert väldigt revanschsugna efter fiaskot i Finland.

Petrus

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Känns hur som helst som att Sverige effektivt lämnade ifrån sig ev. favoritskap inför dagens stafett. Är väl ingen djärv gissning att norskorna kommer att ro hem det om man tittar på gårdagens resultatlista - fem åkare topp-19. Ingen annan nation hade fler än två åkare topp-19. Dessutom säkert väldigt revanschsugna efter fiaskot i Finland.
Satsat på italien topp 3 och tar en rövare på amerikansk topp 3

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Tror mer på italiensk än amerikansk pallplats även om det italienska laget är rätt ojämnt.

Undrar om belarusiskorna kan vara en utamanare. Annars är väl Tyskland ett ganska gott palltips om man vill vara tråkig.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Ser att Sverige petat Mona och satt in Linn istället, var det de fyra bästa igår helt enkelt (Skottheim, Persson, 2xÖberg)?
Man får väl hoppas att stafett gör att de rycker upp sig. En pallplats borde vara möjlig tycker jag.

edit: Men vi avslutar med Elvira, det var nytt.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Starkt av Samuelsson att hålla ihop skyttet såpass trots skadat gevär. Ponsiluoma måste ju få till skyttet bättre för att deg ska bli riktigt bra. Med 70-75% träff håller det inte till topplaceringar om förhållandena är så bra.

Fransmännens skytte imponerade/skrämde.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Apropå fransmännen så indikerar väl gårdagens resultat snarast ett visst favoritskap i dagens stafett. Norrmännen är dock hack i häl och fransmännen brukar ju kunna strula till det i stafetter så det känns svårgissat. Om förhållandena är liks bra som igår tror jag dock inte att någon annan nation kan blanda sig i.

Angående de svenska har jag en känsla av att antingen Nelin eller Ponsiluoma kommer att skjuta till sig en straffrunda och ruinera chanserna till en bra placering.

På damsidan är väl hoppet fullt skytte eller möjligen någon enstaka bom om det är Öberg d.y. det handlar om ifall det ska bli någon riktigt bra placering. Blir ju intressant att se om Alimbekava kan komma ner på jorden igen efter segern i fredags. Igår var det i mitt tycke huvudlöst offensivt. Att hon grejade liggskyttet på 20 sekunder var förvisso imponerande men skidåkningen på andra varvet var nog lite för optimistisk, i synnerhet i kombination med ståskyttet. Och räkningen kom ju också i form av bommar. Sen kan det ju ha varit en medveten chansning baserat på ett resonemang om att enda chansen till pallplats för Belarus var att ha en ordentlig ledning efter första sträckan. Ska hon försvara ledningen idag lär hon behöva vara lite mer taktisk. I synnerhet som det ju är fyra skjutningar.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Blir kul att se hur mycket The Öbergs åker upp sig!
Tyckte alla svenskorna gjorde en bra insats igår, enda frågetecknet var Hannas skytte...kan de bara vara brist på höghöjdsträning eller liknande?

Ska vi tro Norge, Frankrike och Tyskland på herrarnas pall efter stafetten? Eller kan Sverige ta ena platsen? Spännande oavsett!

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Blir kul att se hur mycket The Öbergs åker upp sig!
Tyckte alla svenskorna gjorde en bra insats igår, enda frågetecknet var Hannas skytte...kan de bara vara brist på höghöjdsträning eller liknande?

Ska vi tro Norge, Frankrike och Tyskland på herrarnas pall efter stafetten? Eller kan Sverige ta ena platsen? Spännande oavsett!
Är väl en rimlig herrpall men det brukar ju alltid bli något lag som skjuter bort sig så det är väl rätt stor sannolikhet att det inte blir precis så.

Vi får väl se hur det går med Hanna. Jag tycker, som jag nämnt, att det lite påminner om då hennes skytte började klicka förra säsongen. Hoppas det bara är en tillfällig dipp.

Topp