[OT] Skidskyttetråden

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Ja, presterar man ska man premieras.
Om inte just Elvira är bäst på en annan position för laget så bör hon helt klart få köra sista.

M
Min tanke är att en slutsträcksåkare bör ha minst en av två spetskompetenser: bra spurt och förmåga att prestera bra och snabbt skytte i pressade situationer. Hannas spetskompetens har ju varit det senare medan Elvira nu visade att hon besitter den senare. En stark åkare utan spurt tror jag annars nästan kan göra mer nytta på en tredje sträcka (eller möjligen andra). Och detta i synnerhet om det finns skyttemässigt bättre åkare med skaplig åkkapacitet.

patten

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Jag tror Hannas svajiga skytte sitter i huvudet mer än i kroppen. Sett till hur hon har presterat efter framgångar lutar att hon har svårt att hantera pressen av förväntan. Om det är den yttre eller inre förväntan är svårt att veta. Känns som om Elvira kan hantera det bättre och triggas av att vara i tighta race där "mycket" står på spel. Nu är det tidigt i karriären för Elvira och det ska bli spännande att se hur hon utvecklas.

De svenska herrarna ska ha mycket bra dag med skyttet för att det ska bli en pallplats. Känslan är att en pallplats är möjlig, likväl som en lite längre bak. Om något år tror jag Sverige kommer ha ett bra och stabilare stafettlag för herrarna också.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Eckhoff är tusan mig inte stabil. Det kan bli fågel, fisk, mittemellan, pannkaka, sol, himmel eller helvete.

patten

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Jag tror Hannas svajiga skytte sitter i huvudet mer än i kroppen. Sett till hur hon har presterat efter framgångar lutar att hon har svårt att hantera pressen av förväntan. Om det är den yttre eller inre förväntan är svårt att veta. Känns som om Elvira kan hantera det bättre och triggas av att vara i tighta race där "mycket" står på spel. Nu är det tidigt i karriären för Elvira och det ska bli spännande att se hur hon utvecklas.

De svenska herrarna ska ha mycket bra dag med skyttet för att det ska bli en pallplats. Känslan är att en pallplats är möjlig, likväl som en lite längre bak. Om något år tror jag Sverige kommer ha ett bra och stabilare stafettlag för herrarna också.

Det är tur att jag inte håller på med betting...skulle min son bli utan julklappar och julbord i år.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Fransmännen och stafetter är ett mysterium. Igår briljanta, idag var det ju så man undrar om de var bakfulla.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
En fundering: Nu har Samuelsson två gånger gått segrande ur striden när han och JTB väsentligen skjutit om segern. Jag antar att JTB är väldigt revanschsugen. Säg dock att Sebastian skulle lyckas vinna ytterligare en eller ett par sådana "dueller", skulle norrmännen då kanske börja fundera på att stuva om i stafettlaget och låta någon annan ta sistasträckan!? Samuelsson känns ju som ganska gjuten på sistasträckan i det svenska laget.

patten

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Inte helt otänkbart! Förutsatt att de ser Sverige som sina främsta utmanare. Nu har det svenska laget presterat väldigt bra och frågan är om de kan fortsätta göra det i så pass utsträckning att det för norsk del är aktuellt med ett byte av sistasträcka. Jag tror inte det men jag har inte spekulerat jättebra idag 😏

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Jo, det hela är ju rätt hypotetiskt och bygger på att Sverige är om inte kanske nödvändigtvis den främsta utmanaren så i alla fall en av de starkaste.

Om man skulle fortsätta spekulationen har ju dock norrmännen i Dale en åkare som f.n. nästan verkar vara vassare på en slutrunda än JTB. Och, jag kan ha fel, men jag har fått för mig att JTB kanske inte har den allra vassaste spurten. Osäker på hur Dale är men jag skulle inte bli förvånad om han skulle vara rätt rapp. En sak som kanske talar emot Dale som slutman är att han ju är relativt orutinerad vad det gäller VC-stafetter.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Och idag var det norrmännen som såg ruskiga ut. Tufft för Tarjei, 14:e plats och femte norrman. Och Andersen som får chansen att köra och går in på 24:e plats som klart sämsta norrman.

Sebastian tycker jag såg seg ut på slutrundan men han tappade ändå bara 2 s på Nelin och 1 s på Ponsiluoma på det varvet. Måste vara en av Ponsiluomas sämre slutvarv denna säsong, hela 19 sekunder efter Dale som var raskast.

Fransmännen verkade ha tagit kollektivt beslut om att en bom var det som gällde idag. De fyra första fransmännen hade i alla fall en bom var. De två sista hade två bom var så där lär det väl ha blivit en uppsträckning vid middagen.

Enligt yr.no är det någon minusgrad på nätterna och 9-10 plusgrader och en hel del sol som väntar under de tre sista tävlingsdagarna i Hochfilzen. Får väl se om det riskerar bli lite lösare snö att åka i eller om konstsnösträngen håller ihop.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Vi får väl se om Tirl lyckas hålla skytteformen denna säsong. I fjol var hon ju riktigt vass och tog fyra raka med start med sista loppet i Hochfilzen och ytterligare två segrar innan VM.Sen försvann formen helt och VM blev ju mer eller mindre ett fiasko.

Öbergskorna hade ju rimligen behövt fullt skytte för att kunna utmana Eckhoff så det var väl ungefär bästa uttdelning som man rimligen kunde hoppas på. Lite förvånande var det ingen som sköt fullt bland damerna idag. Tycker även Persson får klart godkänt.

Om man tittar på analysen så hade de tre bästa svenskorna följande avstånd, i sekunder, upp till den snabbaste i varje delmoment.
    L1 S1 L2 S2 L3 S3 L4 S4 L5
HÖ  14  7  1  0  8  3  4  2 13
EÖ  16  8  2  4  0 11  6  7  3
LP  14  4 12  0  5  8 11  8 12
Li = Åktid på varv i (exklusive tid på vallen och i straffrundan).
Si = Ren skjuttid på skjutning i.

Tittar man bara på tiderna i jaktstarten (vilket ju är rätt akademiskt då alla inte nödvändigtvis går fullt hela vägen, men lite kul) är Hanna 3:a, 5 sekunder långsammare än Simon som var snabbast. Elvira och Linn var 7:a resp. 9:a och var distanserade med 12 resp. 30 sekunder.

Kul med fullt skytte på Ponsiluoma. Sen kan ju lite fundera kring om det är rätt att lägga sig och dra som han gör. Sen såg ju åkningen lika vass ut som tidigare denna säsong. Samuelsson skjuter helt enkelt för dåligt med tanke på att det inte är någon vind att tala om.

En likartad tabell som ovan fast för de tre bästa svenska herrarna.
    L1 S1 L2 S2 L3 S3 L4 S4 L5
MP   7  4  5  7 11  3 14  0 19
JN   9  7  3  8  2  7  2  5  0
SS   4 14 10  9  9  8  9  6 19

Noterbart är att på spurtvarvet är Nelin åtta sekunder snabbare än JTB som är näst snabbast! Om han hade kunnat klara sig med tre bom istället för fyra hade han troligen blivit 11:a, möjligen 10:a.

Om man tittar på tid i jaktstarten så är Ponsiluoma tvåa där ockå, fem sekunder långsammare än Jacquelin. Nelin är 17:e, 1.01 efter fransmannen, och Samuelsson är 30:e, hela 1.51 efter.

Man får väl hoppas att svenskarna kör mycket skjutträning i (våt)bastun under julledigheten så de är förberedda inför två veckor i Oberhof efter nyår. Kan de även få in en rejäl fläkt med bristfällig varvtalsreglering lär det bli pangsuccé i världscupssäsongens skitväderort.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Ingen pangsuccé för Stina - fyra bom, 13:e plats och 1.45 efter en 17-årig vinnare. Beslut om eventuellt IBU-cupsdeltagande ska tydligen komma på tisdag.

Petrus

Medlem
[OT] Skidskyttetråden

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Ingen aning hur reglerna ser faktiskt..men borde väl vara typ samma?
Behöver ju inte vara det då det är olika förbund (FIS resp. IBU). I detta fall skulle jag dock bli förvånad om reglerna skulle tillåta den typen av manövrer i skidskytte.

I detta fall tjänar hon förvisso inget på felkörningen, men just för att slippa hålla på och diskutera om huruvida den aktiva tjänat på felkörningen eller inte så är det ju fördelaktigt att låta regeln vara att felkörning medför diskning om man inte återvänder till stället där felkörningen ägde rum och sedan tar rätt väg.

Men jag vet inte så det kan ju vara någopn annan skrivning som gäller i skidskytte. Vet inte om man t.o.m. skulle kunna tänka sig att det är andra regler i den aktuella tävlingen än i VC.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Någon som har koll på hur många platser Sverige har till IBU-cupen?
Svarar mig själv: Tydligen är det samma kvot som i VC, d.v.s. 6 damer (och 5 herrar). Med så många platser så är det väl rimligt att Stina får chansen med tanke på dagens tredjeplats.

Uttagningskriterierna är enligt https://svensktskidskytte.com/uttagningskriter
  • Kapacitet hos den aktive. Kapaciteten bedöms utifrån tidigare tränings- och tävlingsprestationer.
  • Yngre utövare och oerfarna utövare kan komma att prioriteras före äldre och mer erfarna.
  • Utvecklingspotential (ur ett kortsiktigt och ett långsiktigt perspektiv)

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Då lär hon nog bli uttagen till IBU-cup. Tyckte det gick att läsa mellan raderna i Usitaalos uttalanden igår också att de nog såg gårdagens tävling som lite olycksfall i arbetet.
Korrekt gissning!
Damer:
Elisabeth Högberg
Emma Nilsson
Tilda Johansson
Stina Nilsson
Sara Andersson
Ingela Andersson
Ella Halvarsson
Herrar:
Malte Stefansson
Gabriel Stegmayr
Torstein Stenersen
Erik Larsson
Oscar Andersson

Undrar om de har ngn bonusplats. Stod ju i länken ovan att det handlade om 6 platser för damerna. Eller har de tagit ut 7 men det blir 6 som kör de olika tävlingarna alt. att ngn är rerserv?

[OT] Skidskyttetråden
Kul kuriosa i detta cykelforum är att systrarna Öbergs morbror är gamle downhill-demonen Johan Engström! (men det kanske var allmän känt?)

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Stegmayr vann ju båda loppen i Östersund nu. Om han då ska köra IBU-cup låter det för mig nästan som att de helt enkelt bantar VC-herrtruppen med en åkare.

Att låta Stefansson åka IBU-cup istället för VC tror jag är helt rätt. Bättre att vara med i tävlingar där han har någon rimlig chans att placera sig istället för att harva runt på VC och hamna på plats 80-100. Det senare lär bara bryta ner självförtroendet.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Korrekt gissning!
Damer:
Elisabeth Högberg
Emma Nilsson
Tilda Johansson
Stina Nilsson
Sara Andersson
Ingela Andersson
Ella Halvarsson
Herrar:
Malte Stefansson
Gabriel Stegmayr
Torstein Stenersen
Erik Larsson
Oscar Andersson

Undrar om de har ngn bonusplats. Stod ju i länken ovan att det handlade om 6 platser för damerna. Eller har de tagit ut 7 men det blir 6 som kör de olika tävlingarna alt. att ngn är rerserv?
Kan det vara att Bettan har friplats iom att hon vann cupen ifjol?

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Någon som sett resultatlista inklusive skytteresultat från finalen? Var ju inte direkt så att producenten (av förklarliga skäl) fokuserade på det svenska laget.

Apropå Högberg, jag fick känslan att hon hade lång tid till första skott igår.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer