[OT] Skidskyttetråden

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] Skidskyttetråden
Kan någon meddela experten att Skottheim inte sköt fullt igår. De har tjatat om det nu sen igår.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Svenskornas insatser idag
             Bom   Etapp    Åktid    Valltid   Skjuttid
 8 H Öberg    4  19/+1.59  19/+0.35   2/+0.07   2/+0.06
10 Persson    1   8/+1.14  20/+0.37  40/+0.35  39/+0.33
13 E Öberg    3  11/+1.33   9/+0.16  20/+0.25  38/+0.32
53 Skottheim  4  51/+4.44  54/+2.58  19/+0.22  20/+0.21
a/+b betyder placering a och att tidsavståndet fram till den som var snabbast i det momentet var b.

Schweiziskan Cadurisch skyttetider var 22,9 s / 24,5 s / 21,1 s / 24,0 s. I båda liggskyttena var hon snabbast och i ståskyttena 3:a resp. 8:a. I ligg hade hon fullt medan det i stående blev 2+1.

Snabbaste ståskyttet stod Wierer för som i fjärde skyttet sköt (fullt) på 19,3 s. Hanna hade där 21,8 s (en bom).

Vad det säller skytteresultat får ju Persson klart godkänt med bara en bom. Övriga har dock lite för många bom för att det ska vara helt lyckat, i synnerhet med tanke på avsaknad av både vind och dimma.

Senast ändrad:

WSMC

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Jag kan inte lova något, men jag ska göra ett seriöst försök :sneaky:
Har ni några kandidater ni vill ha in som kommentator i stället?
Ulfbåge kanske kan kommentera på länk från Portugal.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Jag kan inte lova något, men jag ska göra ett seriöst försök :sneaky:
Har ni några kandidater ni vill ha in som kommentator i stället?
Ulfbåge kanske kan kommentera på länk från Portugal.
Nja, helst inte. Och du behöver inte föreslå att de ska gräva upp Plex lik heller!

Får erkänna att jag har dålig koll på kandidater. MIn kravspec skulle dock inkludera dessa punkter:
1) Hygglig koll på skidskytte på en lekmannanivå
2) Skaplig förmåga att hålla koll på vad som händer
3) Inte ha något behov av att sitta och ljuga ihop saker. Överlämna expertgrejer till expertkommentatorn
4) Klara att kommentera ett fullt skytte av en svensk utan att (små)skrika

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Jag tycker Tord Wiksten på Eurosport sköter sig bra. Men han är väl kombination av kommentator och expertkommentator.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Har inte Eursport så jag kan inte uttala mig. Kommenterar han själv? Ibland tycker jag att det där att de prompt ska ha med en "snackmaskin" är lite överdrivet. Sen kan jag förstå att vissa inte går igång på ett upplägg med en A Lennart Juhlin-typ som ensam kommentator även om jag tycker det slår många av produktionerna med kommentator+experkommentator.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Vad säger vi om expert Ferry då? Han glänser ju helt klart till ibland.
Jag kan förstå människor som stör sig på honom. Han har ju dock helt klart koll på vad skidskytte går ut på och han har ju en viss fallenhet för roliga one-liners. Tycker han vågar ta/får mer plats än Ekholm som jag upplever lite för ofta hamnar i ett läge där hon bekräftar det Ola klämt ur sig alt. rättar honom men inte tillför så mkt eget. Med en snackmaskin som Ola kräver det nog dock att bisittaren tar för sig för att inte bli "överkörd".

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Har inte Eursport så jag kan inte uttala mig. Kommenterar han själv? Ibland tycker jag att det där att de prompt ska ha med en "snackmaskin" är lite överdrivet. Sen kan jag förstå att vissa inte går igång på ett upplägg med en A Lennart Juhlin-typ som ensam kommentator även om jag tycker det slår många av produktionerna med kommentator+experkommentator.
Ja, Wiksten kommenterar själv. Kunskapen har han ju, och kommenterar sakligt och med bra flyt.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Jag kan förstå människor som stör sig på honom. Han har ju dock helt klart koll på vad skidskytte går ut på och han har ju en viss fallenhet för roliga one-liners. Tycker han vågar ta/får mer plats än Ekholm som jag upplever lite för ofta hamnar i ett läge där hon bekräftar det Ola klämt ur sig alt. rättar honom men inte tillför så mkt eget. Med en snackmaskin som Ola kräver det nog dock att bisittaren tar för sig för att inte bli "överkörd".
Håller med. Ferry kan vara lite vilsen ibland, men har ju kunskapen, kan vara rolig, och gör ibland lite intressanta analyser. Ekholm tycker jag är tristare, har säkert kunskapen men hennes sätt går inte riktigt genom rutan. Då tycker jag Magdalena var bättre, på den tiden hon var expert i SVT.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Jag ser absolut fördelen med att ha någon som faktiskt kan grenen "inifrån", antingen f.d. aktiv eller kanske en tränare.

En annan aspekt jag gillar är om man kan ha en person som har koll på sporten mer från ett statistiknörds- och historiskt perspektiv. En A Lennart Juhlin-typ.

Ofta är det nog svårt att hitta båda dessa sidor i en person. Då kan jag se poängen med två kommentatorer med delad ansvarsfördelning.

Rollen att sitta och säga vad som syns i bild är jag dock mindre intresserad av. Jag ser fortfarande tillräckligt bra för att se grafiken och kunna avgöra om det är bom eller träff när några få åkare är inne på vallen samtidigt. När det är riktigt många kan jag möjligen se en poäng i att kommentatorn säger vad som t.ex. händer för de svenska åkarna som ligger lite efter medan man själv kan följa icke-svenska åkare längre fram i deras skytte.

Och skrikandet har jag inte mkt till övers för. OK, jag köper om de blir lite exalterade om t.ex. Hanna Öberg skjuter fullt och går ut i ledningen på masstarten i VM/OS. Ola kan dock dra upp röstvolymen så att jag får dra ner densamma när någon svensk(a) skjuter fullt på första skyttet i en masstarts-VC och åkaren ligger på 23:e plats.

Jag vet inte riktigt om det alltid varit på det sättet eller om det är något som kommit med tiden och ev. kan komma från lagsporter där det känns som kommentatorer mer är för att skrika när det blir mål - tänk sydamerikansk fotbollskommentator som vrålar "GOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!!!!!!"

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Finns det någon som har högre varians vad gäller skytte än Eckhoff? När hon skjuter bra ser det ut som hon knappt kan missa och sen kan det slå om och det är knappt så man tror att hon kan träffa.

Single-mixedstafetten gick väl ungefär så bra det kunde med tanke på Frakrikes insats. Vanliga mixedstafetten var det alltför risigt skytte i.

Vet inte om de norska hade haft någon chans det ryska laget ändå, men att ligga och dra ikapp Frankrike med Ryssland liggandes i hasorna var nog inte optimalt.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Eckhoffs kommentar angående dagens bomfest:

"– Jeg tar litt sjanser og så bommer jeg tre skudd. Jeg blir litt mer nervøs og da blir jeg tregere på avtrekkeren. Det suger noe jævlig, spesielt når du går stafett, sier Eckhoff."

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Så där, har nu fått svar från Svt Sport att de har vidarbefodrat informationen ang. Skottheims skytte till berörd expert.
@GoranS Notera att jag fortsatt jobbar på att få till en ny kommentator. Tror dock att det kan vara en fråga som kommer dras i långbänk på berörd HR-avdelning.
Håller med om att Ferry inte är särskilt bra men för mig är huvudproblemet inte "expertkommentatorerna", utan bisittarna. Kommenteringen av skidskytte i SVT har i och för sig alltid varit rätt dassig men med Brännholm blir det tyvärr outhärdlig att lyssna på. Tack och lov har de i alla fall plockat bort Jansson. När jag kollar på skidskytte (vilket blir alltmer sällan) är det alltid med ljudet avstängt.

Senast ändrad:

WSMC

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Håller med om att Ferry inte är särskilt bra men för mig är huvudproblemet inte "expertkommentatorerna", utan bisittarna. Kommenteringen av skidskytte i SVT har i och för sig alltid varit rätt dassig men med Brännholm blir det tyvärr outhärdlig att lyssna på. Tack och lov har de i alla fall plockat bort Jansson. När jag kollar på skidskytte (vilket blir alltmer sällan) är det alltid med ljudet avstängt.
Jag tror vi tycker likadant.
När jag skrev kommentator, menar jag det du kallar bisittare.
Kommentator=Brännholm
Expertkommentator=Ferry

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
På torsdag är det dags för sprint i IBU-cupen i Arber vilket också ska bli Stina Nilssons debut internationellt som skidskytt.

Skulle förvåna mig mycket om det skulle bli ngn mer framskjuten placering. Det mest intressanta blir i mina ögon om hon kan få till ett hyggligt skytte med vad som rimligen ändå är mer press än att köra nationella tävlingar i Sverige.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Ferrys analys av Stina såhär långt. Tycker han har några poänger där.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Ja, det är svårvärderat var hon står skidåkningsmässigt. Och, som jag skrev tidigare, ev i längdskidstråden, så hade det varit en annan femma om skidskyttarna hade tävlat i klassisk stil istället för fristil. Å andra sidan, insatsen i t.ex. VM-stafetten där hon åker sista sträckan mindre än 20 sekunder långsammare än Johaug i fristil säger ändå att det finns viss kapacitet. Har svårt att se ngn av de andra svenska skitskyttedamerna lyckas med den bedriften.

Sen ska man nog också vara lite försiktig med att se helgens lopp som en bra indikator på Stinas kapacitet baserat på Högbergs avstånd till Kalla. I mina ögon var det inte någon insats av Kalla som räckt särskilt långt på VC. Jag är tveksam till om Modig varit topp-30 och hon går bara stryk med ca 40 s.

Jag kan tänka mig att Stina inte heller är i sin bästa åkform, delvis kopplat till att hon gissningsvis lagt mer krut på att lära sig skjuta än att helt maxa skidåkningen. Har för mig att jag läste någon intervju där hon själv menade att det nog fanns mer att ta av i skidåkningen.

I slutänden handlar det ju inte heller bara om att kunna åka fort. Det krävs ju att kunna få till ett bra skytte samtidigt som du åker med hög belastning, dvs nära ditt max. Där tycker jag det finns väldigt stor osäkerhet kring vad Stina går för. Och där är det nog först när hon kört VC, och kanske inte bara några lopp utan en eller ett par säsonger som man riktigt kan börja veta.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Vi får väl se. Stör mig inte alls på henne som jag gör på Ola. Något säger mig dock att Ola mkt väl kan dyka upp till VM igen.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Men snälla, hon är ju helt bortom allt hopp! Mumlar, säger det uppenbara och får den tröttsamma Ferry att bli ännu tröttsammare!
Ska du eliminera kommentatorer p.g.a. att de säger det uppenbara lär det inte bli många kvar. :sneaky:

Får erkänna att jag inte noterat mumlandet. Får studera idag (antar att hon kommer att kommentera även dagens lopp). Möjligen beror det faktum att jag inte noterat det på att jag tycker det är skönt att slippa Olas skrikande i tid och otid. Däremot kan jag störa mig lite på hennes nervösa skratt som dyker upp emellanåt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer