[OT] Skidskyttetråden

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Stina 10:a, 7,6 sekunder efter vid 1,4 km. Högberg 2:a och Johansson 3:a. De har dock båda missat två skott. Högberg i ligg och Johansson i stå.

Hägberg 5:a och Johansson 7:a ut från skytte 2, 24 resp. 30 s efter ledande ukraniskan Kryvonos.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Bättre fart på Johansson än Högberg på sista varvet. Johansson 4:a i mål, 21 s efter ledande fransyskan Jeanmonno... Högberg 8:a, 31 s efter.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
En bom för Stina i liggande. Ut på 27:e plats, 43 s efter där ledande Johansson. Noterbart är att Stina bara är 8 s före Högberg, som hade två bom i ligg, där.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Stina har tappat 11 s på Johansson från 1:a skyttet till 3,9 km. Är dock många som tappar. Högberg tappade t.ex. 8 s på samma sträcka. Frågan är om Johansson gick för hårt.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Av de 83 som gått ut från 2:a skyttet är det hittills 5 (inkl. Stina) som har >=5 bom. Och hon är 35 resp. 41 s efter Lightfoot och Steiner som också har fem bom.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Skyttetider för Stina: 48 s i liggande och 43 i stående. Verkar dock lite marigt då t.ex. Högberg hade 46 s iliggande och Andersson 37 s.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
I ren skidåkning hela 1.30 efter den snabbaste. Akimova, totalt. Och 1.16 efter Johansson, 54 s efter Högberg och 49 s efter Andersson. Och det då segrarinnan har åktid strax under 20 minuter på 7,5 km (-sträcka på vallen). Känns verkligen som hon antingen åker mkt mer defensivt än konkurrenterna alt. inte alls är i åkform. Visst, hon har fyra straffrundor i benen ut på slutvarvet och är väl kanske inte supermotiverad, men det är mkt.

fiskarn

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Nä, då har man nog väldigt låga förväntningar. Landar på plats 99 av 130 startande (en bröt).

Jag gillar Stina Nilsson jättemycket och har inga problem med att hon bytt sport eller så, speciellt inte när vi har världens bästa sprintlag i skidor ändå.. Jag är väldligt spänd på hur det ska gå för henne. Men trots det tycker jag ändå det varit lite väl mycket tjat om henne inför säsongen. Vi har andra skidskyttar som är väldigt bra, sen har de iofs fått den uppmärksamhet de förtjänar när det gått så bra som det gjort i början på säsongen (liten dipp nu då kanske men..)

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Jo, uppmärksamheten är ju f.n. långt mkt större än resultaten på ngt sätt motiverar. Och som jag skrev redan då hon tillkännagkorde bytet i mars så tror jag att man inte ska förvänta sig några resultat att tala om åtminstone denna säsong utan se det som en övergångssäsong.

Jag antar att hon kommer att åka på lördag också (ny sprint). Om det då inte går märkbart bättre så undrar jag om det inte vore bättre att försöka hitta några mindre tävlingar att åka, om det nu går. Om det går bra där kan ett nytt IBU-cup-försök framåt senare delen av säsongen vara motiverat. Att harva runt på IBU-cupen och ligga på plats 50-100 undrar jag om det ger så mkt. Visst, ska det bli bra i slutänden kommer hon att behöva åka tävlingar som betyder mera och där det är större mental press. Att prestera dåligt gång efter gång tror jag dock finns en risk med.

Sen blir det ju lite intressant att se hur Stina reagerar om det fortsätter att gå dåligt under lång tid. Vad jag fattar har hon alltid haft framgångar på längdskidor, redan från unga år. Visst, hon har haft bakslag, t.ex. i form av skadan inför Seefeld-VM. Men det har ändå handlat om rätt begränsade perioder om jag inte missat något. Och att ha det tungt ett par månader, emn att det går åt rätt håll, kontra ett par år där det varierar lite men inte finns någon tydlig positiv trend är nog två rätt olika saker.

Låter ju jättenegativt, men jag hoppas verkligen att dessa farhågor kommer på skam och att Stina till nästa säsong är uppe och kan knacka på VC-porten. Denna säsong känns det ärligt talat otroligt att det skulle bli något VC-åkande.

fiskarn

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Håller med. Nu gick det ju lite väl dåligt kanske men det är ju skönt hon inte går in på pallen i VC direkt :) Men detta var en tävling, får se nästa.

jansson99

Moderator
Forumvärd
[OT] Skidskyttetråden
Ja den haussen som media sätter igång så fort någon börjar med någon ny sport visar väl att de är lite sensationslystna, inte riktigt fattar vad bytet innebär (t.ex hur svårt det är att skjuta med puls) och att det faktiskt nedvärderar prestationen hos de som redan utövar sporten i fråga.

Ser att SVT i princip bara rapporterar om Stinas debut både före och efter. Det är synd när vi har så duktiga unga åkare som det vore kul att få läsa om.

freddes

Medlem
[OT] Skidskyttetråden
Tycker faktiskt det är lite märkligt att man kan åka räkmacka mellan grenarna, borde där inte stå någon skidskytt på gång upp från "egna ledet" än att Stina åker in och tar en plats direkt i laget?
Kan tycka det är orättvist särskilt tanke på båda resultaten (skidorna och skyttet).

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Tycker faktiskt det är lite märkligt att man kan åka räkmacka mellan grenarna, borde där inte stå någon skidskytt på gång upp från "egna ledet" än att Stina åker in och tar en plats direkt i laget?
Kan tycka det är orättvist särskilt tanke på båda resultaten (skidorna och skyttet).
Vilka åkare är det du då tänker på?

Om man tittar på resultat så har Stina förstås inte jättemånga lopp gjorda men i SM-sprinten var hon 7:e bästa svenska. Av de sex före åker fyra VC, d.v.s. hon var trea av de som nu konkurrerade om IBU-cupsplatserna. Och i ett av de två loppen i Östersund som på förbundets hemsida beskrivs som observationslopp för VC och IBU-cup var hon trea (efter Högberg och Johansson). Att hon då får en plats i IBU-cupslaget är kanske inte jättekonstigt!?

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Vilka åkare är det du då tänker på?

Om man tittar på resultat så har Stina förstås inte jättemånga lopp gjorda men i SM-sprinten var hon 7:e bästa svenska. Av de sex före åker fyra VC, d.v.s. hon var trea av de som nu konkurrerade om IBU-cupsplatserna. Och i ett av de två loppen i Östersund som på förbundets hemsida beskrivs som observationslopp för VC och IBU-cup var hon trea (efter Högberg och Johansson). Att hon då får en plats i IBU-cupslaget är kanske inte jättekonstigt!?
Dock så ingår hon i A-lagets träningsgrupp. Samtidigt är det ju förståeligt att de vill ta tillvara en sådan åkare och ge de bästa möjligheter de har. Men kommer det inga bättre resultat denna säsong kan det väl diskuteras om hon skall ingå i A-laget nästa säsong.

edit: F.ö. är jag inte säker på att hon ”tog” nån annans plats, utan det ordnades med externa pengar som antagligen inte kommit in om det inte var pga Stina.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Som jag fattat det har uttagningen till A-lagets träningsgrupp inte så mkt att göra med hennes uttagning till tävlingar att göra, mer att hon får tillgång till deras resurser vid just träning. Ffa är det väl JMC som jag tror är den stora grejen för hennes del.

Dags att sluta titta i tråden nu för att inte riskera snappa upp ngt resultat från dagens lopp.

Senast ändrad:

Petrus

Medlem
[OT] Skidskyttetråden
Vad det Tandrevold som hade vurpat eller liknande tro? Dom missade nog det i "studion" men en norska låg på backen men en massa folk i kring vad jag kunde se...

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Vad det Tandrevold som hade vurpat eller liknande tro? Dom missade nog det i "studion" men en norska låg på backen men en massa folk i kring vad jag kunde se...
Ja, verkar ha varit så. Hoppas det inte är nåt allvarligt.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Ingen bra inledning för svenskorna i IBU-cupen. En bom för Ingela Andersson och två för Högberg i första skyttet. De är snabbast in till skyttet då 16 åkare kommit dit. För hård inledning?

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Johansson bra med upp till 1,4 km. Bara 4,2 s efter på 8:e plats.

Ingen vidare inledning för Emma Nilsson, 23 s efter in till vallen och en bom i 1:a skyttet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer