[OT] Skidskyttetråden

[OT] Skidskyttetråden
Fullt skytte på Stegmayr i fösta, just nu 10:a, 10 sekunder efter där. Hallström hade tre bom och ligger 34:a av 36 som passerat, 1.11 bak.

[OT] Skidskyttetråden
Två bom på Stegamyr i stående och tre på Brandt. Då 20 skjutit två gånger ligger Stegmayr 11:a och Brandt 13:e, 1.16 resp. 1.38 efter.

[OT] Skidskyttetråden
Snart dags för herrarnas stafett!
Vågar vi tro på en svensk medalj?
Jag tippar pallen Frankrike, Norge, Sverige där Sverige skulle kunna ersättas av Tyskland. Utan bestämda platser.

[OT] Skidskyttetråden
Jag tippar pallen Frankrike, Norge, Sverige där Sverige skulle kunna ersättas av Tyskland. Utan bestämda platser.
Krävs nog att de verkligen håller ihop skyttet riktigt bra och slipper onödigt jagande. Ibland kan ju första sträckan vara lite lugnare men nu har Norge Laegreid där och ävenom första varvet kanske inte går raketfort så är norrmannen normalt snabb och säker på vallen och det kan nog bli rejält åka av på de två sista varven och där är Femlings svagare åkkapacitet ett av Sveriges problem. En annan sak som är en risk som jag ser det är Nelins skytte.

Sen kan förstås även Ponsiluoma eller Samuelsson fallera men jag tror att det mest kritiska för Sverige är de två inledande sträckorna.

[OT] Skidskyttetråden
Allt kan hända men jag håller med om de första två. De har skyttar och skidåkare på en annan nivå/bredd. Men, det är skidskytte. Allt kan hända. Sverige kan definitivt ta medalj.

[OT] Skidskyttetråden
Krävs nog att de verkligen håller ihop skyttet riktigt bra och slipper onödigt jagande. Ibland kan ju första sträckan vara lite lugnare men nu har Norge Laegreid där och ävenom första varvet kanske inte går raketfort så är norrmannen normalt snabb och säker på vallen och det kan nog bli rejält åka av på de två sista varven och där är Femlings svagare åkkapacitet ett av Sveriges problem. En annan sak som är en risk som jag ser det är Nelins skytte.

Sen kan förstås även Ponsiluoma eller Samuelsson fallera men jag tror att det mest kritiska för Sverige är de två inledande sträckorna.

Kan bara instämma i den analysen! Men vi håller tummarna i alla fall.

[OT] Skidskyttetråden
Damerna hade lite dålig skidor kom det fram nu, och herrarna har också problem inför loppet.
Det behövs verkligen inte. När det måste överpresteras för medalj, då duger inte halvdana skidor, så jag säger ingen medalj idag.

[OT] Skidskyttetråden
Hur vet man att damerna hade dåliga skidor? Har Persson tre sekunder snabbare åktid på spurtvarvet tycker jag att hon kan inte haft direkt dåliga skidor jämfört med Eckhoff.

[OT] Skidskyttetråden
För herrarna känns det som att svenskarna inte direkt är små och lätta, något som känns som en nackdel när det verkar vara lite mjukt.

[OT] Skidskyttetråden
Damerna hade inte skitskidor, men tydligen inte helt bra.

Det var väl när samuelsson slog T Boe som han sade att han inte kunde glida förbi utför utan var tvungen att han uppför, eller var det Elvira som sade det? Hmm, någon av dem var det. Jag har inte heller hört någon säga att de haft guldskidor efter loppen.

[OT] Skidskyttetråden
Jag var inte helt uppmärksam, men hörde iaf att Frankrikes damer skulle haft dåliga skidor. Men sade de alltså nåt om Sverige också?

[OT] Skidskyttetråden
Hm, var in och läste SVT:s chat och hittade detta. Wtf?
9B02D183-5D9F-490B-AF39-A7D12C264785.png

[OT] Skidskyttetråden
Bara att hoppas att åkfarten inte straffar sig på skyttet för Ponsiluoma. Å andra sidan, i det läget är det inte så mkt att välja på om det ska finnas medaljchans inför sista sträckan.

[OT] Skidskyttetråden
Och för att komma ikapp RBU krävs väl två bom och lite långsamt skytte eller tre bom på RBU samt fullt givet att Sverige fyller.

Tillbaka
Topp