[OT] Skidskyttetråden

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Resultat i damernas sprint i IBU-cupen:
1641738262793.png

1641738308338.png

1641738326609.png

1641738352611.png

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Kan man inte både vara saklig/kunnig och glad och skrika samtidigt?
Säkerligen. Ola är dock inte ett exempel på det i mina ögon. Och jag gillar fortfarande inte att behöva sitta och bevaka ljudnivån så fort en svensk ska skjuta. Eller behöva köpa in speciella hörlurar för att hantera situationen.

Jag tycker ärligt talat inte något blir ett dyft bättre för att personen vrålar utan istället är det tröttsamt och låter mest överdrivet. Allra värst är de som "lärt" sig att vråla och det låter som de skriker för att det är så kommentatorer "ska göra".

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Rätt väntat givet hur Pichler tidigare agerat där bra skidfart varit grunden och han hans CV talar väl i någon mening för att han har rätt.

Jag gissar att om inte Skottheim gör riktigt bra resultat kommer Stina också att få platsen. och för att nå riktigt bra resultat krävs sannolikt också bra åkfart då ju Ruhpoldning sällan bjuder på Oberhof-väder, d.v.s. det är sällan ett bra skytte och halvtaskig åkfart räcker riktigt högt upp i resultatlistan.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Sara Andersson femma i IBU-cupen idag (kort distanslopp) Näst bästa IBU-cupsplaceringen hittills för henne efter fjärdeplatsen i Norge tidigare denna säsong. Måste ha varit bland de raskaste på skidorna också.

Högberg sköt bort sig i första liggande.

1641984964347.png

1641984989448.png

1641985025465.png

1641985087809.png

Varken Sköld eller Heijdenberg startade.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Ingen Skottheim i startlistan till VC-sprinten i Ruhpolding idag vad jag kan se. Måste rimligen innebära att hon inte är aktuell för OS. Om de inte skickar färre än vad de kan bör Brorsson och Nilsson därmed kunna kvittera ut OS-biljetter efter denna tävlingsvecka.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Ingen Skottheim i startlistan till VC-sprinten i Ruhpolding idag vad jag kan se. Måste rimligen innebära att hon inte är aktuell för OS. Om de inte skickar färre än vad de kan bör Brorsson och Nilsson därmed kunna kvittera ut OS-biljetter efter denna tävlingsvecka.
Eller är Skottheim enbart tänkt som potentiell skyttesäker reserv till stafettlaget?
Man kan ju tänka sig att ex.vis Stina har betydligt större varians på sina prestationer än Skottheim.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Eller är Skottheim enbart tänkt som potentiell skyttesäker reserv till stafettlaget?
Tycker det känns lite konstigt att inte låta henne tävla lite i alla fall om de ska skicka henne till OS. T.ex. skulle de kunna bänka OS-klara Magnusson i denna tävling.

Vi får väl se på fredag då det är stafett. Är Skothheim inte med där och gör en bra sträcka vore det rätt underligt om de skickar henne till OS.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Dåligt skytte på Larsson i IBU-cupen - 3 bom i första skyttet och 4 i andra. Två skytten kvar. Bättre på Andersson i första som sköt fullt där. Tävlingen pågår för fullt.

MrSthlm

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Elvira är inte lätt att tas med när hon skjuter fullt (som idag) eftersom hon ju oftast är otroligt åkstark, här har vi en världsstjärna av rang. Hyfsat stor marginal i en sprint... Stina har väl tagit ett steg framåt i år men skyttet ofta svajigt tyvärr.

1642005116723.png

Senast ändrad:

me.I.am

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Elvira är inte lätt att tas med när hon skjuter fullt (som idag) eftersom hon ju oftast är otroligt åkstark. Hyfsat stor marginal i en sprint... Stina har väl tagit ett steg framåt i år men skyttet ofta svajigt tyvärr.

Visa bilaga 532807

Idag åkte Stina dessutom ganska uselt (med tanke på hur hon kan åka), om man räknar typ 20 s per straffrunda så har hon klart sämst åktid av samtliga svenskor - om jag räknar rätt.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Elvira är inte lätt att tas med när hon skjuter fullt (som idag) eftersom hon ju oftast är otroligt åkstark, här har vi en världsstjärna av rang. Hyfsat stor marginal i en sprint... Stina har väl tagit ett steg framåt i år men skyttet ofta svajigt tyvärr.

Visa bilaga 532807

Fast inför jaktstarten i Oberhof var hennes snittprocent i skyttet under säsongen bara marginellt sämre än Hanna Öbergs, vars skytteprocent visserligen varit sämre än någon säsong sedan hennes första i VC. Denna säsong är det väl ffa 3 gånger som ståskyttet fallerat. I övrigt tycker jag inte det är så illa:
1642006434535.png

Är dock onekligen lite skumt att det blir sån enorm marginal fram i åkningen för Stina. Tappar 1.26 på Elvira i ren åkning och detta trots att Ruhpoldingbanorna väl är sådana sådana att skillnaden i åktid brukar vara förhållandevis liten.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Är nog ett knivigt val lagledningen står inför, och jag är inte så säker morgondagen ger några tydliga svar. För mig är det mer vilken typ av åkare man vill ha och vilka mål man har som avgör valet. Stina har ju enorm potential och skulle om skotten sitter kunna ta medalj i sprint och ex.vis ersätta Elvira eller Hanna i stafetten och de skulle ändå vara guld-kandidater. Men det kan lika gärna bli pannkaka. Skottheim är väl mer stabil, men har väl ingen direkt potential individuellt och är väl ett mer säkert val i stafett. Ersätter man Elvira eller Hanna med henne så minskar nog guldchansen rejält, men en pallplats är fortf möjlig och kanske sannolik.
Känns nog ändå som att Skottheim behöver göra väldigt bra ifrån sig imorrn, och Stina misslyckas litegrann, för att Skottheim ska bli aktuell. Eller att lagledningen är fegisar.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Sen kan ju nästan allt hända i ett distanslopp om förhållandena är tillräckligt besvärliga. Om så skulle vara fallet är sannolikheten att Skottheim skulle skjuta fullt större än att Stina skulle göra det.

Tror dock också att Skottheim måste göra en rätt skaplig insats imorgon för att få chansen och det samtidigt som Stina inte får göra alltför bra insats.

Sen tillkommer åkfarten där Stina var väldigt blek igår och dessutom klagade på stolpiga ben i söndags. Om hon är hårt träningsbelastad och ledningen vet om det kan man tänka sig att ledningen mer tittar på Stinas tidigare insatser. Om det å andra sidan inte finns någon "rimlig" förklaring är den sämre åkfarten ett orosmoment som skulle kunna ligga henne i fatet.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Synd att Andersson har svårt att hålla ihop ståskyttet. Idag, åter fullt i liggande och ligger just nu fyra in till andra skyttet (81 av 99 har kommit dit), bara 4 sekunder efter ledande Bened. Sen två bom och tappar mkt. Just nu 11:a i mål. Har femte åktid, fem sekunder långsammare än den raskaste (Slivko), så åkfarten är helt klart duglig och liggskyttet är bra (92% under säsongen inför loppet).

Är uppenbart att hon kämpar med ståskyttet också - 34 sekunder på ståserien mot 31 sekunder i liggande.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer