[OT] Skidskyttetråden

[OT] Skidskyttetråden
Brandt, Nelin, Ponsiluoma och Samuelsson kör stafetten för Sverige.

[OT] Skidskyttetråden
Brandt, Nelin, Ponsiluoma och Samuelsson kör stafetten för Sverige.

Man vet att han bommar när han ligger bra till. Har harvat på i 10 år med åtskilliga chanser på topplaceringar, men då vid sista skyttet vet han knappt vart han ska titta. Brukar sluta med en 3-4 bom kan konstatera att det inte är någon vinnare.

[OT] Skidskyttetråden
Alla har det inte så bra som du så att tv-tittande ingår i arbetsuppgifterna!

Personligen tänker jag kombinera stafetten med lite inomhustrampande ikväll.

[OT] Skidskyttetråden
Spaning; har sett väldigt lite av Johannes Lukas i media under detta OS, men desto mer av Jean-Marc, stämmer det, är det tillfälligheter eller?

[OT] Skidskyttetråden
Ska nog till ett mindre mirakel om det ska bli någon framskjuten placering för de svenska.

1771594468268.webp

[OT] Skidskyttetråden
– Jag behöver typ 23 träffar om jag ska ha chans med de här grejerna, säger han till SVT Sport.

– I dag var det jättedåligt. Det hade inte spelat någon roll om jag skjutit 25 träff och varit snabbare än Kläbo. Skidorna var inte bra i dag.

[OT] Skidskyttetråden
Sebbe sa att det var dom sämsta skidorna han någonsin kört på. Jag har åkt längdskidor ytterst lite i mitt liv och dom få gånger jag åkt senaste åren har det varit med vallningsfria skidor så jag har noll koll på vallning. Hur svårt är det egentligen? Verkar ju typ helt omöjligt om inte ens landslagets egna vallare får till det.

[OT] Skidskyttetråden
Snö är väl en ganska besvärlig materia och inte alldeles lätt att få vallningen bra för alla snötyper och alltid. I detta fall tilltog snöandet under loppet vilket gör att man kan spekulera i om svenska vallarna trott att det inte skulle komma snö men gjorde det.

[OT] Skidskyttetråden
Det är ju otroligt många parametrar, och på yttersta elitnivå måste ju alla vara helt rätt annars är det kört. Rätt skidor (spann och tryckpunkter), rätt struktur (slip och rillning), och de sista få procenten som rätt vallning ger.

[OT] Skidskyttetråden
Ferry brukade snacka om att tävlingsledningen borde tillhandahålla skidor som alla måste åka på så att även små nationer utan stora resurser ska kunna vara konkurrenskraftiga. Kanske inte skulle vara så dum ide.

[OT] Skidskyttetråden
I skidskytte där det bara är skejt skulle det nog kunna funka. Har för mig att det testats på något junior/U23-mästerskap så det kan nog komma med tiden. Personligen tycker jag det känns intressant.

Det här med gigantiska vallatrailers och enorma resurser som läggs ner på att hitta precis rätt vall känns inte så intressant. Var ju annorlunda på den tid åkarna själva vallade. Om segertiden blir två minuter långsammare än den kunde ha blivit med "optimal" vallning är inte så intressant för mig. Det är kampen mellan åkare som betyder något.

Sen finns det svårigheter om det är lopp med varierande förhållanden.

Lite tråd-OT så känns det dock svårare att få till i klassisk längdskidåkning med fäste.

Tillbaka
Topp