[OT] Skidskyttetråden

[OT] Skidskyttetråden
Dale och Bjøntegaard fortsatte för övrigt bommandet och de har nu fyra bom vardera och alla chanser till bra placeringar är rimligen borta.

[OT] Skidskyttetråden
Noterbart är att Bakken som vann igår efter två bom i första skyttet skjutet fullt i andra och tredje och vid 11,3 km är han uppe på 11:e plats, 21 sekunder från tät.

[OT] Skidskyttetråden
Lægreid fyller och går ut i tät. Dock tätt bakom. Jag gissar på fransk seger.
1636897551311.png

[OT] Skidskyttetråden
Ferry sa i början av sändningen att det troligtvis berodde på att det var lättare att få ihop konstsnöslingor på ca 3 km i stället för 4 km.
Håller i övrigt med om att längre distanslopp blir mer intressanta att följa.
Jo jag hörde det också och jag förstår de logistiska problemen. För min del tappar man dock lite i underhållningssynpunkt när det blir så frekventa skytten.

[OT] Skidskyttetråden
Blir intressant att se hur de gör med uttagningen till truppen till Östersund på ffa damsidan. Fyra platser skulle jag säga är gjutna efter denna helg (Hanna, Elvira, Linn och Johanna). Sen är det klurigare.

[OT] Skidskyttetråden
Jag är också lite förvånad över Skottheim. Kan det vara någon sorts taktik med tanke på förra säsongen då hon inledde riktigt vasst men sen droppade mer och mer vartefter. Typ att hon får åka VC men ganska få lopp för att inte bränna ut sig?

[OT] Skidskyttetråden
Brorsson skulle man ju kunna tänka sig fick plats lite på gamla meriter medan Magnusson ju sällan presterat bra i VC.

Sen är det ju säkert långt ifrån bara tävlingarna i Idre som uttagningen baseras på.

[OT] Skidskyttetråden
Kan ju vara så att de kört bra på träning, sedan överraskade Skottheim i Idre och nu vill de testa henne på torsdag. Går det bra då är det ju inte omöjligt hon petar ut nån av de andra.

[OT] Skidskyttetråden
De minskade iaf kraftigt. Två minuter är mycket att köra in (om resten skjuter bättre). Blir intressant att se Elviras åkning.

[OT] Skidskyttetråden
IBU har haft ngn idiot inblandad i omdesign av sidan med live-resultat.
1638012863063.png

Går inte att se mer än topp-10 på varje tidtagningsstation. Dessutom bilder och flaggor som tar plats. Säkert snyggare i någon mening men funktionsmässigt katastrofal försämring.

[OT] Skidskyttetråden
Svenske skyttetränaren skrattar och kallar prestationerna "litet förvånande". Säger att de "skämtade litet om att ha ett krismöte". Dags att kicka honom kanske?

[OT] Skidskyttetråden
Svenske skyttetränaren skrattar och kallar prestationerna "litet förvånande". Säger att de "skämtade litet om att ha ett krismöte". Dags att kicka honom kanske?
Nä. Sätter man igång och kickar folk på sådana grunder är man gravt inkompetent och totalt oinsatt i skidskytte. Finns garanterat ingen skyttetränar på den nivån som inte haft sina adepter skjuta på det sättet i någon tävling.

[OT] Skidskyttetråden
Finns det ngn alternativ sida med resultatredovisning där man ser t.ex. åktider? Ferry sitter ju och snackar om åktider men jag hittar inga sådana på IBU-sidan.

[OT] Skidskyttetråden
Nä. Sätter man igång och kickar folk på sådana grunder är man gravt inkompetent och totalt oinsatt i skidskytte. Finns garanterat ingen skyttetränar på den nivån som inte haft sina adepter skjuta på det sättet i någon tävling.
Nu syftade jag inte på hans tränarkompetens utan på sättet han uttalar sig. Känns oproffesionellt att försöka skämta bort en sådan total fadäs. I premiären. På hemmaplan. Det där med "gravt inkompetent och totalt oinsatt" kunde du ha skippat för övrigt.

[OT] Skidskyttetråden
Det är väl alltid känsligt att kritisera någon annan i laget i media. Även om dom skjuter eller vallar eller åker som krattor så är det bättre att försöka släta över...

[OT] Skidskyttetråden
Nu syftade jag inte på hans tränarkompetens utan på sättet han uttalar sig. Känns oproffesionellt att försöka skämta bort en sådan total fadäs. I premiären. På hemmaplan. Det där med "gravt inkompetent och totalt oinsatt" kunde du ha skippat för övrigt.
Jag anser att om man sparkar en tränare på grund av dåligt skytteresultat i en tävling är man "gravt inkompetent och totalt oinsatt". Håller du inte med om det? (Notera också att jag skrev "Sätter man igång och sparkar ...", inte "Om man tycker att man ska sätta igång och sparka ...", d.v.s. det var inte ett angrepp på dig)

Sen tycker jag inte att hans dåliga "skämt" heller är en bra grund för att kicka honom som skyttetränare. Dessutom är min uppfattning är att han har ganska gott rykte som skyttetränare och jag undrar om det finns så många sådana att ersätta honom med under pågående säsong något man behöver ha i huvudet om man sparkar honom.

Jag kan hålla med om att det kanske varit bättre om han bara torrt konstaterat att det var ytterligare ett dåligt skytte istället för att försöka "skämta till det". Men jag kan också ha en viss förståelse för att de blir lite less på att behöva stå och kommentera i stort sett varje skytte och i synnerhet när det går dåligt och att det blir någon sorts försvarsmekanism som kickar in. Min gissning är att JMC är "ditkommenderad" snarare än valt att få uppdraget av fri vilja, vilket ökar min förståelse för att det kan bli "lite fel" i vad han. Hade förbundet haft obegränsat med pengar kunde de förstås anställa en "kommunikatör" som kunde stå och dra floskler om skyttet med glad min in absurdum. Hade en sådan person börjat dra dåliga "skämt" hade läget varit annorlunda tycker jag.

Senast ändrad:
[OT] Skidskyttetråden
Ibland kan det vara bra att skratta åt eländet och gå vidare. Men, visst kan man kicka folk också. Kanske kicka skidskyttarna efter dåligt skytte också? Byta gevärsmärke?

[OT] Skidskyttetråden
Jag anser att om man sparkar en tränare på grund av dåligt skytteresultat i en tävling är man "gravt inkompetent och totalt oinsatt". Håller du inte med om det? (Notera också att jag skrev "Sätter man igång och sparkar ...", inte "Om man tycker att man ska sätta igång och sparka ...", d.v.s. det var inte ett angrepp på dig)

Sen tycker jag inte att hans dåliga "skämt" heller är en bra grund för att kicka honom som skyttetränare. Dessutom är min uppfattning är att han har ganska gott rykte som skyttetränare och jag undrar om det finns så många sådana att ersätta honom med under pågående säsong något man behöver ha i huvudet om man sparkar honom.

Jag kan hålla med om att det kanske varit bättre om han bara torrt konstaterat att det var ytterligare ett dåligt skytte istället för att försöka "skämta till det". Men jag kan också ha en viss förståelse för att de blir lite less på att behöva stå och kommentera i stort sett varje skytte och i synnerhet när det går dåligt och att det blir någon sorts försvarsmekanism som kickar in. Min gissning är att JMC är "ditkommenderad" snarare än valt att få uppdraget av fri vilja, vilket ökar min förståelse för att det kan bli "lite fel" i vad han. Hade förbundet haft obegränsat med pengar kunde de förstås anställa en "kommunikatör" som kunde stå och dra floskler om skyttet med glad min in absurdum. Hade en sådan person börjat dra dåliga "skämt" hade läget varit annorlunda tycker jag.
Jag tycker faktiskt att det framgår redan av mitt första inlägg i frågan att det är hans sätt att uttala sig som jag kritiserar. Vidare, är man landslagstränare så ingår det givetvis att man ska tala med media, precis som det ingår för landslagsskidskyttar att göra det. Hur mycket och hur ofta man ska prata med media kanske kan diskuteras, men bättre svar än så där bör man kunna ge, annars kan man ta ett annat jobb.

Vi har nog helt enkelt olika åsikter här.

(Edit: uppskattar förtydligandet i parentesen!)

Senast ändrad:
[OT] Skidskyttetråden
Det är väl sagt att Skottheim ska köra imorrn, istf en av vilka-det-nu-var (stod väl i uttagningen). Nu körde ju de etablerade lite sämre, men tror inte de får stå över ändå. En tävling med lite sämre skytte kan vem som helst drabbas av, inget att dra några stora växlar över.

Tillbaka
Topp