[OT] Skidskyttetråden

[OT] Skidskyttetråden
Jag tycker faktiskt att det framgår redan av mitt första inlägg i frågan att det är hans sätt att uttala sig som jag kritiserar. Vidare, är man landslagstränare så ingår det givetvis att man ska tala med media, precis som det ingår för landslagsskidskyttar att göra det. Hur mycket och hur ofta man ska prata med media kanske kan diskuteras, men bättre svar än så där bör man kunna ge, annars kan man ta ett annat jobb.

Vi har nog helt enkelt olika åsikter här.

(Edit: uppskattar förtydligandet i parentesen!)
Jag tycker ärligt denna fantastiska fascination över att tillfredsställa alla upptåg media kan hitta på har gått till överdrift. Jag har inget emot att åkare, ledare och tränare uttalar sig men det krav som numera mer eller mindre verkar finnas på att t.ex. åkare alltid ska prata med media direkt efter ett lopp eller att en skyttetränare ska kommentera vartenda skytte i en skidskyttetävling tycker jag är att gå till överdrift.

En åkares jobb är i grunden att träna och åka på ett sätt som ger så bra placeringar som möjligt. En tränares roll är primärt att stödja åkarna så att de kan träna på ett så bra sätt som möjligt. Om de gör fel i detta, t.ex. att en tränare trots vetenskapliga belägg för att en träningsmetod är dålig använder den och resultaten blir dåliga, ja, då har jag inga problem med att tränaren får kicken. Eller om hen uppträder på ett olämpligt sätt mot de aktiva.

Om man däremot tittar på "sidouppdrag", vilket jag anser att prata med media är, och personen gör en mindre lyckad insats så känns det som att skjuta mygg med kanon, och sannolikt också att skjuta myggen med kanon när de sitter på den egna foten, om man sätter igång och sparkar personen. Vore en annan sak om JMC skulle dragit grovt olämpliga skämt, t.ex. rasistiska.

Det som han nu sa tycker jag är på nivån att chefen möjligen kan ta en diskussion med JMC om efteråt och i lugn och ro komma fram till att det kanske inte var så lyckat och något att hålla sig borta från i framtiden.

Sen tycker jag att klassificerandet av resultaten som "förvånande" inte är något att uppröras över alls. Om de har skjutit bra på träning, förhållandena på vallen är goda, de tidigare presterat bra i premiärer (tänk fjolåret) och denna tävling går dåligt skyttemässigt (Mona och i viss mån Stina borträknat) så tycker jag "förvånande" inte är att ta till överord. Jag tolkar det som han yttrar det som betydandes "sämre än väntat" snarare än "det borde inte gå". Omvändningen vore ju att säga att resultaten inte var förvånande. Hade han sagt det hade jag blivit mer brydd får jag erkänna. Då hade jag tolkat det som att han tyckt att skyttet varit ungefär som förväntat.

[OT] Skidskyttetråden
Det är väl sagt att Skottheim ska köra imorrn, istf en av vilka-det-nu-var (stod väl i uttagningen). Nu körde ju de etablerade lite sämre, men tror inte de får stå över ändå. En tävling med lite sämre skytte kan vem som helst drabbas av, inget att dra några stora växlar över.
Lite konstigt att ställa över Skottheim på distans men låta henne köra sprint. Känns som hennes karaktäristik i bra stunder mer är god skytt än fantom på skidorna. Hade jag gjort det hade jag nog bytt henne och Magnusson.

[OT] Skidskyttetråden
Högberg 8:a i Idre igår och en bom från pallen.

1638092226347.png

Övriga svenskor:
1638092291927.png

1638092313541.png

1638092342132.png

1638092362853.png

1638092387541.png

[OT] Skidskyttetråden
Och på herrsidan var Viktor Brandt snäppet bättre med en 7:e plats. I hans fall hade dock fultl skytte "bara" gett en fjärdeplats.

1638092472175.png

Övriga svenskar:
1638092530646.png

1638092550021.png

1638092573447.png

1638092619479.png

[OT] Skidskyttetråden
Är väl f.ö. samma uppställning idag som igår. Skottheim-instoppandet är väl för andra rundan i Östersund? Om Magnusson går bättre än Stina idag också så blir det intressant att se hur de gör. Då borde ju rimligen Magnusson få den sista platsen till nästa vecka.

[OT] Skidskyttetråden
Är väl f.ö. samma uppställning idag som igår. Skottheim-instoppandet är väl för andra rundan i Östersund? Om Magnusson går bättre än Stina idag också så blir det intressant att se hur de gör. Då borde ju rimligen Magnusson få den sista platsen till nästa vecka.
Jo, de sa just det. Det är till nästa sprint på torsdag och ev efterföljande jaktstart på lördag Skottheim ska in.

[OT] Skidskyttetråden
Tror det kan spela in vilka de ”vill” kvala in till OS också. Stinas potential när allt stämmer är ju avsevärt högre än Magnussons.
Jo, men Magnussons resultat denna helg är så mkt bättre att det blir konstigt i mina ögon om hon inte får den sista platsen. Och det är inte så att Stina är ngt egentligen viktigt kort för laget till OS. Hon kommer sannolikt inte att vara aktuell för en stafettsträcka t.ex. Hade hon varit det hade det varit annorlunda. Och jag tror att det viktiga för Stina är att få tävla mkt och att det kanske inte är så himla kritiskt om hon gör det kommande helg i VC eller IBU-cup.

Därmed inte sagt att jag alls är säker på att Magnusson kommer att få VC-platsen. Bara att jag skulle nog ha gett henne den.

[OT] Skidskyttetråden
Klart sämre för Viktor Brandt idag. Hela sex bom gjorde att han föll från 7:e till 24:e plats i jaktstarten där det blev mkt klar rysk seger efter att Tomshin skjutit felfritt. Bästa svenska insats stod nog Nykvist för med tre bom och hela 18 placeringars avancemang. Dock ska man ha i åtanke att han bara hade 36:e bästa tid på jaktstartsdelen, nästan 2,5 minuter långsammare än Tomshin.

1638102013854.png

1638102039494.png

1638102067752.png

1638102107927.png

1638102143464.png

[OT] Skidskyttetråden
Bättre för Högberg som avancerade två placeringar upp till 6:e trots tre bom. Med en bom mindre hade det troligen blivit pallen.
1638102727546.png

Övriga svenskor: bra skytte på Nilsson med bara en bom och hela 36 placeringars avancemang! Även Andersson avancerade ordentligt från 48:e till 20:e plats trots tre bom. Tyngre för Halvarsson med hela fem bom.
1638102785225.png

1638102839401.png

1638102897226.png

[OT] Skidskyttetråden
Lite statistik från herrarnas lopp i Östersund. Man konstaterar att svenska herrarna åkte fortare än de sköt. I viss mån kanske på bekostnad av skyttet. Brandt hade ju t.ex. fem bom.
1638110064617.png

[OT] Skidskyttetråden
Ganska knäpp sport egentligen där Dameliten H Öberg kommer 74 på Lö, och sen vinner på Sö. Och där Herreliten S Samuelsson kommer på ca plats 40 på Lö och sen vinner på Sö.
Dom var väl bakfulla el nåt på Lö ----

[OT] Skidskyttetråden
Blir Magnusson som får åka VC och Stina får ta en sväng till Norge när Skottheim åter ska åka VC. På damsidan ansluter Sara Andersson till IBU-cuplaget medan Skåle och Lind får stanna hemma.

Herrlagen är intakta både vad gäller VC och IBU-cup vad jag kan se så när som på att Erik Larssoninte får förnyat IBU-cupsförtroende.

World Cup 2, Östersund
Hanna Öberg, Piteå Skidskytteklubb
Elvira Öberg, Piteå Skidskytteklubb
Linn Persson, SK Bore
Mona Brorsson, Finnskoga IF
Anna Magnusson, Piteå Skidskytteklubb
Johanna Skottheim, Lima SKG

Peppe Femling, Piteå Skidskytteklubb
Oskar Brandt, I 2 IF
Malte Stefansson, Oxbergs IF
Jesper Nelin, Piteå Skidskytteklubb
Martin Ponsiluoma, Tullus SG
Sebastian Samuelsson, I 21 IF

IBU Cup 2, Sjusjön
Stina Nilsson, Lima SKG
Sara Andersson, Mora Biathlon
Ingela Andersson, K 4 IF
Elisabeth Högberg, Biathlon Östersund
Emma Nilsson, SK Bore
Ella Halvarsson, Biathlon Östersund

Viktor Brandt, I 2 IF
Henning Sjökvist, Biathlon Östersund
Anton Ivarsson, Tullus SG
Emil Nykvist, SK Bore
Simon Hallström, Lima SKG

[OT] Skidskyttetråden
Ibland kan man se på Tv-bilderna hur bra dom kan skjuta. Kolla på gevärsmynningen mot bakgrunden, hur mkt den rör sig när dom siktar. Tänkte på detta då jag såg Stina N sista stående skjutning då hon tyvärr bommade en hel del, och pipan rörde sig lite väl mkt --

[OT] Skidskyttetråden
Speciellt i stå där det handlar om att få kornet att röra sig över målet i hyfsat kontrollerad rörelse. Men det skall ju helst inte studsa omkring åt alla håll, nej.

[OT] Skidskyttetråden
Hyggligt kval av Stina idag men i finalen blev det för mkt bom (8) för att det skulle finnas någon chans. Bästa svenska blev Emma Nilsson på 9:e plats. Halvarsson och Högberg inte långt efter i resultatlistan på 11:e och 12:e plats. Kul att se 18-åriga Sara Andersson klara kvalet och komma in på 20_e plats i finalen. Även där lite för mkt bom(6) för att det skulle bli riktigt bra.

1638384456085.png

Kvalresultaten för de 30 som kvalificerade sig samt de fem som var närmast att göra det.
1638384529886.png

[OT] Skidskyttetråden
På herrsidan var det två svenskar som gick vidare från kvalet, Nykvist som slutade 25:a med 2 bom och Brandt (Viktor) som slutade 28 med hela 8 bom. Noterbar är den norsk-tyska dominansen - 5 norrmän och 3 tyskar topp-8.

1638384848125.png

[OT] Skidskyttetråden
Åktiderna från damernas final i IBU-cupen igår. Stina raskast på fyra av de fem varven (1,5 km per varv).Sen ska man ju hålla i huvudet att åkfarten i snitt är klart högre på VC än IBU-cup. Om man jämför med fjolåret så tycker jag dock det verkar som att hon fått upp åkfarten en del. Kanske lite överoptimistiskt på varv 2 då hon avancerade från 18:e till 7:e plats på varvet och i 2:a skyttet drog på sig hälften av de åtta bomskotten.

1638430023306.png

[OT] Skidskyttetråden
Åktiderna från damernas final i IBU-cupen igår. Stina raskast på fyra av de fem varven (1,5 km per varv).Sen ska man ju hålla i huvudet att åkfarten i snitt är klart högre på VC än IBU-cup. Om man jämför med fjolåret så tycker jag dock det verkar som att hon fått upp åkfarten en del. Kanske lite överoptimistiskt på varv 2 då hon avancerade från 18:e till 7:e plats på varvet och i 2:a skyttet drog på sig hälften av de åtta bomskotten.

Visa bilaga 526543
Noterade det också, håller med om att det nog är bättre fart nu. Såg även att det var DNS på Ingela Andersson?

[OT] Skidskyttetråden
Blir det tävlingar i ösund idag? De hotade ju igår med kyla och ev inställt, temperaturer på 17 och 19 minus, men med vindens kyleffekt ner mot 26 minus. Hittar dock inget idag när jag letar, så man får väl utgå ifrån att det blir av.

[OT] Skidskyttetråden
Vet inte riktigt hur skidskyttestadions temperatur förhåller sig till den vid SMHI:s mätstation på Frösön (flygplatsen?). På den senare var det dock -12 grader kl 12. Det är ju dock inte så många km det handlar om så gissningsvis är väl termometern på rätt sida mintemperaturen.

Tillbaka
Topp