[OT] Skidskyttetråden

[OT] Skidskyttetråden
Inte någon superåkfart på Elvira idag. Lite överraskande att Lien är raskaste norska.
1639149310025.png

[OT] Skidskyttetråden
Undrar var Magnusson varit om hon inte fått gå med 2xHanna sista varvet. Ändå starkt att gå med, men tveksam om hon hållit den farten själv.

[OT] Skidskyttetråden
Hm, var det inte så att Hanna Öberg även gick sitt andra varv med Sola? Så kanske både Hanna och Anna har Sola att tacka för bra resultat.

[OT] Skidskyttetråden
Verkar som att Magnusson åker stafetten istället för Brorsson.
Precis som Ferry sade att han skulle ha gjort. Betyder det att de är ganska säkra på systrarna Öberg och Linn i laget, och att det bara är en plats som är öppen, tro? För med tanke på dagens resultat borde det väl nästan vara Linn som skulle petats (iofs körde de ju likvärdigt, och Linns skytte kan ju vara tillfälligheter).

[OT] Skidskyttetråden
Undrar var Magnusson varit om hon inte fått gå med 2xHanna sista varvet. Ändå starkt att gå med, men tveksam om hon hållit den farten själv.
Om man jämför tiderna på de olika varven så är Magnusson 8 sekunder långsammare än Öberg och 17 sekunder långsammare än Sola på varv 1. På varv 2 är hon 23 sekunder långsammare än Sola och 24 långsammare än Öberg. Så åtminstone 15 sekunder är väl inte orimligt att tänka sig att hon tjänar på att åka med dem.

[OT] Skidskyttetråden
Hm, var det inte så att Hanna Öberg även gick sitt andra varv med Sola? Så kanske både Hanna och Anna har Sola att tacka för bra resultat.
Vore intressant att ha information om hur mkt Öberg drog där och hur mycket Sola drog.

Ut från skytte 1 såg det ut så här:
1639154017930.png

Ut från skyttet är hon 60,1 s efter Sola och någon sekund efter i spåret. Vid 3,6 km är det 58,6 s, vid 4.0 km 58,9 s och in till skytte två 59,2 s. Med tanke på att hon ligger rätt tajt i rugg på Sola in till skyttet skulle hon möjligen kunnat vara uppe i dragposition vid 3,6 km men gissningen är nog att Sola drog större delen av det varvet.

In till ståskyttet såg det ut så här:
1639154244590.png

Ut från skytte 2 är det Öberg före Magnusson och Sola:
1639154360489.png

Tittar man sen på mellantiderna på sista varvet så tar Sola 0,5 s på Öberg och 0,1 på Magnusson till 6,1 km. Är väl knappast så att det räcker för att hon ska ha passerat. Vid 6,5 km är avståndet till Öberg och Magnusson mindre än det var ut från skyttet så där drog garanterat Öberg före Magnusson med Sola på tredje plats. Och i mål är det nästan samma läge. Så på slutvarvet gissar jag att Öberg drog i alla fall större delen.
1639154527757.png

[OT] Skidskyttetråden
Precis som Ferry sade att han skulle ha gjort. Betyder det att de är ganska säkra på systrarna Öberg och Linn i laget, och att det bara är en plats som är öppen, tro? För med tanke på dagens resultat borde det väl nästan vara Linn som skulle petats (iofs körde de ju likvärdigt, och Linns skytte kan ju vara tillfälligheter).
Mm, så när som på att Ferry väl ville ha Elvira på andra och Magnusson på tredje men det, om jag tolkar detta rätt, verkar bli tvärtom. Och Ferrys variant var nog högre odds på.

[OT] Skidskyttetråden
Jag tror det ska mycket till för att ställa Linn utanför, hon har ju gjort så många bra stafetter.

[OT] Skidskyttetråden
Varför de inte kan slänga upp en filmsekvens med en kamera som filmar precis längsmed mållinjen ganska snart efter målgång är för mig obegripligt. Det kan inte vara någon chock att det kan bli tajta spurtstrider i lopp med gemensam start.

[OT] Skidskyttetråden
Man får väl tacka Hanna för lite spänningsskapande i ståskyttet. Annars var det väl bara Magnussons ståskytte med två bom som det kändes som det skulle ha kunnat utvecklar till dåligt på riktigt men hon höll ju ihop det bra.

[OT] Skidskyttetråden
Ja, jag vet inte vad Hanna gjorde, det var inga dåliga bommar, var rätt orolig när Magnusson gick ut på spurtvarvet men hon hade ju riktigt bra tryck i åkningen kvar.

[OT] Skidskyttetråden
Verkar ju som att Sverige överklagade och ville se målfoto, först då ändrade man resultatet, verkar ju väldigt märkligt! Sett från sidan är ju Sebbe klart före.

[OT] Skidskyttetråden
Det är väl inte så snyggt om nån efter ett par missade skott på skjutvallen slänger geväret och ger upp...
Nja, beror ju på hur det sker. Med Calle skulle jag inte utesluta att han skjuter på fel tavla och blir ivägjagad från vallen av någon fly förbaskad fransman. Alternativt lägger sig på fel bana i första skyttet en masstart eller stafett.

[OT] Skidskyttetråden
Tre svenskor på topp-6 vad gäller total åktid idag med Stina som näst snabbast. Hon var i åktid på varven 2:a, 5:a, 2:a, 4:a och 2:a.
1639327160030.png

Skyttemässigt lite för mkt bom på de svenska bortsett från Elvira för att det skulle bli riktigt bra. Hanna bommar för mkt den här säsongen hittills. Vet inte om hon skjuter för fort. Idag näst snabbast med 1.34 i total skyttetid.

Noterbart är att Stina är en bom från femteplatsen. Skyttet går fortfarande inte i raketfart ffa i liggande, men det är nog bra. I dag gick serierna på 33,8 / 37,0 / 27,5 /27,8. Totalt sett är hon skyttemässigt 35 sekunder långsammare än Knotten som var raskast.

[OT] Skidskyttetråden
Verkar ju som att Sverige överklagade och ville se målfoto, först då ändrade man resultatet, verkar ju väldigt märkligt! Sett från sidan är ju Sebbe klart före.

Min gissning är att juryn inte automatiskt kollade målfoto p.g.a. att tidtagningssystemet inte indikerade att det skulle kontrolleras, visas som "photo" i grafiken för oss vanliga dödliga. Det allvarliga som jag ser det är just att systemet visade att fransmannen vann med en tiondel. Och juryn har förmodligen fullt förtroende för tidtagningssystemet, vore konstigt annars.

Men uppenbarligen kan man inte lita på det. I detta fallet slutade det bra med överklagan och att juryn (efter viss övertalning?) tittade på målfotot. Hade det varit individuell start hade det inte kunnat korrigeras (EDIT: eller det finns tidsangivelser på målfoton kanske?), men ingen hade självklart misstänkt något (alltså om Sebbe och fransmannen inte gått i mål samtidigt).

Nu läser jag inte allt som skrivs, men IBU borde rimligtvis starta en utredning om hur det kunde bli fel om dom inte redan gjort det.

Alternativet till ovanstående spekulation är att fransmännen förutsåg att det skulle bli jämnt på tiondelen mellan någon fransman och någon från annan nation, och därför hade mutat domarna.

Senast ändrad:
[OT] Skidskyttetråden
Svenska truppen till sista VC-tävlingarna innan jul:

Hanna Öberg, Piteå Skidskytteklubb
Elvira Öberg, Piteå Skidskytteklubb
Linn Persson, SK Bore
Mona Brorsson, Finnskoga IF
Anna Magnusson, Piteå Skidskytteklubb
Stina Nilsson, Lima SKG

Peppe Femling, Piteå Skidskytteklubb
Oskar Brandt, I 2 IF
Malte Stefansson, Oxbergs IF
Jesper Nelin, Piteå Skidskytteklubb
Martin Ponsiluoma, Tullus SG
Sebastian Samuelsson, I 21 IF

[OT] Skidskyttetråden
Det där börjar väl stabilisera sig som OS-trupper nu också, skulle jag tro. Sedan är det väl bara 4 per lopp som gäller där, men ett par reserver vill man nog ha.

[OT] Skidskyttetråden
Med tanke på att Skottheim inte verkar vara med i matchen är det väl Högberg som skulle ligga närmast till hands av åkare utanför de på listan ovan. Då Magnusson gjort rätt skapligt ifrån sig i VC och Stina ju hade en bra helg och dessutom kan anses ha framtidspotential på ett annat sätt en Högberg så kan det mkt väl vara OS-truppen på damsidan som mönstras.

På herrsidan är det väl Nykvist och Viktor Brandt som presterat bäst i IBU-cupen, men inte på nivån att de känns som jätteheta för OS.

[OT] Skidskyttetråden
Mutor har garanterat förekommit vid andra tilldelningar av stora idrottsevemang också. Utan rätt "politiska" kontakter och/eller mutor har det nog under lång tid varit väldigt svårt att få de största evenemangen.

[OT] Skidskyttetråden
Ja vintersport är väl ingen grej i Kina. Vad jag förstår så har dom spenderat en massa för att få fram vintersportare dom senaste åren, mha västerländska tränare... Ärligt så hoppas jag dom misslyckas helt... Sånt borde inte gå att köpa.

[OT] Skidskyttetråden
Seger för Högberg i distansloppet (15 km) i IBU-cupen. Topp-20 (inkl. svenskor på plats 1, 13, 16 och 17) + övriga svenskors resultat:

1639655714537.png

1639655788924.png

1639655819546.png

Om det var normala regler för ett distanslopp, d.v.s. 1 min tillägg per bom, måste Sara Andersson varit bland de snabbaste på skidorna.

[OT] Skidskyttetråden
Kikade lite på Hannas skytte under säsongen. Det har i individuella lopp skjutits tio serier vardera stående och liggande.

I liggande har hon bommat 11 skott. Av dessa har 6 kommit i första skottet, 3 i andra skottet och 1 i tredje och fjärde skottet vardera. Försökte se om det fanns någon korrelation mellan tid till första skott och om det bommades men jag kan inte se någon tydlig korrelation.

I stående är det inte samma tendens. Där har hon bommat 10 skott med fördelningen 2 på första, 3 på andra, 2 på fjärde och 3 på femte.

Stafetter känns lite annorlunda då det finns extraskott så jag tog inte med dem. Dessutom var jag lite lat.

Tillbaka
Topp