[OT] Skidskyttetråden

[OT] Skidskyttetråden
Mycket norskt på herrsidan i IBU-cupen i Ridnaun även idag. Och det trots att sprintsegraren Strömsheim hade det jobbigt på skjutvallen med sju bom.

Ivarsson som bäste svensk hade tyvärr två bom i sista stående. Med fullt i sista hade han nog varit elva eller tolva.
1671271763882.png

1671271792082.png

Bra avancemang på Stefansson, upp 27 placeringar och fjärde åktid, dryga halvminuten långsammare än Andersen som var raskast. Åttonde tid på jaktstartsdelen för Stefansson, 1.12 långsammare än Nevland som var snabbast.

[OT] Skidskyttetråden
110 % killgissning här men eftersom skejtåkare inte åker på kant så har det väl att göra med struktur och material i belaget? Men att det var såna skillander? Satackars Böe, han såg inte ut att ha kul i spåret...

[OT] Skidskyttetråden
Strukturen slipar ju lagen själva, så lär inte vara det. Jag tror på skidornas skärning och eller kanternas utformning iom att det var så tydligt att ett märke var sämre. I ett sånt här före blir de ju tvungna att försöka åka på kant, på vissa skidor funkade det ok på andra (läs Fischer) inte alls.

[OT] Skidskyttetråden
Jaha, Stina 10 bom och sist i mål. Hade hon fortf åkt Fischer hade hon nog blivit varvad och avplockad…
"Pressen" har ju gnällt på henne, att hon åker för sakta, hon sade själv, inför det här loppet, att hon skulle gasa mer i spåret.
Det var ju alla förståsigpåare som fick syre när Lampic körde och kom högt upp på en gång, med rejält bra åktid.

[OT] Skidskyttetråden
"Pressen" har ju gnällt på henne, att hon åker för sakta, hon sade själv, inför det här loppet, att hon skulle gasa mer i spåret.
Det var ju alla förståsigpåare som fick syre när Lampic körde och kom högt upp på en gång, med rejält bra åktid.
Ja, verkar vara några team som bytt till Fischer i år (bl.a. Ramudden som ju länge kört Salomon). I VC (längd) är det däremot betydligt mer blandat nu, för några år sedan var det stor Fischer-dominans där.

Edit: citerade fel inlägg, skulle vara det om Fischer-dominans i Ski Classics

[OT] Skidskyttetråden
Tråkigt för Stina, hoppas hon kommer igen. Och riktigt kasst av arrangören att fixa en tävling på en isbana, dom ska ju inte behöva stålkanter....

[OT] Skidskyttetråden
Ja, verkar vara några team som bytt till Fischer i år (bl.a. Ramudden som ju länge kört Salomon). I VC (längd) är det däremot betydligt mer blandat nu, för några år sedan var det stor Fischer-dominans där.

Edit: citerade fel inlägg, skulle vara det om Fischer-dominans i Ski Classics
Jag misstänkte det, ingen fara.

[OT] Skidskyttetråden
110 % killgissning här men eftersom skejtåkare inte åker på kant så har det väl att göra med struktur och material i belaget? Men att det var såna skillander? Satackars Böe, han såg inte ut att ha kul i spåret...
Om jag tittar på sändningen från dagens lopp skulle jag säga att precis när de sätter i skidan så är den hyggligt parallell med snön. I slutläget av skäret är den dock inte parallell utan uppvinklad på kanten. Om man inte kan trycka på under senare delen av skäret måste det rimligen påverka förmågan att åka fort tycker jag.
1671295168621.png

1671295257506.png

1671295294728.png

1671295325402.png

1671295398785.png

[OT] Skidskyttetråden
Ja, vilken bra reklam för Fischer…?
Å andra sidan var väl Fischeråkarna rätt nöjda igår. Tror inte dagens före är så vanligt att det är någon totalpanik i Fischerlägret, men visst kan man väl misstänka att de kommer att försöka se till att de har skidor som är mer dugliga på isigt underlag än de som deras åkare idag hade då.

[OT] Skidskyttetråden
Sju bom på Lampic i jaktstarten i IBU-cupen idag, men inget resultat då hon tydligen diskades.

Johansson bäst av svenskorna på 13:e plats. Andersson bästa åktid av svenskorna som sjätte, knappa minuten långsammare än Carrara som dock var klart snabbast, 38 sekunder raskare än Sanfilippo.

1671296265310.png

Tillbaka
Topp