[OT] Skidskyttetråden

[OT] Skidskyttetråden
EDIT: Oups, detta är ju skidskyttetråden, mitt inlägg handlar om längdåkare och läsarkommentarer i artiklar om längdåkning. Men eftersom diskussionen dök upp här så låter jag det vara kvar. Tycker norska skidskyttarna har ganska schysst attityd.

Lite lustigt ändå med det här lillebrorskomplexet. Bland åkarna tycker jag det mest är norska längdåkarna som håller på med det, men bland "folket", om man kollar läsarkommentarer, så är det tvärtom där. Väldigt balanserade kommentarer i VG, i svenska tidningar stinker det av lillebrorskomplex. Kanske det bara lockar böset i Sverige, medan det i Norge är normala människor som kommenterar?

Kanske helt enkelt är en bättre Internetkultur bland lusekoftorna? Nu har jag väldigt klent underlag, har kollat endast VG, och i Sverige dom 2 "kvällstidningarna".

[OT] Skidskyttetråden
EDIT: Oups, detta är ju skidskyttetråden, mitt inlägg handlar om längdåkare och läsarkommentarer i artiklar om längdåkning. Men eftersom diskussionen dök upp här så låter jag det vara kvar. Tycker norska skidskyttarna har ganska schysst attityd.

Lite lustigt ändå med det här lillebrorskomplexet. Bland åkarna tycker jag det mest är norska längdåkarna som håller på med det, men bland "folket", om man kollar läsarkommentarer, så är det tvärtom där. Väldigt balanserade kommentarer i VG, i svenska tidningar stinker det av lillebrorskomplex. Kanske det bara lockar böset i Sverige, medan det i Norge är normala människor som kommenterar?

Kanske helt enkelt är en bättre Internetkultur bland lusekoftorna? Nu har jag väldigt klent underlag, har kollat endast VG, och i Sverige dom 2 "kvällstidningarna".
Kanske är det bara så att norska tidningarna städar hårdare i sina kommentarsfält

[OT] Skidskyttetråden
Kanske är det bara så att norska tidningarna städar hårdare i sina kommentarsfält

Visst, det kan vara så men jag tror inte det. De kommentarer i svenska tidningar jag menar är inte direkt något som behöver modereras bort, dom är bara low life. Kanske att den stämningen som har etablerats skrämmer bort dom lite mer seriösa, man vill inte förknippas med sånt, eller bara tröttnat.

[OT] Skidskyttetråden
Galen skjutning på Uldal på första sträckan i singelmixstafetten:

1742151482616.webp

[OT] Skidskyttetråden
Det blir lite tröttsamt när Mona Brorsson ständigt ska säga hur imponerad hon är av dem som klarar pressen att skjuta fullt på sista och/eller att leverera när det behövs som bäst. Bara för att hon själv var helt värdelös på det betyder inte att alla andra är det. För många är det helt normalt.

[OT] Skidskyttetråden
Med tanke på Ponsis skytte denna säsong (71 % i liggande och 76 % i stående), är det läge att sadla om och satsa på längdåkning till nästa säsong? Om inte annat skulle det väl ge ett svar i käbblandet runt om han kan matcha Poromaa & co.

[OT] Skidskyttetråden
Med tanke på Ponsis skytte denna säsong (71 % i liggande och 76 % i stående), är det läge att sadla om och satsa på längdåkning till nästa säsong? Om inte annat skulle det väl ge ett svar i käbblandet runt om han kan matcha Poromaa & co.
Det vore ju värt och köra någon form av välgörenhetsmatch mellan skidskytte och längd

[OT] Skidskyttetråden
Det vore ju värt och köra någon form av välgörenhetsmatch mellan skidskytte och längd
Om det är mer av "jippo" än riktig tävling och då rimligen utanför VC-säsongen kommer de som förlorar alltid kan skylla på just det. Och frågan blir lika obesvarad som tidigare. Om Ponsi tog ett sabbatsår från skidskyttet och körde en seriös längdsatsning vore det dock en annan sak.

Inte så att jag tror att det kommer att inträffa men som Ponsi skjutit denna säsong är det nästan s.a. han skulle satsa på det. Dock gissar jag att han anser sig ha större chans till bra resultat i skidskytte än längdskidor. Därmed kommer han att fortsätta med skidskyttet.

[OT] Skidskyttetråden
Vi kommer alltid käbbla oavsett vilken sport Ponsi håller på med. Sen vad Stina gör i långloppscupen har väl redan dödat alla spekulationer om vilka som åker bäst?

[OT] Skidskyttetråden
Vi kommer alltid käbbla oavsett vilken sport Ponsi håller på med. Sen vad Stina gör i långloppscupen har väl redan dödat alla spekulationer om vilka som åker bäst?
Nja, Stina var ju nästan aldrig i topp vad gäller åkfart i skidskytte och dessutom är stakning i långlopp rätt annorlunda jämfört med säg millopp i fristil på en VC-bana. Så nog skulle en full satsning på längdåkning, rimligen med fristilsfokus, från Ponsis sida under en säsong vara betydligt mer relevant för diskussionen än Stinas byte till långlopp.

[OT] Skidskyttetråden
Fattar inte riktigt vad det är som fäller fransyskan. Vad jag kan se är det inte att hennes högerskida och Pruess vänsterskida går ihop i kurvan. Tycker nästan det ser ut som det är ngt med fransyskans vänstra skida som går fel:
1742734735927.webp

[OT] Skidskyttetråden
Den utdöende längdskidåkningen drar mer publik än skidskyttet? Eller så var publiken "bakis" efter skidfesten?

Trist med fallet. Det var ju ett maximalt spännande upplägg. Går knappt att göra det jämnare ens teoretiskt.

[OT] Skidskyttetråden
Den utdöende längdskidåkningen drar mer publik än skidskyttet? Eller så var publiken "bakis" efter skidfesten?
Tvärtom, förra helgen var huvudläktaren halvfull, knappt nåt folk på övriga läktare eller i Kapellskogen eller Gratishaugen. Nu var alla läktare fulla, ganska tjockt i Gratishaugen och en hel del folk även i Kapellskogen.
Det brukar vara tvärtom, men de håller på att förstöra den publikfest skifestivalen brukar vara i Holmenkollen.

[OT] Skidskyttetråden
Det var säkert inte så men det känns som om majoriteten av de vintersportevenemang jag sett på tv denna vinter (skidskytte, ski classics) har sett ut mer eller mindre sådär, en remsa konstsnö och sen grön/brunt runtikring. Är vintersport som helhet snart körd eller kommer man kunna kompensera helt med konstsnö? Men om det bara är konstsnö som gäller så kommer ju intresset minska över tid då gemene man inte är så sugen på att harva runt på någon enstaka kilometer långa konstsnöslingor och då försvinner ju pengarna. Tur man cyklar istället, går ju att göra på de flesta underlag.

[OT] Skidskyttetråden
Hade en riktigt dålig dag på arbet tyvärr. Tragisk när en bergs guide omkommer.

[OT] Skidskyttetråden
Väldigt tråkigt. Det händer väl egentligen alldeles för mycket liknande olyckor. Globalt sätt kanske > 100 / år ? Skaffa en annan hobby med mindre risker.

[OT] Skidskyttetråden
Tragiskt (även om hon och andra bergsklättrare är medvetna om riskerna så är det ju inte många som går åt). Blev hon bara 31 år? Det känns som att det är länge sen hon dominerade (och hon var ju dominant ett par år).

[OT] Skidskyttetråden
Tragiskt (även om hon och andra bergsklättrare är medvetna om riskerna så är det ju inte många som går åt). Blev hon bara 31 år? Det känns som att det är länge sen hon dominerade (och hon var ju dominant ett par år).
Lade av när hon var 25. Även Magdalena Neuner som var föregående tyska dominant lade av som 25-åring.

[OT] Skidskyttetråden
Lade av när hon var 25. Även Magdalena Neuner som var föregående tyska dominant lade av som 25-åring.
Jo, jag förstår ju det. En imponerande karriär, om man säger så. Inte lätt att bli bra, inte lätt att bli bra så ung och rätt starkt att vara i toppen, samla ihop alla hennes medaljer och att lägga av innan man "mjölkat ur" så många medaljer och titlar som möjligt.

Tillbaka
Topp