( OT ) Skillnad på kvallituttan

tengblad

Ny medlem
Ska införskaffa lite elverktyg och undrar hur kvaliten står sig på märkerna Bosch och black´n decker .
Har hört att B & D e lite mer enklare hobbyverktyg och att dom ska ha fler reklamationer !?

Senast redigerad av en moderator:
B&D skulle jag klassa som mer skräp än gröna Bosch (som är Bosch's "GDS-serie"), och blåa Bosch spelar i en helt annan liga.

Personligen tycker jag att du ska satsa på enklare modeller ur proffssegmentet istället. Det är prylar som håller och gör jobbet avsevärt mycket roligare och enklare.

När jag letade efter en bra borrmaskin, ringde jag serviceavdelningen på Mönsterås Drift och underhållsteknik (http://www.drift-underhall.se/). Jag kunde inte välja mellan en Bosch och en Makita. Gubben jag snackade med sa: "Båda är bra, men jag har aldrig fått hem nån Bosch på service"... Jag tog Boschen och ångrar inte valet.

Det FINNS stor skillnad mellan Bosch (gröna serien) och B&D. Bosch grönt är mer åt yrkeshållet medan B&D är definitivt år hobbyhållet.

Makita/DW är väl mer "hantverkar"märken medan B&D är mer för hemmafixaren. Allt handlar ju till slut om vad du är villig att betala samt hur ofta/länge du använder produkten. Ett par hyllor om året så kan du ta vad som helst, ja t.om Jula/biltema etc fungerar okej då. Men jobbar du/gör fler saker med verktygen så satsa en större peng, det har du igen senare.

Om du behöver bra(proffs) grejer vid engångstillfälle kanske att hyra är ett bättre alternativ?

För lite skruvdragning och borrning för hemanvändaren duger det billigaste du kan hitta på Harald Nyborg.

Håller med ovanstående, det beror på hur mkt du kommer att använda prylarna. Själv valde jag att köpa en rejäl skruvdragare (av Bosch blåa sortiment) som verkligen är bra. Använder skruvdragaren absolut mest av alla elverktyg och den har aldrig stulat de två åren som jag haft den. Verktyg som används mer sällan brukar jag köpa lite billigare (B&D eller i klass med).

Tycker inte att boschs gröna serie alltid är speciellt rolig. Iallfall inte de prylar jag haft. Tycker inte att de höjer sig över B&D i vissa fall snarare tvärtom. Boschs blå serie däremot är ju i regel mycket bra prylar (de få prylar jag haft).
Ofta är det mest prisvärda utgående modeller av de bättre märkena (eller i boschs fall blåa serien) eller i vissa fall begagnat.

henced-5 skrev:
-------------------------------------------------------
> Makita/DW är väl mer "hantverkar"märken medan B&D är mer för hemmafixaren.

Ja, fast DeWalt har tappat rejält på hantverkarsidan och personligen skulle jag aldrig köpa deras maskiner.

Vilka maskiner har du tänkt att köpa, och i vilken prisklass?

Buddha skrev:
-------------------------------------------------------
> henced-5 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Makita/DW är väl mer "hantverkar"märken medan
> B&D är mer för hemmafixaren.
>
> Ja, fast DeWalt har tappat rejält på
> hantverkarsidan och personligen skulle jag aldrig
> köpa deras maskiner.

Fast de är väll fortfarande väldigt mycket större än exempelvis Makita?
Är de inte en av värdens största tillverkare för handmaskiner med professionell inriktning?
De är väll B&D motsvarighet till boschs blåa serie.
I övrigt har jag ingen aning om de gör bra produkter.

Jo, Black & Decker äger DeWalt, Porter Cable m.fl.

När DeWalt var Elu tyckte jag bättre om maskinerna. Det var bättre kvalitet på den tiden.
Jag tror att DeWalt mest säljs till företag med anställda snickare och då framför allt pga priset på maskinerna. Det finns andra tillverkare (Makita, Festool, Flex, Fein, Mafell) som gör betydligt trevligare maskiner än DeWalt.

Har tidigare haft DW, men verkar övergå mer och mer till Makita, DW har tappat en del kvalite (den maskin jag har då främst batteriet som är helt värdelöst) Makitan är perfekt (än så länge)

Har du råd är makita the shit. Använder en makitadragare och en bosch på jobbet för att dra in skruvar i skidor, och tusen andra saker. Just när man drar i skidor får skruvarna inte dra runt, och maktitans känsla är oerhört överlägsen de andra skruvdragarna jag testat. Men som sagt, om du har råd.

Jag tycker B&D känns väldigt oseriöst, som ska komma med nya features och nya maskiner inför varje år, häcksax-motorsåg kombon exempelvis, och deras maskiner brukar kännas lite väl slöa ibland.. mest utseende, gjorda för att säljas

På jobbet kör vi mest Bosch och det känns som gediget och riktigt, Vettiga funktioner som går att ställa in för hand, med handskar på, stort plus!
Vi har deras 12v mutterdragare, 125 och 230mm vinkelslip, 2 skruvdragare, roterande fil och nån slipmaskin, och dom används rätt mycket..

Dewalts maskiner känns lite som barnsliga där man försöker forma skalet som den hade muskler på insidan, och ofta är dom både större och tyngre..

FLEX gör grymt fina verktyg men dom kostar en del, jag själv har en liten excenterslip som är riktigt skön att arbeta med
Dock så på våran tigersåg (ledad) så har snabbfästet för bladet fått någon turn, och det är inte helt lätt att få tag i service för dom, kan vara värt att notera..
Men då har den iofs varit med ett par år med inte allt för smickrande jobb i bagaget ;)

För övrigt så tror jag att jag ska börja hyra maskiner även privat
Riktigt bra slipmaskin (i den modell du behöver för dagen) för 70-100 kr per dag (oftast arbetsdag) känns ju jävligt angeläget!

Provad en skruvdragare för ett tag sen en Milwauke pld 12 eller något liknande. Verkade riktigt bra tyckte jag och inte allför vulgulärt dyr har jag för mig.
Hur är Milwauke i övrigt?

Jag tycker inte att ett fabrikat är bäst på allt, även om Festool kommer väldigt nära. Vill man ha en dunderarsenal rakt igenom så får man plocka från olika tillverkare, och vara beredd på att det kostar.

Makitas skruvdragare är fina, men nu har både jag och kollegan bränt våra efter 1,5 år, så nu inväntas releasen av Fetools T12/T15.

Milwaukee gör dom i särklass bästa tigersågarna. I övrigt är det nog helt OK maskiner, men dom har väl inte tagit så mycket mark i sverige.

Ok tack för tipsen men plånkan styrde köpet till en grön bosch batterimaskin . Kanske inte d bästa men jag ska inte använda den speciellt mycket så den borde hålla ( ska bara röjja lite i dh-spåren )

Tacka vet jag Hiltis verktyg, när kap-rondellen trillade i sjön fick den torka på elementet över natten och gick sen i flera år till på jobbet utan krångel :-) T

När det är grejer som ska snurra skitfort och bearbeta saker brutalt - läs. maskinhyvlar och bandslipmaskiner - så är billigare grejer ingen glädje. Oftast tvärtom. Inexakta konstruktioner kan göra arbetet till ett h€/#€te och lagren har en tendens att ge upp mycket snabbare.

Skulle det bara stå mellan B&D och gröna Bosch så lutar jag mot det senare eftersom jag själv haft mindre krångel med dem. Jag är en veritabel elverktygsplågare. Stort hus och maskinerna måste jobba livet av sig. Så jag tror du valde rätt.

Men det är som med allt annat. Vad man än skaffar finns det alltid något annat som är bättre och dessutom lite billigare. Och så kan det finnas svindyra måndagsexemplar och billigt skräp som håller miljoner arbetstimmar. Skitvärld.

Hade jag råd så skulle jag gärna hantera Metabo-maskiner.

Jag har en exenterslip och en 125mm kap i Bosch grön, båda är helt klockrena.

Som skruvdragare har jag något som är orange och svart till färgen, den drar 24Nm, men det är allt jag vet. För 500kr så är jag nöjd.

Tillbaka
Topp