OT: skillnad på tvättmedel?(vit/kulör)

Det är bättre att försöka låta bli att spilla på sig. Då behövs bara tvättpåse, tvättmedel och en tvätt var tredje vecka.
Kör med färgade lakan.

Spacekitty sa:
edit: Hittade en test. Grumme som jag använder fick högst betyg, jag fortsätter med den.
Det är ett test av endast fintvättmedel
Men Grumme fick även toppresultat i Råd&Röns test av (endast) finstvättmedel;
"Änglamark Fintvättmedel, Grumme Fintvätt, Y3 Maskintvätt och Skona Flytande fintvättmedel har utnämnts till Bra köp, eftersom vi anser att de är prisvärda trots att tvättresultaten inte ligger i allra högsta toppen. "
https://www.radron.se/tester/boende-tradgard--husdjur/tvattmedel-fin/
Hos Råd&Rön finns även (hyfsat) aktuella test av både kulör och vittvättmedel
https://www.radron.se/tester/boende-tradgard--husdjur/tvattmedel-kulor/
https://www.radron.se/tester/boende-tradgard--husdjur/vittvattmedel/

/Håkan

Vilka i-landsproblem folk kan skapa sig.
Nå, ”rent”. Hur många här har arbeten där de skiter ner sig på riktigt? Lite svett tvättas nog bort med vilket tvättmedel som helst.
På den gamla onda tiden användes ”blåa” för att få det vita att se vitare ut än vitt. Ingår i någon form i dagens vittvättmedel.

Pfaff sa:
Nå, ”rent”. Hur många här har arbeten där de skiter ner sig på riktigt? Lite svett tvättas nog bort med vilket tvättmedel som helst.
På den gamla onda tiden användes ”blåa” för att få det vita att se vitare ut än vitt. Ingår i någon form i dagens vittvättmedel.
Nu blir jag nyfiken, i vilka arbeten skiter man ner sig?

ooms sa:
Pfaff sa:
Blöjtestare?

Rattnalle sa:
ooms sa:
Pfaff sa:
Blöjtestare?

Alienationen är kompakt. Som sagt.

Pfaff sa:
Alienationen är kompakt. Som sagt.

Menade du möjligtvis "skitar ner sig"? Annars tycker jag att Rattens gissning var bra.

Ibland när jag kommer till en brant backe som jag inte vågar cykla nedför så skiter jag ner mig istället.

Senast ändrad:
Kulörtvättmedel till kläder och vittvättmedel till lakan och handdukar kör jag. Om jag använder kulörtvättmedel till handdukar så börjar dom lukta blöt hund efter ett tag.

Förutom till mina ljusa plagg, använder jag vittvättmedel till mina sportplagg. Tycker de luktar mindre blöt hund med vittvättmedel än med kulörtvättmedel.

Noterar för övrigt att min svett luktar mycket mindre nu än förr. Något har hänt med tilltagande ålder, fyller 54 om någon månad. Åtminstone EN fördel med att bli gammal :-)

Peda sa:
Förutom till mina ljusa plagg, använder jag vittvättmedel till mina sportplagg. Tycker de luktar mindre blöt hund med vittvättmedel än med kulörtvättmedel.

Noterar för övrigt att min svett luktar mycket mindre nu än förr. Något har hänt med tilltagande ålder, fyller 54 om någon månad. Åtminstone EN fördel med att bli gammal :-)
Det är naturligtvis ditt luktsinne som blivit sämre med åldern!

ooms sa:
Peda sa:

Det är naturligtvis ditt luktsinne som blivit sämre med åldern!

Haha, men fortfarande en fördel :-)

Octagon sa:
Jag kör kulörtvätt för alla kläder. Orkar inte hålla på med två olika. Som sagt, enda skillnaden är att vittvättmedel innehåller blekmedel för att vita kläder ska hålla sig vita.

Samma här. Vad gör det om vittvätten blir lite jämngrå, hela tillvaron är ju det ändå.

Luzen sa:
Sambal Oelek sa:
Skulle man inte kunna ha ett enda tvättmedel bara, kulör. Sedan de få gånger man ska tvätta vitt slår man i en skvätt blekmedel också bara.

Så gör jag, fast blekmedlet är inte flytande.
Enligt någon keminörd (minns inte vad han heter men han som brukar vara med i tv och är stelopererad i nacken) går det inte rent kemist att göra blekmedel i flytande form som är lika effektivt som i pulverform.
Han säger alltså att vittvättmedel inte skall vara flytande. Endast pulverform, då behöver man använda mindre mängd.
Grymt! Intressant. Vad har du för blekmedel då?

Snuten sa:
Octagon sa:
Jag kör kulörtvätt för alla kläder. Orkar inte hålla på med två olika. Som sagt, enda skillnaden är att vittvättmedel innehåller blekmedel för att vita kläder ska hålla sig vita.

Samma här. Vad gör det om vittvätten blir lite jämngrå, hela tillvaron är ju det ändå.

Ja, tacka vet jag Danmark! Där är det mättade färger, glada barn och altid saftkalas!

zinkpasta sa:
Rattnalle sa:
zinkpasta sa:
Snuten sa:

Testat heroin?
Borde inte LSD vara bättre mot just jämngråhet?

Ah jo, menade nog att Snuten hade tagit heroin och det var därför allt var jämngrått.. Men något som agerar på serotoninsystemet är nog bättre för mer färg i livet, ja.
Ah. Du tänkte så. Så kan man också tänka. Då är jag med.

zinkpasta sa:
Snuten sa:

Testat heroin?

Inte än, men det kan ju vara en idé.
Annars har jag nyligen köpt ett träningskort efter ett längre uppehåll med bara klippkort och egenträning. Tänkte att snålheten skall tvinga iväg mig på ett par tre spinningpass i veckan. Brukar faktiskt hjälpa mot januaritristessen.

Luthman Photography sa:
Snuten sa:
Octagon sa:

Ja, tacka vet jag Danmark! Där är det mättade färger, glada barn och altid saftkalas!

Fjotografen verkar ha rätt, nästan, bara finnarna har det ännu roligare. Undrar vilket tvättmedel de använder? Tänker spontant att det är någon slags tjock såpa som de kokat själva av tallbarr:

https://www.globalis.se/Statistik/Lyckoindexet

Tillbaka
Topp