OT Skit spadar! Spade+spett=sant?

OlOIO

Aktiv medlem
Jag har en sambo som får för sig att jag ska flytta buskar och ta bort stubbar trädgården för jämnan. Trots att jag är en klen landsvägscyklist på knappa 70 pannor har jag lyckats bryta varenda spade jag kommit över.

Man ska inte bända med spadar - jag vet! Men jag kan inte låta bli! Men mitt gamla järnspett duger inte till, för lite anläggningsyta mot oformliga rötter och dåligt mothåll. Jag söker alltså efter ett mellanting mellan spade och spett!

När jag googlat runt har så klart jänkarna kommit på något som de kallar ”digging bar” (se bild) som ser riktigt lovande ut. Men det verkar inte finnas på denna sidan Atlanten.

Min första fråga är alltså om någon vet var man kan få tag på något som liknar en ”digging bar”?

Och då jag nu har brutit alla spadar och grepar jag haft - någon som har en bra spade och grep att tipsa om som håller? Biltema och fiskars och sånt skräp duger inte, det måste vara tåligt så in i bomben. Kanske kompositskaft? Eller metall?

Tack på förhand!
70AD6865-7493-4EE1-BB09-E46D47128FF7.jpeg

Kanske några av dessa kan funka?
Använder själv spett, så ingen egen erfarenhet.

Fräs vore fint att ha men är nog lite över budget, och tror att det är mindre lyckat när busken ska planteras om.

Dynamit vore något, men diskvalificeras då jag bor i stan med en massa grannar och myndigheter som lägger näsan i blöt.

Tigersågen är bra, använder också det, funkar bra på rötter runt men svårare med rötter som går rakt ner, och om busken ska flyttas vill man inte säga för mycket.

Hacka kanske är något. Och jag vet att jag inte ska vända med spaden men när man skickat in spaden vill man alltid känna lite om det börjar lätta - knak!

ROOT SLAYER! Det låter ju rätt lovande. Har funderat på om någon typ av komposit/glasfiber skaft kanske vore något. Hade någon Fiskars historia i plast, men den rök vid första stenen som jag träffade på. Måste vara solida grejer!

med arsenalen en korp och två spett kan du på egen hand utan större styrka få upp stenar på ett par hundra kilo.

viktigt att man har två spett och inte ett. man lyfter med det ena, sticker det andra in lite längre, osv.
.
DDAF1F60-915C-4A6C-A83E-83673CC28223.jpeg

En sån kanske, vet dock inte hur kraftigt bladet är, annars så tar du ett plattjärn i lämplig bredd och tjocklek och svetsar fast nertill på ett järnspett så har du gjort ett eget brytspett...

Har bara ett spett, två kanske är melodin!

Men jag har ju nu mer ett överflöd av sparblad så man blir ju lite sugen på att försöka få fast ett blad på spettet.

Jag har ingen svets tyvärr, och den gången jag försökte svetsa gick det åt helvete.

Min bästa spade följde med i ett kolonistugeköp för snart 15 år sedan och levererar än. Den är vass som en slö yxa med ett rätt så tungt blad = funkar såväl till att hacka av rötter som till att få väck jorden. Alla andra spadar vi har samlat på oss under åren genom fastighetsköp har INGET på den här spaden. Jag ska baske mig begravas med den likt de gamla kungarna som begravdes med smycken, vapen och trälar.

Edit: Knepet är alltså att använda spaden som en yxa och hugga, hugga, hugga istället för att bända.

Jag har en teori här, debunka den gärna:
Många spadar är felkonstruerade, med ett rakt snitt där bladets fäste övergår i skaft. Det ger en definierad brytpunkt. En bra spade är asymmetrisk för att sprida lasten och förstärkningen går högre.

Det är säkert inte hela förklaringen men en observation.

Dålig spade
73109966-624A-46D2-9CEC-D914FB6DF05D.jpeg

Bra spade, eller designkonceptet iaf man vet ju aldrig med Biltema förrän man provat.
8DFE35DD-C805-4140-A552-296EBC6917FF.png

Jag har en teori här, debunka den gärna:
Många spadar är felkonstruerade, med ett rakt snitt där bladets fäste övergår i skaft. Det ger en definierad brytpunkt. En bra spade är asymmetrisk för att sprida lasten och förstärkningen går högre.

Det är säkert inte hela förklaringen men en observation.

Dålig spade
Visa bilaga 614842

Bra spade, eller designkonceptet iaf man vet ju aldrig med Biltema förrän man provat.
Visa bilaga 614843
Instämmer!

Jag har arbetat hela mitt yrkesliv (19 till snart 37) som markarbetare och är lantbrukarson/lantbrukare på fritiden. Spadar är helt värdelösa - alla går sönder. Speciellt de som har ett sådant där rör som Rattnalle förevisar. De är katastrofalt dåliga om man gräver på riktigt.

Det som däremot nästan aldrig går sönder är smalskyfflar från Fiskars. Sådana har varit vid min sida i princip varje dag hela mitt vuxna liv. Man använder dem till all form av grävning, förutom om man ska skyffla flis eller fint grus då det går bra med bredare byggskyffel. Visst går smalskyfflar tillslut sönder, men det ska mycket till. Om jag får gissa håller mina i tre års daglig användning. Jag har alltid två i bilen eftersom man behöver ha en i reserv om man råkar bryta sönder den andra. Hände mig som senast för ett par veckor sedan, så nu har jag en som är helt ny och inte alls sådär gott insliten som den förra var. Skönt att den andra är desto mer sliten!

Det som är en stor fördel med smalskyffeln är att den har relativt liten yta att hålla emot med. Jag tänker på det som att man kör hög kadens på cykel - många men lite lättare tag är bättre än få stora. Ibland får man någon kommentar om att man inte har en riktigt skyffel, men kommentarerna brukar lägga sig när man handgrävt i några dagar...?

Att man ska kunna bända av rötter med ett verktyg med träskaft är däremot dömt att misslyckas. Man behöver som @thomaslundstrom skriver hugga av dessa. Handlederna tar stryk om man hugger för mycket med skyffeln, men det är svårt att hitta andra lämpliga verktyg. Om jag hade upplevt att jag ofta behövde hugga av rötter hade jag förmodligen offrat en yxa som fick bli "fulyxa" som sedan bara dög till sådant arbete.

Har bara ett spett, två kanske är melodin!

Men jag har ju nu mer ett överflöd av sparblad så man blir ju lite sugen på att försöka få fast ett blad på spettet.

Jag har ingen svets tyvärr, och den gången jag försökte svetsa gick det åt helvete.
Skaffa en svets och lär sig svetsa. Det är enda lösningen! Jag svetsade ett skaft i metall och det håller. Lite åt det tunga hållet, men det håller. Annars, mindre bryt med spaden. Spett är tåliga men ofta tunga. Aluspett är förvånansvärt tåliga (och lätta). Har använt såna på jobbet (men alldeles för dyra att köpa för hemmabruk). Röjyxa för rötterna? Finns rätt billiga som man kan vara ovarsam med.

Skaffa en svets och lär sig svetsa. Det är enda lösningen! Jag svetsade ett skaft i metall och det håller. Lite åt det tunga hållet, men det håller. Annars, mindre bryt med spaden. Spett är tåliga men ofta tunga. Aluspett är förvånansvärt tåliga (och lätta). Har använt såna på jobbet (men alldeles för dyra att köpa för hemmabruk). Röjyxa för rötterna? Finns rätt billiga som man kan vara ovarsam med.

Finns titanspett på aliexpress månntro?

Korp hackan är ett måste, en yxa du inte bryr dig om och en spade med stål skaft sen är du hemma, efter att ha grävt sönder trädgården otaliga gånger och slipat yxan till förbannelse kan ja inte annat än rekomendera den uppsättningen!

Spett har jag knappt haft nytt av med en korp/hacka

korpen är även min favorit när det är lagom grovt upp till säg ett par dm stora stena. spetten kommer till sin rätt om det är större stenar som skall upp. med två styck kan du hantera bumlingar kring en halvmeter på egen hand.

instämmer i synpunkterna på spadar, men en en lite mer vinklad skyffel kan vara bra att ha till hands för att få upp det man grävt loss med grövre grejorna. den är däremot inte bra att gräva med

När jag flyttade runt stora buskar i trädgården så använde jag vattenslang med hård smal stråle också. Då kan man gräva utan att skada rötterna. Perfekt för att spola bort jord som var svårgrävd (sandig jord med mycket mer eller mindre stora stenar i här när man kommer under det översta matjordslagret). Tog mig ändå flera dagar per buske.

Det var i början av Corona-pandemin så jag hade tid, men hade jag vetat hur mycket jobb det skulle bli så är jag tveksam till om jag gett mig på det.

Börja långt ifrån busken. Skala av grässvålen eller liknande, så du ser vad du gör. Mjukgör sedan jord och för all del busken med ett par spann vatten. ...Vänta tills tjälen gått ur. ?

Vad kostar det att köpa tjänsten "flytta en buske". Med tanke på att det verkar vara ett par dagars jobb så kanske man hinner jobba in stålarna på annat mer lättsamt arbete.

Flyttade en brudspirea i södra Dalarna slutet av april 2020 utan att kvadda några spadar. Årstiden har betydelse som andra nämnt. När kälen just släppt är jorden som lösast/mjukast.
Grävde förs vallgrav runt hela busken.
Har tillgång till en Avestavagn med vinsch.
Kan nog i ditt fall vara lättare att få tag i fyrhjuling med vinsch.(stålvajer). Vinschens stålvajer använde jag för att ”skära av/såga av” rötterna under busken. Vallgraven utvidgade jag åt det håll varifrån AvestaVagnen/fyrhjulingen kunde komma åt. Detta för att få ner vajern i botten på vallgraven. Vajern drog jag ifrån vinschen ner i botten på vallgraven och tillbaka till ”fordonet”. På bilden har jag fäst vajern i fordonet med blått spännband. Taljan från vinschen syns uppe i vänster bildkant.
1679460792712.jpeg

”Sågningen” går till så att när man dragit vajern från vinschen och tillbaka till fordonet då backar man bort ifrån busken så vajern sträcks maximalt. Starta vinschen och bromsa fordonet lagom hårt. Fordonet kommer att närma sig busken. På detta vis löper vajern i vallgraven och skär av rötterna under busken.
Är utrymmet begränsat eller vajern kort kan man behöva ta om flera gånger genom att frikoppla vinschen och backa undan fordonet med motorkraft. Vinscha in igen med största möjliga motstånd. Viss risk att vajern kilar fast och att fyrhjulingen bara slirar. Välj AWD och diff + hela familjen som vikt på hjulingen. I mitt fall hade jag drivning även på vagnen och vinschen hydrauldriven.
Fyrhjulingens vinsch är eldriven och kan behöva svalna mellan omtagen och batteriet hinna laddas.
Utrymmet i trädgården kan i bästa fall medge att man nyttjar lös vajer och två bilar istället.
Frugan blev i mitt fall mycket glad och jag ser i min Garmin Connect att jag ”tilläts” cykla >7 mil den eftermiddagen. ?
Lycka till.

Eller ta bort tummen från mitt i handen och lär dig handskas med instrumenten . ;) du drar säkert sönder alla gängor på cykeln också ...

Spade för att få bort jorden, bänd inte för mycket som sagt, 70 kg på en ansenlig hävarm är mer än vad ett sådant där skaft i ask klarar av.

Någon form av liten billig trädgårdssåg att såga av rötterna med, såga genom jord och annan skit, bry dig inte om att frilägga rötterna snyggt, att försöka dra av rötter är verkligen att kämpa i den riktning som fibrerna är allra starkast.

Spett att bända med, slå ned det en bit först.När du upptäcker at det fortförande finns rötter kvar gå tillbaka tll sågen.

Det här fungerar för att ta bort skapligt stora buskar i gräsmatta i lerjord (därmed inte sagt att busken överlever).

För stubbar däremot vet jag inte om det räcker (det finns ju tjänster med stubbfräs att köpa in...), men mycket hänger på om man kan komma åt rötterna.

Jag har en sambo som får för sig att jag ska flytta buskar och ta bort stubbar trädgården för jämnan. Trots att jag är en klen landsvägscyklist på knappa 70 pannor har jag lyckats bryta varenda spade jag kommit över.

Man ska inte bända med spadar - jag vet! Men jag kan inte låta bli! Men mitt gamla järnspett duger inte till, för lite anläggningsyta mot oformliga rötter och dåligt mothåll. Jag söker alltså efter ett mellanting mellan spade och spett!

När jag googlat runt har så klart jänkarna kommit på något som de kallar ”digging bar” (se bild) som ser riktigt lovande ut. Men det verkar inte finnas på denna sidan Atlanten.

Min första fråga är alltså om någon vet var man kan få tag på något som liknar en ”digging bar”?

Och då jag nu har brutit alla spadar och grepar jag haft - någon som har en bra spade och grep att tipsa om som håller? Biltema och fiskars och sånt skräp duger inte, det måste vara tåligt så in i bomben. Kanske kompositskaft? Eller metall?

Tack på förhand!
Visa bilaga 614824
Har du testat fyllhacka?
1679469393190.png

Jag har haft samma problem med mina spadar, utan att bända upp stenar och rötter (extremt kompakt lerjord i vår trädgård...). Senaste spaden är från biltema med metalskaft där jag svetsat på en bit 20x20mm L-profil på fram och baksida av nedre delen av skaftet (där de brukar knäckas). Den blev betydligt tyngre, men än så länge har den hållit (typ 5m3 lera senare)...

Lågprisspadar med metallrörsskaft kan dock innebära att spadbladet knäcks. Iofs så gick det att flytta över skaftet till ett annat blad.

Tillbaka
Topp