OT Skit spadar! Spade+spett=sant?

ugjj-funny.gif

vinsch är ju bra men i en vanlig villaträdgård har åtminstone inte jag så mycket kvar att fästa i som inte går sönder. Kan man baxa in en traktor på gräsmatan så löser man nog det mesta,

klart intressant metod, men i fallet med bilen så stor uppspänniing av kedjan och vajern att jag inte skulle stå obekymrat kvar bredvid den.

man kan ju också som förankring driva ner ett spett i lämlig vinkel och placera dragpunkten nära marken. en medhjälpare kan hålla emot. finns fritt berg tillgängligt kan man ju förankra med en ögla där...

Jag föredrar att använda en slungspade i trädgården. De har ett kupat långt blad som inte böjs i första taget, dock inget att slå av grova rötter eller bända bort stora stenar. Alltså en bra spade för att gräva upp vinbärsbuskar och liknande.

Jag har en ganska liten spade, en ”rosenspade”, i rostfritt stål med väldigt långt fäste på ett askskaft.Vill minnas att den är av ett bättre engelsk märke, Premier eller nåt ditåt.
Ärvde den efter min pappa. Känns som ett stabilt verktyg. Vitsen med det lilla huvudet är dels att den är lätt att komma åt med, dels att brytkraften på skaftet blir mindre.

Vilka jäkla proffsgrävare vi har bland oss. Alla metoder som innefattar bilar/traktorer/vinschar/sprängmedel är tyvärr uteslutna för min del. Jag hade älskat att koppla på busken på en gammal grolle å dra iväg men det medges inte, tyvärr.

Men uppslaget med hackor/korp är bra.

Även med smalare typer av spadar. Har kört på vanliga grävspadar men inser att det är uteslutet.

Men nu ska jag ut i förrådet å botanisera bland spadblad och skaftämnen och se om jag kan koka ihop något.
Det är fan att jag bara har massa meningslösa akademiker till vänner, jag hade bytt dem mot någon som kunde svetsa på ett ögonblick.

Tog ett varv runt trädgården och snubblade över en halv fiskars classic. I förrådet har jag haft en bit galvat stålrör, typ 2mm godstjocklek och runt 2m i längd. Borrade ur nitarna ur den kvarvarade skaftbiten.

För att få lite snits på rörets passform mot spadbladet sågade jag ett snitt längs röret och bankade ihop röret till en lite avsmalnande form. Tryckte i röret och vips - kvarterets vassaste spade! Hitta inga bra grejer för att ersätta nitarna men får fixa några skruvar/muttrar/brickor.
Tänkte också dra fram vinkelslipen och såga av bladet till till ett kort trubbigt V typ.

Vad tror ni? Hiss eller diss?
DC052B04-FB8A-46B1-9C98-46D7D57480B3.jpeg
84D8CDB4-30C3-4FA4-834E-BB6524CEB453.jpeg
9DB01F83-A08F-49BF-9C38-43FCE14627BB.jpeg

Tog ett varv runt trädgården och snubblade över en halv fiskars classic. I förrådet har jag haft en bit galvat stålrör, typ 2mm godstjocklek och runt 2m i längd. Borrade ur nitarna ur den kvarvarade skaftbiten.

För att få lite snits på rörets passform mot spadbladet sågade jag ett snitt längs röret och bankade ihop röret till en lite avsmalnande form. Tryckte i röret och vips - kvarterets vassaste spade! Hitta inga bra grejer för att ersätta nitarna men får fixa några skruvar/muttrar/brickor.
Tänkte också dra fram vinkelslipen och såga av bladet till till ett kort trubbigt V typ.

Vad tror ni? Hiss eller diss?Visa bilaga 615031Visa bilaga 615032Visa bilaga 615033
Å så säger dem att längden inte spelar nån roll??

Jobbar med ett par parallella spår nu:
1 prototypen enl. Tidigare inlägg. För att få en bra övergång mellan skaft och spade tänkte jag försöka utnyttja träskaftets ände så att det minimalt med luft mellan skaft och blad så att säga. Och som nämnt ska bladet kapas.

2 det visade sig att en kollega hade en svets, och han var därtill en meningsfrände i så mån att han föredrar våld som metod. Vi la upp en plan som i korthet består i ett plattjärn, ett spett och ett rör så man får en ordentlig hävarm.

Tillbaka
Topp