[OT] Skoda Fabia combi?

AddeN

Aktiv medlem
[OT] Skoda Fabia combi?
Hej.
Jag sitter just i köpa-bil-tankar och sneglar mot begagnade Skoda Fabia combi from -05 och framåt.
Är det någon här som har en? Problem? Fördelar eller andra tankar om den? Något att speciellt att tänka på? Hur är kvaliten? Kort och gott, har ni erfarenheter vore jag mycket tacksam om ni delade med er av dem. :)

[OT] Skoda Fabia combi?
Jag har en 06:a. Nu är jag kanske inte rätt person att fråga om bilar men nöjd är jag. Du får en bil som går bra, är relativt billig och kvaliteten är absolut inget att klaga på. Mycket av teknik etc är ju samma som på VW. Är du bilintresserad kanske inte Fabian är din boll, men ska du ha en bil som rullar bra både i stan och på långfärd till överkomligt pris ska du slå till. Funktionell är väl ett nyckelord.

[OT] Skoda Fabia combi?
Har en Skoda Fabia -00 och jag vet inte om dom gjort några större uppdateringar till -05 men på den äldre är det en del fel som dom flesta verkar ha.

Krängningshämmarna fram började glappa efter inte allt för många tusen mil med ett kluckande ljud som följd när man körde i ojämn väg.

Framhjulslagren gick ner alltför fort och dom va dyra då navet satt i hop med lagret och ett specialverktyg från VW verkstan krävdes.

Motorlampan börjar lysa pga ett fel i programvaran i styrboxen och indikerar fel på lamdasonden trots att det inte är det.

Den dricker olja och inga små mängder direkt,ca 5 liter på en 1500 mils intervall utan blå rök eller spätt kylvatten (ingen vet vart oljan tar vägen)

Den tjuvdör ibland om man ligger i konstantfart typ motorvägskörning men rullar igång igen direkt (hänt kanske 10 ggr sedan den va ny)

Skulle inte satsa på en nyare Skoda Fabia igen om jag skulle byta däremot så har mina föräldrar köpt en Skoda Romster och den skulle jag kunna tänka mig,betydligt mer kvalitetskänsla och man får lätt in cyklar i bagagen. Kostar ju dock en hel del mer pengar.

[OT] Skoda Fabia combi?
Jag är så gott som totalt ointresserad av bilar, så om det inte är en räserbil spelar ingen roll.

Det jag prioriterar är en bil man kan lita på och som inte krånglar. Samt att den ska vara billig och bensinslål.

Har kikat mycket på milöbilar (jag är en miljötomte) men eftersom jag både cyklar och vindsurfar så är en lite större bil ett stort plus.

[OT] Skoda Fabia combi?
Jag har en -07:a som jag är riktigt nöjd med; den är väldigt funktionell, liten och samtidigt rymlig. Finns precis dom där sakerna man behöver i en bil om man är totalt bilointresserad. Har kört den sen hösten -06 och inget har krånglat än så länge. Enda kassa på den är att den kan bli lite immig när det är blött, att man inte får in mina gitarrcase:ar i bagaget samt att man måste tvätta den då och då. :) -08:orna ska tydligen vara mer miljöiga!

[OT] Skoda Fabia combi?
Har ingen fabia men en octavia -06. Måste säga att det är den bästa bil jag haft. En riktig höjdar bil. Rekomenderar denna varmt. Är fabian hälften så bra så är den kanon...

[OT] Skoda Fabia combi?
Jag kör en 07a, gått drygt 3000 mil nu. Haft några smågrejer som strulat, men som gick på nybilsgarantin. Nu går den finfint och snålt, börjar väl bli relativt inkörd.
Inte den roligaste bilen på något sätt, men den tar mig från A till B. Vill jag åka fort så får jag cykla istället ;)

[OT] Skoda Fabia combi?
Fabia har haft väldiga problem med vattenläckage. Läcker in vatten vid dörrarna på något vis, så det rinner ner och möglar under klädseln i golvet bland annat. Kan tro att det är åtgärdat på många bilar, men luktar det lite fuffens så kanske du bör undvika just den bilen.

[OT] Skoda Fabia combi?
FL: det går på garantin, känt fel. Farsan fick det reparerat trots att garantin gått ut, goodwill. I vissa fall åtminstone, kanske beror på verkstaden.

Tillbaka
Topp