[OT] Skruvdragarbatteri

[OT] Skruvdragarbatteri
Ingen aning om hur bra de är..
Men en snabb jämförelse på de jag använder (Makita 18v) så var batterilagret betydligt dyrare (10-15%) mot billigaste originalbatteri.

Sist jag köpte så körde jag prismatchning på bauhaus och betalade ca 75% av vad batterilagret vill ha för ett no-name.
Så kan vara värt att kika runt om du vill jaga priser.
Sen kanske det batteriet du söker inte är alldeles lätt att hitta, så då får man kanske acceptera no-name..

[OT] Skruvdragarbatteri
det är ju svårt att veta om ett batteri är 'bra' eller inte förrän det gått ett par decennier eller mer...

bosch gröna håller definitivt inte så länge utan att prestanda tydligt går ner. makitas standardbatteri 18v bl1830 klarar sig utan vidare. om de bl1850 jag skaffat på senare år är lika bra återstår att se.

en panasonic rakapparat jag haft i bortåt 25 års daglig användning funkar fortfarande helt ok med sina originalbatterier nimh. förstås mindre kapacitet vid det här laget, men ändå grovt imponerande. induktiv snabbladdning ca 30 min, bara en sån sak;)

struntar när det gäller just batterier i noname och eventuellt lägre pris. det är inte värt besväret...

[OT] Skruvdragarbatteri
Tackar!

Ganska många positiva svar.

Jo, jag skall kolla runt på priser och om det finns märkesbatterier också. I första vändan jag inga märkesbatterier alls. Skruvdragaren har ganska många år på nacken...

Och, jodå, Panasonics batterier har jag väldigt bra erfarenhet av.

/Martin

[OT] Skruvdragarbatteri
det är ju svårt att veta om ett batteri är 'bra' eller inte förrän det gått ett par decennier eller mer...

bosch gröna håller definitivt inte så länge utan att prestanda tydligt går ner. makitas standardbatteri 18v bl1830 klarar sig utan vidare. om de bl1850 jag skaffat på senare år är lika bra återstår att se.

en panasonic rakapparat jag haft i bortåt 25 års daglig användning funkar fortfarande helt ok med sina originalbatterier nimh. förstås mindre kapacitet vid det här laget, men ändå grovt imponerande. induktiv snabbladdning ca 30 min, bara en sån sak;)

struntar när det gäller just batterier i noname och eventuellt lägre pris. det är inte värt besväret...
Jag har fortfarande kvar den första skruvdragaren jag köpte. Det är en grön bosch 14.4V med två st 1.5Ah-batterier.
Den köpte jag 2010 när vi renoverade i lägenheten och skulle montera en massa garderobsinredning.
Ganska kass ergonomi för mina små händer, lite dåligt varvtal för att borra i trä,lite klen om man ska dra långa skruv och på det hela taget inte så många fördelar utöver inköpspris och just batterilivslängd.
Batterierna tycker jag är ungefär lika bra nu som när den var ny. Eändet vägrar dö och jag kan inte med att slänga något som ändå funkar lika bra som när jag köpte den.
Ger den bara upp så ska jag nog ha en borstlös Makita.

[OT] Skruvdragarbatteri
det är ju lite svårt rent privat att 'slita' på batteriet med en skruvdragare:)

när batterier driver t ex en gräsklippare, lövblås, röjsåg eller häcksax laddas det regelmässigt ur mot botten på annat sätt.

trivs bra med makita, och har ett större antal batterier och apparater. men just bosch häcksax är faktiskt överlägsen i sin ergonomi (har från båda). men inte när det gäller batterier och laddare. fipplig anslutning och långsam laddning...

[OT] Skruvdragarbatteri
Ja, bosch grön är inget vidare och min skruvdragare är nån 12 år gammal AEG som började ryka idag.
Kan vara dags att i alla fall fundera på att sluta snåla så jävligt.

Är det makita eller bosch blå man väljer mellan? Är blå så mycket bättre än grön?

Grön funkar väl iofs men batteriet håller inte så länge och nu är det nåt skit med nya trimmern så den bara funkar en liten stund när halvnya batteriet är helt fullt.

Tror det finns en annan tråd men hittar inte.

[OT] Skruvdragarbatteri
Min blågröna Bosch 9,nånting V har hängt med i 25 års tid, började sin karriär när den fick gå yrkesmässigt och används fortfarande. Inge fel på den kvalitén. Samma gamla batteri.

[OT] Skruvdragarbatteri
Google övertygade mig nästan om att makita var bäst men sen upptäcker jag att de har minst 3 olika batterisystem.
Jag för gå ut och se om skruvdragaren svalnat

[OT] Skruvdragarbatteri
Bosch är enkelt. Blå = bra, grön = skräp.
Makita får man läsa på lite, men deras 18V är generellt bra så länge det är borstfria verktyg, och jag skulle bli förvånad om de släpt skit i sin 40V-serie.
Vilken ska man välja då? Blå, makita 18V eller 40? Å ena sidan behöver jag inte så avancerade grejor å andra sidan eldade jag precis nästan upp skruvdragaren.
Den verkar må bra nu när den kallnat.

Google påstår att blå är mer för mechanics och fabricators. Jag mekar inget som jag behöver mer än borrmaskin och vinkelslip för och går bra med sladd för den sista.

Det är mer trädgårdsarbete förutom borr

[OT] Skruvdragarbatteri
Det jag inte vill är att sjunka djupare i det gröna träsket och chansa på att ett nytt batteri löser trimmerproblemet. Ett batteri kostar mer än trimmern...

Så funderar på att köpa ogrön borrmaskin med batteri + adapter o se om den vill driva trimmern. Annars får det bli en ogrön trimmer nästa sommar o så får jag trimma 4 minuter i stöten under hösten

[OT] Skruvdragarbatteri
Vilken ska man välja då? Blå, makita 18V eller 40? Å ena sidan behöver jag inte så avancerade grejor å andra sidan eldade jag precis nästan upp skruvdragaren.
Den verkar må bra nu när den kallnat.

Google påstår att blå är mer för mechanics och fabricators. Jag mekar inget som jag behöver mer än borrmaskin och vinkelslip för och går bra med sladd för den sista.

Det är mer trädgårdsarbete förutom borr
Om du bara ska ha en maskin spelar ju systemet ingen roll egentligen. Såvida du inte ska börja köpa trädgårdsredskap vill säga. Jag åkte till Hornbach och klämde och mina små kontoristhänder tyckte mycket bättre om Hikokis betydligt nättare maskiner än Makitas. Men funktionellt lär det knappast spela någon roll så länge det är något av de större systemen riktade mot proffs, de kommer hålla.

[OT] Skruvdragarbatteri
du gör inte bort dig med något av de större kvalitetsmärkena. av dessa har ett särskilt gott öga till metabo, toppresterande dock lite tunga. men använder sedan 0-talet i huvudsak makita 18v och 2x18.

skulle man sakna någon apparat i deras enorma sortiment, kan man köpa adapters på aliexpress och driva andra maskiner. har t ex en rakslip och gödselspridare från (host) lidl. kör också en finfin gammal bosch häcksax på det viset.

när det gäller möjligheten att köra annat än hemmamärket bör man tänka på att ryobi har en utstickande pinne på batteriet som gör detta mer än byngligt. så där är man i praktiken låst till hemmamatcher. skulle undvika det fabrikatet bara av det skälet.

när det gäller 36/40 volt bör man tänka på dels att verktygen tenderar att vara dyra, dels att det inte finns några lätta 5-cells batterier, de är alltid 10-cells. sämre ergonomi för en skruvdragare och slagskruvdragare, som gärna kan vara lätta och smidiga. något störrre krav på kräm finns i det fallet inte heller.

det har hos flera fabrikat nyligen kommit i handeln mer högpresterande så kallade tabless 18 volts batterier som kan belastas upp till 1800 watt. det gör att problemet som 36/40 volt är satt att lösa knappast finns längre. det finns därför anledning förmoda att 36/40-voltssystemen kan komma att föra en än mer tynande tillvaro än de redan gör idag.

och se till att få en fläktkyld laddare, helst två.

[OT] Skruvdragarbatteri
Om du bara ska ha en maskin spelar ju systemet ingen roll egentligen. Såvida du inte ska börja köpa trädgårdsredskap vill säga. Jag åkte till Hornbach och klämde och mina små kontoristhänder tyckte mycket bättre om Hikokis betydligt nättare maskiner än Makitas. Men funktionellt lär det knappast spela någon roll så länge det är något av de större systemen riktade mot proffs, de kommer hålla.
Om jag bestämmer mig för ett system så blir det väl fler grejor var det lider men jag är inte sugen på att storhandla. Just nu har jag häcksax, trimmer och skruvdragaren i två system.
Samt ett antal billiga sladdmaskiner som jag inte kommer att byta ut mot proffsgrejor för 3-4000 styck.

Det är främst skruvdragare o trimmer som är ledsna så det får nog styra. Behöverköpa nån trädklippare/sig på stång också nästa år.

Hikokis får jag kolla på också. Kollade på bauhause o de har blå och makita.
Vill bara att batteriet åldras med större värdighet än bosh grön. Det är största kravet.

[OT] Skruvdragarbatteri
du gör inte bort dig med något av de större kvalitetsmärkena. av dessa har ett särskilt gott öga till metabo, toppresterande dock lite tunga. men använder sedan 0-talet i huvudsak makita 18v och 2x18.

skulle man sakna någon apparat i deras enorma sortiment, kan man köpa adapters på aliexpress och driva andra maskiner. har t ex en rakslip och gödselspridare från (host) lidl. kör också en finfin gammal bosch häcksax på det viset.

när det gäller möjligheten att köra annat än hemmamärket bör man tänka på att ryobi har en utstickande pinne på batteriet som gör detta mer än byngligt. så där är man i praktiken låst till hemmamatcher. skulle undvika det fabrikatet bara av det skälet.

när det gäller 36/40 volt bör man tänka på dels att verktygen tenderar att vara dyra, dels att det inte finns några lätta 5-cells batterier, de är alltid 10-cells. sämre ergonomi för en skruvdragare och slagskruvdragare, som gärna kan vara lätta och smidiga. något störrre krav på kräm finns i det fallet inte heller.

det har hos flera fabrikat nyligen kommit i handeln mer högpresterande så kallade tabless 18 volts batterier som kan belastas upp till 1800 watt. det gör att problemet som 36/40 volt är satt att lösa knappast finns längre. det finns därför anledning förmoda att 36/40-voltssystemen kan komma att föra en än mer tynande tillvaro än de redan gör idag.

och se till att få en fläktkyld laddare, helst två.
Ok, får kolla mer på makita 18v först och främst då
Var inne på det innan googla sa att det fanns flera olika

[OT] Skruvdragarbatteri
Ja, jag kommer som sagt inte att storhandla men gäller att kommitta till ett system annat än Bosh grön.
Tror jag kommer att köpa en Makita skruvdragare & batteri så är saken avgjord för all framtid sen.

[OT] Skruvdragarbatteri
Jag har makita 18 V till verktyg,
I trädgården blev det Ryobi när jag skulle köpa en liten gräsklippare, trimmer följde med. Sen blev det en Ryobi häcksax också.

Makita känns mer välbyggt, och springer 8or runt Makita när det gäller laddning av batteri. När ryobi behöver laddas är det lika bra att börja med något annat. När makita laddas är det klart på "en stund", första gången trodde jag att det var något fel när den sa att den är klar. Laddare med fläkt.

Bästa verktyget är makita mutterknack, game changer för hjulbytet på bilen.

[OT] Skruvdragarbatteri
Jag har makita 18 V till verktyg,
I trädgården blev det Ryobi när jag skulle köpa en liten gräsklippare, trimmer följde med. Sen blev det en Ryobi häcksax också.

Makita känns mer välbyggt, och springer 8or runt Makita när det gäller laddning av batteri. När ryobi behöver laddas är det lika bra att börja med något annat. När makita laddas är det klart på "en stund", första gången trodde jag att det var något fel när den sa att den är klar. Laddare med fläkt.

Bästa verktyget är makita mutterknack, game changer för hjulbytet på bilen.
Jag tänkte att det blir makita till trädgåden också annars faller det lite. Svårt att motivera 4000 för dragare och två batteri om det inte blir nåt mer. SÅ mycket skruvar jag inte. Tolvvoltaren har orkat i 13 år eller nåt

[OT] Skruvdragarbatteri
Jag tänkte att det blir makita till trädgåden också annars faller det lite. Svårt att motivera 4000 för dragare och två batteri om det inte blir nåt mer. SÅ mycket skruvar jag inte. Tolvvoltaren har orkat i 13 år eller nåt

Håller med. Att det blev ryobi bero på att jag fick ge betydligt mindre för klippare, trimmer och batteri än för enbart en makitaklippare. Dessutom var makitaklipparen onödigt stor för min pyttetomt.

[OT] Skruvdragarbatteri
Ett batteri till min AEG Skruvdragare blev snabbt sämre och sämre, hittade inga piratbatterier så jag köpte 30A (Discharge current) 18650 batterier från nkon.nl och bytte alla batterierna, känns som batteriet blev bättre än när den var nytt! =)

[OT] Skruvdragarbatteri
Ett batteri till min AEG Skruvdragare blev snabbt sämre och sämre, hittade inga piratbatterier så jag köpte 30A (Discharge current) 18650 batterier från nkon.nl och bytte alla batterierna, känns som batteriet blev bättre än när den var nytt! =)
Har en sån här. Med två batteri räcker det men den är lite klan. Brann nästan upp när jag drog in en 180mm i en manual maskin.
1756225409406.webp

[OT] Skruvdragarbatteri
till sina 18 volts skruvdragare kan man gärna köpa till ett extra enradigt batteri, som på 42hz' bild på en aeg-dragare ovan. det har fem celler i stället för tio.

gör skruvdragaren lättare och smidigare, räcker länge för den begränsade effekt som krävs, laddas snabbt, och är billiga.

Senast ändrad:
[OT] Skruvdragarbatteri
makita har ett nästan överdrivet sortiment av trädgårdsattiraljer, i olika klasser av pris och storlek för varje typ artikel. inklusive gräsklippare. det finns en uppsjö.

kan särskilt rekommendera trimmern dur368 och lövblåsen dub362. den senare säljs även återkommande i ett kit med 4x 5,0-batterier dub362pt4.

[OT] Skruvdragarbatteri
makita har ett nästan överdrivet sortiment av trädgårdsattiraljer, i olika klasser av pris och storlek för varje typ artikel. inklusive gräsklippare. det finns en uppsjö.

kan särskilt rekommendera trimmern dur368 och lövblåsen dub362. den senare säljs även återkommande i ett kit med 4x 5,0-batterier dub362pt4.
Jo, men smakar det så kostar det. Tycker inte jag behöver en blås så startpaket blir nog dragare m två batteri. Tycker 3700 är rätt dyrt det med men inte lönt att köpa fler batteri till bosh grön. Tänkte köpa dragaren och adapter makita batteri =》 grön så får de gröna dö ut den vägen.

[OT] Skruvdragarbatteri
Jag har en sådan. Det sitter 3 batterier i batteripaketet. Skaffade ett nytt no-name batteri förra året och det har klart bättre kapacitet än de gamla original.
Tycker den är smidig för mindre skruvjobb, typ trallskruv.
ok, nu är jag med, ja det ser ut som det kan vara 3 batteri på insidan.
Mina batteri håller faktiskt bra men dragaren har fått ta mycket stryk. Om jag skaffar en ny innan den dör så blir den smidig att ha som extra för att förborra osv

Det är bosch grön som jag har problem med batteri på. Fick byta rätt snabbt och nu vet jag inte om det är trimmern som överhettar eller batteriet. Både batteri och handtag blir varmt efter 5 minuter.

[OT] Skruvdragarbatteri
Jo, men smakar det så kostar det. Tycker inte jag behöver en blås så startpaket blir nog dragare m två batteri. Tycker 3700 är rätt dyrt det med men inte lönt att köpa fler batteri till bosh grön. Tänkte köpa dragaren och adapter makita batteri =》 grön så får de gröna dö ut den vägen.
lövblåsen använder inte jag till löv på gräsmattan, där är en räfsa helt adekvat. och resterna tar maskarna hand om, effektivt och bra.

där lövblåsen verkligen skiner är att få bort löv och annat boss som flyger in ständigt på garageuppfarten, och att göra rent på gatan efter häckklippning. sedan inte minst att få rent balkongen och dess möbler, på en minut.

[OT] Skruvdragarbatteri
lövblåsen använder inte jag till löv på gräsmattan, där är en räfsa helt adekvat. och resterna tar maskarna hand om, effektivt och bra.

där lövblåsen verkligen skiner är att få bort löv och annat boss som flyger in ständigt på garageuppfarten, och att göra rent på gatan efter häckklippning. sedan inte minst att få rent balkongen och dess möbler, på en minut.
ja, gatan hade funkat men är snål så fortsätter att sopa

[OT] Skruvdragarbatteri
ok, nu är jag med, ja det ser ut som det kan vara 3 batteri på insidan.
Mina batteri håller faktiskt bra men dragaren har fått ta mycket stryk. Om jag skaffar en ny innan den dör så blir den smidig att ha som extra för att förborra osv

Det är bosch grön som jag har problem med batteri på. Fick byta rätt snabbt och nu vet jag inte om det är trimmern som överhettar eller batteriet. Både batteri och handtag blir varmt efter 5 minuter.
Att batterier blir varma under hög belastning är kanske i sig inget konstigt. Däremot beroende på batteri kan det vara olika bra..

Min 36V tigersåg som går på ett ensamt 10-cellsbatteri värmer batteriet rätt bra när man kör den genom en 30-40 cm trädstam. Men det kanske inte är så konstigt när det plockas ut uppåt en kilowatt ur det. Jag roterar batteriet när det börjar bli ljummet så de inte ska bli för varma för länge bara. Men misstänker också att det är rätt bra kvalitet på cellerna när de säljs för att användas just med såna tyngre maskiner.

[OT] Skruvdragarbatteri
Att batterier blir varma under hög belastning är kanske i sig inget konstigt. Däremot beroende på batteri kan det vara olika bra..

Min 36V tigersåg som går på ett ensamt 10-cellsbatteri värmer batteriet rätt bra när man kör den genom en 30-40 cm trädstam. Men det kanske inte är så konstigt när det plockas ut uppåt en kilowatt ur det. Jag roterar batteriet när det börjar bli ljummet så de inte ska bli för varma för länge bara. Men misstänker också att det är rätt bra kvalitet på cellerna när de säljs för att användas just med såna tyngre maskiner.

Ja, gamla trimmern blev inte varm men den var kass på andra vis även innan den dog. Min tanke är i alla fall att testa med makita batteri + adapter så vet jag. Vill inte köpa ytterligare ett bosh batteri för att konstatera att det är trimmern som är kass.

Ser att det förutom lövblås finns dammsugare, kaffekokare och radio. Mycket känns mer firmakonto än pappas plånbok. (antar att de två sista är nån gimmick)

[OT] Skruvdragarbatteri

Precis, stort garagetak där det blåser ner massa barr och bös. Förr fick man sopa, tog tid och blev inte helt rent heller. Med lövblåsen är det gjort på ett par minuter.

Tillbaka
Topp