NEJ - SKV skriver obehöriga utan att du som boende godkänt. Det är skälet att jag började denna tråd.
"Skylla dig själv" - du begriper inte att SKV i många fall inte klarar att kontakta den boende? (trots alla spärrar, Kivra, MinMyndighetspost).
Ifall detta sker, vilket händer, ska INTE SKV DEFAULT(!!) godkänna och skriva obehörig på din adress. Så funkar det idag.
SKV ska kräva att du som bor på adressen aktivt godkänner - annars får ingen skriva sig där.
Du har ju ändrat ditt påstående under trådens gång flera gånger. FÖRR (nyligen) kunde vem som helst skriva sig på din adress och det var ett rent helvete att ens få det utrett. Skatteverket krävde då INGA svar alls från dig som redan bodde på adressen. Det var vilda västern.
SÅ ÄR DET INTE IDAG. Det finns en automatisk spärr som tvingar den som är skriven på adressen idag att svara på om du som vill skriva dig där faktiskt bor där eller inte.
Eftersom det här med folkbokföringen MÅSTE rulla på och fungera är det också urbota dumt att inte ha en tidsbegränsad svarsperiod. Detta på grund av hur människor är, tyvärr. Har man någon gång jobbat inom service så vet man vad jag pratar om. Folk skiter helt enkelt i att svara på jätteviktiga frågor som du måste ha svar på för att komma vidare. Många kanske inte ens förstår, rent kognitivt, att du behöver svara.
Andra som sitter med kronofogden upp till öronen vill självklart inte att myndigheten ska veta vart dom bor nu så att dom kan undvika utmätning.
Eller föreställ dig en gängkriminell som vägrar anmäla sin nya adress eftersom det finns ett pris på hans huvud.
Om någon av dessa personer är skrivna på adressen på lägenheten du skrivit på kontrakt för/köpt och ska flytta till, hur menar du då att samhället inte skulle kollapsa totalt om Skatteverket kunde vänta tills personen avlider innan de mottagit svar från hen om du bor där eller inte?
Hur ska du undvika dominoeffekten? Om du inte får skriva dig på din nya adress för att någon som bor inte bor där längre vägrar svara på ett myndighetsbrev och skiter i, så är du kvar på din gamla adress. Eftersom du måste vara skriven någonstans så kommer du också att blockera en annan persons flytt själv, och den personen som blir blockad av dig från att registrera sin flytt blockar en annan, osv, osv.
Förklara gärna hur det är tänkt att din utopi ska fungera i verkliga livet.
Ja, 3 dagar kanske verkar kort men det är också extremt tidskänsligt med folkbokföring. Du måste anmäla flytt direkt när du flyttar. Har du inte rätt adress kan du mista bistånd/bidrag, det kan få stora juridiska och ekonomiska konsekvenser, tex vid skilsmässor, eller om tjommen som bott i din lägenhet innan vägrar byta adress och drar en rövare så kan kronofogden numera beslagta allt du inte kan redovisa att du köpt själv med skattade pengar. Om du tycker att kundkännedomsfrågorna hos banken är jobbiga, vänta bara tills du måste redogöra för hur du rimligen kan ha köpt varje liten sak i ditt hem för flera år bakåt i tiden.
Nej, så kan vi såklart inte ha det. Och en gräns måste sättas. Hade den kunnat vara 1 dag? Kanske inte. Hade den kunnat vara 5 dagar? Det kan vara för sent för många, och skapar en tröghet i systemet. Ska vi gå tillbaka till vilda västern? Självklart inte. Vi såg problemet med bombdåd hos oskyldiga för att någon skrev sig där helt utan godkännande och notis. Idag krävs som sagt godkännande och den som bor där notifieras. Om du inte kollar din post? Ja, då får du faktiskt skylla dig själv. Man kan inte kräva att Skatteverket ska behöva leta upp dig personligen på solstolen i Spanien för att meddela detta öga mot öga, någon slags rimlighet måste finnas.
Så sluta sprid lögner om att Skatteverket inte skickar brev och hej och hå, eller hitta på egna saker utan källa och påstå att jag ljuger. Det jag säger här har jag också länkat källa till. Nästa gång du ska påstå något vill jag också att du använder dig av källhänvisning.