[OT] Skydda sig mot obehöring adressändring

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum

DH

Aktiv medlem
Hej!
Måste vända mig till det allvetande Happy då jag TROR jag lärt mig ngt mycket märkligt.

Så här:
Jag har sen 2016 en spärr mot obehörig adressändring på min hemadress hos Skatteverket - samt även lagt in detsamma hos Svensk Adressändring AB.

Nu har jag uppfattat att om en person inkommer med pappersblankett till skatteverket och vill skriva sig på min adress - så fungerar inga spärrar och personen kan göra detta utan mitt medgivande. (??)
Dvs spärrarna ovan fungerar bara ifall någon försöker utnyttja skatteverkets e-tjänster, däremot inte om de använder traditionell post och pappersblankett.

Stämmer detta?
Vad kan man göra för att skydda mig mot sådana som inkommer via pappersblankett till Skatteverket?

De skyddar väl bara någon mot att flytta på dig, inte någon från att flytta in hos dig?
Ja obehörig adressändring verkar vara så.
Men vi har en Folkbokföringslag
@DH - Läs 7, 13a, 42 §§
Skulle nån få för sig att skriva sig på din adress utan att denne bor där så begår den ett brott.
Anmäl till skatteverket, hänvisa till paragraferna och redogör för situationen.
Säger de att de inte kan göra nåt så polisanmäl och hänvisa till samma paragrafer, anmäl sen skatteverket till JO.

@DH - Läs 7, 13a, 42 §§
Skulle nån få för sig att skriva sig på din adress utan att denne bor där så begår den ett brott.
Säger de att de inte kan göra nåt så polisanmäl och hänvisa till samma paragrafer, anmäl sen skatteverket till JO.
Tack för info.
Jag blev bara så otroligt FÖRVÅNAD att man så enkelt kan runda alla spärrar som finns i e-tjänsterna.

Spärra även tjänsten "ombud" hos skatteverket. Om du får post från någon som inte bor där är det väl bara att elda upp den.

Nu har jag uppfattat att om en person inkommer med pappersblankett till skatteverket och vill skriva sig på min adress
Det är fortfarande handläggning. När vi flyttade senast så kunde fru och barn flytta, men jag behövde legitimera mig. Men senare så blev jag uppringd av en handläggare som undrade om jeppe bodde hos oss, vilket han inte gjorde. Får för övrigt fortfarande post till honom.

Dock har vi haft många utländska studenter som bott hos oss, o h de haft kunnat skriva sig hos osd utan problem eller godkännande från oss.

Svar på din egentliga fråga:
Nu för tiden finns ”plinget” som hindrar folk att skriva sig hos dig. Det är inget du behöver signa upp dig för. Då får du ett meddelande via Kivra eller papper om du inte har Kivra och du måste gå in och godkänna att den här personen som vill skriva sig hos dig faktiskt bor där.

Det du pratar om är ett skydd mot att någon ska kunna flytta på dig utan ditt medgivande och det fungerar även om personen försöker med pappersblankett. Det enda ”problemet” med den tjänsten är att du alltid måste använda digital flyttanmälan i framtiden.

Senast ändrad:
@DH - Läs 7, 13a, 42 §§
Tack för info.
Jag blev bara så otroligt FÖRVÅNAD att man så enkelt kan runda ala spärrar som finns i e-tjänsterna.
Svar på din egentliga fråga:
Nu för tiden finns ”plinget” som hindrar folk att skriva sig hos dig. Det är inget du behöver signa upp dig för. Då får du ett meddelande via Kivra eller papper om du inte har Kivra och du måste gå in och godkänna att den här personen som vill skriva sig hos dig faktiskt bor där.
Sorry, men du har fel.

Det där "plinget" gäller bara om ngn obehörig försöker skriva sig hos dig via e-tjänst. Går de istället via pappersblamkett får du inte veta någonting. Inget KIVRA inget Min Myndighetspost. SKV informerar dig inte heller eller begär ditt tillstånd. Det blir DITT problem att sedan informera SKV att obehörig skrivit sig på din adress.

Detta är en uponbar lucka i lagen - otroligt det inte tagits hand om av skv som är ansvariga för folkbokföring.

Det där "plinget" gäller bara om ngn obehörig försöker skriva sig hos dig via e-tjänst. Går de istället via pappersblamkett får du inte veta någonting. Inget KIVRA inget Min Myndighetspost. SKV informerar dig inte heller eller begär ditt tillstånd. Det blir DITT problem att sedan informera SKV att obehörig skrivit sig på din adress.

Detta är en uponbar lucka i lagen - otroligt det inte tagits hand om av skv som är ansvariga för folkbokföring.
Ok, ska vidarebefordra detta till personen som jobbar på Skatteverket och berätta att hen har fel!

Ok, ska vidarebefordra detta till personen som jobbar på Skatteverket och berätta att hen har fel!
Tyvärr tillämpar SKV principen det inte behövs ett aktivt godkännande av den boende när obehörig försöker skriva sig på din adress.
I alla fall då handläggaren skickat brev, posten strulat, mottagaren varit på semester eller på annat sätt SKV inte kommit i kontakt med den boende - så skriver SKV ändå den obehörige på adressen.
Alla konsekvenser av detta får den boende sedan ansvar att reda ut.
Det naturliga vore att SKV kräver aktivt godkännande - annars godkänns inte flytten.

Tyvärr tillämpar SKV principen det inte behövs ett aktivt godkännande av den boende när obehörig försöker skriva sig på din adress.
I alla fall då handläggaren skickat brev, posten strulat, mottagaren varit på semester eller på annat sätt SKV inte kommit i kontakt med den boende - så skriver SKV ändå den obehörige på adressen.
Alla konsekvenser av detta får den boende sedan ansvar att reda ut.
Det naturliga vore att SKV kräver aktivt godkännande - annars godkänns inte flytten.
Så det har gått från att Skatteverket inte kollar alls om du skickar pappersblankett till att du behöver ha aktuella kontaktuppgifter på Skatteverket, det är väl inte så farligt? Om det nu är så som du påstår. Du har fortfarande inte uppgett några källor.

Och ja, har aktuellt fall där person jag känner inte fått ngn som helst förvarning av SKV innan en obehörig var skriven på dennes adress. Personen ifråga har Kivra och inte heller fått brev vare sig där eller via posten(Kan ha varit handläggaren på SKV som gjort fel iofs). Men, genom att de inte kräver aktivt godkännande av den boende kan det bli så här. Känns rättsosäkert.

Då får du ett meddelande via Kivra eller papper om du inte har Kivra och du måste gå in och godkänna att den här personen som vill skriva sig hos dig faktiskt bor där
Tyvärr, ditt godkännande behövs INTE. SKV skriver default över den som ansöker att stå på din adress om de anser att du inte svarat (vare sig du fått en fråga eller inte). Inget aktivt godkännande krävs från dig som bor.

Lite mer info. SKV lägger ansvaret på dig att svara i tid på ett brev via posten (!). Annars är det kört.

När någon har anmält flytt till din adress
https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttanmalan/narnagonharanmaltflytttilldinadress.4.13948c0e18e810bfa0c6767.html
Ja, precis. Dom skickar brev när någon skriver sig på din adress. Det kommer via Kivra eller Min myndighetspost om du har det, digitalt alltså. Sen svarar du direkt på hemsidan.

Jag kan definitivt köpa att det finns en tidsfrist på att svara. Ponera annars hur samhället hade sett ut om det var åt andra hållet. Någon gammal boomer är fortfarande folkbokförd på adressen dit du ska flytta och har inte själv anmält flytt, och fullständigt skiter i dig. Eller någon har blivit vräkt och är numera hemlös men du tar över lägenheten, så personen tycker det är jättenice att fortsätta vara folkbokförd på din nya adress. Då kan du aldrig flytta dit på riktigt och begår folkbokföringsbrott själv. Tre dagar är lite kort, men också god marginal för personer som har lite koll på sin post. Speciellt när den nu kommer digitalt för det mesta.

Och ja, har aktuellt fall där person jag känner inte fått ngn som helst förvarning av SKV innan en obehörig var skriven på dennes adress. Personen ifråga har Kivra och inte heller fått brev vare sig där eller via posten(Kan ha varit handläggaren på SKV som gjort fel iofs). Men, genom att de inte kräver aktivt godkännande av den boende kan det bli så här. Känns rättsosäkert.
När var detta? För det var så det fungerade innan ”plinget”. Men inte nu. I samband med att regeringen började sätta krav på Skatteverket och skulle införa folkräkning osv så förändrades detta. Nu kommer det brev, om du själv är skriven på adressen.

Tyvärr, ditt godkännande behövs INTE. SKV skriver default över den som ansöker att stå på din adress om de anser att du inte svarat (vare sig du fått en fråga eller inte). Inget aktivt godkännande krävs från dig som bor.
Jo, du behöver godkänna när någon flyttar till din adress och personen är över 16 år. Det kan man också utläsa via länken du skickade.

Men ja, om du inte svarar får du skylla dig själv.

Jo, du behöver godkänna när någon flyttar till din adress och personen är över 16 år. Det kan man också utläsa via länken du skickade.

1. Brevet kanske inte kom fram? Isf märker du ingenting och SKV flyttar personen efter tre dagar. Jag har haft brev som skulle delats ut till mig men aldrig låg i brevinkastet.
2. Kanske något av följande är fallet?

Bilagor

• Screenshot_20250923-140445006 (1)~2.webp
    Screenshot_20250923-140445006 (1)~2.webp
    98 KB · Besök: 50

NEJ - SKV skriver obehöriga utan att du som boende godkänt. Det är skälet att jag började denna tråd.

"Skylla dig själv" - du begriper inte att SKV i många fall inte klarar att kontakta den boende? (trots alla spärrar, Kivra, MinMyndighetspost).

Ifall detta sker, vilket händer, ska INTE SKV DEFAULT(!!) godkänna och skriva obehörig på din adress. Så funkar det idag.

SKV ska kräva att du som bor på adressen aktivt godkänner - annars får ingen skriva sig där.

Så om man inte hinner svara NEJ inom tre dagar så ska vederbörande få vara skriven hos dig så länge han vill. Ingår mat, betalda skatter och sånt också? Att behöva bevisa sin oskuld verkar retarderat tycker jag.

Myndigheter och speciellt banker verkar alldeles för slappa och likgiltiga inför bedrägerier. Det finns ju massor dom kan göra. Har inget emot att en del transaktioner tar en extra dag.

Edit. Så varför tillåter banker att någon 70+ plötsligt vill överföra stora summor till ett nytt och okänt konto ?
Bankerna borde bli skyldiga att ersätta !

Senast ändrad:
NEJ - SKV skriver obehöriga utan att du som boende godkänt. Det är skälet att jag började denna tråd.

"Skylla dig själv" - du begriper inte att SKV i många fall inte klarar att kontakta den boende? (trots alla spärrar, Kivra, MinMyndighetspost).

Ifall detta sker, vilket händer, ska INTE SKV DEFAULT(!!) godkänna och skriva obehörig på din adress. Så funkar det idag.

SKV ska kräva att du som bor på adressen aktivt godkänner - annars får ingen skriva sig där.
Du har ju ändrat ditt påstående under trådens gång flera gånger. FÖRR (nyligen) kunde vem som helst skriva sig på din adress och det var ett rent helvete att ens få det utrett. Skatteverket krävde då INGA svar alls från dig som redan bodde på adressen. Det var vilda västern.

SÅ ÄR DET INTE IDAG. Det finns en automatisk spärr som tvingar den som är skriven på adressen idag att svara på om du som vill skriva dig där faktiskt bor där eller inte.

Eftersom det här med folkbokföringen MÅSTE rulla på och fungera är det också urbota dumt att inte ha en tidsbegränsad svarsperiod. Detta på grund av hur människor är, tyvärr. Har man någon gång jobbat inom service så vet man vad jag pratar om. Folk skiter helt enkelt i att svara på jätteviktiga frågor som du måste ha svar på för att komma vidare. Många kanske inte ens förstår, rent kognitivt, att du behöver svara.

Andra som sitter med kronofogden upp till öronen vill självklart inte att myndigheten ska veta vart dom bor nu så att dom kan undvika utmätning.

Eller föreställ dig en gängkriminell som vägrar anmäla sin nya adress eftersom det finns ett pris på hans huvud.

Om någon av dessa personer är skrivna på adressen på lägenheten du skrivit på kontrakt för/köpt och ska flytta till, hur menar du då att samhället inte skulle kollapsa totalt om Skatteverket kunde vänta tills personen avlider innan de mottagit svar från hen om du bor där eller inte?

Hur ska du undvika dominoeffekten? Om du inte får skriva dig på din nya adress för att någon som bor inte bor där längre vägrar svara på ett myndighetsbrev och skiter i, så är du kvar på din gamla adress. Eftersom du måste vara skriven någonstans så kommer du också att blockera en annan persons flytt själv, och den personen som blir blockad av dig från att registrera sin flytt blockar en annan, osv, osv.

Förklara gärna hur det är tänkt att din utopi ska fungera i verkliga livet.

Ja, 3 dagar kanske verkar kort men det är också extremt tidskänsligt med folkbokföring. Du måste anmäla flytt direkt när du flyttar. Har du inte rätt adress kan du mista bistånd/bidrag, det kan få stora juridiska och ekonomiska konsekvenser, tex vid skilsmässor, eller om tjommen som bott i din lägenhet innan vägrar byta adress och drar en rövare så kan kronofogden numera beslagta allt du inte kan redovisa att du köpt själv med skattade pengar. Om du tycker att kundkännedomsfrågorna hos banken är jobbiga, vänta bara tills du måste redogöra för hur du rimligen kan ha köpt varje liten sak i ditt hem för flera år bakåt i tiden.

Nej, så kan vi såklart inte ha det. Och en gräns måste sättas. Hade den kunnat vara 1 dag? Kanske inte. Hade den kunnat vara 5 dagar? Det kan vara för sent för många, och skapar en tröghet i systemet. Ska vi gå tillbaka till vilda västern? Självklart inte. Vi såg problemet med bombdåd hos oskyldiga för att någon skrev sig där helt utan godkännande och notis. Idag krävs som sagt godkännande och den som bor där notifieras. Om du inte kollar din post? Ja, då får du faktiskt skylla dig själv. Man kan inte kräva att Skatteverket ska behöva leta upp dig personligen på solstolen i Spanien för att meddela detta öga mot öga, någon slags rimlighet måste finnas.

Så sluta sprid lögner om att Skatteverket inte skickar brev och hej och hå, eller hitta på egna saker utan källa och påstå att jag ljuger. Det jag säger här har jag också länkat källa till. Nästa gång du ska påstå något vill jag också att du använder dig av källhänvisning.

Myndigheter och speciellt banker verkar alldeles för slappa och likgiltiga inför bedrägerier. Det finns ju massor dom kan göra. Har inget emot att en del transaktioner tar en extra dag.

Edit. Så varför tillåter banker att någon 70+ plötsligt vill överföra stora summor till ett nytt och okänt konto ?
Bankerna borde bli skyldiga att ersätta !
Vid vilken ålder ska man omyndigförklaras av bankerna menar du då? Eller om vi nu ska kräva att varje enskild transaktion ska behöva utredas manuellt av en till flera handläggare på banken - vilket belopp ska vi dra gränsen vid? Hur mycket mer är du villig att betala för att denna massiva operation ska kunna genomföras? Hur mycket längre är du villig att vänta på att allt säkerställs att det till hundra procent inte rör sig om ett avancerat bedrägeri? En vecka, 6 månader, 2 år innan transaktionen går igenom? Mottagaren får självklart inte heller pengarna innan mottagande bank har gjort sin utredning osv.

Såg du dokumentären om detta på SVT (tror det var Uppdrag Granskning) där bankerna vittnar om att dom många gånger kontaktar personerna som uppenbarligen blir utsatta för ett bedrägeri men brottsoffret ändå väljer att uppge att dessa 150 000 kr ska till en person på ”blocket”, för att bedragarna helt enkelt säger att brottsoffret inte ska lita på banken när dom ringer in till kundtjänst för att höja sitt maxbelopp vid utlandsöverföring?

Komplext och svårt att då hjälpa personerna utan att detta också ska grovt försvåra vardagen för alla miljontals människor som inte blir utsatta för ett bedrägeri varje dag.

Det är som att kräva att Telia ska ansvara för om du får virus/blir hackad när du trycker på den där skumma reklamen på den där skumma vuxensidan, eller att biltillverkaren ska ansvara för att du inte ska drabbas av en rattfull idiot i mötande körfält på motorvägen.

Man är ju redan omyndigförklarad av banken. Om jag vill överföra mer än 50k till nåt av mina konton i annan bank måste jag be om lov, vilket innebär antingen sitta i telefonkö eller gå till bankkontoret och köa. Det är alltså mina egna pengar mellan mina egna konton det handlar om, helt jävla sjukt!

Nu svamlar du. Det finns säkert flera enkla åtgärder, tex att man måste anmäla ett nytt konto några dar i förväg, innan man kan överföra stora summor dit. Det är för jävligt att det är så enkelt att lura folk, och det är bankernas fel. Det borde finnas spärrar mot sånt.

Nu svamlar du. Det finns säkert flera enkla åtgärder, tex att man måste anmäla ett nytt konto några dar i förväg, innan man kan överföra stora summor dit. Det är för jävligt att det är så enkelt att lura folk, och det är bankernas fel. Det borde finnas spärrar mot sånt.
Folk är ju redan irriterade över att överföring mellan banker tar en dag. Det är därför Swish uppkom. Hade man lagt in en automatisk delay på samtliga överföringar hade det också skapat en massa andra problem. Och kanske bara fördröjt hur lång tid det tar för folk att upptäcka att dom faktiskt blivit lurade.

Nu har dom flesta banker infört fördröjning på Swishbelopp över 10 000, måste tillfälligt höjas två dagar innan.
Ja, det är helt sjukt. Var på väg att byta till Ica-banken förut. De har iaf lite bättre regler. Där är det 15k direkt och upp till 60 kan man höja själv hyfsat direkt, förutsatt att man har sitt pass tillgängligt. Om jag minns rätt hade de generösare regler tidigare dock.

Så vitt jag vet är det inga fördröjningar med Skandiabanken, har inte upplevt några problem (swishade 100k i somras) och hittar inget i deras information om det heller.

Och BankId borde ha en extra popup-ruta som man måste kryssa i. Där det tydligt står att man inte ska använda BankId samtidigt som man pratar i telefon. Där man måste lova att man inte pratar med någon polis eller bankman el dyl samtidigt som man ansluter !

Tycker det är skitdåligt att dessa verktyg är så lätta att använda för att lura folk.

Och BankId borde ha en extra popup-ruta som man måste kryssa i. Där det tydligt står att man inte ska använda BankId samtidigt som man pratar i telefon. Där man måste lova att man inte pratar med någon polis eller bankman el dyl samtidigt som man ansluter !
Det kommer ju inte lösa något.

Tycker det är skitdåligt att dessa verktyg är så lätta att använda för att lura folk.
Kriminella hittar alltid nya sätt att råna folk. Förr var det med kniv och en näve kontanter som tvingades byta hand. Nu är det genom bedrägerier över telefon. Det positiva är att det senare är betydligt lättare att skydda sig mot. Vad som krävs är en individuell anpassning av överföringsreglerna, där banken i samråd med användaren väljer lämpliga säkerhetsgränser baserat på kognitiv förmåga och förväntat köpmönster. Så kan man ha tex tre gränser:
1. Fritt belopp för omedelbar swish.
2. Tillfälligt höjd gräns som man kan göra själv.
3. Tillfälligt höjd gräns som kräver bankens godkännande. (Vilket indirekt kräver framförhållning)

Edit: Man kan också lägga in att banken friskriver sig för ansvar för felaktiga överförigar som överskrider bankens normala gränsvärden. För det är knappast för att måna om kunderna som de håller på att krångla med regelerna.

Senast ändrad:
Jag har funderat lite över hur bedrägerierna går till numera med QR-koder och andra skyddsåtgärder, handlar det helt enkelt om att övertala brottsoffret att föra över pengar själv istället för att göra överföringarna åt dem som det var förr?

Det kommer ju inte lösa något.
Möjligen kan det stoppa ett bedrägeri första gångerna en person får upp dialogen och personen kanske faktiskt läser och funderar på vad det står.

Efter det kommer den bara att bli ett irritationsmoment som folk automatiskt trycker bort utan att tänka på. Så, i stort håller jag med - varningar som poppar upp är rätt meningslösa.

Detta handlar ju om att informera och varna folk om riskerna, så alla varningar är såklart befogade. Även att man borde själv vara tvungen att ta några extra steg som tar någon dag för att föra över större summor till ett nytt konto man inte använt innan.

Jävla Banker, detta har ju pågått i flera år, varför gör dom inget ???

Swedbank försöker och det är nog ingen som tackar dem för det.
Ringa kundtjänst för att göra en utlandsbetalning? Nej, det blir att byta bank.

Detta handlar ju om att informera och varna folk om riskerna, så alla varningar är såklart befogade. Även att man borde själv vara tvungen att ta några extra steg som tar någon dag för att föra över större summor till ett nytt konto man inte använt innan.

Jävla Banker, detta har ju pågått i flera år, varför gör dom inget ???
Nej, det är sannerligen inte alltid befogat att varna för alla risker. Effekten av det skulle i många fall bli rent kontraproduktiv. Människor skulle snabbt bli sura över alla varningar och regelmässigt klicka bort dem utan att läsa. D.v.s. varningar för riktigt stora problem skulle inte över huvud taget läsas p.g.a. att man håller på och varnar för mycket.

Jo det är befogat för tex BankId. Konsekvenserna är stora om man är oförsiktig och inte tänker sig för. Gärna 2 popup windows med varningar.
Vilket scenario tror du är bäst för att undvika att dåliga saker inträffar?

Scenario 1: Varna med en sådan kvantitet att folk tröttnar och inte läser varningarna.
Scenario 2: Varna för riktigt allvarliga saker och så sällan att folk faktiskt läser varningarna.

Och jag är inte ute efter några juridiska underfundigheter utan vad det gäller att faktiskt undvika att dåliga saker händer.

Är det inte bättre att förbjuda telefonsamtal som inte är godkända och anmälda av en handläggare hos en myndighet senast 2 månader innan? Det hade löst problemet. Eller att en officiellt krediterad person måste realtidsövervaka dig över axeln när du använder datorn så att du inte laddar ner ett fjärrstyrningsprogram på uppmaning av bedragare?

Tillbaka
Topp