[OT] Slipa knivar

Allroad

Medlem
[OT] Slipa knivar
Yes.

Vart i Stockholm kan man göra detta, alternativt skicka iväg dom?

Knivbrev känner jag till men de verkar få så sjukt dåligt omdöme on the interwebs på sistone och deras bemötande är högst tvivelaktigt som seriöst företag.

Eller ska man köpa sig en knivslip och lära sig den ädla konsten att slipa kniv själv?

Edit: köksknivar snackar vi om. Tyvärr inga samurajsvärd.

Senast ändrad:

quattroman

Ny medlem
[OT] Slipa knivar
Hej, ny här men... Kör med IKEA 365-knivar sen många år och använder deras egna knivslip och det blir riktigt bra. Ett "budget tips". Har kompisar med Global och annat men om knivarna inte slipas rätt så blir det skit.
///quattroman

kais01

Aktiv medlem
[OT] Slipa knivar
slängde nyligen min vattenslip, samlade damm efter år, och i något läge sprack badet sönder.

har istället kommit att använda vanlig bandslip ställd på långsamt så att härdningen i eggen inte förstörs. kombinerar detta med diamantbestrött brynstål som finns i köket.

detta brynstål är ett mycket lyckat inköp, och har högst påtagligt minskat behovet att genomföra slipning.

Bilagor

Brando

Aktiv medlem
[OT] Slipa knivar
trailbiker sa:
Bor man i Stockholm kan man svänga förbi knivbrev i Täby. Snabba, bra service, ok kaffe.
+1 Har gjort det o vart nöjd. Möjligen strul m posthanteringen :)

Edit:Läste nu kundernas omdömen o det var värst :0

Senast ändrad:

jolov

Medlem
[OT] Slipa knivar
För finare knivar skulle jag rekommendera cleancut.

Sharpmakern är fin, men tar lång tid att avverka mkt material om det behövs. Däremot sjukt bra för underhåll av eggen

[OT] Slipa knivar
Ofta är det besvärligt första gången man ska slipa en kniv om man inte har en grovkornig sten. Första gången man slipar gör man ofta en viss omprofilering och behöver avverka lite mer material. Att sedan underhålla kniven är mycket enklare och då klarar man sig på en sten eller en sharpaker. För stenar tycker jag 400/1200/3000 eller 6000 korn samt diamantplatta 400 för att plana stenarna funkar bra. Kostar en slant men varar länge. Ett alernativ är sharpmaker den har 30 grader bevel 40 grader edge. Tror man ska skaffa ett par grövre slipstavar till den än de två som följer med för att profilera om kniven första gången.

Belse

Aktiv medlem
[OT] Slipa knivar
Var får Knivbrev dåliga recensioner, på deras Facebooksida är det nästan bara positivt låter det som?
Hur är slipningen om man lämnar in knivarna på ClasOhlson, dom har ju också någon knivslipstjänst?

ooms

Aktiv medlem
[OT] Slipa knivar
Belse sa:
Var får Knivbrev dåliga recensioner, på deras Facebooksida är det nästan bara positivt låter det som?
Hur är slipningen om man lämnar in knivarna på ClasOhlson, dom har ju också någon knivslipstjänst?
De städer bort de dåliga och blockar användarna som skriver dem. Åtminstone om man ska tro de recensionssiter de ej har kontroll över (t.ex. Google). Men många där verkar ju vara folk som inte fattar vad de beställt eller har koll på vad tjänsten innebär. Så svårt att veta vad man ska tro. Vi ser ju titt som tätt inlägg även här på happy där nån totalsågar nåt företag, och vid närmare koll visar det sig att personen i fråga antingen har orimliga förväntningar eller har noll koll.

Senast ändrad:

DRQ96

Medlem
[OT] Slipa knivar
Köp en Tormek T8. (Det är samma som Clas Ohlson använder).

Jag använder min mycket. Slipar köksknivar, slakt och styckningsknivar, yxor, gräsklipparknivar, stämjärn, hyvelstål mm.

Roligt är det också och bra blir det.

Har också en del japanska slipstenar men de används bara till dyrgripar....

Jonny S

Medlem
[OT] Slipa knivar
Använder själv Wicked Edge (gen 3) till mina knivar(fällknivar, vanliga knivar å de lite sämre kockknivarna)
Mina Global lämnar jag till min lokala knivslipare.

katten

Medlem
[OT] Slipa knivar
DRQ96 sa:
Köp en Tormek T8. (Det är samma som Clas Ohlson använder).

Jag använder min mycket. Slipar köksknivar, slakt och styckningsknivar, yxor, gräsklipparknivar, stämjärn, hyvelstål mm.

Roligt är det också och bra blir det.

Har också en del japanska slipstenar men de används bara till dyrgripar....
Tormek är nice för effektiv hemma-slipning. Jag har en T4 som både är lite smidigare och billigare men med mer än ok resultat. Tar med den till svärmor och mamma, får pluspoäng varje jul!

Till vardags är det Sharpmakern som ser till att knivarna är vassa här hemma. Men då måste slipningen i grunden vara ok på tex en Tormek.

/A

marr

Aktiv medlem
[OT] Slipa knivar
Allroad sa:
DRQ96 sa:
marr sa:

Den är tyvärr kass. Har en själv o den används bara i absoluta nödfall.
Du får ju gärna jobba lite på varför du anser att den är kass.
Precis, utveckla gärna. Finns väldigt, väldigt många positiva reviews. Samt en del från folk som inte förstår hur man använder den, då är den kass.

Octagon

Aktiv medlem
[OT] Slipa knivar
marr sa:
Allroad sa:
DRQ96 sa:
marr sa:

Precis, utveckla gärna. Finns väldigt, väldigt många positiva reviews. Samt en del från folk som inte förstår hur man använder den, då är den kass.
Det ser ut som en bandslip med väldigt smalt band som bara går att använda till att slipa knivar och saxar med. (Bilden på yxslipning behöver inga kommentarer.) Att den är sämre än en Tormek kan man kanske acceptera, vekar betydligt smidigare att förvara, men frågan är vad som gör den bättre än en bandslip som kostar hälften och har större användningsområde?

marr

Aktiv medlem
[OT] Slipa knivar
Octagon sa:
marr sa:
Allroad sa:
DRQ96 sa:
marr sa:

Det ser ut som en bandslip med väldigt smalt band som bara går att använda till att slipa knivar och saxar med. (Bilden på yxslipning behöver inga kommentarer.) Att den är sämre än en Tormek kan man kanske acceptera, vekar betydligt smidigare att förvara, men frågan är vad som gör den bättre än en bandslip som kostar hälften och har större användningsområde?
Har du testat den? Eller du går efter bilderna bara?

Octagon

Aktiv medlem
[OT] Slipa knivar
marr sa:
Har du testat den? Eller du går efter bilderna bara?
Nej, men jag har en bandslip. Det var därför jag frågade om vad som gör den bättre än det jag redan har.

(Om du läser texten riktigt riktigt noga så går det att lista ut att jag inte testat.)

Spacekitty

Aktiv medlem
[OT] Slipa knivar
Jag vet inte om han skickar knivar över landet, men han brukar göra reklam för sig nån gång i månaden i lokal grupp för Lomma på Facebook, har inte sett några klagomål eller gnäll som annars är brukligt i den gruppen.

--klipp--
KNIVSLIPNING
Nu är jag igång igen efter jul och nyårsuppehållet med att slipa knivar och saxar. Jag kan nu erbjuda dels en standardslipning för 50kr och dessutom en japansk slipning med en spegelblank slipfas och en rakbladsvass egg för 100 kr/st. Den senare rekommenderas varmt för finare knivar som Global och andra premiumfabrikat. Jag slipar i vattenbad med utrustning från svenska Tormek, vilket borgar för hög precisson och noggrannhet.
Välkommen att kontakta mig på
tel: 0732628866
Vänligen
Lars
--klipp--

Pfaff

Aktiv medlem
[OT] Slipa knivar
När jag var barn (på 1950-talet....) brukade en sån här komma inom någon gång om året

5570CB4A-D55D-47F6-85FA-0C2F0FB9DF90.jpeg

Undrar var dom är idag. Slipa knivar o saxar kunde dom.
Cykelrelaterad är det oxå!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer