[OT] Slipa knivar

[OT] Slipa knivar
Jag gillar japanska våtstenar men rent praktiskt är spyderco sharpmaker troligen bättre för de flesta då den är billig, mycket enkel att använda och ger bra resultat.

katten

Aktiv medlem
[OT] Slipa knivar
Sharpmaker är en riktigt bra produkt, jag har haft en typ 7-8år. Slipar köksknivar till vardags till rimlig tid, med rimliga krav på användaren och med tillräckligt bra resultat.
Men "billig" är den nog bara för knivnördar...

/A

NAnders

Aktiv medlem
[OT] Slipa knivar
Jag är uppvuxen med elektrisk slipapparat. Min är köpt på Konsum nån gång runt 1980. Kräver ingen övning. Brukar vilja ge knivarna en omgång om året i alla fall.

Vilka är nackdelarna med en sådan, förutom att den låter hemskt illa?

jolov

Aktiv medlem
[OT] Slipa knivar
Jag är uppvuxen med elektrisk slipapparat. Min är köpt på Konsum nån gång runt 1980. Kräver ingen övning. Brukar vilja ge knivarna en omgång om året i alla fall.

Vilka är nackdelarna med en sådan, förutom att den låter hemskt illa?
Eggen till höger är en "pull through" vässare, som anses vara lite skonsammare mot eggen än en elektrisk variant.

eggen till vänster är gjord på en sten
598AE4B9-701B-477C-8E13-B11418894E20.jpeg

NAnders

Aktiv medlem
[OT] Slipa knivar
Mmm, men är det mer än en estetisk-på-mikroskopnivå-grej? Jag brukar kunna skära av håren på handryggen direkt efter slipning.

[OT] Slipa knivar
Jag har en mdf disk laddad med slipmedel som sitter på bänkslipen. Blir toppen på 30 sekunder.

Sågade disken så rund som det gick, satte fast i maskinen och gjorde resten med stämjärn.

Har man platsen och maskinen är det guld värt!

jolov

Aktiv medlem
[OT] Slipa knivar
Mmm, men är det mer än en estetisk-på-mikroskopnivå-grej? Jag brukar kunna skära av håren på handryggen direkt efter slipning.
det är en väldigt mycket svagare egg som tappar skärpan betydligt snabbare. Man kan Ta jämförelsen att den känns vass på samma sätt som en såg känns vass, men råeggen/sönderrivna eggen viker sig rätt fort.

:)

davlov

Medlem
[OT] Slipa knivar
Jag har skickat till knivbrev typ 3-4 ggr. Alltid varit jättenöjd. Men har man problem att lägga saker i rätt kuvert så blir det ju fel

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Slipa knivar
La precis några minuter på att gå igenom alla knivarna på stenen. Snabbt och lätt gjort när man väl fått in det i handleden. Stenarna betalade sig snabbt jmf med att stå ut med slöa eller skicka iväg.
Har en grov för att plana av den andra stenen eller fila bort skador samt en 2000/5000.

n3wton

Aktiv medlem
[OT] Slipa knivar
Jag lever ett liv med ganska många vassa saker som måste hållas efter. Har några spontana tankar:

Slipar mina fina saker på typ japanska slipstenar och diverse brynen. De lite mindre nogräknade tas på en Kirunaslipen, som är typ en industrislipmaskin (tänkt Tormek fast stor).

Jag upplever att köksknivar är ganska lätta att slipa eftersom de har så kort slipfas (oftast), vilket innebär att eggen man slipar bara är några millimeter "lång". Man får förvisso inget stöd av den tidigare slipningen, men när en och samma människa alltid slipar så får man ganska bra ordning på det. Det är också lätt att ändra vinkel på den om man så önskar. Det svåra är övergången från den raka delen av kniven fram till spetsen, då det kräver att man behåller en viss vinkel på kniven samtidigt som man vrider den genom böjen.

En kökskniv går också fint att köra i slipmaskin av typen Tormek eller Kirunaslipen, just för att slipfasen är kort. Har man istället en täljkniv eller något i den stilen som har en avsevärt mycket längre slipfas är det nästan omöjligt att köra i en slipmaskin av den typen, eftersom slipfasen är rak medan stenen, även om den är ganska stor, är böjd. Det blir helt enkelt inte fint (även om det kan bli vasst).

Att köra köksknivar i maskin känns ju dock ganska överkurs just för att de har så kort slipfas och att man därför inte måste avverka så mycket material innan det händer något. Ska man ha slipstenar är det bra om de är ganska stora, så att man får långa fina drag. Är den för kort blir det svårt att hinna med hela kniven innan stenen tar slut, och då blir det mest en längsgående slipning av kniven när man egentligen vill ha en tvärgående. En grov och en fin är nästan minimum, annars tar det för lång tid om kniven är sliten alternativt blir för grov finish om man bara ska hålla den skarp med några drag.

Som vanligt är det alltid bäst att slipa ofta men lite. Jag lever inte som jag lär i köket åtminstone, utan låter knivarna bli slöa innan jag gör en storslipning av allting. Yxor och andra träbearbetningsverktyg är dock alltid vassa och får mer kärlek. Kan ha något med intresse att göra kanske...

Angående maskinslipning och annat "snabbt":

Jag har ingen erfarenhet av slipmaskiner där man typ stoppar in kniven i ena änden och så kommer den ut i andra änden fast vass. Men det gäller att det som slipar är tillräckligt grovt för att kunna avverka skador, men samtidigt fint nog att få riktig skärpa. Har redskapet man använder bara en grovlek är det mao för fint eller för grovt, generellt sett. Det finns sällan några genvägar eller "do-it-all-saker", så om det låter för bra för att vara sant så är det säkert det på ett eller annat vis.

Min stora slipmaskin används i princip uteslutande till grova saker, och framförallt åt att slipa hantverksknivar som slits extremt fort i mitt yrke. Personalen har en stor låda med knivar (alla av samma sort) som ligger i papphylsor, som de bara byter ut när de är slöa. Sen står jag och slipar 20-30 knivar i stöten. Man kan välja att kalla det antingen själadödande eller meditativt...

Som avslutning kan man väl säga att det är ganska ofarligt att slipa sina knivar själv på en japansk slipsten. Skickar man sina dyra knivar till typ Knivbrev så kör dom kniven på en bandslipmaskin så att det sprutar gnistor, och i jämförelse med det så gör en våtslipsten knappt någon åverkan på kniven. Att titta och känna på kniven under resans gång räcker ganska väl för att man tillslut ska få till det. Men börja inte med den dyraste kniven kanske..😊

Senast ändrad:

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Slipa knivar
Någon som vet något om vulkanus vg1 eller 2?
Den får bra "kritik" och kan ta tandade knivar, min brödkniv behöver kärlek.
HIttat ett sätt att göra det för hand, med fint slippapper och rundstav men fan, det känns lite vingligt.

Så, är vulkanus vulkanus eller vulk anus?

iionasson

Medlem
[OT] Slipa knivar
Någon som vet något om vulkanus vg1 eller 2?
Den får bra "kritik" och kan ta tandade knivar, min brödkniv behöver kärlek.
HIttat ett sätt att göra det för hand, med fint slippapper och rundstav men fan, det känns lite vingligt.

Så, är vulkanus vulkanus eller vulk anus?
Brödkniven funkar fint att dra på brynet på sidan där tandskålarna inte är lika djupa. Håll samma vinkel bara.
Min Victorinox som snart har 15 år på ryggen i dagligt bruk i restaurangkök är sjukt nöjd med den kärleken den får från brynet.
Emellanåt tål den något drag på andra sidan också för att få bort de värsta graderna. 👍

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Slipa knivar
Det är en helt vanlig global, och den är lite skumt slipad på den "släta" sidan, som man kan ta med bryne.
Det är en "hylla" som är 1-2 mm djup typ. Svårt att förklara, men jag tycker det ser ut som att hålla rätt vinkel där blir helt omöjligt för hand.

iionasson

Medlem
[OT] Slipa knivar
Det är en helt vanlig global, och den är lite skumt slipad på den "släta" sidan, som man kan ta med bryne.
Det är en "hylla" som är 1-2 mm djup typ. Svårt att förklara, men jag tycker det ser ut som att hålla rätt vinkel där blir helt omöjligt för hand.
Jag förstår precis vad du menar, den är lite bökig Globalen, men lätta försiktiga drag längs med ”hyllan” och från bladets klack till topp kommer göra susen. Ockulärskåda vinkeln längs med och lägg ett finger mot brynstålet som guide.
Lovar inga underverk, men det ”dagliga” underhålllet gör skillnad. En tandad brukar inte behöva så mycket om det inte redan gått alldeles för långt. Som sagt ett par, 3-4 drag innan och efter användning kommer på sikt få den att ”skärpa” till sig.. höhö

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Slipa knivar
Jag förstår precis vad du menar, den är lite bökig Globalen, men lätta försiktiga drag längs med ”hyllan” och från bladets klack till topp kommer göra susen. Ockulärskåda vinkeln längs med och lägg ett finger mot brynstålet som guide.
Lovar inga underverk, men det ”dagliga” underhålllet gör skillnad. En tandad brukar inte behöva så mycket om det inte redan gått alldeles för långt. Som sagt ett par, 3-4 drag innan och efter användning kommer på sikt få den att ”skärpa” till sig.. höhö
He he, ja bra ordvitsat och bra råd, tackar tackar. Vanliga knivarna ska få sig en duvning snart, jag kanske vågar mig på brödisen då med. :)

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Slipa knivar
Hittade en video där en snubbe gick loss på den tandade sidan med rundstav, som passar i "skålarna" på tandade sidan, och slippapper motsvarande brynens grader. Någon som provat det?

jolov

Aktiv medlem
[OT] Slipa knivar
Jag gillar sharpmakern. Man kan välja vinkel och det följer med två olika stenar. Perfekt för dom som inte pallar nörda ner sig.

fungerade alldeles utmärkt för mig tills jag fastnade i träsket med först syntetiska slipstenar för att sen falla ner i hålet med japanska naturstenar. Sen dess ligger den bara i en kökslåda :)

katten

Aktiv medlem
[OT] Slipa knivar
Vulkanus Proffessional eller Spyderco Triangle Sharpmaker?
Vill bara kunna slipa mina köksknivar enkelt.
Jag gillar också sharpmakern, den är flexibel till lite olika sorts knivar. Sharpmakern har dessutom både grova och fina pinnar, så man kan anpassa till kniven skick. Riktigt dåliga knivar tar dock tid med sharpmakern i original, stenarna är inte supergrova. Med en snabb touch-up med sharpmakern tar bara ett par minuter till riktigt vass!
Kolla på sharpmakerns originalinstruktion på Youtube för en bra beskrivning.
För lite större kniv-fixande har jag en Tormek men det är överkurs för köket...

Jag har inte testat Vulcanus men den verkar vara en sådan som inte tar hela eggen ut eftersom den har två slippinnar i v-form, dessutom bara en grovlek.

Orlodoffa

Medlem
[OT] Slipa knivar
Tormek om man har plats för den - svårare att slipa långa "flexiga" knivar, men med lite erfarenhet så brukar det gå. Jag kör alla rostfria och kolstålknivar på den. Efterputsar på läderskivan. Mina Global samt några japanska knivar handslipas på japanska våtslipstenar från 300 till 12000 "grit". Rakknivar på samma stenar samt 16000 "grit" natursten sedan strigling. Men det är nördnivå och kräver ganska mycket intresse. Stenarna underhålls (de måste hållas plana) på våtslippapper som läggs på glasskiva (så blir det plant), sköljs sedan noga.
För den som inte har plats eller vill nörda ner sig totalt så är snabbslipar typ Spyderco OK, gärna kompletterat med en lagom grov våtslipsten.
Nackdelen med att lämna in knivarna är väl mest att man blir av med dem under en period, måste skicka/hämta eller åka iväg o lämna/hämta. Oftast uppstår väl behovet när tomaterna skall skivas och istället blir till mos, då är det gott att ha egen tillgång till snabb skärpning.

Bellyboy

Medlem
[OT] Slipa knivar
Det här med att slipa knivar verkar vara ett lite ömt område för vissa. Kollade en video på Youtube där matgeek skulle visa hur han slipade sin kniv. Blev ju toksänkt redan i första kommentaren där någon påpekade att matgeek INTE skulle dra hela kniven på slipstenen undan man skulle bara göra raka drag.

Kollar man en annan video så gör en annan person tvärtom så det verkar helt enkelt finnas olika skolor för hur man bör göra även om slutresultatet troligtvis blir detsamma?

Jag tror jag testar att köpa en sån här iaf.

https://clasohlson.com/se/Diamantbryne-Dianova-Lapstone-Cook/40-8744
Beror på hur duktig personen är på att slipa och egna preferenser.
Tanken med raka drag är att vinkeln blir enklare att låsa in än när man jobbar diagonalt över stenen.

grondahl

Aktiv medlem
[OT] Slipa knivar
KME?

Har använt Sharpmaker i kanske 5-6 år. Väldigt nöjd, enkel men bra. Har inte knivar med smalare egg än 15/30 graders slipvinkel heller så inga problem där heller.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer