[OT] slipa röjsågsklingor

Det finns tillbehör till dremel som funkar. Tror märket är milescraft, finns på clas ohlson. Kört det på motorsågskedjan, är supernöjd. Det du kan behöva göra är att bocka till en ny mall i plåt för att få rätt vinkel.

Har för mig att det brukar vara 18 grader vinkel på röjsågsklingor, kan det stämma? Sågkedjan vill normalt ha 30 grader så därför funkar det inte rakt av.

EDIT: nu ser jag att det är 15 grader.

Senast ändrad:
En sån där filmall har jag till motorsågen och det funkar verkligen väldigt bra. Brukar snabbt dra igenom kedjan vid minst varannan tankning, grumt.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns tillbehör till dremel som funkar. Tror
> märket är milescraft, finns på clas ohlson.
> Kört det på motorsågskedjan, är supernöjd.
> Det du kan behöva göra är att bocka till en ny
> mall i plåt för att få rätt vinkel.

Den här?

8872637431838.jpg

http://www.clasohlson.com/se/Sliptillsats/20-4016

Japp. Jag har bockat till en ny plåt för att få en mall för 10 grader. Har för mig att jag körde någon gång på röjsågsklingan.

Sån har jag också testat, men jag tycker att den manuella filmallen var smidigare. Kanske annat när det behövs rejäl slipning.

jansson99 skrev:
> Finns det någon maskin för hemmabruk som gör
> jobbet? Jag tänker inte slipa för hand.

Gå in på http://skogma.se/Servlet?page=1&setframeinfo=true&client=6&sort=181&parent=sGC och titta på art.nr. 183061 och art.nr.183060
(lyckas inte länka direkt till produkterna)

Om du verkligen vägrar slipa för hand har du nog några års förbrukning av klingor innan den investeringen har betalat sig.

Varför inte köpa 2-3 klingor, och sen när de är slöa så lämnar du in dem till den lokala brädgården eller järnhandeln. De brukar ha kontakter med verktygsslipare som fixar sån snyggt, hyggligt snabbt och för mindre pengar än vad klingorna kostar.

Senast ändrad:
Så är min plan, lokala trädgårdsmaskinsbutiken slipar kedjor för inte särskilt mycket pengar i en sån där maskin. Men jag har fyra kedjor och underhåller dem för hand efter bästa förmåga så än har inte behovet funnits ens :-)

dabac skrev:
> jansson99 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Finns det någon maskin för hemmabruk som gör
> > jobbet? Jag tänker inte slipa för hand.
>
>
> Varför inte köpa 2-3 klingor, och sen när de
> är slöa så lämnar du in dem till den lokala
> brädgården eller järnhandeln. De brukar ha
> kontakter med verktygsslipare som fixar sån
> snyggt, hyggligt snabbt och för mindre pengar än
> vad klingorna kostar.

Därför att det visade sig att det inte finns någon som slipar klingor i Arvika. Närmaste slipgubbe finns i Sunne 8 mil bort!

oxr skrev:
> Då har du en marknad!

Japp! Jag och svärmors gubbe pratade om det idag. Sågkedjeslipmaskin har jag redan.

Tycker dessa mallar (för vinklar hit o dit samt höjder) bara fukkar till det.
till motorsågen filar jag för hand alt. Dremmel. Tycker d blir bättre OCH går snabbare utan mall. - visst är det manligare oxå...

Tillbaka
Topp