[OT] slow cooker / crock pot

deadmeat

Aktiv medlem
Fick en förjävla fin present av min far, en Electrolux slow cooker.
IMG_20141129_201000.jpg

Den har gått varje dag och natt sen jag fick den. Pulled pork, Köttfärssås, risgrynsgröt, kalops!

Finns det mer människa här som slökokar och har några schyssta tips på vad man kan häva ner i grytan och slippa bry sig om på ett gäng timmar?

Fläsk från Kreta:

Den här rätten åt vi på en liten restaurang högt uppe i bergen på Kreta för några år sedan och efter lite experimenterande tycker jag att vi lyckats återskapa den rätt bra!

Till 4 pers

800-1000 gram fläsk, gärna bog eller skinka, dvs helst inte filé, kotlett eller karré
En planta salvia
Olivolja (helst grekisk :)
Salt
Peppar
Vatten
Smör

Tärna fläsket och bryn ganska hårt i smör. Det mesta av stekytan kokar ändå bort senare, varför man gärna steker lite mer än man gjort annars. Fräs på hög temp i flera omgångar så att stekpannan inte kallnar.
Häll fläsket i en gryta och häll på lika delar vatten och olja, så att det knappt täcker köttet. Jag brukar dessutom koka ur stekpannan med lite vatten som sedan hälls i grytan för att få med smakerna från fräsningen.
Klipp ner hela salvia-plantan i grytan, salta och peppra ganska rejält och rör sedan om.
Låt puttra i 3-4 timmar, rör om någon gång då och då. När det är en liten stund kvar, smaka av med salt och peppar.

Servera med klyftpotatis samt tsatsiki. Glöm inte att ha i en skvätt olivolja i tsatsikin, det gör att den lyfter till nya höjder!

Gjutjärnsgrytan har i princip samma livslängd som en människa, medan ett modernt kärl kan vara slut efter ca 1 - 10 år.

Jag som inte är helt hemma med långkok skulle Inte gärna lämna en gryta på spisen under natten eller medan jag är på jobbet.
Jag äger för övrigt en skeppshultsgryta och en le creuset också.

Jag ställer le creuset-grytan i ugnen på typ 105 grader. Men har kollat på slowcookers pga timers +ANNAT men har inte kommit över jetzt kaufen-tröskeln än.f

bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Att den är termostatstyrd.

Det är min ugn också. Jag kan ställa en gryta i den.

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> bojsänke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Att den är termostatstyrd.
>
> Det är min ugn också. Jag kan ställa en gryta i
> den.

+1 på den men som svar på ts fråga så är Osso Buco favorit långkok.

Många ugnar går ju ju att timra starten på. Det är ett vettigt alternativ.
Jag kör det både när jag skall långkoka till kvällen medan jag är på jobbet och när jag skall baka bröd innan jobbet tidigt på morgonen.

Min crockpot verkar ha gett sig, man kan slå på den men så fort man väljer high / low-inställning så slar den av sig igen. Nån annan som varit med om samma sak? Har hittat lite info på nätet om att en reset ev. kan hjälpa, men lyckas inte resetta min då jag inte hittat beskrivning för exakt samma modell. Har även testat att hålla in diverse kombinationer av knappar vid uppstart men ingen lycka..

(Får väl ta och maila crockpot också om jag inte får svar / lösning här, men allvetande happy brukar vara snabbare än diverse kundservice:ar i de flesta ärenden så testar här först iaf..)

1618143469341.png
1618143670558.png

Måste säga att jag att jag diggar Crock-Pot Express hårt, knep en när det var lägre pris under Black Friday rean. Går sannolikt upp som den bästa köksprylen jag köpt någonsin (borde köpt tidigare).

Jag gillar det här att man pysslar lite i början med ingredienser, fräser lite och sedan bara sätter på ett tryckkokningsprogram och låter det stå tills det är klart utan att behöva röra, avslappnade. Går ju dessutom ganska snabbt med Express varianten. Långkok kräver ju lite mer planering och det har jag inte provat ännu.

Inte provat så mycket ännu men väldigt bekväm för olika varianter av grytor/soppor, jättebra som riskokare och även smidig att göra risgrynsgröt i märkte jag i helgen (man slipper röra/vakta helt).

Den underlättar vardagen helt enkelt, för mig som inte road av att ägna timmar åt matlagning är det här toppen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp