mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> mraffogato skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > aldrig skulle dricka kaffe på något
> > annat än de 5-6 ställen i stan som serverar
> > jämnt och bra kaffe överlag
>
> Berätta, vilka är de?
> Har budgetkvarn och budgetmaskin hemma, som jag
> dock fått tillräcklig fason på att jag nästan
> alltid blir rejält missnöjd när jag tar en kopp
> ute. Dock upplever jag mina budgetgrejor inte
> räcker till för t.ex. den perfekta ristretton.
> Så, på vilka ställen i stockholm kan man få
> sig en sån?
Min ödmjukhet och viljan att undvika att hamna påstått partiska situationer förbjuder mig från att berätta på vilket av dessa ställen jag jobbar, men ett av dem är det:
Coco Vaja, Norttullsgatan: Mkt bra och jämn kaffebar med egen espressoblandning från Haugaards Rosteri. Här jobbar två av stockholms kanske 15 bästa baristi ( plural för kaffebartender på italienska). Mkt säker på såväl espresso i olika former som mjölkbaserade kaffedrinkar, exv Cappuccino och Cortado. 15 för en enkel, 25 för latte och cappuccino
Molto Espressobar, Karlavägen ( mitt emot tössebageriet och foam i Kök& Badrumsaffären Art of Living: Mkt personlig kaffebar som har två kvarnar: En med den egna blandningen från Johan& Nyströms kafferosteri samt en extrakvarn där de med några veckors mellanrum byter kaffe i. Här jobbar tre baristi som samtliga gör mkt bra espresso och där en av dem dessutom gör Latte Art i världsklass. 10 kr för en enkel, 22 för cappuccino och 25 för latte. Ofta 15 för en enkel på extrakvarnen men det varierar beroende på blandning. Studentrabatt. Mkt cyklister med tonvikt på fixie, ss och lvg och hundägare då hundar är tillåtna i lokalen
Non Solo Bar, Odengatan, nära korsningen till Roslagsgatan: Kaffebar med bra stämning där två mkt duktiga baristi jobbar ( som är mkt skillade i latte art) och där det finns 3-4 lite nyare baristi. Något ojämn kvalitet då det är så många baristi som arbetar men lätt topp 5 i stockholm. Har precis som Molto två kvarna där de har en fräsch, syrlig blandning från Passallaqua i ena kvarnen och där de mkt ofta byter kaffe i den andra kvarnen. 15 kr för en enkel, 25 för cappuccino
Mellqvist, Rörstrandsgatan vid St Eriksplan. Mkt liten men väldigt charmig kaffebar som funnits sedan 2001. Ofta sjukt mkt folk till frukost men lite mer lagom därefter. Stockholms största espressomaskin som egentligen inte behövs men som är grymt fin att titta på. Har precis som Coco Vaja och Molto en egen kaffeblandning som är härligt syrlig. Precis som Non Solo är de något ojämna men aldrig sämre än att de tillhör de 5-6 bästa ställena i Stockholm. Har precis tagit över kaffebar på Hornsgatan vid bysis torg och öppnade mkt nyligen. Ge stället några veckor att komma in i det så får vi se om kvaliteten är lika god som på originalmellqvist...
Tvålpalatset espressobar, St Paulsgatan, precis vid mariatorget. Mkt liten och charmig kaffebar med 50-talsatmosfär där en mkt duktig barista jobbar och där två andra något mindre säkra baristi arbetar. Har Caffè Molinaris biobönor i kvarnen ( 100 % arabica) som är en snäll och välbalanserad espressoblandning som gör sig bäst till exv cappuccino och espressino. Har precis börjat med en extrakvarn där de i likhet med molto och non solo byter kaffe rätt ofta. 15 för enkel och 24 för cappuccino
Café frankfurt, Pipersgatan, Kungsholmen. Liten, soft kaffebar där en mkt duktig espressobaristi arbetar och där två andra lite ojämnare baristi arbetar. Har två kvarnar där Mauro de luxe ( ca 85/15 arabica/robustablend)används som huvudblandning och en av Bristots blends används i extrakvarnen. Väldigt mkt cykelfolk, såväl fixiefolk som mtb:are och överlag en skönt avslappnat style. 10 för enkel, 25 för cappucino
På samtliga dessa ställen erbjuds espresso ( och den något kortare lite mer koncentrerade versionen Ristretto) och mjölkbaserade kaffedrinkar såsom Latte och cappuccino i toppklass.
Utöver dessa ställen finns kanske tio ställen till som jag tcker serverar, bertoende på vem som står bakom maskinen, mkt god espresso och ibland direkt dålig espresso. Men, jag är erkännt hård på att låta någon servera mig kaffe, och av samtliga baristi jag utbildat de senaste 4 åren tycker jag att 3 är duktiga nog att servera mig kaffe utan att jag ens behöver se efter hur de sköter sig.
Annars så har jag, precis som du, såväl kvarn som maskin hemma, dock något dyrare, men jag använder dem aldrig eftersom jag gillar dels att prova olika kaffen men framförallt barstämningen på de bättre ställena.
Generellt tycker jaf man ska ställa höga krav på de vassare ställena och att kalla sig espressobar eller kaffebar och inte veta skillnad mellan en caffè macchiato och en espressino eller en espresso och en ristretto, då borde man skämmas för då tycker inte jag man tar jobbet på riktigt allvar. En annan generell och oftast korrekt iaktagelse är att ju billigare ett kaffeställe är på espresson, desto bättre är de, med några få undantag.
Hoppas detta är till nytta och kul att höra att du är vassare än många kaffeställen på espresso, det betyder att su ställer krav, och det gillar jag!