[OT] Sluta dricka kaffe

herne

Medlem
[OT] Sluta dricka kaffe
Okej, det är dags att göra sig av med ännu ett beroende, denna gång kaffe.
Det har gått ett drygt dygn sen sista koppen och jag mår skumt. Huvudvärk, inte kommit längre än att förflytta mig från sängen till soffan på 5h...

Någon som slutat, som vet ungefär hur lång tid det kan tänkas bra innan man blir människa igen? Läste 2-3 dagar någonstans, kan det nog vara värt.

[OT] Sluta dricka kaffe
Hur mycket kaffe drack du innan? Det betyder ju ganska mycket för allmänhälsan under den värsta detox-fasen. Får man fråga varför?

[OT] Sluta dricka kaffe
Hur skulle det kunna anses som ett mål att sluta dricka kaffe? Målet om något borde väl vara att hela tiden eftersträva BÄTTRE kaffe?

Men vad vet jag, tro att man får ett bättre liv genom bättre hälsa, när man i själva verkat kapar bort själva livsnerven... Makes no sense, sir ;-)

[OT] Sluta dricka kaffe
Själv "slutade" jag snusa en gång. Uppehållet varde väl ca 4 månader. I början var det otroligt illa, för att efter hand avtaga till en molande konstant konstighet.

När jag väl började igen, var det ett av de mest njutningsfulla och stora ögonblicken i mitt liv!

Att sluta med kaffe skulle aldrig falla mig in, men det finns tydligen alla sorter i vår herres hage :)

Lycka till hursomhelst.

[OT] Sluta dricka kaffe
Det har blivit en jättekopp, 4-5 dl varje morgon, följt av 0-3 koppar till, under dagen.

Alltså, kaffe är ju gott, men just det där att man MÅSTE ha kaffe för att ens fungera normalt, det är det jag vill bli av med.

[OT] Sluta dricka kaffe
Alltså jag respekterar det där med att sluta med kaffet. Men om man hela tiden flyr från det som man tycker hotar ens frihet kan man ganska snart stå utan ett skit mer än sitt heliga oberoende. Såja, det var dagens förmyndande visdomsord:)

[OT] Sluta dricka kaffe
Hotar ens frihet? :)
Well, just nu är huvudvärken ett hot mot min cykeltur... Men lösningen finns i en bryggare 3m härifrån :P

[OT] Sluta dricka kaffe
Jag lade ner kaffedrickandet för nåt år sen pga att min mage blev så orolig av det. Det tog en dryg vecka innan jag slutade vara konstant trött och ha en svag huvudvärk. Innan jag slutade (fan det låter som om det är knark man pratar om) upplevde jag att jag behövde kaffe för att piggna till men nu är jag pigg hela tiden istället. Skitskumt. När det händer att jag dricker någon latte eller liknande bara för att det är gott känner jag helt klart av koffeinet, det upplevde jag inte på samma sätt när jag hällde i mig 5-6 koppar per dag.

[OT] Sluta dricka kaffe
Micke, precis dit jag vill, att vara pigg hela tiden :)
En dryg vecka var dock inte vad jag ville höra, men det kanske är värt besväret?

[OT] Sluta dricka kaffe
Jag drack tre latte om dagen på jobbet för ett par år sedan. Trappade ner lite långsamt över en månad eller så eftersom jag fick huvudvärk på helgerna när jag inte orkade meka med bryggare. Numera kör jag tre latte i veckan istället.

[OT] Sluta dricka kaffe
Då måste det ha varit ett rejält beroende. När jag befann mig på en plats där det inte fanns kaffe har jag för mig att jag mådde prima efter mindre än tre i alla fall. Men det är ju säkert olika från person till person. Min kompis till exempel reagerar på kaffe som de flesta gör på amfetamin typ. Hon blir helt tokspeedad!

[OT] Sluta dricka kaffe
Jag har "slutat" å "börjat" flera gånger. Oftast för att jag har drukit för mycket och har då lixom börjat om från början.

Att tända av tar typ tre fyra dagar för mig. Ofta med en jävulskt huvudvärk. Men inte mer än så...

Koffein klassas väl som en av de mest beroendeframkallande "drogerna". Om jag inte missminner mig...

Stalle

[OT] Sluta dricka kaffe
Det är lätt att sluta tycker jag. Är man sysselsatt med något annat samtidigt så märker man det inte ens. Fjällvandra och glömma kaffet, är väll ett enkelt sätt ofrivilligt bli av med kaffeberoendet.
Personligen tror jag inte att kaffe är i närheten av att vara så beroendeframkallande som snus odyl.
Det är snarare så att man är mer beroende av kafferitualen en koffinet tror jag. Iaffall för mig.

[OT] Sluta dricka kaffe
Ritualen kvittar för mig, tycker mest att det tar tid och är onödigt pyssel på morgonen.

Well well, cold turkey får det bli, så får vi se hur helgen går.

[OT] Sluta dricka kaffe
Eftersom jag jobbar som barista sedan flera år kan jag med säkerhet säga följande: Hur avtändningen ser ut varierar mkt mellan person och person men normalt ca 4-5 dagar innan huvudvärken släpper.

Men eftersom espresso innehåller så mkt mindre koffein ( rätt gjort ca 20% av koffeinet mot en kopp bryggkaffe, en ristretto bara ca 12-14% av koffeinmänden i bryggkaffe) så får jag aldrig abstinens även om jag dricker 5-10 espresso pr dag.

Jag dricker heller aldrig kaffe hemma även om jag har såväl bra espressobryggare, mockabryggare, bra kvarn m.m utan jag dricker bara kaffe på bar. För mig är kaffedrickandet i högsta grad förknippat med barstämning och socialt umgänge. Jag avstår alltså hellre från kaffe om jag inte kan få riktigt bra kaffe och eftersom jag, petig som är, aldrig skulle dricka kaffe på något annat än de 5-6 ställen i stan som serverar jämnt och bra kaffe överlag, betyder det att jag 1-2 dagar i veckan inte dricker kaffe alls.

Mitt rekord ligger dock på drygt 80 espresso vilket var när jag höll kaffeprovning för något år sedan och då kunde jag inte sova på hela natten, och det tog ca 2 veckor innan lusten efter kaffe kom tillbaka... :-)

Slutligen: Jag skulle aldrig sluta dricka bra kaffe, men dåligt kaffe har jag aldrig gillat...

[OT] Sluta dricka kaffe
Jag gör som Stalle. När det blir för mycket kaffe slutar jag tvärt 3-4 dagar. Sen brukar jag börja med en morgonkaffe, inget mer mer. Efterhand smyger det in sig fler och fler koppar per dag, särskilt när jag pluggar mycket. Till slut blir det dags för ett stopp igen. Kanske tar ett stopp 3-4 ggr/år. Kaffet blir godare och koffeinkicken bättre efter ett uppehåll.

[OT] Sluta dricka kaffe
Då slutar jag tvärt, med början igår, så hoppas jag att huvudet är med mig igen, framåt nästa helg då det vankas cykelresa (utan kaffe?) :)

[OT] Sluta dricka kaffe
Skulle definitivt eftersträva kvalitets kaffe istället för kvantitets kaffe. Efter jag skaffat mig en espresso maskin och hittat rätt bönor vill jag inte dricka något annat. Dvs jag dricker mindre kaffe. Någon jäkla last måste man ha, tänk på det ;-)

Lycka till!

Pat

[OT] Sluta dricka kaffe
Sluta dricka kaffe hellre rakar ja pungen med en osthyvel än att sluta med kaffe, för hur annars ska ja orka gå till jobbet......

[OT] Sluta dricka kaffe
jag slutade dricka kaffe helt och hållet för 5 år sedan. Då hade jag druckit mycket kaffe hela mitt liv.
Det var fruktansvärt jobbigt att sluta. En vecka med rejäl huvudvärk och en månad med huvudvärk. Tröttheten vet jag inte kanske en månad, och skärpan, man tappar någon slags skärpa man har. Men sen kommer det tillbaks.
Det var tufft värre, mycket mer än man kunde tro.
Jag ville vara naturligt pigg och skärpt utan koffeinpåverkan. Det var därför jag slutade.

Efter hand har jag börjat igen, framför allt till frukost, men dricker sällan efter förmiddagsfikat.

Då påverkades inte sömnen, men numera kan eftermiddagskaffe förstöra hela natten. Och nu kan jag ta en kopp och känna att den verkar, förr spelade det ingen roll eftersom jag drack kaffe hela tiden och följdaktligen var spidad hela tiden.
På samma gång slutade jag med coc-cola också.

det är tufft, men kör på det är värt det.

[OT] Sluta dricka kaffe
bengt skrev:
> Jag ville vara naturligt pigg och skärpt utan
> koffeinpåverkan. Det var därför jag slutade.

Just precis det jag är ute efter

> det är tufft, men kör på det är värt det.

Funkar sisådär, botat mig med ipren och fuskat med ett glas pepsi. Fortsättning följer...

[OT] Sluta dricka kaffe
Jilster skrev:
-------------------------------------------------------
> Skulle definitivt eftersträva kvalitets kaffe
> istället för kvantitets kaffe.

Bang on target pal....

> Efter jag skaffat mig en espresso maskin och hittat rätt bönor
> vill jag inte dricka något annat.

Same here. Johan & Nyströms varianter har jag fallit för, och det blir inte så mycket heller.

Däremot har jag slutat med semlor nu men kommer nog ta upp det i vinter igen :oD

[OT] Sluta dricka kaffe
Slutade snusa för snart ett år sen o kommer inte börja med det igen förän vid 65 iaf, 26 idag =) Kaffe har jag aldrig börjat med men jag försöker sluta med läsk isället = cola och pk eneregidryck. Energidrycken känns inte som ngt problem men colan trillar jag dit på ibland fortfarande, funderar på om ngn supermixer med fiffiga bägare till skulle kunna vara lösningen. Göra frukt o grönsaksdrinkar istället för läsk.

BTW det handlar bara om vilja när man ska sluta med ngt och möjligtvis att sysselsätta sig med ngt annat när suget smyger sig på, utan viljan är det bara att lägga ner.

MVH

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Sluta dricka kaffe
Bönor av arten Cafe Arrabicum innehåller mindre koffein liksom espresso. I vart fall får man i sig mindre koffein av espresso, mängden är mindre. Förr drack jag två tekoppar kaffe till frukost. Och den mindre mängden vätska i espresson (tre matskedar typ?) borde ju ge mindre koffein.
Och förr drack jag kaffe dygnet om eftersom jag jobbade skift.

[OT] Sluta dricka kaffe
TRS: Ja, det kan jag rekommendera. Nån slags blender för 3-400 kr, sen bara vräka ner frysta jordgubbar, lite yoghurt eller något sådant. Riktigt gott! Det kör jag till frukosten varje dag. Ska ersätta kaffet är det tänkt, kör nämligen både och nu.

[OT] Sluta dricka kaffe
Kung Stalle skrev:
> Jag har "slutat" å "börjat" flera gånger.
> Oftast för att jag har drukit för mycket och har
> då lixom börjat om från början.
>
> Att tända av tar typ tre fyra dagar för mig.
> Ofta med en jävulskt huvudvärk. Men inte mer än
> så...
>
> Koffein klassas väl som en av de mest
> beroendeframkallande "drogerna". Om jag inte
> missminner mig...
>
> Stalle

Det stämmer. Observera att en normalstor kaffekopp dessutom innehåller motsvarande 80-100mg koffein.

Kikar vi på de rena koffeintabletter som apoteket säljer, hittar vi följande information på Fass:
(http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19730302000030&DocTypeID=5&UserTypeID=2)

Biverkningar
Vanliga:
Illamående, oro, sömnlöshet, huvudvärk, ökad urinutsöndring, ökad hjärtfrekvens (antal slag per minut), darrningar.

Mindre vanliga/sällsynta:
Extraslag hos hjärtat, öronsusningar, synflimmer.

Om Koffein användes under en längre tid kan huvudvärk uppstå när behandlingen upphör.

[OT] Sluta dricka kaffe
herne skrev:
> Okej, det är dags att göra sig av med ännu ett
> beroende, denna gång kaffe.
> Det har gått ett drygt dygn sen sista koppen och
> jag mår skumt. Huvudvärk, inte kommit längre
> än att förflytta mig från sängen till soffan
> på 5h...
>
> Någon som slutat, som vet ungefär hur lång tid
> det kan tänkas bra innan man blir människa igen?
> Läste 2-3 dagar någonstans, kan det nog vara
> värt.

Vet inte alls-har inte vågat ta risken må dåligt-)

[OT] Sluta dricka kaffe
Fniss.. har faktiskt funderat på det själv, dock ser jag inga direkta skäl till att sluta. Mina toleransnivåer är rätt hyfsade idag, och magen klarar mina konsumtionsnivåer utan problem. Dessutom finns det inget bättre än ett stort glas hett kaffe varvat med några UT3-matcher precis innan träningen! Angående längre perioder utan kaffe så är mina erfarenheter främst att jag konstant är otroligt sugen på det. Fysiska symptom får jag sällan.

Lycka till!
/J

[OT] Sluta dricka kaffe
Beroende är väldigt individuellt. kaffe har jag tvingat mig till att få ner, för att inte bli pinsamt avvikande vid vissa bjudningar. Kan nu tycka det faktiskt är lyx, när jag gör mig en kopp för egen del.
Rökning (rullat eller pipa) däremot, med procedurerna innan, det fångade mig direkt (bortsett smaken av askfat resten av dagen).
Likaså var festdrickandet under studietiden svårt att riktigt bryta loss ifrån. Inlärt beteende!

Nu blev jag istället en slätstruket tråkig människa, utan de våldsamma svackor som drabbar andra som kämpar för sitt kollektiva välmående varje onsdag, fredag, lördag och kafferaster/ rökpauser.

Hade förresten ett enormt behov av träning och adrenalin(endorfin)kickar ett tag. Somliga uppfattade det som själcentrerat.. Nedtrappningen efter nackskadan blev skitjobbig, för de närmaste! Då fick de för egocentrerat. :-D
Saknar fortfarande mina ökande hastighetsnoteringar (Bil, sedan cykel), och bilrenoveringarna resten av tiden på helgerna.

[OT] Sluta dricka kaffe
bengt skrev:
> Bönor av arten Cafe Arrabicum innehåller mindre
> koffein liksom espresso. I vart fall får man i
> sig mindre koffein av espresso, mängden är
> mindre. Förr drack jag två tekoppar kaffe till
> frukost. Och den mindre mängden vätska i
> espresson (tre matskedar typ?) borde ju ge mindre
> koffein.
> Och förr drack jag kaffe dygnet om eftersom jag
> jobbade skift.

Bengt, om vi ska vara petiga heter det coffea arabica ( namngivet av en viss Hr Von Linné efter att han druvckit kaffe på arabiska halvön på en av sina resor) och fram tills mycket nyligen innehöll allt bryggkaffe och kokkaffe 100% arabicabönor, som står för ca 75% av världsproduktionen av kaffe. Den andra huvudarten av bönor heter coffea robusta. Det finns även en tredje art som är mkt ovanlig och inte särskilt eftertraktad pga att den smakmässigt inte står sig väl jämfört med de andra arterna. Vad gäller underarter finns det 10 000-tals av båda huvudarterna.

Det finns flera sätt att tillaga kaffe, däribland espressometoden, filtermetoden och kokmetoden. Inte nog med det. När du rostar bönor till de olika metoderna rostar du dem olika hårt, och då espressorostade bönor rostas hårdare ( till högre temperatur) än kok- och bryggrostat kaffe, och detta bidrar till att espressobönor i sig innehåller kring 50% av koffeinhalten i bryggrostat kaffe.

Själva tillagningsmetoden gör också att koffeinhalten blir olika. Exempelvis brukar man säga att en espresso tar kring 25 sekunder att brygga ( vilket ger 3 cl färdig espresso för en enkel espresso gjord på kring 9 gram malda espressorostade bönor) medan filterkaffe tar ca 2- 2,5 minuter och kokkaffe kring 4 minuter. Extraktionstiden är också en viktig anledning till varför espressokaffe innehåller åtskilligt mindre mängd koffien än filter- och kokkaffe.

Dessutom innehåller espressokaffe under en femtedel av syramängden i filterkaffe varför espressokaffe är åtskilligt nyttigare än kok- eller filterkaffe.

Betr hela bönor skulle jag, som jag brukar göra då jag håller kaffeutbildningar ( både för privatpersoner och prefessionella baristautbildningar för restauranter och caféer mm), rekommendera alla som vill ha bra kaffe att köpa hela bönor hos en kaffebar med gott rykte då dessa normalt månar om vilket kaffe de själva serverar. Då får du med största säkerhet även färskare kaffe då en bar har större möjlighet att sätta press på sin kaffeleverantör än du som enskild konsument.

Avslutningsvis kan jag rekomendera Johan & Nyströms kaffe då detta rosteri överlag gör utmärkt kaffe. De har allt från rena arabicakaffen till espresso samt mer traditionella italienska espressoblandningar med 10-20% robustaandel.

Andra mycket goda rosterier är Haugaard, Koppi, Da Matteo, Åre Rosterier m fl. För att kaffet ska bli så bra som möjligt bör du använda kaffet inom några månader från rostning och alltid mala det precis innan användning. Detta gäller för såväl espresso som brygg- och kokkaffe. Om ni vill veta mer, besök en av landets bättre kaffebarer så kan de ge er goda råd kring kaffe. Nu ska jag gå och lägga mig för imorgon ska jag göra massor av espresso, cortado, caffè latte, cappuccino och espressino, för att inte tala om iskaffe av olika varianter...:-)

Jag kommer aldrig sluta dricka välgjort kaffe, men aldrig välja dåligt kaffe framför inget alls...

[OT] Sluta dricka kaffe
Gick 'cold turkey' för typ ett år sedan, hade brutal huvudvärk dagligen i ca. drygt två veckor!
Höll upp kaffedrickandet i cirka en månad, vet inte om jag märkte någon större skillnad, möjligen att jag sov bättre. Nu undviker jag kaffe sent på eftermiddagarna då jag vet att jag då kommer vara alldeles för pigg på kvällen. Tidigare hade jag inga problem med det. Är väl åldern. ;)

[OT] Sluta dricka kaffe
mraffogato skrev:
--------------------------------------------------

> Dessutom innehåller espressokaffe under en
> femtedel av syramängden i filterkaffe varför
> espressokaffe är åtskilligt nyttigare än kok-
> eller filterkaffe.

Ja, fast om man inte vill ha höjt kolesterol (det onda) av kaffe ska man definitivt undvika kok och espressokaffe. Filtrerat kaffe är däremot helt ofarligt för det onda kolesterolet.

[OT] Sluta dricka kaffe
smiley skrev:
> mraffogato skrev:
> --------------------------------------------------
>
>
> > Dessutom innehåller espressokaffe under en
> > femtedel av syramängden i filterkaffe varför
> > espressokaffe är åtskilligt nyttigare än
> kok-
> > eller filterkaffe.
>
> Ja, fast om man inte vill ha höjt kolesterol (det
> onda) av kaffe ska man definitivt undvika kok och
> espressokaffe. Filtrerat kaffe är däremot helt
> ofarligt för det onda kolesterolet.

Yep, you´re right... Men i ärlighets namn är det ändå små mängder jämfört med andra livsmedel. Då avstår jag hellre lite från den delen av the food chart... Att sluta med kaffe är helt enkelt inte ett option, vare sig för mig eller många andra. Det är ju så här kaffe ska se ut. Gjorde denna till en söt fröken igår morse...
P020608_07.5703.JPG ht=480

[OT] Sluta dricka kaffe
Haha sluta! :)

Dag 5. Huvudvärken har släppt. Känner mig dock mer eller mindre trött och seg hela tiden.
Drack dock en kopp igår eftermiddag, gjorde väl varken till eller från kändes det som.

[OT] Sluta dricka kaffe
mraffogato skrev:
> aldrig skulle dricka kaffe på något
> annat än de 5-6 ställen i stan som serverar
> jämnt och bra kaffe överlag

Berätta, vilka är de?
Har budgetkvarn och budgetmaskin hemma, som jag dock fått tillräcklig fason på att jag nästan alltid blir rejält missnöjd när jag tar en kopp ute. Dock upplever jag mina budgetgrejor inte räcker till för t.ex. den perfekta ristretton. Så, på vilka ställen i stockholm kan man få sig en sån?

[OT] Sluta dricka kaffe
mytomspunnen skrev:
> mraffogato skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > aldrig skulle dricka kaffe på något
> > annat än de 5-6 ställen i stan som serverar
> > jämnt och bra kaffe överlag
>
> Berätta, vilka är de?
> Har budgetkvarn och budgetmaskin hemma, som jag
> dock fått tillräcklig fason på att jag nästan
> alltid blir rejält missnöjd när jag tar en kopp
> ute. Dock upplever jag mina budgetgrejor inte
> räcker till för t.ex. den perfekta ristretton.
> Så, på vilka ställen i stockholm kan man få
> sig en sån?

Min ödmjukhet och viljan att undvika att hamna påstått partiska situationer förbjuder mig från att berätta på vilket av dessa ställen jag jobbar, men ett av dem är det:

Coco Vaja, Norttullsgatan: Mkt bra och jämn kaffebar med egen espressoblandning från Haugaards Rosteri. Här jobbar två av stockholms kanske 15 bästa baristi ( plural för kaffebartender på italienska). Mkt säker på såväl espresso i olika former som mjölkbaserade kaffedrinkar, exv Cappuccino och Cortado. 15 för en enkel, 25 för latte och cappuccino

Molto Espressobar, Karlavägen ( mitt emot tössebageriet och foam i Kök& Badrumsaffären Art of Living: Mkt personlig kaffebar som har två kvarnar: En med den egna blandningen från Johan& Nyströms kafferosteri samt en extrakvarn där de med några veckors mellanrum byter kaffe i. Här jobbar tre baristi som samtliga gör mkt bra espresso och där en av dem dessutom gör Latte Art i världsklass. 10 kr för en enkel, 22 för cappuccino och 25 för latte. Ofta 15 för en enkel på extrakvarnen men det varierar beroende på blandning. Studentrabatt. Mkt cyklister med tonvikt på fixie, ss och lvg och hundägare då hundar är tillåtna i lokalen

Non Solo Bar, Odengatan, nära korsningen till Roslagsgatan: Kaffebar med bra stämning där två mkt duktiga baristi jobbar ( som är mkt skillade i latte art) och där det finns 3-4 lite nyare baristi. Något ojämn kvalitet då det är så många baristi som arbetar men lätt topp 5 i stockholm. Har precis som Molto två kvarna där de har en fräsch, syrlig blandning från Passallaqua i ena kvarnen och där de mkt ofta byter kaffe i den andra kvarnen. 15 kr för en enkel, 25 för cappuccino

Mellqvist, Rörstrandsgatan vid St Eriksplan. Mkt liten men väldigt charmig kaffebar som funnits sedan 2001. Ofta sjukt mkt folk till frukost men lite mer lagom därefter. Stockholms största espressomaskin som egentligen inte behövs men som är grymt fin att titta på. Har precis som Coco Vaja och Molto en egen kaffeblandning som är härligt syrlig. Precis som Non Solo är de något ojämna men aldrig sämre än att de tillhör de 5-6 bästa ställena i Stockholm. Har precis tagit över kaffebar på Hornsgatan vid bysis torg och öppnade mkt nyligen. Ge stället några veckor att komma in i det så får vi se om kvaliteten är lika god som på originalmellqvist...

Tvålpalatset espressobar, St Paulsgatan, precis vid mariatorget. Mkt liten och charmig kaffebar med 50-talsatmosfär där en mkt duktig barista jobbar och där två andra något mindre säkra baristi arbetar. Har Caffè Molinaris biobönor i kvarnen ( 100 % arabica) som är en snäll och välbalanserad espressoblandning som gör sig bäst till exv cappuccino och espressino. Har precis börjat med en extrakvarn där de i likhet med molto och non solo byter kaffe rätt ofta. 15 för enkel och 24 för cappuccino

Café frankfurt, Pipersgatan, Kungsholmen. Liten, soft kaffebar där en mkt duktig espressobaristi arbetar och där två andra lite ojämnare baristi arbetar. Har två kvarnar där Mauro de luxe ( ca 85/15 arabica/robustablend)används som huvudblandning och en av Bristots blends används i extrakvarnen. Väldigt mkt cykelfolk, såväl fixiefolk som mtb:are och överlag en skönt avslappnat style. 10 för enkel, 25 för cappucino

På samtliga dessa ställen erbjuds espresso ( och den något kortare lite mer koncentrerade versionen Ristretto) och mjölkbaserade kaffedrinkar såsom Latte och cappuccino i toppklass.

Utöver dessa ställen finns kanske tio ställen till som jag tcker serverar, bertoende på vem som står bakom maskinen, mkt god espresso och ibland direkt dålig espresso. Men, jag är erkännt hård på att låta någon servera mig kaffe, och av samtliga baristi jag utbildat de senaste 4 åren tycker jag att 3 är duktiga nog att servera mig kaffe utan att jag ens behöver se efter hur de sköter sig.

Annars så har jag, precis som du, såväl kvarn som maskin hemma, dock något dyrare, men jag använder dem aldrig eftersom jag gillar dels att prova olika kaffen men framförallt barstämningen på de bättre ställena.

Generellt tycker jaf man ska ställa höga krav på de vassare ställena och att kalla sig espressobar eller kaffebar och inte veta skillnad mellan en caffè macchiato och en espressino eller en espresso och en ristretto, då borde man skämmas för då tycker inte jag man tar jobbet på riktigt allvar. En annan generell och oftast korrekt iaktagelse är att ju billigare ett kaffeställe är på espresson, desto bättre är de, med några få undantag.

Hoppas detta är till nytta och kul att höra att du är vassare än många kaffeställen på espresso, det betyder att su ställer krav, och det gillar jag!

Tillbaka
Topp