Så här gjorde jag:
I början av oktober 2005 tejpade jag igen hyllan med snus i kylen, och började varenda dag med att omsorgsfullt ta bort tapen, ta fyra portionssnus i en dosa och tejpa igen det hela igen (tape = defenetivt, psykologiskt).
Det hela var ett test från min sida, jag ville testa hur länge jag orkade (när jag inte orkar längre böjrar jag igen tänkte jag). Nu är det ju dock så att ju längre man kom, desto mer prestige blev det ju att inte ge upp... Dessutom gick det MAKALÖST lätt att skära ned från två dosor portion på tre dagar till fyra snus om dagen (80% minskning!).
När det, något förvånande, var dags att gå in i steg två (vilket naturligtvis sattes till nyår) tänkte jag mig att gå över från fyra snus per dag till fyra nikotintuggummin. Detta fungerade i några dagar, tuggummina var så äckliga att jag glömde äta dem :-P
Sedan dess, ganska exakt ett år sedan, är jag helt nikotinfri. Baksidan? Småätandet har fått mig att lägga på säkert 5-7% kroppsvikt (mest runt midjan), vilket jag nu sliter med att bli av med i sadeln (men det är ju bara roligt!).
När jag slutade hade jag nyttjat nikotin dagligen i tio år, varav ca sju med snus.
Mitt tips är att skilja på avvänjning av snus och nikotin, antingen tar du en i taget - eller lite av varje. Inte båda på en gång, det är dömt att misslyckas. Sluta med snus = plåster eller tuggummin. Sluta med nikotin = choise eller annat nikotinfritt snus. Eller göra som jag gjorde, en avtrappning av snusen. Den senare menar jag är bra då du även tränar dig att tänka till varje gång du drar upp dosan (en dosa med bara 2-3 snus i generar ju panik för vilken snusare som helst!).
Lycka till!