(OT) Sluta snusa, erfarenheter

Slutade snusa efter 23 år, samma dag som Fuglesang skulle åkt upp i Rymden, tänkte att det skulle vara lätt att komma ihåg datumet, och det är det !!
I början räknade jag timmar hade svettningar mm, mm käkade tuggummi med qylitol fick springa på toa hela tiden.
Började dock träna/springa nästan varje kväll för att skingra tankarna, detta har hjälpt och nu mår jag fantastiskt bra, utan tuggummi men dock ett större godis sug än tidigare.
Min rekomendation är att sluta tvärt, inga substitut. Viljan, motivation och karaktär får sig en boost för varje dag man håller uppe. JAG SKALL FA.... i mig visa att jag klarar det nu när Fuglesang fick åka upp i Rymden !!!

Kör hårt, ge er fa... på att det skall gå, och tänk på Fuglesang

//
Nilsson GBG

Jag har varit periodare väldigt länge med rökning.
Senaste halvåret har det bara blivit mer och mer rökning.
Löjligt men sant.

nu har jag hållt upp sedan årsskiftet och det känns lite lustigt, fel och som om bästa kompisen har övergivit mig, men det blir vä bättre på alla sätt så småningom hoppas jag.
Har redan skällt ut personalen på ICA idag:-)

Med det nya priset på Marlboro(46:- / ask ) så blir det ju lite påfyllning på cykelkontot:-)
1380:-/ månad
Blir j snabbt till lite bling:-)

ett steg i taget
Jan

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Sen finns det (förutom hälsa o ekonomi) minst en
> annan väldigt positiv biverkning med att sluta
> snusa också. For me to know, for you to find out.

Man får pussa tjejer! Been there, done that! ;-)

Jag har varit snusfri i 3 år nu, fick ett ultimatum av tandhygienisten att sluta eftersom det fanns vita fäckar på tandköttet. Slutade tvärt, jobbigt i några månader. Träning hjälper mot abstinensen, cyklade VR ett par gånger under de år jag snusade och kom på att jag inte alls var sugen på snus under de 12 timmar som man körde. 12 timmar utan snus hade annars varit en omöjlighet..

Bit ihop och kämpa på! Det blir bara bättre!

/E

Markus F skrev:
> Jag är ful, fet och fattig så jag har ingen
> chans på brudar i allafall. Kan lika gärna
> fortsätta snusa alltså.

jaha..då är det väl lika bra jag också faller till föga och poppar in en bobba

Markus F skrev:

Fan, jag kanske skulle börja snusa för att ha en ursäkt?

SLutade pang bom inga hjälp medel alls här inte ju lite snus en dosa eller 2 gick det åt första månan sen var det klart å jag rökfri skönt som bara den.

Gick hur enkelt som helst den här gången blir ba tvär rök sugen när jag festar till som tur är gör jag ju inte det varje dag =)

24 timmar passerade!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ikväll mår jag om möjligt ännu sämre. Det är en ångest som sitter som en stålring runt bröstet. Släpper inte taget. Vill fly men det går inte. Bara stirra angsten rätt i vitögat och härda ut med hjälp av det enda jag har att ta till - mitt kära pannben

Känns som den här kvällen är kulmen. För är den inte det vette fan vad jag gör.

Will keep U posted

Häng i Fjärdebrunn .)

Vito 96 tim utan prilla

Idag fick jag gå hem ifrån jobbet..ho ho,iofs jävligt förkyld men det var snarare mer abstinens symptom.
Plåstren skiter jag i nu.

yrsel,otroligt trött,fylleskakningar,kändes som om en massa tingeling älvor kröp under huden och gav varje cell svidande orgasmer,ofrivillig erektion också,men det kanske inte är relaterat till avgiftning...)

Nu börjar det dock kännas ok igen..och själva prilla under läppet suget är inte så överjävligt denna ståndaktiga kväll

Det är inte prillan jag saknar märker jag. Det är själva nikotinet. Smaken av snus har jag varit trött på länge. Älvor under huden var en träffande beskrivning.

Å jag tänker fan inte ge upp före dig :)

Vilopuls på 85 - är det friskt?

Häng i grabbar. Ni är mitt inne i tornadon, och kommer vara kvar där ett par dar. Men det blir inte värre än nu, och om några dagar så klingar det av.

Fjärdebrunn skrev:
> 24 timmar passerade!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
>
> Ikväll mår jag om möjligt ännu sämre. Det är
> en ångest som sitter som en stålring runt
> bröstet. Släpper inte taget. Vill fly men det
> går inte. Bara stirra angsten rätt i vitögat
> och härda ut med hjälp av det enda jag har att
> ta till - mitt kära pannben
>
> Känns som den här kvällen är kulmen. För är
> den inte det vette fan vad jag gör.
>
> Will keep U posted

It's gonna get worse be4 it gets better, tyvärr. Men du fpr bita ihop bara;)

Markus F skrev:

Jag var också ful fet och fattig när jag snusade.
Sen slutade jag. Nu är jag lite mindre fattig, men fortfarande fet & ful.
Pengarna som jag sparar genom att inte köpa snus, ska gå till fettsug & ansiktslyft.

Everwake skrev:
> ska vi lista topp 10 värsta abstinensbesvären
> nu? har några favoriter
>
> 1. synrubbningar, tillfällig frånvaro av
> djupseende som kan göra bilåkning onödigt
> spännande

> 4. den underbara förmågan att lacka ur och kasta
> saker genom rummet med kort varsel
> 5. spontant megatrötthet (ofta ihop med yrsel)
> som gör att man somnar där man råkar vara

> 7. koncentrationsvårigtheter (loopar i hjärnan)

Inga av symtomen låter särskilt roliga, men dom här fyra får mig att inse att jag inte ens ska försöka.
Det är nog inte bra om man har trafiken som arbetplats... Ta semester för att sluta snusa? Kan ju va en idé, men inte praktiskt genomförbart...

Till er som kämpar nu: Lycka till! Hoppas ni grejar det.

Nikotin är läskigt. Det är ett kemiskt substitut för annat som är oändligt mer givande men som du blir immun för så länge du missbrukar nikotin. Under tredje dagen av min nikotinavgiftning i förrgår fick jag en förnimmelse/ett sug i hjärtat av hur juste det är att cykla i naturen och började genast läsa här på happy igen. Innan var jag nöjd sålänge jag rökte/snusade.

Var några år sedan jag slutade med snus och en av konstiga=otäcka grejerna i abstinesen var att jag vaknade kl 4-5 varje morgon och var tvär pigg + alla dom klassiska symptomen darrningar, ångest, dåligt humör, blev av med abstinensen efter 2-3 månader.

Kan inte säga att cyklingen blev nå bättre sen jag slutade och en av eftervärkningarna brukar vara att man går upp i vikt.

Fjärdebrunn: kämpa på, tungt som attan är det, men man klarar det.

vilopuls på 85 har jag också när jag har abstinens, legat i bingen med pulsklockan på, ser hur den sakta stiger, o då vet man att det är på G.

sova är ett bra trick, man har ingen abstinens när man sover, problemet är bara att somna...

nu fuskar ju jag lite grann med plåster, tar udden av det värsta, men förlänger ju avgiftningen en del

Bit ihop nu grabbar, som gammal snusare så vet jag hur det kan kännas. Hejar på er.
Håll i över helgen så skall det värsta vara över sen.

mankis skrev:
> Var några år sedan jag slutade med snus och en
> av konstiga=otäcka grejerna i abstinesen var att
> jag vaknade kl 4-5 varje morgon och var tvär pigg
> + alla dom klassiska symptomen darrningar,
> ångest, dåligt humör, blev av med abstinensen
> efter 2-3 månader.
>
> Kan inte säga att cyklingen blev nå bättre sen
> jag slutade och en av eftervärkningarna brukar
> vara att man går upp i vikt.

Dålig nattsömn, 2-3 månaders abstinens och ännu mera övervikt. Varför håller jag på å fånar mig?

Markus F skrev:

du är lycklig,jag e ful, fet, fattig, och deeutom kines.

Tur att jag mådde så illa att jag blev yr och spydde första gången jag provade.
Men tyvärr fastnade jag i rökträsket pga jobbet.
Men när jag började cykla 2001 så slutade jag tvärt.(Ok jag feströkte fram till det blev förbjudet på krogen)

Bara att gratulera har hållt upp i två år nu! och det blir bara bättre,du måste vara hård mot dej själv.
Jag tror på dej.Om du lovar dej själv att det är detta som du vill göra.jag vet vad jag snackar om!!!!!!

Lycka till

Kenneth

nypan skrev:

>
> Jag var också ful fet och fattig när jag
> snusade.
> Sen slutade jag. Nu är jag lite mindre fattig,
> men fortfarande fet & ful.
JA men du har ju en tjej.. Det är annorlunda för mig.

Markus F skrev:
> JA men du har ju en tjej.. Det är annorlunda för
> mig.

Tjena!

Margit?

Förövrigt är du måhända ful och fattig (det sista kan du ju ursäkta bort med hjälp av x antal hojar och ett stor missbruk av italienska delikatesser i fast och flytande form).. Men fet? Nu får du väl ta och ge dig? Möjligtvis tjock benstomme och lite magvärmare, men vem har inte det?

Du är så fin såååå Markus. Gulligulligull.

Fortsätt sluta snusa. Folk som snusar ser jätteäckliga ut. Röka däremot, det är snyggt.

Allvarligt talat så måste jag sluta feströka. Jag har aldrig rökt regelbundet så feströkandet är inte direkt någon ursäkt, men känslan av när man vaknar bakis och hela munnen smakar gammal cigarett. Eeuu.

Oscar, häng på en runda på söndag. Med blodsmaken viker begäret.

Till Wasabi o Maskros vill jag bara säga att the Cheaters var precis allt man vill att ett band ska ha. Det tyckte nog Erik H och Mattel också. RJaP var sms "mellow" eller nåt.

kanske man skulle besöka ett buddhisttempel där dom har avgiftning:D man får dricka nåt hopkok på en himla massa örter + en 10 Liters hink me vatten,grejen e att man ska spy ur sig gifterna:S
Såg de på Wildboys på mtv, o jävlar va steve-o spydde, moaaaaahahahahha

Finns ju en del positiva saker med att sluta ändå, först så klart är den ekonomiska saken, blir pengar över till lite nya läckra prylar, sen så fryser man mindre om händer och fötter.

Läste även en undersökning som visade på en lite förbättring, tror det var runt 2-4% bättre syreupptagning när man inte använde nicotin, kan själv dock inte säga att jag märkt av procent men det kan ju bero på att jag gick upp i vikt som kompencerade ner den ökningen.

Snart 48 timmar :o

Suget känns annurlunda idag. Mindre edgy men mer på djupet, rent kemiskt...

Har fått mkt gjort idag iaf :)

Larsson: Jag ska ut imorgon. Ambitionen satt till några timmar stigluffning. Vilken tid har du tänkt dig?

Så här gjorde jag:

I början av oktober 2005 tejpade jag igen hyllan med snus i kylen, och började varenda dag med att omsorgsfullt ta bort tapen, ta fyra portionssnus i en dosa och tejpa igen det hela igen (tape = defenetivt, psykologiskt).

Det hela var ett test från min sida, jag ville testa hur länge jag orkade (när jag inte orkar längre böjrar jag igen tänkte jag). Nu är det ju dock så att ju längre man kom, desto mer prestige blev det ju att inte ge upp... Dessutom gick det MAKALÖST lätt att skära ned från två dosor portion på tre dagar till fyra snus om dagen (80% minskning!).

När det, något förvånande, var dags att gå in i steg två (vilket naturligtvis sattes till nyår) tänkte jag mig att gå över från fyra snus per dag till fyra nikotintuggummin. Detta fungerade i några dagar, tuggummina var så äckliga att jag glömde äta dem :-P

Sedan dess, ganska exakt ett år sedan, är jag helt nikotinfri. Baksidan? Småätandet har fått mig att lägga på säkert 5-7% kroppsvikt (mest runt midjan), vilket jag nu sliter med att bli av med i sadeln (men det är ju bara roligt!).

När jag slutade hade jag nyttjat nikotin dagligen i tio år, varav ca sju med snus.

Mitt tips är att skilja på avvänjning av snus och nikotin, antingen tar du en i taget - eller lite av varje. Inte båda på en gång, det är dömt att misslyckas. Sluta med snus = plåster eller tuggummin. Sluta med nikotin = choise eller annat nikotinfritt snus. Eller göra som jag gjorde, en avtrappning av snusen. Den senare menar jag är bra då du även tränar dig att tänka till varje gång du drar upp dosan (en dosa med bara 2-3 snus i generar ju panik för vilken snusare som helst!).

Lycka till!

Jag e Clean, 100% avgiftat :)
Har blivit piggare och sover bättre samt är inte så fryskänslig på fötterna som innan..Känns som om man är.. renare inuti

Nu ska man bara lägga av med öl-koffein-sötsaksfrosseri och onani..Fet asket liksom

Slutade tvärt för en vecka sedan, går som en dans förutom att jag är trött som fan på konstiga tider. Men annars va detta en enkel sak.

trivium skrev:
> Slutade tvärt för en vecka sedan, går som en
> dans förutom att jag är trött som fan på
> konstiga tider. Men annars va detta en enkel sak.

Ja..helskum trötthet hade jag tom 8 dagen,ögonlocken blev hur tunga som helst helt plötsligt ,sen helpigg igen efter några kvartar.

Det är fler än jag som har tagit steget ut ur nikotinträsket ser jag eller som iaf kämpar för att bli komma dit. Kämpa på allihopa!!!

Jag slutade snusa på eftermiddagen den 30 nov 2006. Gick då och köpte mig en ask nikotintuggumin. Följande dagar så tog jag endast en eller ett par snusar samt 5-8 nikotintuggumin per dag. Efter det så använde jag enbart tuggumin i ca 2 veckor. Gick förvånansvärt lätt att skippa snusningen efter ca 10 års bruk, trots att sambon snusar vilket innebär att jag utsätts för frestelse hela tiden hemma.

Efter ca 2 veckor slutade jag också med nikotintugguminen och gick över på vanliga sockerfria tuggumin.

Är nu sen snart en månad tillbaka helt nikotinfri, vilket känns helt underbart!!
Baksidan är som JTH skriver; allt småätandet... Försöker undvika onyttiga saker och äta typ frukt istället men under jul och nyår så har tyvärr en hel del annat också slunkit ner... men nu är det slut på det!!

Har min sista dosa liggandes i väskan som en påminnelse. Där får den ligga ett tag till.

Som belöning blir det snart en beställning av ett styck framgaffel ala modell RS Reba. :-)

Glöm inte att belöna er själva för att ni är duktiga!!!!

Jag håller i, det ligger fortfarande 2 dosor ettan i kylen som jag inte har rört. Det är bitvis lite kännbart men ärligt talat inte speciellt uppoffrnde att sluta efter 21 års stadigt missbruk. 100% en inställningsfråga även om det är ett kemiskt beroende som ska övervinnas.

Efter ca 10 dagar kan jag fortfarande frysa i steget och känna ett tryck över bröstet. Sekundsnabb antydan till ngn slags panikångest. Bara att ta emot, svälja och gå vidare...

Har medvetet försökt hålla tillbaka godisintaget och det går hyffsat. Cyklingen är bästa medicinen då endorfinet skjuter bort varje uns av abstinens.

Jag kommer att börja snusa när jag är gammal och ful :) Det är en njutningsfull dimension i livet som jag inte vill vara helt utan :O För de närmaste 25-30 åren får det dock vara :)

Super Ingo skrev:
> Glöm inte att belöna er själva för att ni är
> duktiga!!!!

Hmmm... Sedan dess har jag köpt en Cicli B cross och cykel/friluftsprylar för... 10 000 kr? :-P

Nä... nu är det dax för mej också... har haft semester i två veckor.. på måndag när jobbet börjar så är det slut på snus. har försökt ett par gånger under de 8åren jag har snusat, min erfarenhet är att det är lättast första och andra dagen när man är som mest motiverad, sen blir det svårare och svårare i nästan två veckor.. och sen blir det lättare och lättare igen ända tills man har glömt av varför man slutade snusa och får nån snusromantisk tanke att bara ta en snus för gammla goda tiders skull.... inget att rekomendera

Största posetiva skillnaden som jag upplevde var att jag blev piggare på morgonen.. mycket lättare för att komma ur sängen.

15/1-07 blir mitt datum! lycka till alla

Tillbaka
Topp